Klickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Klickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 14:18

Vandaag heb ik een boek over klickertraining bij paarden besteld, en heb bij de dierenspeciaalzaak een klicker gekocht, om toch eens met Imker te gaan oefenen.
Wat zijn jullie ervaringen met klickertraining, werkt het, is het leuk en kun je er echt problemen mee oplossen?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:24

Ik ben er net mee begonnen met Amadeus, de eerste les pakte hij het niet heel snel op, de snoepjes die in mijn zak zaten waren interessanter, de tweede les had ie het ineens door.
Volgens mij vindt hij het wel leuk (vind je het gek als ie snoepjes krijgt) en hij heeft snel geleert dat het commando touch betekent dat ie de zweep an moet raken. Hij probeerde het ook zonder commando, maar aangezien ie dan niks krijgt, heeft ie dat heel snel weer afgeleerd.
Ik vind het erg leuk om te doen dus, alleen gaan je snoepjes er heel snel doorheen als ze het doorkrijgen...
Ik heb er ook een boek van, die ga ik binnenkort maar eens terugvragen, aangezien ik hem uitgeleend had...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:29

Als je paarde "die" touch goed kent moet je meer gaan vragen waardoor ie meer gaat leren (de basis is vaak "shapen" genaamd). Wat je nu hebt is een basis, hij weet dat click-beloon de regel is en niet anders. Nu moet je gaan opbouwen. Tik bv z'n been aan en vraag "up", zo kan je basis leggen voor spaanse pas, of makkelijk handelen van de benen - zo kan je ook "up" vragen en met de zweep blijven raken en hij moet 'los' op blijven houden tot jij clickt ... begrijp je? Of verder ook voor het halster om te doen, eerst neusje dippen uit zich zelf in de halster en beloon, en als maar opbouwen tot je hem zonder tegengevecht kan halsteren in vrijheid ... zo kan ik tientallen dingen bedenken, ook voor "niet"probleempaardjes hoor!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 14:34

Het is ook niet zo dat Imker een probleempaard is, ik zou hem eerder een modelpaard willen noemen, maar grondwerk lijkt me een leuke afwisseling op zijn dagelijkse routine. Vooral omdat het in de winter allemaal wat moeilijker wordt, wat betreft rijden ivm weersomstandigheden, kan ik nu het een en ander om de stal heen doen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:24

Ik heb goede ervaringen met clickertraining.... alleen je moet wel opletten dat je op het juiste moment clickt... timing is dus heel belangrijk...

Mijn pony durft dankzij de clickertraining de spuitplaats op, en met clickeren gaan we haar ook trailermak maken....

En je kan er idd leuke kunstjes mee leren.. Haha!:D:D

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:14

even een vraagje kan er iemand even uitleggen wat een clickertraining is ?
want lees dit wel maar kheb geen idee waar jullie het over hebben Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:08

www.klix.nu daar staat mer info over.... maar in het kort is het training dmv positieve bekrachtiging (Het belonen van het goede, het niet straffen + negeren van het verkeerde)

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:00

zijn er ook boeken van clicktraining???? en waar kan je die clickdingen kopen?????? en nog een vraagje: zou je zelf je pony kunnen trainen aan de hand van een boek, of is het toch wel handig om hulp in te schakelen van iemand met ervaring????

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:11

Ik doe het naar aanleiding van internet en een boek, met af en toe een tip van bokt, als ik het niet helemaal weet...

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:38

hoe heet het boek over de kliktraining en waar zou ik het boek kunnen kopen? lijkt me namelijk leuk om hiermee aan de gang te gaan.... *LOL* Haha!

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 20:38

Je hebt meerdere boeken, maar je hebt een boek wat 'Clickertraining voor paarden' heet (schrijfster = Barbara Schöning) wat bij ons in roosendaal gewoon in de bibliotheek staat, dus ik neem aan dat het gemakkelijk te verkrijgen is. Een clickertje is te kopen in iedere dierenwinkel, want men gebruikt het ook wel eens voor honden en andere dieren.
1 advies: lees eerst het boek goed door voor je zelf gaat proberen, want ik had bij de hond snel de neiging het verkeerd te doen dusse... (bij het paard heb ik het nog niet uitgeprobeerd want ik het het boek nog niet gelezen... )
Succes!!!