vrijheidsdressuur=belonen=vervelend paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

vrijheidsdressuur=belonen=vervelend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 21:32

Oké hier mijn dilemma: Ik zou Bouke straks heel graag kunstjes willen leren, spaanse pas, knielen, compliment e.d. Maar ik heb altijd geleerd, en ben daar ook wel in overtuigd, dat je een paard geen of weinig snoepjes moet voeren, anders krijg je zo een paard dat maar naar je handen blijft bijten en contstant bedeld. Is dat nou ook zo? Want het lijkt me erg leuk om dat ook met hem te gaan doen, maar ja als dat ten koste gaat van zijn tot nu toe goede gedrag, doe ik dat dus liever niet.
Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Groetjes Linda


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:36

het ligt aan het karakter van je paard.. Rydar is heel vervelend geworden door het belonen met snoepjes.. Hij kan het niet laten om gewoon even in je vingers te happen als hij trek heeft.. (en dat is altijd)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:08

concequent zijn met je beloningen. Ze worden er zeer zeker brutaler van, maar het is aan jou om dat binnen de perken te houden. In het begin beloon je zo ongeveer alles wat lijkt op wat je uiteindelijk wil zien, naar mate je vordert wordt de beloning steeds verder uitgesteld

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:11

"De grootste beloning die je een paard kan geven is stoppen met werken" volgens Emiel Voest in ieder geval. Ik geef liever ook geen snoepjes als beloning, maar je kan het sporadisch doen, dus de ene keer wel een snoepje, andere keer niet maar dan wél een aai of een hele blij stem opzetten.
Je kan ook clickertraining proberen, dan geef je in het begin een snoepje én een clickje, later kan het snoepje weg en is het clickje alleen al beloning.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:15

Zeker, consequentie is het belangrijkste. Dus nooit zomaar iets lekkers geven maar pas na uitvoering van het gevraagde. In het begin beloon je best veel, bij de minste poging al maar na verloop van tijd ga je dat afbouwen naar steeds minder. Uiteindelijk beloon je pas als het kunstje perfect gedaan word en na verloop van tijd eventueel zelfs pas na een hele serie kunstjes.
En het ene paard is hier toch wel makkelijker in dan het andere. Sommige blijven drammen, anderen hebben het heel snel door. Beetje aftasten dus en goed je hoofd erbij houden.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re: vrijheidsdressuur=belonen=vervelend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:54

Meavey schreef:
krijg je zo een paard dat maar naar je handen blijft bijten en contstant bedeld. Is dat nou ook zo?


uhhh.... Timon wel, maar hij bedelt niet. Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:08

Belonen = positief straffen, en:
Straffen = negatief belonen.

als jij in staat bent om positief en negatief met elkaar in balans te houden, dus niet te vaak slaan of juist te vaak belonen, en je bent daarin duidelijk voor je paard (dus niet een kwartier later nog eens een beloning; hij moet actie = reactie wel kunnen begrijpen), dan komt alles goed.
Is je reactie slecht getimed, of ben je niet duidelijk en niet consequent, dan doe je het niet goed, en dat geldt voor zowel de negatieve als de positieve beloning. Altijd, wat je ook met je paard doet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:34

Ik heb Tiko ook leren knielen, maar hij werd, als hij correct knielde, en hij kreeg niks, heel boos. hij deed niet echt wat, maar hij ging dreigend kijken etc. Daarom ben ik ook wat huiverig om weer te beginnen. Nu heeft Tiko ook over het algemeen een vrij dominant karakter, misschien heef dat er ook mee te maken.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

kristel_kris
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:54

mn shet is een echt eveelvraat, maar ik geef haar alleen iets als ik een klik heb gegeven en dat weet ze nu. dus als ze gaat bedelen of happen krijgt ze juist nix. dat had ze snel door Lachen

behandel een dier met respect en je zult respect terug krijgen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:27

Ga clickeren. Als ze eenmaal de link leggen tussen het geluidje en de beloning (kan dus een snoepje zijn) weten ze ook dat als er geen geluidje te horen is dat ze dan niet hoeven te zeuren....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 12:17

clickeren vind ik zo droog, dat vergt niks van het paard, maakt hem een halve robot gewoon...

ik vind dat je'm van het begin moet belonen met stem, dan kan ie niet boos worden als je geen snoepjes geeft ofzo. en hij aanvaardt het ook als beloning natuurlijk, vooral als ie der een aai bij krijgt.

Enya - Daya :-)

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:26

Ik heb een verzorgpaard dat vroeger volgens mij ook vaak uit de hand gevoerd werd, zodra je bij haar hoofd komt snuffelt of bijt ze in je handen.
Ik heb haar al een paar keer op haar donder gegeven door middel van een klap op haar hals of knijpen in haar hals. Dat hielp niet dus nu negeer ik het maar en voer haar dus ook nooit uit de hand maar ik gooi het altijd in haar voerbak, daarbij bedelt ze ook nog eens redelijk vaak maar dat is minder geworden, ze krijgt dus ook alleen wat op het moment dat ze haar voet neerzet. Jouw paard heeft die vervelende neigingen nog niet dus kun je best kunstjes aanleren, houd dan alleen goed in de gaten dat ze tijdens het poetsen niet vervelend word, dus ook niet tijdens het poetsen een kunstje aanleren maar op een andere plek, in de bak bijvoorbeeld, je kunt hem dan natuurlijk wel gewoon uit de hand voeren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjesss van Jessica!

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:37

Gewoon aandacht is ook al beloning, probeer eerst zonder voer of het niet lukt ... ik ken iemand die een friesje heeft, en die heeft 'm spaanse pas geleerd door precies zo naast 'm te gaan stappen ... !!!!! Knielen is dan wel moeilijker denk ik, of zitten, maar clickeren is echt wel een uitkomst dan, dan weten ze gewoon geen klik geen hapje, en die klik kan ook met je tong zijn hoor!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: vrijheidsdressuur=belonen=vervelend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:26

Meavey schreef:
Oké hier mijn dilemma: Ik zou Bouke straks heel graag kunstjes willen leren, spaanse pas, knielen, compliment e.d. Maar ik heb altijd geleerd, en ben daar ook wel in overtuigd, dat je een paard geen of weinig snoepjes moet voeren, anders krijg je zo een paard dat maar naar je handen blijft bijten en contstant bedeld. Is dat nou ook zo? Want het lijkt me erg leuk om dat ook met hem te gaan doen, maar ja als dat ten koste gaat van zijn tot nu toe goede gedrag, doe ik dat dus liever niet.
Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Groetjes Linda


Ik werk met de clicker.... en alleen na een click iets lekkers geven en om het lekkers te pakken moet ze een stapje achteruit doen (dus heel dichtbij haar houden).....

Op een gegeven moment associeert ze de click met iets lekkers... = beloning... Vingers aflikken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 18:14

tja, die clicker, allemaal leuk en aardig, maar mijn pony neemt daar dus echt geen genoegen mee.
braaf *click* en pony staat te kijken: " jah, en nu???" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 18:31

Esme_27 schreef:
"De grootste beloning die je een paard kan geven is stoppen met werken" volgens Emiel Voest

Dat vind ik zo vreselijk negatief overkomen want dat houdt dus in dat je paard liever niet voor je werkt [als niet werken een beloning zou zijn]. Ik denk dat paarden het wel leuk vinden voor je te werken. Paarden hebben "will to please" en daarom is de beste beloning nog altijd een vriendelijk woord [lofzang Knipoog ] en een klopje [of een echt knuffel Knipoog ]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers