[AR] Kokeren.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Kokeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 15:01

Kokeren is het kolkende geluid bij hengsten en ruinen, vooral bij het draven.
Mijn instructeur zei dat hem altijd verteld was dat dit een teken was dat het paard zich vast hield in de rug. Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde.
Wat is jouw ervaring?

ceciel92

Re: Kokeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:33

Ik hoor het bij mijn shet alleen als die lekker los is, en nagevelijk voor de kar. Bij m'n ruin onder het zadel net zo..
Ik zou het niet weten hoe het komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:34

Nee, jonge paarden kokeren ook als ze los draven, lijkt me niets met de rug eigenlijk.
Het is toch lucht dat in de koker zit?

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:41

1 van mij doet het juist als hij enthousiast is... Van die rug heb ik nog nooit gehoord.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 15:47

Het geluid komt gewoon doordat er lucht tussen de penis en koker zit.
Een paard dat er bij loopt als/met een luIletje rozewater zal dit geluid niet laten horen.
Maar wat de vraag nu is is of dit nu juist gebeurt wanneer een paard gespannen is of juist mooi ontspannen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:50

hmmm... ik zou het eigenlijk ook niet zo precies weten. die van ons doet het voor de wagen sowieso nooit. zowel tijdens ontspanning als spanning.
sinds kort loopt hij ook onder het zadel. afgelopen keer begon hij ineens te kokeren. misschien heeft het dan toch iets met de rug te maken heeft (ruitergewicht).

jina001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:15

Kokeren kan in alle omstandigheden voorkomen; als er echter (veel) geluid aan te pas komt houdt dit in dat de penis en de koker vuil is: korrelig, zwarte pekachtige stukjes aan de binnenkant en op de penis.
Veel mensen vergeten nogal eens (staan er niet bij stil of weten dit simpelweg niet) om regelmatig met een zachte (baby) shampoo en lauwwarm water de penis en de koker te reinigen. Als je dit, vooral de 1e keer, met beleid doet dan laat de hengst of de ruin dit altijd toe en zal, als hij het eenmaal gewend is, de penis zelfs uit zichzelf uitschachten.
Als je de 'geur' van de vuile koker kent of ontdekt hebt dan is het zelfs al te ruiken indien er een 'vuile' pony of paard op stal staat of komt !

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:18

jina001 schreef:
Kokeren kan in alle omstandigheden voorkomen; als er echter (veel) geluid aan te pas komt houdt dit in dat de penis en de koker vuil is: korrelig, zwarte pekachtige stukjes aan de binnenkant en op de penis.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me ook onwaarschijnlijk aangezien dekhengsten vaak veel geluid maken maar daar wordt de boel erg goed schoongehouden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:44

Ik heb idd een hengst die dekt. Waar alles dus netjes schoon is (zeker in het dekseizoen, na een ontsteking laat hij zonder merrie in de buurt de boel niet meer zomaar aan mij zien Knipoog dus 's winters is het wat lastiger).
Ik heb het hem in bijna 7 jaar maar 1 keer heel licht horen doen, een keer los op het land toen hij helemaal gek was.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:21

Katja schreef:
jina001 schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me ook onwaarschijnlijk aangezien dekhengsten vaak veel geluid maken maar daar wordt de boel erg goed schoongehouden.

'veel geluid' is een relatief begrip. Wellicht dat jij er dus een andere definitie op na houdt dan jina....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:24

Natuurlijk is dat relatief maar als je zo'n 30 paarden op stal hebt staan met een wisselende samenstelling en de dekhengsten zijn eigenlijk altijd degene die het meeste geluid maken dan kun je denk ik stellen dat ik toch wel bovengemiddeld geluid maken.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:29

is het niet een optie om dit topic naar rijtechnisch te verplaatsen?
Er zullen ongetwijfeld ruiters zijn die hier ervaring mee hebben maar niet op het aangespannen deel komen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:34

Die van mij doet het altijd als hij fanatiek wordt. Voor de kar kan ik mooi zien dat hij zijn rug netjes gebruikt dus heb niet het idee dat hij die vastzet ofzo. Hij is dan juist erg los en soepel.
Onder het zadel zie ik het niet maar kan ik het alleen voelen. Hij is dan ook heel soepel en voorwaarts en inderdaad ook weer erg fanatiek. Hij doet het ook als hij los loopt te showen in de wei met zijn staart omhoog Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:06

Ik hoor het alleen bij mijn pony als hij zich echt debiel gedraagt aan de longe. Dan drukt hij wel zijn rug weg.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:11

Uhmmmm hele rare vraag misschien maar wat ik precies Kokeren? Verward
Ik heb zelf een ruin maar heb daar nog nooit iets gehoord ofzo. Wel zie ik hem af en toe en weet dat hij schoon is. Bloos

Kan iemand dit mij even uitleggen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:49

Dat is het kloekende geluid wat je soms bij ruinen hoort tijdens het draven. 1 pony van mij heeft het wel heel soms, de andere nooit (ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk nooit de kokers uitwas)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:52

Haha nog nooit een kloekend geluid gehoord en toch al meerdere ruinen gereden.

Ik zal vanavond eens extra opletten tijdens het rijden Bloos

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:55

Als het er is kan je het niet missen hoor. Het is een heel raar geluid in het ritme van de passen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:22

Ik denk dat ik wel weet van voor een geluid dat is nu ik er wat langer over na aan het denken ben. Ik dacht dat het altijd van het zadel afkwam ofzo Bloos

*Zit echt met het schaamrood op mijn wangen* Lekker naief zeggen dat dat zadel wel erg veel geluid maakt. Uhm uhm

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:26

Naar wat ik weet doet een paard het als hij óf ontspannen is óf juist druk. Ik denk dat ze dan de penis op een andere manier in de koker houden ofzo? Lachen Mijn 3 jarige doet het ook af en toe onder het zadel maar wel erg lichtjes. Andere ruinen die ik ken deden het alleen als ze druk waren of lekker looplustig.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 18:43

mriekie schreef:
is het niet een optie om dit topic naar rijtechnisch te verplaatsen?
Er zullen ongetwijfeld ruiters zijn die hier ervaring mee hebben maar niet op het aangespannen deel komen.

Lijkt mij niet zo'n goed plan. Ik kom zelf ook eigenlijk nooit op andere plekken dan op AR. Het is al heel was om dat al een beetje bij te houden, laat staan andere rubrieken. (ff offtopic, vind dan ook dat alles wat met AR te maken heeft daar ook terug te vinden moet zijn; vraag en aanbod, huiskamer, etc.)
Natuurlijk had ik al wel even met de zoekfunctie gezocht maar daar gaven ze eigenlijk alleen maar de bron van het geluid, niet de oorzaak.
En onder de menners zit toch ook best wel know-how!?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 01:48

Dennis schreef:
Als het er is kan je het niet missen hoor. Het is een heel raar geluid in het ritme van de passen.

Weet nog goed dat ik als klein meisje op de manege maar níet snapte waar dat rare geluid vandaan kwam Clown Tot de stalhulp mij het heel tactisch en netjes even uitlegde, want ik wilde natuurlijk altijd het 'hoe en waarom' van dingen weten Vork Clown