Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjonniej schreef:Wat betreft het karakter; Dat is absoluut geen probleem. Volgens mij zijn er geen 3 paarden in heel NL te vinden die nergens van schrikken. Zolang je maar controle kan houden, zijn schrikreacties geen probleem. Schrikreacties kan je simpelweg niet 'uitzetten', het is en blijft een paard.
Maar ik denk eerder dat je problemen krijgt met zijn afwijking. Ook tijdens het mennen wordt de rug namelijk belast. Het lijkt me zinvol om eerst iemand hiernaar te laten kijken. Probeer een dierenarts te vinden met een beetje verstand van het mennen, zodat hij weet hoe de rug dan belast wordt.
Over het feit dat dressuur 'verplicht' is, dat is niet zo, tenzij je in de top wil meedraaien. Maar als jij je paard voor de wagen ook regelmatig dressuurmatig traint en ook nog aan de dubbele longe, is dit zeker voldoende om hem lekker te laten lopen. Dat dressuurmatige trainen hoeft niet veel meer te zijn dan het rechrichten en loshouden van de rugspieren.
gouda schreef:Ik doelde meer of haar karakter geschikt is om voor de kar te gaan. Ik rijd vaak alleen buiten en dan is ze op zich verkeersmak maar schrikt meer van rare dingen zoals vuilisbakken, witte vlakken enzo. Op zich gaat ze er dan niet voor door en springt niet echt weg ofzo maar gaat er dan scheef langs. Hebben jullie paarden dit ook of moet een tuigpaard echt 100% boomproof zijn?
gouda schreef:Hoop dat ze geschikt is en anders word mijn volgende paard ooit gewoon weer een tuiger.
ThaGirl schreef:gouda schreef:Ik doelde meer of haar karakter geschikt is om voor de kar te gaan. Ik rijd vaak alleen buiten en dan is ze op zich verkeersmak maar schrikt meer van rare dingen zoals vuilisbakken, witte vlakken enzo. Op zich gaat ze er dan niet voor door en springt niet echt weg ofzo maar gaat er dan scheef langs. Hebben jullie paarden dit ook of moet een tuigpaard echt 100% boomproof zijn?
Ik heb sinds 2,5 jaar 2 (KWPN) tuigpaarden gekregen, die ook echt alleen voor de kar hebben gelopen. En deze twee zijn echt alles behalve bomproef!
Inderdaad witte vlakken, vuilisbakken, betonne palen langs de weg etc, kunnen allemaal eng zijn. Daarin tegen is bv een spoorwegovergang en kruispunt weer niet eng.
Tot nu toe nooit echt problemen mee gehad.. en trouwens een paard dat 100% bomproef is bestaat niet
Sjonniej schreef:gouda schreef:Hoop dat ze geschikt is en anders word mijn volgende paard ooit gewoon weer een tuiger.
Eigenlijk kunnen alle soorten paarden voor de wagen lopen. Kies dus gewoon voor een paard wat je aanspreekt en beleer deze voor de wagen. Neem geen tuiger om alleen te kunnen mennen, als de rest van het paard je niet aanspreekt.