[AR] Dressuurpaard van bijna 16 omscholen. Tips gevraagd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Dressuurpaard van bijna 16 omscholen. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 11:47

Hallo allemaal,

Ik wil mijn rijpaard van bijna 16 laten omscholen tot tuigpaard.

Het is een volbloedmerrie (tenminste stond op inentingsboekje geen stamboom aanwezig, lijkt gewoon op een kwpn-er) die wel verkeersmak is maar weet niet zeker of ze 'koel' genoeg is in haar hoofd.

Ben van plan een ervaren iemand te laten komen om te kijken of ze geschikt is om om te scholen voordat ik zelf aan een dure cursus voor koetsierbewijs begin.

Hebben jullie tips waar ik zelf op moet letten? Hoe is bij jullie de omscholing verlopen?

Srtha

Re: Dressuurpaard van bijna 16 omscholen. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:49

gewoon voor de kar? ik denk dat het nooit te laat is om iets te leren alleen het duurt waarschijnlijk wat langer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:58

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 12:35

Ik doelde meer of haar karakter geschikt is om voor de kar te gaan. Ik rijd vaak alleen buiten en dan is ze op zich verkeersmak maar schrikt meer van rare dingen zoals vuilisbakken, witte vlakken enzo. Op zich gaat ze er dan niet voor door en springt niet echt weg ofzo maar gaat er dan scheef langs. Hebben jullie paarden dit ook of moet een tuigpaard echt 100% boomproof zijn?

Is het door een kenner makkelijk te zien of een paard geschikt is voor de kar of moet ze daarvoor opgestald worden bij een tuigpaardenhouder?

Verder lees ik in 1 van de 2 gequote topics dat het voor een tuigpaard ook van groot belang is dat er nog steeds dressuurmatig gereden word. Dit is voor mij echter geen optie word dit een probleem? Longeren doe ik nog wel en wil het longeren met dubbele lijnen gaan leren. Kan dit een optie zijn om het dressuur te vervangen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:02

Je zal wel iets 'moeten' blijven dressuren. Gewoon om je paard enigsinds soepel te houden en daardoor makkelijker te rijden. Het makkelijkst corrigeren vind ik zelf toch onder het zadel, maar ben jij aan de dubbele lijn handig genoeg kan het ook aan de dubbele longe.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:04

Lijkt mij dat dat ook aan de longe kan, daarmee kun je je paard zijn lichaam ook mee gymnastiseren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:29

Ik rijd mijn paard ook niet onder het zadel omdat ik dat zelf niet meer kan.

Ik doe wel veel dressuur voor de wagen op het land en longeer hem af en toe eens met touwtjes.Omscholen vind ik niet echt een goed woord...doe maar Bij scholen..paard gaat iets extra's leren Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 10:34

Ok in mijn planning staat ook dat ik les wil nemen in het longeren met dubbele longe. Nog nooit gedaan en fysio zegt ook dat als je het goed doet je er veel mee kunt maar dat je er in het begin wel begeleiding mee nodig hebt.

Onder het zadel trainen lukt helaas niet meer. Paard heeft op 2 plaatsen KS met botoplossing en botwoekering. Rijden is een gevecht en een heel stuk van haar rug waar zadel hoort te liggen en achter het zadel blijft helaas gevoelig. Vandaar dat ik wil gaan mennen. Lijkt mij erg leuk en een ander soort belasting voor mijn paard en haar rug.

Je hebt gelijk bijscholen is inderdaad beter. Die dressuuroefeningen (heeft M2 gelopen vroeger) zal ze vast niet vergeten zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:41

Wat betreft het karakter; Dat is absoluut geen probleem. Volgens mij zijn er geen 3 paarden in heel NL te vinden die nergens van schrikken. Zolang je maar controle kan houden, zijn schrikreacties geen probleem. Schrikreacties kan je simpelweg niet 'uitzetten', het is en blijft een paard.
Maar ik denk eerder dat je problemen krijgt met zijn afwijking. Ook tijdens het mennen wordt de rug namelijk belast. Het lijkt me zinvol om eerst iemand hiernaar te laten kijken. Probeer een dierenarts te vinden met een beetje verstand van het mennen, zodat hij weet hoe de rug dan belast wordt.

Over het feit dat dressuur 'verplicht' is, dat is niet zo, tenzij je in de top wil meedraaien. Maar als jij je paard voor de wagen ook regelmatig dressuurmatig traint en ook nog aan de dubbele longe, is dit zeker voldoende om hem lekker te laten lopen. Dat dressuurmatige trainen hoeft niet veel meer te zijn dan het rechrichten en loshouden van de rugspieren.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 10:37

Sjonniej schreef:
Wat betreft het karakter; Dat is absoluut geen probleem. Volgens mij zijn er geen 3 paarden in heel NL te vinden die nergens van schrikken. Zolang je maar controle kan houden, zijn schrikreacties geen probleem. Schrikreacties kan je simpelweg niet 'uitzetten', het is en blijft een paard.
Maar ik denk eerder dat je problemen krijgt met zijn afwijking. Ook tijdens het mennen wordt de rug namelijk belast. Het lijkt me zinvol om eerst iemand hiernaar te laten kijken. Probeer een dierenarts te vinden met een beetje verstand van het mennen, zodat hij weet hoe de rug dan belast wordt.

Over het feit dat dressuur 'verplicht' is, dat is niet zo, tenzij je in de top wil meedraaien. Maar als jij je paard voor de wagen ook regelmatig dressuurmatig traint en ook nog aan de dubbele longe, is dit zeker voldoende om hem lekker te laten lopen. Dat dressuurmatige trainen hoeft niet veel meer te zijn dan het rechrichten en loshouden van de rugspieren.

De fysio die ik er vorige week woensdag bij gehad heb raadde mij juist aangespannen rijden aan als 1 van de opties die ik nog had. Geloof inderdaad dat dit ook belastend gaat worden voor de rug, komt nogal wat kracht bij kijken zeker of asfalt lijkt mij extra belastend. Zowieso blijft ze onder controle bij de fysio (helaas net te horen gekregen dat e.e.a. niet vergoed word door de verzekering) dat dat adviseerde ze ongeveer 1 x per maand.

Verder heb ik al iemand gevonden van een koetserij die wil komen kijken (komt toevallig iemand af en toe op stal voor een ander paard) of Kay geschikt is om aangespannen te rijden. Vraag ik ook meteen ff van de rug enzo.

Wel fijn te horen dat als het lukt met haar rug enzo ik dus niet perse hoef te rijden met mijn paard want dat lukt gewoon niet meer. Hoop dat ze geschikt is en anders word mijn volgende paard ooit gewoon weer een tuiger. Heb er ooit 1 gehad maar toen helaas ook niet mijn droom kunnen waarmaken.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:47

De belasting van de rug bij het mennen is natuurlijk wel een heel andere dan bij rijden. Het niet hoeven dragen van een ruiter is natuurlijk een enorm voordeel. De belasting van de rug door het lopen op een harde ondergrond valt volgens mij wel mee hoor, ik denk dat dat meer op de pezen en gewrichten aankomt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:55

gouda schreef:
Ik doelde meer of haar karakter geschikt is om voor de kar te gaan. Ik rijd vaak alleen buiten en dan is ze op zich verkeersmak maar schrikt meer van rare dingen zoals vuilisbakken, witte vlakken enzo. Op zich gaat ze er dan niet voor door en springt niet echt weg ofzo maar gaat er dan scheef langs. Hebben jullie paarden dit ook of moet een tuigpaard echt 100% boomproof zijn?

Ik heb sinds 2,5 jaar 2 (KWPN) tuigpaarden gekregen, die ook echt alleen voor de kar hebben gelopen. En deze twee zijn echt alles behalve bomproef!

Inderdaad witte vlakken, vuilisbakken, betonne palen langs de weg etc, kunnen allemaal eng zijn. Daarin tegen is bv een spoorwegovergang en kruispunt weer niet eng.

Tot nu toe nooit echt problemen mee gehad.. en trouwens een paard dat 100% bomproef is bestaat niet Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:43

gouda schreef:
Hoop dat ze geschikt is en anders word mijn volgende paard ooit gewoon weer een tuiger.

Eigenlijk kunnen alle soorten paarden voor de wagen lopen. Kies dus gewoon voor een paard wat je aanspreekt en beleer deze voor de wagen. Neem geen tuiger om alleen te kunnen mennen, als de rest van het paard je niet aanspreekt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:07

ThaGirl schreef:
gouda schreef:

Ik heb sinds 2,5 jaar 2 (KWPN) tuigpaarden gekregen, die ook echt alleen voor de kar hebben gelopen. En deze twee zijn echt alles behalve bomproef!

Inderdaad witte vlakken, vuilisbakken, betonne palen langs de weg etc, kunnen allemaal eng zijn. Daarin tegen is bv een spoorwegovergang en kruispunt weer niet eng.

Tot nu toe nooit echt problemen mee gehad.. en trouwens een paard dat 100% bomproef is bestaat niet Knipoog

Die van mij vind inderdaad drukke kruispunten e.d. weer niet eng Clown maffe dieren.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:09

Sjonniej schreef:
gouda schreef:
Hoop dat ze geschikt is en anders word mijn volgende paard ooit gewoon weer een tuiger.

Eigenlijk kunnen alle soorten paarden voor de wagen lopen. Kies dus gewoon voor een paard wat je aanspreekt en beleer deze voor de wagen. Neem geen tuiger om alleen te kunnen mennen, als de rest van het paard je niet aanspreekt.

Daar heb je ook gelijk in. Moet zeggen dat ik toen ik deze kocht ik daarvoor ook bij een 2 jarige kwpn tuiger ben wezen kijken en die vond ik ook wel errug leuk. Was ie iets ouder en beleerd geweest dan had ik die denk ik destijds genomen. Maar vind heel veel paarden(rassen) leuk. Moet gewoon de 1e keer meteen klikken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:29

Dat is naar mijn inziens ook wel het belangrijkste inderdaad Ja

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:05

begin eens om er lange leidsels of longeerlijn aan te maken als heel lange teugels en stuur zo eens over het erf en/of door de bak, dan kan je al zien hoe ze reageren, makkelijkste met zadel erop en door de beugels heen (wel even onderlangs vastknopen) of met longeersingel met grote ringen aan de zijkant. Hiermee kan je zelf al oefenen ook zonder tuighoofdstel. Vervolgens kan je aan twee lijnen longeren en kijken hoe die reageert op lijn achter de billen langs, moeten ze toch aan wennen.Dat kan je allemaal zelf al doen, vervolgens met hele tuig erop zonder borst, ook gewoon voor je uit sturen of longeren, dan borst er ook op en met hulp van iemand de strengen vast laten houden en wat druk geven bij wegstappen,ook wat rommelen met de strengen zodat ze went aan dingen langs haar benen, vaak is het handig om de strengen wat te verlengen. Als dit allemaal goed gaat, wegbrengen of iemand met veel ervaring thuis verder laten werken.

succes

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 16:23

Ik heb vandaag een les genomen in longeren met dubbele lijnen. De lijn achter de billen accepteerde ze goed OK dan! Denk omdat ik al vaker met pessoateugel heb gelongeerd. Moet nog meer gaan oefenen (viel wat terug in tempo iedere keer) maar ging zo aardig.

Misschien even van het weekend kijken of ik zo goed kan sturen ook buiten de roundpen (heb nu alleen maar de hoefslag gevolgd) en als ik er achter loop ipv ernaast. Tuig heb ik helaas niet nog wil daar eerst even info over inwinnen. Bedankt voor de tips.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:54

Dat dressuur rijden hoop ik ook niet, want ik heb twee mini's voor voor de kar en daar ben ik toch echt et zwaar voor. Mijn haflinger heeft ook last van haar rug en reageerde goed op het mennen. Daar worden ook de rug en buikspieren sterker door en daar hebben ze dan ook weer profijt van.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 00:09

Ik heb mijn 20 jarige volbloed ruin ook ingespannen. Hij was wel bomproef, maar in het tuig moeten ze oogkleppen op, dus zijn ze meestal wat minder kijkerig. Het ging prima, je moest alleen niet te lang stil staan, dan kwam hij omhoog,. Al gauw ging hij in twee span met onze tuiger. Lekker veel ritten gemaakt, oa een tocht met 25 andere koetsen.
Na een rustige winter, in het voorjaar weer opgepakt. Paard eerst alleen ingespannen, maar er was veel verzet. Hij is uiteindelijk 3 x met wagen en al om gegaan. Hij had hierdoor best aardige verwondingen, waardoor ik besloot hiermee te stoppen. Het was het me niet waard om het ouwe dier "kapot "te mennen, terwijl hij onder de man nog prima ging.

"Kenners"zeiden achteraf, dat te vlug in twee span gaan, deze problemen kunnen geven. Je zou dan helemaal opnieuw met beleren moeten beginnen.

Dus , gewoon proberen joh Haha!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 05:27

Mijn 18 jarige fjord is dit jaar bijgeschoold voor de kar, nu zul je denken, maar dat is een fjord, maar het is zeker niet de makkelijkste onder het zadel. Schikken om blauwe bloempjes, grotere dingen als een auto zijn eng, er vandoor gaan enz.
Ze stond zo in het tuig, kar eraan gehangen en madam liep er zo mee weg.. Bijna niets is meer eng, zelfs vrachtwagens niet!! Ze vind het echt prachtig om te doen, hele tijd oortjes naar voren, ze stapt netjes door, loopt mooi naar beneden, deed ze nooit onder het zadel, en briest het uit!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:03

Ok verschillende ervaringen met wat oudere dieren dus. Ga het inderdaad gewoon proberen. Gaat het niet dan gaat het niet. Als die kar maar verzekerd is Haha!