Welk bit is het fijnste? incl foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:59

Sjonniej schreef:
Merrieveulen bedoelt volgens mij dat het verschil tussen links/rechts niet zo duidelijk is voor het paard als door ieder wordt geroepen.

Ik vind het geweldig om te horen dat jouw paard niet op hol gaat. Maar als ik je volgende reactie lees over dat hij hengst is en nog wel eens praatjes heeft, ontraad ik je het gebruik van een trens. Je hebt voor de wagen nu eenmaal niet meer dan alleen je bit, en zeker tov. het overige verkeer vind ik het verstandiger om een bit te gebruiken waarmee je wat meer te vertellen hebt.
Oftwel; probeer eens een ingepakte kinketting, probeer eens een ander mondstuk in stangvorm. Als je paard blijft paniekeren (ook nadat je hem een paar keer de kans hebt gegeven om aan dit nieuwe bit te wennen), kan je altijd nog overwegen om die stang weg te doen.


Volgens mij heb ik niet gezegd dat hij praatjes heeft toch? Hij is super braaf, ook voor de kar.
Maar evengoed, welke stang zou jij me kunen aanraden dan? En met ingepakte kinketting, bedoel je dan met zo'n rubber stukje op de ketting?
Gister heb ik het geprobeerd met een ongebroken, reageerde super.. maar dat is dan niet de beste oplossing omdat het een trens is?

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:51

Bij ons een heeft een pony moeite met een gewonne liverpoolstang.

Daarom heeft hij dit bit er in hangen en reageert er heel erg goed op.
Pakt het bit lekker aan.

Afbeelding

Wij vinden het erg goed werken voor gevoelige paarden monden.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:43

Dat is weer een nieuwe Knipoog
Maar zit ook gewoon kinketting bij toch..
Ik kan wel rijden met alleen de liverpool, maar de kinketting is een probleem.
Ben nu ook opzoek naar zo'n rubber onderleg geval voor de ketting.
Ik neem aan dat deze dan zachter in de mond ligt? Of waardoor reageerd jou pony hier goed op? Rijd je ook met kinketting?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:26

Ik heb pas bij v. Rijs een Happy Mouth Liverpool gekocht.
Ook heel geschikt voor paarden met een gevoelige mond...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:07

AaronYve schreef:
Volgens mij heb ik niet gezegd dat hij praatjes heeft toch? Hij is super braaf, ook voor de kar.
Maar evengoed, welke stang zou jij me kunen aanraden dan? En met ingepakte kinketting, bedoel je dan met zo'n rubber stukje op de ketting?
Gister heb ik het geprobeerd met een ongebroken, reageerde super.. maar dat is dan niet de beste oplossing omdat het een trens is?

Ingepakte kinketting; kinketting met een leertje, gelpadje of eventueel een tape'je erom heen.
Zoals ik al duidelijk probeer te maken ben ik niet weg van een trens, je hebt aangespannen al zo weinig te vertellen. En met het huidige verkeer kan je het je niet veroorloven om de controle te verliezen. En ik ben van mening dat je bij 9 van de 10 paarden gewoon meer overtuigingskracht hebt met een stang.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:28

Sjonniej schreef:
AaronYve schreef:
Volgens mij heb ik niet gezegd dat hij praatjes heeft toch? Hij is super braaf, ook voor de kar.
Maar evengoed, welke stang zou jij me kunen aanraden dan? En met ingepakte kinketting, bedoel je dan met zo'n rubber stukje op de ketting?
Gister heb ik het geprobeerd met een ongebroken, reageerde super.. maar dat is dan niet de beste oplossing omdat het een trens is?

Ingepakte kinketting; kinketting met een leertje, gelpadje of eventueel een tape'je erom heen.
Zoals ik al duidelijk probeer te maken ben ik niet weg van een trens, je hebt aangespannen al zo weinig te vertellen. En met het huidige verkeer kan je het je niet veroorloven om de controle te verliezen. En ik ben van mening dat je bij 9 van de 10 paarden gewoon meer overtuigingskracht hebt met een stang.




Je hebt ook elastieke kinkettingen.
Kun je kopen bij letty of zelf maken.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 23:33

of heel simpel, het kinriempje zoals het ook in de westernsport gebruikt wordt. wél dat extra steuntje, maar nét even zachter.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:25

Dan lijkt me de oplossing van een leren beschermertje (a la 1.50) toch een betere oplossing om het even te proberen.