Welk bit is het fijnste? incl foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:47

ja die bustrens reed ik altijd bij mijn fjord die stond voor de kar en kon niet met een trens rijden omdat ze niets anders gewend was dan eens tang. Maar omdat je ohz toch mooi voor de dag wil komen en niet met een liverpool wilt rijden het ik die bustrens ingedaan. Is hetzelfde effect alleen zonder hefboomwerking dus minder gevoelig op de kin maar dezelfde werking in de mond

Anoniem

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:56

sammykuh schreef:
voorzover ik weet zijn alle stangen met kinketting. tenzij je een stang hebt met ringen zodat het van de buitenkant een trens lijkt maar het gewoon een stang is.

edit een bustrens

Afbeelding

wat is dit nu weer voor vage uitleg? Lachen

Dit is gewoon een ongebroken trens, heeft niks met een stang te maken.
Ook qua werking totaal niet Lachen
Een stang heeft altijd! een hefboomwerking.

Een ongebroken trens is 1 van de zachtste bitten die er is Lachen

SuuZzel

Berichten: 1274
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Schoorl, aan het strand..

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:03

runningkawa schreef:
sammykuh schreef:
voorzover ik weet zijn alle stangen met kinketting. tenzij je een stang hebt met ringen zodat het van de buitenkant een trens lijkt maar het gewoon een stang is.

edit een bustrens

Afbeelding

wat is dit nu weer voor vage uitleg? Lachen

Dit is gewoon een ongebroken trens, heeft niks met een stang te maken.
Ook qua werking totaal niet Lachen
Een stang heeft altijd! een hefboomwerking.

Een ongebroken trens is 1 van de zachtste bitten die er is Lachen


Ik snapte er ook al niets meer van.. Een stang is pas een stang als het een hefboomwerking heeft..
Overigens is het plaatje wat je laat zien geen bustrens maar een watertrens..

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:08

het gaat ook om het idee dat je ook een stang hebt met gewone bitringen en geen scharen ofzo.

het gaat er ook om dat hij geen hefboomwerking heeft vandaar.

Anoniem

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:10

dat is geen stang!
Maar een trens

een stang heeft altijd scharen

Dat het in de volksmond een stang word genoemd (en zelfs sommige internte winkels, die de volksmond na blaten) is gewoon erg dom.
Het heeft niets, maar dan ook helemaal niets met een stang te maken.

Het is simpelweg een trens, die niet 1 of 2 maal gebroken is.
En 1 van de zachtste bitten die er zijn.
Dat kun je van eeen bit met scharen niet zeggen Lachen

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:11

Ik spring met nr 4 en mijn paard loopt er erg fijn op.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:14

haha ja daar heb ik wat aan Knipoog

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:52

Voordeel van een 4ringtrens is dat je hem kunt laten werken als een gewoon gebroken bitje (door de bakstukken aan de buitenste ringen te maken en leidsels aan de binnenste) en mocht dit te weinig controle opleveren dan wissel je het om.
Heb er wel eens goede resutaten mee bereikt (zelfde probleem dat jij hebt bij jonge paarden).

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:04

yve dat ongebroken bitje heb ik thuis liggen en kun je proberen
is geen stang, heeft nl geen hefboomwerking

ook heb ik nog een 4 rings pasoa bitje liggen maar persoonlijk zou ik hier niet mee mennen
bit 1 ziet in mijn ogen vriendelijkste uit, is niet gewoon kwestie van wennen voor lucky, met kinketting
zonder zou ik niet doen, heb je teveel hefboomwerking, die ketting zit eraan met een reden

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:08

ik wil hem weleens uitproberen ja,
dat was het paardvriendelijkste bitje had ik al gehoord ja.
En nu nog verder opzoek naar die 4rings want heb daar ook een beetje me zinnen opgezet, hoor er veel positiefs over en aangezien die toch iets scherper inwerkt dan die ongebroken.
Maar eerst beginnen bij het begin dus ik kon hem 1 dezer dagen ff lenen Knipoog

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:09

AaronYve schreef:
Hoi Doei!

Als we gaan mennen moeten we de leidsels altijd in het paardvriendelijkste gaatje doen en de kinketting kan ik niet gebruiken.
(liverpoolstang)
Als ik dit wel doen, dan is hij niet goed te sturen.
Het doet hem gewoon pijn, hij gooit dan zijn hoofd omhoog.
Als ik dus de kinketting eraf haal, gaat het prima.

Maar ik wil nu een nieuw bit voor hem halen en heb eens wat opgezocht.
Welke van deze zouden jullie me nu aanraden?

Onder het zadel loopt hij gewoon met enkel gebroken bit.

Mijn keuzes zijn op deze gevallen maar zijn er nog andere paardvriendelijke menbitten?
p.s. ik ga niet voor bitloos mennen, en aan de tanden heeft hij niks, tandarts is 2 weken geleden langs geweest

Heb de foto's allemaal van een site met menbitten.
Sorry voor de onlogische grootte van de foto's maar kreeg ze anders niet op mijnalbum.nl
Groetjes


Elk bit kan vriendelijk en onvriendelijk GEBRUIKT worden.
Het ligt dus niet aan het type bit, maar aan de hand van de menner.

Je kunt het eerst nog even met je liverpool proberen bijvoorbeeld met de volgende goedkope aanpassingen:
Als je paard heftig op de kinketting reageert, dan kun je het eens proberen met een leren riempje als kin'ketting'. Zelf ben ik niet fan van die gelbeschermers, zeker onder een ponybekkie is zo'n ding veel te lomp. De bestaande rubber beschermers zijn ware martelwerktuigen, deze stropen aan de huid.

Probeer je bit eens te omwikkelen met zeemleer (en niet van die latex bandage, wat dat is spul dat het zachtste bit nog loeischerp maak...) daar reageren paarden vaak ook prima op.

Ook is het wel een optie om je OHZ bit te gebruiken tijdens het mennen. Ik rijdt mijn menpony's bijna altijd op een dubbelgebroken watertrens en dat gaat prima!

Een vierring trens is zeker NIET vriendelijk, er komt veel druk op de zijkant van de mond te staan. (het bit klemt dus en dat incombinatie met een notenkraker effect dat elk enkelgebroken bit heeft....)

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:16

Dat snap ik ja dat het aan de hand van de menner ligt, maar daar hoef ik me geen zorgen om te maken het is echt het bit.

Zeemleer?? hoe doe je dat en waar krijg je dat dan?

Kan best wat je zegt over dat 4 ringsbit, maar staat toch echt in het menbewijsboekje dat hij wel vriendelijk is, maar goed het is niet de bedoeling dat er druk op komt te staan.
Ik kan het ook niet ff uitproberen want dan zou ik eerst dat bitje moeten kopen en dan weer kijken als ik het wel verkocht krijg als het niet geschikt is.

Ga nu eerst kijken met zo'n ongebroken en dan met die van me gewone hoofdstel.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:27

AaronYve schreef:
Dat snap ik ja dat het aan de hand van de menner ligt, maar daar hoef ik me geen zorgen om te maken het is echt het bit.

Zeemleer?? hoe doe je dat en waar krijg je dat dan?


Zeemleer koop je gewoon in de supermarkt (de duurste zeem van Sorbo Knipoog ) hier knip je een lapje uit, wikkelt het in 1 of 2 laagjes om het bit en naait het goed vast. Heel simpel.


AaronYve schreef:
Kan best wat je zegt over dat 4 ringsbit, maar staat toch echt in het menbewijsboekje dat hij wel vriendelijk is, maar goed het is niet de bedoeling dat er druk op komt te staan.


Tja dan geloof je toch het menbewijsboekje.....(maar vraag dan hier ook niet om advies en ervaring......).

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:33

als ik ervaring en advies wil vraag ik er echt wel om, en als er in dat menboekje staat dat ie paardvriendelijk is en jij zegt van niet wie moet ik dan geloven, dan heb ik liever iemand die me een eigen ervaring kan vertellen en die zijn er ook al geweest in dit topic en in een ander topic wat ik heb gelezen.
Vind het een beetje dom om zoiets er dan maar bij te typen laten we het leuk houden.

En ik ga je tip eens opvolgens, en een tip van iemand anders om ipv een kinketting een leren riempje te gebruiken.
Maar eerst die onderbroken eens proberen.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:04

En wie zegt dat ik niet uit eigen ervaring weet dat een 4-ring trens gewoon erg scherp is.... Het is een ander mechanisme dan een stang (met hefboomwerking) maar het klemmen en 'notenkraker effect' maakt het tot een scherp bit en dat is ook heel logisch te beredeneren (wat dat boekje ook zegt...)

Wat BlackDevils omschrijft is dat je een 4-rings trens ook als gewone trens kunt gebruiken en als je paard te heftig dat je het bit eenvoudig scherper kunt maken door de ringen niet samen in het bakstuk te hangen.

Anoniem

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:19

manie schreef:
AaronYve schreef:
Dat snap ik ja dat het aan de hand van de menner ligt, maar daar hoef ik me geen zorgen om te maken het is echt het bit.

Zeemleer?? hoe doe je dat en waar krijg je dat dan?


Zeemleer koop je gewoon in de supermarkt (de duurste zeem van Sorbo Knipoog ) hier knip je een lapje uit, wikkelt het in 1 of 2 laagjes om het bit en naait het goed vast. Heel simpel.



Dan is een bitbandage nog handiger Haha!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:21

runningkawa schreef:
Dan is een bitbandage nog handiger Haha!


Maar beslist niet paardvriendelijk, zo'n bitbandage is erg stroef in de mond (en dus scherp).
Helaas wordt het spul wel als 'paardvriendelijk' verkocht.....

Recent hebben we hier nog een topic over gehad op AR
viewtopic.php?f=21&t=747609&p=24289742&hilit=zeemleer#p24289742

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:07

Ik heb een merrie die niet te sturen was op een liverpool stang. Die rijd ik nu op een 4rings trens en dat gaat geweldig.

Anoniem

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:26

Vind dat zeemleer ook niet alles en de naad is nooit echt lekker weg te werken, maar ik ga eens in je topic kijken Ja

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:49

De naad moet je aan de voorzijde van het bit maken.
Dan komt die in ieder geval niet op de tong of lagen terecht.
Verder gebruik ik flosdraad (tandzijde) om het vast te zetten, dit is superdun en ijzersterk. Hierdoor ontstaat ook niet zo'n dikke naad.

Jolliegirl

Berichten: 32985
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:49

Waarom niet gewoon een enkel gebroken? Lachen
ALs wij straks gaan mennen gaat er ook geen stang in Lachen dit omdat ze op n normaal bitje(zo noem ik het even) evengoed te sturen is erop als erachter. Lachen

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:04

Ik zou niet zo snel met een enkelgebroken bit gaan mennen. Met mennen zet je toch gauw wat meer druk op de mond dan ohz; leidsels zijn veel langer dan teugels en je mist een aantal hulpen. Met een enkelgebroken bit krijg je dan ook gauw dat je het 'scharnier' van het bit in het gehemelte trekt en dat je de kaak kraakt. Ik zou eerder voor dubbelgebroken of ongebroken trens gaan als je geen stang wilt gebruiken.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:47

Arretje schreef:
Ik zou niet zo snel met een enkelgebroken bit gaan mennen. Met mennen zet je toch gauw wat meer druk op de mond dan ohz; leidsels zijn veel langer dan teugels en je mist een aantal hulpen. Met een enkelgebroken bit krijg je dan ook gauw dat je het 'scharnier' van het bit in het gehemelte trekt en dat je de kaak kraakt. Ik zou eerder voor dubbelgebroken of ongebroken trens gaan als je geen stang wilt gebruiken.


Helemaal mee eens Ja
Of ongebroken of dubbel gebroken, liever niet enkelgebroken.

Jolliegirl

Berichten: 32985
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:48

Arretje schreef:
Ik zou niet zo snel met een enkelgebroken bit gaan mennen. Met mennen zet je toch gauw wat meer druk op de mond dan ohz; leidsels zijn veel langer dan teugels en je mist een aantal hulpen. Met een enkelgebroken bit krijg je dan ook gauw dat je het 'scharnier' van het bit in het gehemelte trekt en dat je de kaak kraakt. Ik zou eerder voor dubbelgebroken of ongebroken trens gaan als je geen stang wilt gebruiken.


ja dubbelgebroken, ook goed Tong uitsteken
k bedoelde meer zoiets van : waarom moét er n stang in Knipoog

mardeleintje

Berichten: 116
Geregistreerd: 28-07-07
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:52

mij lijkt een ongebroken trens de beste keus.
Dit is redelijk zacht in de mond.
Mijn vorige haflinger reageerde er goed op.