Veulens opvoeden ????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Veulens opvoeden ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 13:44

Ik zit met het volgende probleem.

Vorig jaar heb ik een veulen gefokt en dat veulen is een half jaar in de wei geweest.
Voor die tijd heb ik haar wel geleerd om mee te lopen aan het halster, vastgeknoopt te staan en om voetjes te geven zodat de smid haar kon bekappen.
Nu ( na zes mnd ) heb ik haar weer thuis op stal, maar ze is vreselijk drammerig en bijterig.

Omeerlijk te zijn heb ik veel gewerkt met jonge paarden en oude paarden maar nog nooit met veulens en jaarlingen.

Heeft iemand nuttige tips om haar het bijten en doordrammen af te leren.
Ik heb tips gehad om als ze bijt een tik op haar neus te geven en als ze over mij heen rent haar terug op haar plek te zetten.
Heb ik geprobeert maar het interesseerd haar niet veel.

Verder is ze best heel braaf en lief van karakter, alleen wat hardleers.

Wie weet nuttige tips ?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:17

Je moet bij bijten echt "ontploffen", gewoon meteen ROEPEN en een ferme mep geven dat ze echt weet van OEI, hier was ik grondig fout. Het mag niet langer duren dan drie tellen, 1 - 2 - 3 ... en dan ga je door je knieën (is vriendelijk tegenover je veulen) en ga je haar geruststellen. Dat drammen en over je lopen heb je in de hand met je houding. Maak je groot en dominant, ga niet opzij voor haar, maar strek je armen uit en doe haar op die afstand blijven. Beloon haar voor de afstand, JIJ komt in haar ruimte (andersom straffen "NEEEEEEEEEEEEE"). Als ze achteruit deinzd ga je in haar ruimte en beloon je weer, stap acheruit en zij moet blijven staan .... doet ze het ga je weer belonen (kroel in 'r manen, plukje hooi) ... tot ze het door heeft dat zij niet in jou persoonlijke safetyzone mag komen tenzij ze uitgenodigd is (duidelijk vast commando "KOM" en beetje druk op leidkoord, laat ze naar je toestappen en beloon - stuur ze ook weer weg acheruit "GO" en schud licht met het leidtouw en drijf dit op (als maar harder weg en weer schudden) het komt zo vervelend dat ze zal zoeken hoe ervan weg te raken, opzij, acheruit ... Altijd eerst weinig proberen en opvoeren, op de duur zal je steeds minder nodig hebben om haar uit je ruimte te krijgen op vraag of vingerwijzing alleen ... wees consequent en let op je lichaamshouding - Schouders recht, maak je groot is IK BEN BAAS - EN NU STEL IK EISEN, schouders laag, licht door de knieën is IK BEN NOG BAAS, MAAR NU WIL IK EVEN NIETS VAN JE ... Je kan me pb'en voor meer info, ik heb veel geleerd via een NH leraar en het werkt echt héél goed, maar je moet echt doordrijven en altijd met het minimum vraag beginnen, op de duur weten ze van ze stopt toch niet tot ik reageer, dus ik zal maar doen met weining, anders staat ze weer aan m'n hoofd te schommelen en dat is niet fijn ...

PS - in het begin kan het zijn dat je daar wel een kwartier staat te schommelen met het touw (mag hevig zijn hoor, mag echt bruut zijn, zo leren ze het) tot er reactie komt, wel meteen stoppen als er reactie komt en belonen ...

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:31

Probeer je te verdiepen hoe de moeder dit van het het veulen op zou lossen. Je moet niet boos worden hij moet vertrouwen in jouw krijgen maar weten dat hij naar jou moet luisteren. Hiervoorr moet het veulen respect voor jou krijgen en jij voor het veulen. Een merrie zou het veulen een beetje bijten jij knijpt hem eventjes als hij dat bij jou doet. Kijk anders eventjes in de bieb. Vingers aflikken