bitloos mennen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:53

Dat is al tig keer voorbijgekomen, het speciaal voor bitloosmennen ontworpen hoofdstel, met nogmaals de toevoeging
dat dit een zeer pijnlijk effect kan geven als je een noodstop moet maken en een bit
vaak dus vriendelijker is.

Heidi heb jij ooit wel eens een aanspanning van dichtbij gezien??

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:56

Lab Iris dan heb je toch niet goed gelezen...
Het advies is al een paar kee rgenomed namelijk. Er is wel degelijk een goed menhoofdstel.
Emiel Voest heeft hem nu in bruikleen. (horses.nl)
Op bitloos.nl is eenbruikleenservice voor hoofdstellen. Kijk even dan weet je wat meer en kun je gedegen advies voer het gebruik krijgen.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:57

Tsja, het was niet mijn bedoeling om je weg te jagen, maarja goed, dat is je eigen keuze.

Ik wil je alleen maar even duidelijk maken dat hoe graag je ook wilt weten van mensen hier wat het beste bitloze menhoofdstel is, je allerlei goed advies kan inwinnen maar dat doe je teniet door dingen in de praktijk te brengen zoals mennen zonder zweep!

Het ene advies neem je aan, het andere kan je dus schijnbaar niets schelen...

als hier alle menners roepen dat je persé niét zonder zweep moet gaan rijden, ga je dan niet twijfelen aan die 'deskundige' en 'ervaren' begeleiding??

Ik heb iniedergeval zéér mijn twijfels over die 'begeleiding' van jou als zo'n iemand jouw zonder zweep wilt laten rijden...

@ Echwel; dat laatste vroeg ik mij ook al af.... daarbij heidi zwengel je steeds zelf weer die discussie aan dat wij in jouw ogen 'iets hebben tegen het bitloze'. Dat maak jij er van... aan de discussie over het bitloze mennen of het beste bitloze hoofdstel voeg jij zelf niets toe, het enige waar jij nog steeds mee bezig bent is die site 'verdedigen' en zeggen dat wij die site zwartmaken......

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:58

Echwel, ja hoor. Heb zelfs gemend ook.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:03

Heidi nu haal je ook het bitloze menhoofdsel an, ik neem aan dat dat wat je bedoelt is
met toch drukpunten op bep platsen van et hoofd.

Ik denk zoalsik steeds zei dat dat een goed alternatief is, echter de vraag blijft is
het zoveel paardvriendelijker dan een bit??

Ieder andere manier van bitloos rijden is nl gevaarlijk omdat je te weinig
controle over je paard hebt dan

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:29

Heidi2 schreef:
Kee, de mensen die hie rdus roepen dat bitloos mennen "gevaarlijk"is hebben die die ervaring ook? Hebben zij bitloos gemend? Of is dat een aanname. Denken ze dat het gevaarlijk is?
Zo wordt er namelijk ook over bitloos paard"rijden" gedacht. en dat is nu zo ongeveer wel bewezen dat het overwicht hebben niet in het bit zit.

Bij de NVBP zitten dus aardig wat mensen die bitloos mennen. Als je nu van alle kanten iets wilt weten praat eens met die mensen. Verdiep je eens in d ematerie voor iets te roepen wat voor je "gevoel" misschien wel klopt maar niet zo hoeft te zijn.

En ik vind de vergelijking met een geloofsovertuiging erg kwetsend. Het tegendeel (het gangbare, geacepteerde) mag wel worden geroepen, blijkt telkens weer. Maar owee als je ergens anders over denkt/ervaart. Dan moet je het ontgelden met schelden en kleinerende opmerkingen.

Ik reageerde op een vraag van iemand of bitloos mennen verantwoord was en verwees deze persoon naar een site met veel informatie en kunde op dat vlak en vervolgens wordt je afgeschilderd als piep? Mag iemand zich niet verdiepen in de materie ofzo? Als men de site nu eens serieus zou lezen dan zou je ook zien dat er nergens gepredikt wordt van welke aard dan ook. Het is informatief zodat mensen een vrije keus hebben. Want daar draait het in deze samenleving om. Vrije keus enmeningsuiting.

En zoals de discussie nu verloopt, prima. Stuk prettiger.


Heidi, ik ben het helemaal met je eens, hoor. Ik heb dan zelf nooit gemend, laat staan bitloos, maar waar mijn paard staat wordt wel op hoog niveau gemend (met bit) en zelfs die mensen reageren helemaal niet zo op het bitloze mengebeuren, zoals hier op bokt. Clown
Zij verkiezen het bit, maar veroordelen bitloos niet.

Daarbij ken ik inmiddels steeds meer mensen die wel bitloos (zijn gaan) mennen en daar heel erg enthousiast over zijn. En nogmaals, ik vind het er ook erg mooi uitzien, zo zonder bit. Maar dat mag je niet zeggen, want dan ben je een jehova's getuige of je hebt er geen verstand van Verward . Ik heb ook nooit beweerd verstand van mennen te hebben, verre van zelfs, maar mag toch wel laten weten dat ik mensen ken die dit prima kunnen? Nee, dan krijg je de opmerking dat je je nergens mee mag bemoeien. Alsof mensen van bokt daar iets over te zeggen hebben? Nee dus. Haha!

Bovendien; omdat ik zelf wel bitloos rij, ken ik al die dramaverhalen allang, want die hoorde ik ook keer op keer weer, toen ik er geen geheim van maakte mijn jonge paard bitloos in gaan te rijden. En zie nu; hij doet het geweldig! Oh, wat wist iedereen het goed en wat deed ik gevaarlijk. Clown Haha!
Ik hoor tegenwoordig niemand meer. Sterker nog; er gaan steeds meer mensen over op bitloos in mijn omgeving. Vork

Inderdaad zitten er bij de NVBP behoorlijk wat mensen die heel succesvol bitloos mennen. Hoe kan het toch dat het hun wel lukt? Nogmaals: iedereen moet zelf weten of 'ie bitloos rijdt/ment of niet. Iedereen is anders, dat geldt ook voor paarden. Het is wel fijn als mensen verder durven kijken dan het standaardgebeuren, ik snap echt niet wat het probleem daarvan is.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:35

Het meeste is eigenlijk al wel gezegd. En ik ga toch met de menners mee die toch liever een bit zien. Je heb vanaf de bok nu eenmaal veel minder controle dan vanuit het zadel.
En ja ik heb wel ervaring met bitloos mennen dus ik 'mag' erover mee praten. Ik heb mijn ene pony een tijdje bitloos voor de wagen gehad met een zelfgemaaktte neusriem net zoals ideal die nu heeft. Maar nu hij het bit beter accepteert ben ik toch echt weer met bit verder gegaan.

Maar wat mij voornamelijk niet logisch over komt is de rede van bitloos willen, omdat je zo natuurlijk mogelijk wil. Is het dan niet eerder een idee om die 200 kilo wegende wagen er niet achter te hangen in plaats van dat bitje en zweepje weg te laten. Schiet je al een stuk verder mee op in de richting van natuurlijk.

En wij komen misschien wat negatiever over. Maar dat is ook het effect van internet. Wij hebben geen idee wie er achter die namen schuilen en het kan 'gevaarlijk' zijn om bepaalde dingen te adviseren aan onervaren mensen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:55

Nadya: Ik heb niet gezegt dat je je nergens mee mag bemoeien, ik heb gezegt dat ik geneigt ben dat de zeggen, máár, ik heb het niet gezegt. Nogmaals, ik heb een kennis die perfecte apuyementen rijdt, maar dat zegt niet dat ik me in een discussie over apuyementen kan mengen. Ik heb er namelijk geen verstand van...
Heidi: Ik heb de moeite genomen om de website te bekijken, en kwam gelijk het op (uit mijn hoofd) pagina 2 gequote onzin stuk uit. Dan heb ik dus gegeten en gedronken als dat zo ongeveer het eerste is wat ik tegen kom.
En daarbij, ik zeg nergens (en de meeste, maar ik zal even voor mezelf praten) dat bitloos mennen niet kán, ik geef enkel aan dat ik me er niet veilig bij zou voelen, en daarom doe ik het ook niet. Want als ik met een onveilig gevoel op de wagen zit, geef ik dat door aan mijn pony, wat nergens voor nodig is. Waarom zou ik dan bitloos gaan rijden en vervolgens mijn pony over de emmer helpen omdat ík me niet veilig voel, en ze prima loopt op een bitje?
If it ain't broke, don't fix it

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:01

stef schreef:
Nadya: Ik heb niet gezegt dat je je nergens mee mag bemoeien, ik heb gezegt dat ik geneigt ben dat de zeggen, máár, ik heb het niet gezegt.


Ja hoor, Stef, je bent 'geneigd' het dus wel te zeggen. Dit is internet en toontjes zijn zo gemaakt natuurlijk, dat weet iedereen. Maar goed, ik zeg wat ik wil, hoor, bokt is een openbaar forum en ik kan zo tig topics opnoemen waarin mensen reageren die geen enkel verstand van het onderwerp hebben. Haha!

Als jij lekker met bit ment, fijn voor je, moet je helemaal zelf weten. TS wil graag bitloos en heeft daar deskundige ervaring bij, vertelde ze toch? Of heb ik dat mis? Ik denk trouwens dat het niet gaat om 'zo natuurlijk mogelijk', maar misschien meer het principe van 'meer met minder'........

Dat gezever over 'zo natuurlijk mogelijk', dat kennen we zo onderhand ook wel. Ja
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 31-08-07 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:05

ja, er zijn heel veel topics waar ik geneigt ben te zeggen van waar bemoei je je mee (10 jarige manege meisjes die wel even gaan vertellen hoe je een wissel moet springen enzo Knipoog even extreem natuurlijk)
Je mag ook gerust zeggen wat je wil, maar er wordt van ons verwacht dat wij ons verdiepen in bitloos (been there, done that) maar vervolgens verdiepen mensen zich niet in mennen, omdat ze er niks mee hebben, en omdat ze een paar kennissen hebben die positieve ervaringen hebben, tja, zo lust ik er nog wel een paar

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:11

stef schreef:
ja, er zijn heel veel topics waar ik geneigt ben te zeggen van waar bemoei je je mee (10 jarige manege meisjes die wel even gaan vertellen hoe je een wissel moet springen enzo Knipoog even extreem natuurlijk)
Je mag ook gerust zeggen wat je wil, maar er wordt van ons verwacht dat wij ons verdiepen in bitloos (been there, done that) maar vervolgens verdiepen mensen zich niet in mennen, omdat ze er niks mee hebben, en omdat ze een paar kennissen hebben die positieve ervaringen hebben, tja, zo lust ik er nog wel een paar


Ben je beledigd dat ik persoonlijks niets met mennen heb ofzo?
Ik geniet van mensen die iets doen wat ze leuk vinden, daar verdiep ik me wel in, zeker als ze het bitloos doen, want dat is nou net iets wat me wel erg interesseert. Wil niet zeggen dat ik met mijn paard ook meteen (bitloos) moet gaan mennen. Ik vind al zoveel leuk om te doen met mijn paard, maar het is nog een jonkie, wij doen ons ding in onze tijd en ik heb meer zaken in het leven. Daarbij geniet ik gewoon van mensen die hun (eventueel bitloze) passie met me delen op zijn tijd. Net zoals ik altijd vraag naar de wedstrijdresultaten en -ervaringen van mijn stalbazen en stalgenoten. Daar kun je veel van leren, hoor, die mensen doen het al jaren en met positief resultaat over het algemeen. Jij trekt alles meteen in het negatieve, heel jammer. Al zegt dat meer over jezelf, denk ik dan maar.

Ik ga maar eens lekker genieten van mijn gezinnetje, want die zijn een stuk gezelliger. Doei! Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:15

Ik trek niks in het negatief, en ik ben al helemaal niet beledigd. Als we zo moeten discusieren houdt het snel op vrees is (jammer).
Ik geef aan dat er van ons verwacht wordt dat we ons in het bitloos verdiepen (en nogmaals, been there, done that, maar dat lees je misschien niet ofzo?) maar jullie (jij in dit geval) wil je niet in het mennen verdiepen...
Tja, als het maar 1 kant op werkt, houdt het toch op?

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:17

Ik vindt het erg kinderachtig dat er vaak snel geroepen wordt; offtopic!
Of het nu door een mod is of de ts meent de touwtjes in handen te moeten hebben.
Wanneer het iets van het onderwerp afgaat kan het toch nog een boeiende discussie blijven. En wanneer je zelf goede argumenten hebt om zonder zweep te gaan rijden kun je die toch verdedigen.
Nu denk ik persoonlijk wel dat het een heel zwak standpunt zal zijn want zonder is gewoon niet verantwoord. Persoonlijk gebruik ik de zweep ook weinig maar zonder zou ik nooit gaan.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:33

Echwel, in je eerste post geef je aan dat je met een bitloos hoofdstel de neus kunt breken. deze uitspraak geeft al voldoende aan tot hoever jouw kennis van het bitloos werken reikt. niet erg ver dus.

alléén met een hackamore of dergelijk hoofdstel kan men een paardenneus breken, en deze worden dan ook ten strengste afgeraden om voor het mennen te gebruiken. verder lukt het alleen om de neus te breken als de hackamore niet goed bevestigd zit (te hoog hangt).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:34

nou merrieveulen.... ik zie weleens bitloze optomingen langs komen die verkeerd gebruikt worden (wat net zo erg is als een bit wat verkeerd gebruikt wordt) en dus te laag hangen, waarbij ik vrees voor het losse gedeelte zeg maar bij een val en het paard stapt bijv op de teugel....

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:47

precies, en dat is dan ook één van de terechte redenen waarom het gebruik van een hackamore sterk wordt afgeraden voor het mennen. bij hoofdstellen met crosslink of kruisriempjes is het breken van de neus onmogelijk. verder werkt het met verdeelde druk die niet te vergelijken is met bit druk, en met de hoofdstellen die ik zelf gebruik mag je behoorlijk rukken wil je een pijnprikkel uitdelen. mijn gevoelige merrie heeft al au van het bit als ik een ophouding maak, en ik ben écht ontzettend zacht met mijn handen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:50

maar nogmaals, niemand zegt dat het niet kan...
Hon heeft oom een poosje gehad dat ze heel heftig op het bit reageerde (bleek achteraf een hangend rooster te zijn) voor mij is dan de optie: Dan maar niet mennen...

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:54

Voor zover ik weet, is het wel waar wat merrieveulen beweerd, al moet ik zeggen dat ik het wel met stef eens ben wat betreft de soms nogal knullige wijze waarop sommige optomingen worden bevestigd en gebruikt.

Verder verwoord BD heel goed wat ik zelf ook al wilde zeggen: als de TS meent goede redenen te hebben om zónder de zweep te gaan mennen, dan ben ik toch wel heel erg benieuwd wat die redenen mogen zijn, ik kan me namelijk niet voorstellen wat nu een goed argument zou moeten zijn om zonder zweep te mennen. Néem hem dan in iedergeval mee, een zweep is niet per definitie iets om mee te 'slaan'.
ohz. is het nog vrij makkelijk en veilig toeven om zonder zweep te rijden. Bij het mennen valt er dan al wéer een hulp weg en heb je alleen je stem en je leidsels.

In vele cruciale situaties heb je gewoon een zweep nodig, da's zo klaar als een klontje. Dat heeft niets met natuurlijk te maken. Als jij een potentiel ongeluk kan voorkomen door het gebruik van een zweep, dan zul je de zweep meer dan dankbaar zijn!

Voor mij heeft mijn zweep al vele diensten bewezen.

Wat te denken van bijtgrage, loslopende honden? Mijn pony slaat ze echt niet weg, maar kijkt vragend achterom naar mij; 'vrouwtje doe er álsjeblieft wat aan'. Dan kan ik wel gaan schreeuwen en roepen tegen die honden (en evt. baas/bazin als die in de buurt is) maar 9 v/d 10 keer werkt dat niet. Om te voorkomen dat ze de benen en pezen van mijn pony totaal vernielen, krijgen ze dan bij niet luisteren een tik van de zweep. Reken maar dat ik op die manier mijn pony vele malen heb gered van een paar scherpe hondentanden!

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:56

stef: wat bedoel je met 'bleek achteraf een hangend rooster te zijn'?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:58

Hon reageerde ineens (in het voorjaar) heel heftig op het bit, zowel op de liverpool als op haar dubbel gebroken trensje. De minste ophouding en mevrouw sloeg letterlijk op tilt. Ik snapte er werkelijk niks van, ze was altijd zo braaf, nooit moeilijk gedaan.
Toen het voorjaar werd werd het weer minder, dus er verder niet bij stil gestaan (en in die periode met stalhalster ohz gereden). In december ofzo daarna kwam de tandarts (voor het eerst) en die wees me erop dat ze een beetje een hangend rooster had. Dit komt vaker voor bij paarden die wat verminderde weerstand hebben. Ze heeft het 3 winters gehad, en nu gaat het weer goed...

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:01

ahah, een hangend rooster is dus iets met de tanden en het gehemelte oid? klinkt in iedergeval wel logisch dat ze dan wat heftiger op het bit reageert...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:03

het gehemelte van de bovenkaak gaat dan "hangen". sommige paarden hebben dit standaart (aangeboren) anderen krijgen het nooit, en weer andere (zoals hon) krijgen het als ze wat minder in hun vel zitten.
Idd super logisch dat ze zo heftig reageerde, ze had door het hangende rooster gewoon geen plaats meer voor een bit in haar mond.
Een enkel paard heeft het zo extreem dat ze er zelfs hinder van ondervinden bij het eten

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:25

klopt, bij ons op stal is er een paard die het momenteel ook heel erg heeft. de berijdster gaat voorlopig even bitloos. de paarden hier die in het tuig lopen zullen nooit bitloos gaan, als die tandproblemen oid hebben, of meer tijd nodig, dan krijgen ze gewoon vakantie, hihi!

overigens, mijn Flicka had ook enorme problemen met de zweep in het begin. we zijn gaan oefenen, ik erachter, zusje ernaast, zonder tuig oid, (één stap per keer...) en ik onderweg maar aaien met dat ding, aan één stuk door. we zijn nu zover dat ik normaal de hulpen kan geven. ik zal bij Flicka de zweep nooit als strafmiddel kunnen gebruiken (voor een 'echte' tik zeg maar), maar goed ze doet het ook op een streng en kort 'nee', met evt een kleine ondersteuning met het zweepje...

ieder paard kan aan een zwaaiende, bewegende zweep wennen, kijk naar hoe de stick gebruikt wordt bij parelli bijv.... als je dat toepast met je menzweep, wordt het HET perfecte communicatiemiddel.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:37

Nou kijk eens, zelfs merrieveulen gebruikt voor Flicka (die echt panisch voor de zweep was) nu een zweep bij het mennen (of althans, de voorbereidingen daartoe). Een mooi voorbeeld dat 'angst voor de zweep' zéker geen excuses hoeft te zijn om zonder zweep te mennen.

Net als dat er mensen zijn met reuma die hun reuma als 'excuses' gebruiken om geen zweep mee te hebben op weg, dan betaal je maar íetsje meer geld en haal je zo'n mooie gladde en superlichte fiberglass zweep, die zijn zo lekker licht, daar kun je geen last van hebben.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:50

hihi, inderdaad joyce! Knipoog