[OV] Clickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 13:11

Ik ben het Lucien aan het leren. Lucien komt vaak wel naar het hek, maar als het regent blijft hij precies achter een plas met drek wachten tot ik hem ophaal. Daar had ik dus niet zoveel zin in Scheve mond .
Eerst ben ik een stuk naar hem toegelopen. Toen heb ik hem gelokt. Uiteindelijk kwam hij 1 stap in mijn richting. Toe hij zijn voet bewoog c+b. Toen ben ik twee passen naar achteren gegaan en heb ik dit herhaald. Dit geoefend over 4 meter en toen gestopt met de oefening. De volgende keer ben ik begonnen als de eerste keer, maar nu met een iets grotere afstand ertussen. Meneer begon het spelletje nu door te krijgen Haha! . Weer geoefend over iets van 4 à 5 meter en toen gestopt. De keer erop kwam hij meteen naar het hek. Dus c+b. Maar hij bleef achter het hek staan toen ik het open deed. Dan zou ik dus nog door die plas moeten Scheve mond . Dus heb ik hem met wat gepraat en gebaren hem een stap opzij richting hek-opening laten doen c+b. De tweede stap ging al een stuk sneller c+b. Ik let er wel op, dat ik click op het moment dat hij nog in beweging is. Dan beloon ik hem dus voor de beweging naar mij toe.
Inmiddels heb ik hem zover dat hij komt als ik hem roep, om het hek heen loopt en twee passen de paddock uitgaat c+b. Hij staat dan met zijn voorvoeten op het beton en ik kan het dan het halster om doen zonder vieze voeten te krijgen Haha! .

Heb je hier wat aan dr_jacksel?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 20:30

Ja, heb ik veel aan... Hij komt alleen als er geen andere paarden in de weg staan en hij de wei zat is... Aan het halster gaat het nu steeds beter, ga het, zodra dit perfect gaat ook los in de longeerbak doen en het zo uitbouwen... Maar ja die andere paarden *waarvan ik meot toegeven dat er twee hele valse bij zijn* zijn wel heel erg eng... Tong uitsteken

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:45

Iemand misschien enig idee waar je zo'n clicker kunt kopen??

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:02

Dierenwinkel?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48404
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:25

dierenwinkel of speelgoedzaak...

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:40

De mijne heb ik gekocht bij de dierenwinkel. Het is er een oranje van Vitakraft en kostte in euro’s 1,59. Deze heb ik afgelopen zaterdag nog gekocht (voor mijn vriendin). Mijn eigen van dit soort doet het goed. Er zijn ook andere in andere kleuren, maar die kostten 4,50. Mijn vriendin heeft er van dat soort al 2 versleten in 2 maanden.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:06

Thnx groetjes Feetje

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:11

tja, ik ben nieuw hierzo, maar dat maakt even niet uit.

ik denk zelf dat dat clicker gebeuren niet zoveel zin heeft. gewoon belonen is toch zeker wel genoeg? in de natuur hebben ze toch ook geen click apparaat? ik vind dit dus een beetje onzin. en dan het idee erachter dat je dan sneller kan belonen door zon klik, straks heb je helemaal geen contact meer met je paard, maar doe je alles met klikjes en muziekjes en andere geluidjes. zet je rock op dan komt ie, zet je klassiek op dan gaat ie galopperen.... nou nee, ik houd het wel gewoon op belonen met een klopje of een wortel als we klaar zijn.

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:42

Het is niet de bedoeling dat de click het commando wordt Palousa_boy. De click is een brugsignaal om een dier iets aan te leren. Deze methode van trainen wordt gebruikt bij dolfijnen. Daar werkten de oude methodes niet, omdat een dolfijn gewoon wegzwemt als je iets doet wat hij niet leuk vindt. De oude methodes werken op basis van druk. "Als jij doet wat ik wil dan houd ik ermee op." Denk maar aan beenhulpen, teugelhulpen, halster en zweep. De clickermethode gaat uit van het belonen van iets wat een paard doet, waardoor het gedrag steeds vaker wordt vertoont.
Ik vind het moeilijk uit te leggen in weinig woorden, want ik was eerst zelf ook nogal sceptisch, dus ik weet dat dit verhaal makkelijk onderuit te halen is door iemand die het principe niet wil begrijpen (niet lelijk bedoeld). Maar ik zou zeggen, zoek er eens informatie over op op internet (er is heel veel over te vinden) en probeer eens uit of je je paard het begin kan leren. Vertel dan je ervaringen eens.
Ik ben er zelf drie maanden geleden mee begonnen, maar ik heb mijn paard nog nooit zo leergierig en enthousiast gezien.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:51

tja zit wat in...

ik zal even kijken of ik wat leuks kan vinden, en zeker een keer proberen op verschillende paarden, dan krijg ik een wat breder beeld.
maar bedankt voor deze kleine uitleg

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 10:53

Amadeus vidnt het ook erg leuk, maar alleen als de beloning voer is Haha! In het begin ging het niet zo snel, duurde lang voordat ie doorhad dat ie de zweep aan moest raken. Nu gaat het wel erg goed, aan het halstertouw gaat kom maar erg goed, nu nog vanuit de wei Tong uitsteken
Het is heel grapig, we klikkeren met z'n 2en in de stal, als er met het ene paard geklikkerd wordt zie je de andere echt kijken: waar is mijn lekkers?

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:11

palousa_boy schreef:
tja zit wat in...

ik zal even kijken of ik wat leuks kan vinden, en zeker een keer proberen op verschillende paarden, dan krijg ik een wat breder beeld.
maar bedankt voor deze kleine uitleg
Je mag ook een keer komen kijken naar Lucien. En hoe wij samen trainen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 21:41

tja als ik een keer tijd over heb, maar dat ziet er voorlopig niet naar uit.
ik wil wel graag een keer komen kijken, maar is wel wat verder uit de buurt zegmaar, dus even snel kijken is er ook niet bij.

groeten jeffrey