wegjagen = respect opbouwen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

wegjagen = respect opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 22:01

Ik ben heel veel met bram aan NH aan het doen. Voornamelijk grondwerk. Nu kan ik hem op een volte krijgen om mij heen, waar ik ook sta, zonder lijn of zweep, puur met *wijzen* en stemhulpen. Ik kan hem over het algemeen vrij makkelijk naar me toe halen, door een draaibeweging (inhaalbeweging) met mijn handen te maken en de zin *kom maar*. Hij komt eigenlijk vrijwel meteen. Maar soms weigert hij en loopt stug door. Dan jaag ik hem door, zodat hij eigenlijk van mij weg moet en probeer het opnieuw, meestal komt hij dan wel. Zijn reactie is alleen erg laat. Nu heb ik een paar vraagjes hierover:

*hoe kan ik hem nog allerter maken op mij
*hoe kan ik hem leren op commando om te draaien ?
(nu moet ik hem eerst *binnenhalen* en vervolgens de andere kant op wijzen)
* Klopt het dat je juist door het afwijzen een paard jou eerder respecteerd? Dat merk ik soms aan hem, hoe meer ik hem afwijs hoe meer hij naar mij toekomt!

Ik ben nu ook bezig met de buiging, maar dit wil nog niet erg lukken. Hij snapt niet wat ik bedoel! Hoe kan ik dit beter uitleggen.
Hij staat nu los voor de stal of in de bak. Ik kniel naast hem neer, meestal links naast hem. Lok met m'n ene hand zijn neus naar mijn andere hand doe tussen zijn voorbenen door een snoepje aanrijkt. Tot dan gaat het goed. Hij zakt met zijn neus ver tussen zijn voorbenen, en buigt als het ware door zijn voorbenen, met zijn kont omhoog. Maar volgens mij is dat niet echt een buiging.

wie helpt?Alle tips zijn welkom over beide stukjes!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 02:17

Citaat:
*hoe kan ik hem nog allerter maken op mij


Door goed op je paard te letten, o.a. niet te lang doorgaan dus. Als je te lang door gaat word de concentratie minder. Dus stoppen op het moment dat het goed gaat. Doe veel dingen die je paard echt leuk vind en goed kan, beloon dan ook uitbundig en wissel dat af met moeilijkere/minder leuke dingen. Veel afwisseling dus en korte sessies, dan hou je hem scherp.

Citaat:
*hoe kan ik hem leren op commando om te draaien ?


Door hem in een hoek met je lichaam te blokkeren. Dus door hem de bocht min of meer af te snijden (moeilijk uit te leggen eigenlijk). Zodra je in de leidende zone komt remt hij vanzelf af en draait om. Gelijkertijd geef je een stemcommando ( "draaien" ofzo). Na verloop van tijd heb je aan het stemcommando genoeg.

Citaat:
* Klopt het dat je juist door het afwijzen een paard jou eerder respecteerd?


Hangt een beetje van het paard af eigenijk. De meeste paarden reageren hier goed op, niet allemaal. Net kinderen eigenlijk, wat moet willen ze niet, wat niet mag is reuze interessant.

Citaat:
Hij zakt met zijn neus ver tussen zijn voorbenen, en buigt als het ware door zijn voorbenen, met zijn kont omhoog. Maar volgens mij is dat niet echt een buiging.


Niet echt zoals het hoort nee, maar wel een begin. Je houd het snoepje tussen zijn voorbenen en zodra zijn neus vlakbij het snoepje is haal je je hand langzaam naar achteren, richting achterbenen. Als het goed is volgt hij je hand (hij wil tenslotte dat snoepje) en dan zal hij zijn benen gaan strekken.
Neem er te tijd voor, kleine stapjes tegelijk, dan gaat het vast en zeker lukken.
Succes !

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:31

Denk er om dat het geen macht spelletjes worden.
Wat je ook kan proberen is een halster om doen en een touw er aan en dan ga jij lopen zonder naar het paard te kijken met je rug naar hem toe in stap en draf.
Onverwachte bochten maken en figuren hierdoor gaat hij op jouw letten en volgt je goed .

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 00:42

Lissyjd . dat doet hij al. Ook los loopt hij achter me aan. Ik ga naast hem staan en geef hem het commando stap en loop zelf weg, hij loopt ook. Ik zeg ho, sta stil en hij remt ook meteen. Zelf draf en galop (als ik meeren) doet hij keurig naast me!

Tinkie - Dankje voor je uitleg! Als ik met hem bezig ben, oefen ik alles bij elkaar zo'n 15/20 min. Maar dan echt alles, dus niet alleen freestyle longeren, maar ook buigen etc! Hij blijft dan wel allert, maar er hoeft maar dit te gebeuren en hij let niet meer op mij. Dat wegjagen doe ik alleen als hij gewoon doorloopt terwijl ik hem een commando geef, dit gebeurt heel weinig, maar het helpt bij hem wel.