[AR] Bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 02:42

Ik ben een tijd geleden begonnen met Bobby te beleren. Uit gewoonte ben ik nu begonnen met haar te laten wennen aan het bit, dit pakt ze heel netjes op, en we zijn inmiddels zo ver dat het 99% goed gaat. Ze stevent nu heel hard af op constante (heel lichte) spanning, waardoor het steeds gemakkelijker wordt om met lichte hulpen een super resultaat te krijgen.

Het probleem ligt dus absoluut niet bij het bit aannemen, maar omdat ik toch minder goede dingen hoor over het bit (oa voor tanden, vooral bij nog wisselende paarden), ben ik heel hard aan het denken aan bitloos. Sommigen zweren bij de bosal, anderen zeggen dat het bitloos hoofdstel ook goed werkt. Ik heb gekeken op paardnatuurlijk.nl, daar geven ze aan dat mét bit mennen beter gaat dan zonder bit, voornamelijk door de storing in de hulpen als je van recht achter het paard moet werken. (daardoor niet zozeer druk op de zijkant, maar druk over de hele neus, waarbij ik denk: positie handen van de ruiter komt veel overeen met de positie leidselsleutels?)

Dus wil ik graag aan mensen hier vragen: wie ment er bitloos, met welk resultaat, en wat vinden jullie van de stelling 'het bit is voor mennen uitgevonden'?

bolletje

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 03:03

Hoi ik had zelf een arabier ook beleerd bitloos eerst onder het zadel en daarna voor de kar. Ging super. Nou moet ik wel zeggen, ze was zo lief en nergens bang voor en gaat voor niks aan de kletter. Weet niet hoe die van jou is. Niet ieder paard kan dit. Heb ook een shet en daar mee durf ik het echt niet aan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 03:36

Als ze nieuwe dingen probeert, vindt ze dat natuurlijk maar wat spannend, en zal ze best af en toe eens een schrikmoment krijgen, maar zodra ze eraan gewend is, is ze met geen stok te porren om aan de kletter te gaan. Betrouwbaar als de rots van Gibraltar Knipoog

Voorbeeld (hier heb ik begrijpelijkerwijs wel commentaar op gekregen) Mij is aangeleerd dat je, als je kundig genoeg bent en het paard door en door kent (voor zover dat gaat), mag kijken in hoeverre ze dingen snel oppikt mbt beleren. Heb haar dus een hele boel dingen ineens gegeven om te kijken 'wat doe je, hoe snel pik je dit soort dingen op'. (Nogmaals, achteraf begrijp ik dat mensen daar van staan te kijken, het is er zo ingebraden, en ik hoop dat de mensen hier erin vertrouwen dat ik nooit zoiets zou doen als ik niet voldoende ervaring en kennis van beleren en mijn eigen paard zou hebben. (Bovendien hang ik bij de kleinste vraag of ongeregeldheid op Bokt en bij mijn men 'begeleider' aan de bel).) Ze vond alles helemaal prima. Dat dit zeker nog kan veranderen als het echt zover is, natuurlijk, maar ze heeft er dus in feite geen problemen mee, en zal niet snel in de stress schieten/de benen nemen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 07:13

Kijk even op de site van de NVBR daar kunnen ze je veel vertellen over bitloos mennen.
bitloos.nl.
succes ermee!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:24

Ik heb er inderdaad al aardig wat info vanaf kunnen halen, en ik heb ook een hoofdstel gezien waarvan gezegd wordt dat het goed werkt. Op paardnatuurlijk.nl zeggen ze dan juist weer dat zo'n hoofdstel niet al te best werkt door de storing, omdat je de signalen niet een beetje van de zijkant kunt geven, maar recht van achter. Maar zit een ruiter zo ook niet op zijn paard?

Bovendien heb ik nu voor het eerst ook iemand gezien (Merrieveulen) die een normaal hoofdstel omgebouwd heeft, en het resultaat mag er zeker zijn.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:03

Ik ben niet keihard tegen bitloos mennen, maar ik raad het niet aan, laat ik het zo zeggen. Onder het zadel kan ik het wel begrijpen om bitloos te gaan mennen, je hebt dan ook nog beencontact. Maar bij aangespannen rijden is het enige contact dat je hebt met een paard het bit (en nog wat zweephulpen). Heel veel zeggen wel van; 'ooh een bit is sieluhg, doet pijn etc.' maar je kent vast wel de uitspraak; 'het bit is zo scherp als de hand van de ruiter (menner in dit geval)'.
Ik zou niet voor bitloos gaan als er geen (medische) reden voor was. Bij mennen vind ik bitloos erg gevaarlijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:22

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:02

bitloos mennen is niet onmogelijk, maar een goed hoofdstel is onontbeerlijk. zowiezo zou ik kiezen voor een hoofdstel met crosslink, dan heb je een goede discriminatie van hulpen (geen ruis), en het werkt op drie punten op het hoofd, zónder pijnprikkel (tenzij in écht extreme gevallen), maar wel met een druk die tot twee keer zo sterk kan zijn als een gemiddeld menbit. je hebt dus net zoveel 'te vertellen' als met een bit.

wel is het zo, dat als je paard het bit gewend is, je even een stapje terug moet zetten bij de meeste paarden. de crosslink gaat uit van wijken voor druk, en daarmee is het net even anders dan met een bit mennen. zelf zal je dat ook merken, je moet wellicht hier en daar je techniek aanpassen.

zelf ben ik ook bezig met mijn vierjarige merrie, na haar vorig jaar met bit betuigd te hebben. zij kan niet omgaan met de druk van een mondstuk, en met de crosslink gaat het erg goed.

ik heb inderdaad een gewoon menhoofdstel omgebouwd tot bitloos, zie ook mijn onderschrift. de crosslink zoals die in het topic staat heb ik toch vervangen, deze was gemaakt van webband. de release hiervan was echter zó minimaal, dat Flicka alsnog met constante druk liep. het webband is nu vervangen door glad koord (weliswaar iets scherper, maar de release is goed en de discriminatie van de hulpen is beter, waardoor we nog preciezer kunnen sturen.

kijk verder ook op http://www.bitloos.nl, en op http://www.bitloosrijden.nl

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:06

Paula: Dat is waar, en daarom ben ik ook zo hard aan het twijfelen. Dat en het onderzoek van paardnatuurlijk wijzen er toch op dat enkel op de teugels moeilijker gaat bij bitloos.

Echwel: Dank je, ik had zelf ook gezocht, maar met name om de reden 'slecht voor het gebit, vooral bij jonge paarden', wilde ik het hier ook posten. In de andere topics over bitloos mennen wordt nagenoeg niet gesproken. Het is ook daarom dat ik even wil vragen wat en hoe.

Merrieveulen: Het hoofdstel dat ik zou willen is inderdaad ook (de beta, gewoon hoofdstel, zonder oogkleppen) met crosslink.

Wat ik uit de reacties tot nu toe haal, en ook op de sites waar ik heb gekeken (en die door jullie aangedragen zijn), is dat bitloos mennen kan, maar dat het meer aangeraden wordt gewoon op bit te mennen als dat kan.

Ze raakt er nu ook al mooi aan gewend, en ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen gehad met paarden beleren en bitten, sterker nog, deze 'sterke shet' lijkt de milde, zachte hulpen goed op te pakken.

Bedankt! Ik ga sowieso door met laten wennen aan het bit, mochten er moeilijkheden komen, kan ze sowieso op rust, en kan ik dan alsnog kijken voor een bitloos hoofdstel.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 05:39

kijk even op www.bitloos.nl.
Daar kun je bitloze optomingen lenen. Tevens is er iemand aanwezig die heel veel ervaring heeft met bitloos mennen.
Ben benieuwd hoe het je verder vergaat. Succes ermee.
Hou ons op de hoogte.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:01

Citaat:
Echwel: Dank je, ik had zelf ook gezocht, maar met name om de reden 'slecht voor het gebit, vooral bij jonge paarden', wilde ik het hier ook posten. In de andere topics over bitloos mennen wordt nagenoeg niet gesproken. Het is ook daarom dat ik even wil vragen wat en hoe.

Ik denk dat een bit pas slecht is als het niet past en verkeerd in de mond hangt.
En een jong paard hoort gewoon regelmaig even door de tandarts nagekeken te worden juist om problemen te voorkomen.

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende biiten verkrijg dat er wel iets bij moet zitten wat past en waar ie lekker op loopt. Het is alleen even zoeken (wat altijd erg lastig is)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:04

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik denk dat een bit pas slecht is als het niet past en verkeerd in de mond hangt.
En een jong paard hoort gewoon regelmaig even door de tandarts nagekeken te worden juist om problemen te voorkomen.

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende biiten verkrijg dat er wel iets bij moet zitten wat past en waar ie lekker op loopt. Het is alleen even zoeken (wat altijd erg lastig is)

Denk niet dat wij geen mondproblemen hebben me tde pony hoor
Die van ons heeft een slag in de tong precies waar het bit zit.
Omdat je dus niet zonder bit mag wedstrijden rijden, zijn we zelf bezig en bit te maken en dit doen
we in overleg met de paardentandarts.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:32

en sommige paarden houden nou eenmaal niet van een bit, net zoals er paarden zijn die nooit normaal te berijden zullen zijn. dit kan een karakterkwestie zijn, maar ook bijv. gevormd worden door een trauma.
daarnaast is er ook nog de mogelijkheid dat een paard een zeer gecompliceerde mond heeft, waardoor het niet zomaar met een bit te rijden is. akkoord, er zijn enorm veel bitten, maar feit bljift dat het nou eenmaal voorkomt dat een paard niet te rijden is met een mondstuk. denk ook aan dat ene springpaard (internationaal, ik weet de naam niet meer...), die kon geen hoofdstel aan. dit paard werd gereden met alleen bit (leren Meroth met kinband) en teugels.

kijk gewoon waarop je paard het goed doet, en pas je daaraan aan.

hou er ook rekening mee dat een bit altijd invloed heeft op de paardenmond, net als ruitergewicht invloed heeft op de rug. het paardenlichaam is niet gemaakt om op de rijden, en evenmin om een mondstuk in de mond te stoppen. invloed heeft het altijd, hoe minimaal ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:21

Ik wil hier toch wel even graag opmerken dat ik www.paardnatuurlijk.nl niet altijd even eerlijke en objectieve informatie vind geven.

Zij preken dat hoefijzers slecht zijn, natuurlijk bekappen is áltijd beter dan met ijzers of 'gewoon bekappen', en zoals hier ook 'mennen zonder bit is béter dan mennen met bit'.

Het één is volgens hen vaak veel paardvriendelijker en beter dan het (vaak traditionele en gebruikelijke) andere, en daar houd ik nooit zo van.

Niet dat bitloos mennen helemaal niet goed is, maar het is zeker níet zo dat het áltijd béter is dan mennen mét bit.

Als dat zo is, was iedere menner honderd jaar geleden al overgestapt op bitloos.

Het is iets in ontwikkeling, maar om nu gelijk te zeggen dat een bit slecht is en bitloos véel beter, dat vind ik pure onzin.