ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:36

Mijn paard men ik tot nu toe met een liverpoolstang. Ik gebruik de hefboomwerking verder niet, is niet nodig. Ik heb dus de leidsels door de bril, dus niet door de leidselogen. Omdat ze dus ook nog erg gevoelig is in de mond en de kinketting (los of strak, maakt niets uit) niet fijn vindt zit ik er aan te denken om met een gewone enkegebroken watertrens te gaan mennen.

Maar met welke hebben jullie een betere ervaring?

Met een gewone ongebroken watertrens, dikte ong. 12 mm. Glad, rvs.
Afbeelding

Of met deze, een 'rc stangengebiss':
Afbeelding
Deze vonden ze in de ruitersportzaak wel handig lijken, maar ze hadden er geen ervaring mee. Ik vind het bit wat lijken op de kk correctieuitvoering. Dus vrij scherp.

Kun je ook gewoon met een enkelgebroken watertrens waar ik ook mee rij mennen? Ik doe het puur recreatief en niet echt vaak (1-2 keer per maand). Of zal ik maar gewoon uitproberen of ze prettig loopt op het rijbit?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:41

Zelf heb ik er toch graag een stang in hangen.

Bij 1 pony heb ik dat niet. Die was echt onstuurbaar en compleet over de zijk als ik een liverpool stangetje gebruikte (ook aan de bril vast gemaakt, maar ook een dubbel gebroken trens pikt deze pony niet). Die rijd ik nu voor de wagen met een 4rings trens. Wel een trens, maar even scherper dan een gewoon trensje.

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:50

Mijn paard loopt op zich prima op de liverpool. Maar de hefboomwerking gebruik ik niet en ze kliert met de onderlip telkens met de kinketting, ze laat merken dat ze die niet fijn vindt. Het is overigens een 'rijkinketting', dus met fijne schakels. Misschien dat ik nog een keer zo'n rubber om de kinketting kan proberen, maar dan nog gebruik ik de hefboom niet. De vorm van het mondstuk van m'n liverpool is dus goed (glad, ietsjes rondlopend zeg maar). Ze geeft ook goed na op het bit.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:54

germie schreef:
Mijn paard loopt op zich prima op de liverpool. Maar de hefboomwerking gebruik ik niet en ze kliert met de onderlip telkens met de kinketting, ze laat merken dat ze die niet fijn vindt. Het is overigens een 'rijkinketting', dus met fijne schakels. Misschien dat ik nog een keer zo'n rubber om de kinketting kan proberen, maar dan nog gebruik ik de hefboom niet. De vorm van het mondstuk van m'n liverpool is dus goed (glad, ietsjes rondlopend zeg maar). Ze geeft ook goed na op het bit.


Haal de kinketting (en haken) er dan gewoon af.
Deze zijn toch zinloos als je in de bril ment.
Probleem opgelost! Lachen

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:47

Wij hebben een gelpad om de kinketting zitten. Wij mennen overigens wel met hefboomwerking, 1e gat.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:52

Ik zou inderdaad ook de kinketting eraf halen als hij toch geen functie heeft.
Je kunt ook met een B-stang gaan mennen, in het bovenste gat werkt deze als een ongebroken trens...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:39

Persoonlijk ben ik er niet zo weg van om geheel zonder hefboom te mennen. Het blijven paarden en je hebt aangespannen al zo weinig te vertellen over ze.
Daarom wil ik je ook een B stang aanraden, of even je kinketting inpakken (leertje kost 1 euro, dus dat is ook geen grote uitgave om even te testen) of inderdaad de vierringstrens die Dennis ook al aanraadt.

Op wat voor mondstuk rijdt je ohz? Het zou ook kunnen dat ze het mondstuk gewoon niet fijn vind. Ik heb zelf ohz een dubbelgebroken trens, en aangespannen exact hetzelfde bit alleen dan in liverpooluitvoering (maar dus wel dubbelgebroken, breed tussenstukje etc).

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:43

ONder het zadel heeft ze een enkelgebroken rvs watertens met een dikte van 19 mm.
Voor de wagen een rechte gladde argentaan liverpoolstang die dunner is dan 19 mm (exacte dikte weet ik niet).

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: ongebroken watertrens? of een enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:13

ik zou inderdaad gewoon de kinketting weglaten. een kinkettinghoes kan je ook proberen natuurlijk.