[AR] Peesbeschermers of strijklappen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxatte

Peesbeschermers of strijklappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 08:01

Wat adviseren jullie om de benen te beschermen, peesbeschermers of strijklappen ? Blijven peesbeschermers misschien beter zitten ?

Echwel

Re: Peesbeschermers of strijklappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:30

Gewoon helemaal niets..overal worden de pezen warm onder en dat is niet goe'.
Zeker met mennen waarbij je nogal lang onderweg bent is dat slecht.

Alleen in de marathon krijgen ze 3 in 1 beschermers en springschoenen om maar direct na finish E gaan die af, zodat de pezen
weer koel worden.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:45

Roxatte schreef:
Wat adviseren jullie om de benen te beschermen, peesbeschermers of strijklappen ? Blijven peesbeschermers misschien beter zitten ?

Dat licht eraan waar je ze voor wilt gebruiken? Peespeschermes zijn voor de voorbenen en strijklappen voor de achterbenen Knipoog Dus als je hem rondom wilt beschermen dan zou je ze allebei moeten hebben Knipoog

Maar even een serieus antwoord.

Waarom wil je zijn benen beschermen voor in de wedstrijd of strijkt hij echt zijn benen open tijdens het rijden thuis enzo ?

Ik zelf gebruik thuis nooit beenbescherming simpelweg omdat hij niet strijkt en ik ze niet onnodig aan ga doen. Alleen bij de marathons wil ik nog weleens peesbeschermers omdoen (en ja omdat ik met een welshje men heb ik ook peesbeschermers achter omdat strijklappen te groot zijn Tong uitsteken ) Maar dan niet van die standaart peesbeschermes met rondom een harde laag hoor, maar gewoon met alleen een hard stuk aan de binnenkant.

Dit doe ik alleen als ik weet dat er hele scherpe wendingen in zitten. Omdat hij anders zijn benen weleens open durft te halen met zijn ijzers. Hij tilt zijn benen namelijk vrij hoog op.

ik zou je aanraden echt alleen beenbescherming te gebruiken als hij strijkt of zijn benen openhaalt. Als je hem extra wilt beschermen voor een wedstrijd kan dit inderdaad maar zoals echwell al zegt haal ze er gelijk af als je klaar bent zodat ze pezen weer af kunnen koelen. Ze blijven namlijk wel warm onder de beschermers.

(zo beetje lang verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt )

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:17

Ik gebruik altijd peesbeschermers. Misschien ook wel omdat ik het gewent ben vanuit het OHZ-rijden.

Jorrit staat op ijzers en ik wil niet het risico lopen dat hij zich een keer aantikt en dat uit de running zal zijn door een blessure.
Dat het been te warm wordt onder de peesbeschermer? ik zou het niet weten. Het lijkt me dat het wel wat meevalt.

Ik rij normaalgesproken ongeveer 1uur tot 1,5uur. En na de training wordt Jorrit helemaal afgespoeld en krijgen de benen een koude douche..
En met longeren heeft hij ze gewoon nodig. Jorrit wil dan nog wel eens een spurtje trekken Duivel Haha!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:21

dus als je beenbescherming gebruikt kan dat slecht zijn? of als je daarna afspuit niet?
Ik men niet maar gebruik wel rondom bescherming ivm dat ze zichzelf aan tikt. dat komt door leeftijd zeiden ze, en als ze een sprintje wil trekken bezeerd ze zich niet
ook ga ik de zee ermee in, kan dat kwaad?

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:30

Karenenditty schreef:
dus als je beenbescherming gebruikt kan dat slecht zijn? of als je daarna afspuit niet?
Ik men niet maar gebruik wel rondom bescherming ivm dat ze zichzelf aan tikt. dat komt door leeftijd zeiden ze, en als ze een sprintje wil trekken bezeerd ze zich niet
ook ga ik de zee ermee in, kan dat kwaad?

nattebeenbescherming gaat klammig worden en is niet echt ideaal voor de pezen. Als je beenbescherming gebruikt en ze daarna goed afspoelt kan het natuurlijk geen kwaad. Maar het is onnodig om ze te gebruiken als je ze niet nodig hebt. In jou geval heb je ze wel nodig dus dan kan je niet anders je moet alleen zorgen dat de peesjes droog zijn en proberen de blijven natta peesjes gaan broeien omdat de benen warm worden en dat is niet ideaal.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:32

ik gebruik ook rondom bescherming als ik echt aan werk ga
maar ik koel wel altijd rustig de bennen meestal met uit stappen gaan ze al wel vast af

de enne vind slecht de ander niet
banges worden de bennen ook warm van de top ruiters gebruiken het allemaal
peesbescherms worden ook veel gebruikt

denkt dat iedereen daar wel mening over heeft
maar ze worden idd altijd warmer als je er niks om doet

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:38

DAt koelen met koud water doe ik eigenlijk al jaren en niet omdat ik beschermers gebruik.
Even ter verduidelijking Knipoog

We doen zelfs jonge paarden die we klaarmaken voor de keuring, beschermers om als ze in de bak lopen. En daarna gaan ze ook weer onder de slang.
Maar dat hoort dan ook een beetje bij de training en we doen dat dus niet specifiek voor het koelen van de pezen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:54

Ik gebruik zo af en toe wel eens peesbeschermers voor en strijklappen achter (al worden die strijklappen bijna niet meer gebruikt; ze strijkt niet echt, maar is meer voor bescherming).

Alleen ben ik vaak wel erg lang weg (normaal trainingsrondje is zo'n 2,5 tot 3 uur) en vooral in de zomer zijn ze dan niet ideaal.

Wat ik wel altijd doe (of het moet ontzettend vriezen) ongeacht of ik wél of géen peesbeschermers heb gebruikt;

ik spuit inderdaad ook altijd de benen af. Ik heb eerder spring- en crosswedstrijden gereden (sgw) en vanuit daar ben ik dat gewend.
Het is trouwens supergoed voor de doorbloeding, als je even de tijd neemt om de voeten één voor één even goed te koelen. En ik doe het dus helemaal als ik peesbeschermers heb gebruikt, ik ben me er bewust van dat de temperatuur onder die dingen flink kan oplopen, helemaal in de zomer.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:18

Strijklappen is dus voor de achterbenen en peesbeschermers voor de voorbenen, weer wat geleerd Bloos . Onze haflingermerrie strijkt haar achterbenen open (heeft ze nooit eerder gedaan) met mennen en maar ook in de trailer. We hebben nog niet zolang een tweepaardstrailer waar ze natuurlijk veel minder ruimte in heeft als in de vorige anderhalf paards waar ze alleen in stond. En misschien komt het ook omdat we nu tweespan rijden. Jullie advies is dus; strijklappen maar dan alleen als het nodig is.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:20

ja in jou geval lijkt het me wel degelijk nodig. Aangezein hij zijn benen openhaalt en daat zijn strijklappen voor. Zou als ik jou was gewoon strijklappen aanschaffen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:25

je hebt ook wel peesbeschermers voor de achterbenen hoor, maar dan moet het als zodanig verkocht worden Knipoog

in principe is het inderdaad zo dat peesbeschermers/pijpekousen voor de voorbenen zijn, en strijklappen voor achter. Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:31

Ik gebruik bijna alleen beschermers bij pony's waarvan ik weet dat ze wat onbehouden kunnen zijn of in het 'echte' werk.

De eerste paar keer voor de wagen, als we het bos in gaan voor een echte training (voor een lekker rondje tuffen niet), tijdens vaardigheid of indoor marathon.

Ik heb dan voor peesjes en achter stijklappen. Ik zou graag over gaan naar rondom in de 3-in-1 beschermers, maar heb ze niet in deze inimini maat kunnen vinden tot nu toe (gewoon peesjes en strijklappen is al zeuren).

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:34

heb ze kunnen vinden hoor de 3 in1 wel voor een welsh a maar die heeft normaal ook maar shet. kosten alleen heeeel erg duur. Dat wat ik er net niet voor over heb die paar keer dat hij ze aan heeft

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:46

Ik vraag me eigenlijk af of strijklappen wel goed blijven zitten, heb zelf het idee dat beenbeschermers beter om het been blijven zitten...

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:48

Roxatte schreef:
Ik vraag me eigenlijk af of strijklappen wel goed blijven zitten, heb zelf het idee dat beenbeschermers beter om het been blijven zitten...

omdat het bij jou om de achterbenen gaat zou ik 3 in 1 beschermers nemen zijn echt ideaal en omdat jij ze ook echt nodig hebt zou ik die aanschaffen zijn wat prijzig maar dan heb je ook wat.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:05

*oeps foutje, 2x hetzelfde geplaatst*
Bloos Bloos Bloos
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 09-07-07 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:06

Roxatte schreef:
Strijklappen is dus voor de achterbenen en peesbeschermers voor de voorbenen, weer wat geleerd Bloos . Onze haflingermerrie strijkt haar achterbenen open (heeft ze nooit eerder gedaan) met mennen en maar ook in de trailer. We hebben nog niet zolang een tweepaardstrailer waar ze natuurlijk veel minder ruimte in heeft als in de vorige anderhalf paards waar ze alleen in stond. En misschien komt het ook omdat we nu tweespan rijden. Jullie advies is dus; strijklappen maar dan alleen als het nodig is.

Je moet het ook even noemen bij de hoefsmid. Hij kan misschien je paard iets anders op ijzers zetten (als hij tenminste ijzertjes heeft ) of de beenstand zodanig corrigeren, datje minder last hebt van strijken.
*edit, typfout*

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:42

da klopt idd ook mijn hoefsmit zet mijn paard achter aders als normaal inverband strijken

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:02

Ibalia schreef:
Je moet het ook even noemen bij de hoefsmid. Hij kan misschien je paard iets anders op ijzers zetten (als hij tenminste ijzertjes heeft ) of de beenstand zodanig corrigeren, datje minder last hebt van strijken.

Is een goeie tip ! Bedankt voor jullie reakties Pling

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:31

Ik adviseer als je paard niets geen bescherming nodig heeft (dus zichzelf niet beschadigd) dat je geen bescherming nodig bent. Strijklappen helpen vooral tegen het strijken aan de binnenkant van de achterbenen.
Maar als je paard het niet nodig heeft zou ik het niet gebruiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:46

Roxatte schreef:

Strijklappen maak je ook gewoon met klitteband vast, en blijft ook bij een strijkend paard goed zitten (is gewoon een kwestie van goed bevestigen) Knipoog maar in jouw geval zijn inderdaad misschien 3 in 1 beschermers handiger.

alhoewel je ook prima strijklappen zou kunnen gebruiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:47

Henrieke schreef:
Ik adviseer als je paard niets geen bescherming nodig heeft (dus zichzelf niet beschadigd) dat je geen bescherming nodig bent. Strijklappen helpen vooral tegen het strijken aan de binnenkant van de achterbenen.
Maar als je paard het niet nodig heeft zou ik het niet gebruiken.

Henrieke; als je even goed leest wat de TS hier post, strijkt haar paard dus van achter... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:53

Álles wat je voor niets aan je paard knoopt is 9 van de 10 keer niet goed.
Dus loopt je paard gewoon goed? Geen troep aan de benen.
Loopt je paard niet goed? Dan ben je (helaas) genoodzaakt om zijn benen te beschermen. Welke bescherming je nodig hebt ligt aan de manier waarop hij zichzelf aantikt en welke de beste pasvorm hebben.