Advies over bitten gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_fjord

Berichten: 694
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Zwolle, Holten, Nijverda.

Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 21:22

Ik heb deze menbitten voor mijn fjorden. Nou heb ik eigenlijk nooit goed nagedacht of deze bitten wel de goede zijn. Bloos Daarom deze vraagjes voor jullie:

Afbeelding
Shot with KODAK DX6340 ZOOM DIGITAL CAMERA. at 1969-12-31

- Wat zijn dit voor bitten? en hoe is de werking?
- Er zit geen kinketting meer aan, maakt dit juist een zachtere/hardere werking?
- 1 fjord heeft een bit met tongvrijheid, dit lijkt me eigenlijk toch niet zo prettig. Is een gewone stang niet veel beter?
- Hoe krijg ik meer te vertellen? Is daar wel een kinketting voor nodig?

alvast bedankt!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:25

Bel even een instructeur op of iemand anders met meer verstand van mennen. Ik denk dat die je een stuk meer op weg kan helpen dan heel bokt bij elkaar.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:53

Zo te zien zijn dit Utrechtse stangen of bokkebit. Er hoort wel een kinketting aan voor de juiste werking. Zonder kinketting werken ze als een ongebroken trens. Dat is zoals je aan het hoofdstel van het linker paard kan zien niet zoals het hoort.
Doe het bit met de tongvrijheid bij het linker paard in. Door de tongvrijheid is de inwerking scherper en geef je zijn spanmaat de kans ook aan het bit te lopen.
Verder is het advies van Sjonniej om dit aan een goede instructeur te vragen de enige juiste weg.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 01:24

mijn 2 voorgangers hebben al gezegd wat ik wilde zeggen.

verder vraag ik mij toch sterk af hoe het komt dat je dus wel de weg op gaat met je fjord voor de wagen, maar niet eens weet wát voor bit je erin hebt, hoe hij werkt en hoe je hem hoort te gebruiken....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:22

wat heeft jou gedreven om de kinketting eraf te halen als ik vragen mag? niet als commentaar, maar ben gewoon benieuwd waarom iemand zoiets eraf haalt..

Renske_fjord

Berichten: 694
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Zwolle, Holten, Nijverda.

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:31

JoyCiej007 schreef:
mijn 2 voorgangers hebben al gezegd wat ik wilde zeggen.

verder vraag ik mij toch sterk af hoe het komt dat je dus wel de weg op gaat met je fjord voor de wagen, maar niet eens weet wát voor bit je erin hebt, hoe hij werkt en hoe je hem hoort te gebruiken....


Dat is inderdaad een goede vraag ja. Knipoog

Renske_fjord

Berichten: 694
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Zwolle, Holten, Nijverda.

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:32

palousa_boy schreef:
wat heeft jou gedreven om de kinketting eraf te halen als ik vragen mag? niet als commentaar, maar ben gewoon benieuwd waarom iemand zoiets eraf haalt..


Mijn vader dacht dat het weinig nut had, daarom zijn ze er destijds afgehaald. Maar nu ik de verhalen op dit forum lees, leer ik dat ze toch echt belangrijk zijn, ook om het bit stabiel in de mond te hebben liggen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:12

meestal zit iets toch niet voor niets aan een bit of een tuig... Knipoog

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:26

maar dan heb je toch nog, als t goed is?
Maak je ze er weer aan!
Ketting hang je op aan de rechterkant van het hoofd. Dit haakje kun je straks dichtknijpen als het goed op maat zit zodat deze er niet weer afvalt.
Alvorens je hem links vasthaakt voor het rijden draai je eerst de kinketting helemaal uit, met de klok mee. De schakels gaan dan allemaal vlak liggen. Vervolgens maak je de ketting op een dusdanige wijze vast dat het bit nog 45* kan scharen ten opzichte van de mondspleet.
Je moet de ketting altijd zo vastmaken dat je links nog minimaal 2 schakels over hebt. Dan kun je later mocht het nodig zijn de kinketting een keer met een rit oid iets strakker zetten mocht dit nodig zijn want daar word het bit veel scherper van en heb je meer te vertellen.
Afbeelding

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:37

Zoals gezegd werkt het bit wat je nu gebruikt in als ongebroken trens, echter als je de teugel aan de onderste ring bevestigd krijg je ook hefboomwerking(druk achter de oren) maar dat zal niet heel veel zijn. Met een kinketting zit het bit beter maar het werkt wel veel scherper in. Als je die eraan wilt hebben zou ik hem eerst heel losjes doen en bij te weinig reactie kun je hem iets strakker maken zodat je meer inwerking hebt.

JoyCiej007 schreef:
meestal zit iets toch niet voor niets aan een bit of een tuig... Knipoog


Mee eens maar ik ben ook een erg experimenteel persoon, ik wil dat mijn paard lekker loopt en dat het voor hem prettig is. Als een bit met kinketting te scherp is maar hij wel lekker loopt op een liverpoolstang(in mijn geval) dan haal ik de kinketting er gewoon af, totaal geen moeite mee! Het is alleen wel zo dat ik erover nadenk en weet hoe het werkt en de TS aan ons vraagt of ze eraan horen te zitten... Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:26

jouw redenatie snap ik wel annelies, maar inderdaad het verschil wat je al noemt is het niet weten waarvoor een kinketting dient, of het wél weten maar bewust er af halen omdat je zelf vind dat je paard dan beter loopt.

de kinketting kun je overigens inderdaad het beste in het begin vrij losjes doen, maar wél dat er een hoek van 45 graden kan ontstaan...

Heel losjes is dus niet goed, dan loopt die ketting alleen maar tegen de kin van je paard te rammelen en bovendien als je hem erg los hebt kun je de ketting er net zo goed weer vanaf halen, óók dan heeft het niet de gewenste inwerking en het gewenste effect...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:28

De kinketting kan je er beter gewoon aan laten zitten. Als je paard er heftig op reageerd kan je er eventueel een leertje/gelpadje onderdoen of hem vervangen door een leren riempje. Maar eraf halen is niet verstandig, de hefboomwerking van een stang heeft gewoon een kinketting nodig om goed te werken.
Als je paard dan nog heftig blijft kan je beter zoeken naar de oorzaak (meestal te veel druk in de hand), dan dit onderdeel zomaar verwijderen.

Renske_fjord

Berichten: 694
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Zwolle, Holten, Nijverda.

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 17:57

Bedankt voor de informatie! Ik ga ze er inderdaad weer aan doen, eerst niet te strak en kijken hoe dat gaat. Ik denk dat ik voor de ene fjord ook een gewone stang ga aanschaffen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:28

wat bedoel je met 'een gewone stang' ? liverpool/b-stang is ook een stang... bijna alle stangen hebben een kinketting, behalve dacht ik de ongebroken trens, maarja da's meer een trens dan een stang...

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:40

JoyCiej007 schreef:
Heel losjes is dus niet goed, dan loopt die ketting alleen maar tegen de kin van je paard te rammelen en bovendien als je hem erg los hebt kun je de ketting er net zo goed weer vanaf halen, óók dan heeft het niet de gewenste inwerking en het gewenste effect...


Dat bedoel ik ook met heel losjes, het moet natuurlijk wel zo strak zitten dat het nut heeft en geen gevaar oplevert doordat het ergens achter blijft hangen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:58

JoyCiej007 schreef:
wat bedoel je met 'een gewone stang' ? liverpool/b-stang is ook een stang... bijna alle stangen hebben een kinketting, behalve dacht ik de ongebroken trens, maarja da's meer een trens dan een stang...


Nog 1 keer;
Een trens is een bit zonder hefboomwerking (en dus geen kinketting). Voorkomende vormen; ongebroken, gebroken, dubbel gebroken, tongboog etc.
Een stang is een bit met hefboomwerking (en dus een kinketting). Voorkomende vormen; ongebroken, gebroken, dubbel gebroken, tongboog etc.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:07

Sjonniej; is die uitleg bedoeld voor TS of voor mij? Knipoog als het nl. voor mij bedoeld was; die info is mij meer dan bekend Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:19

Voor jou, gezien je weer twijfelde of een trens een kinketting had.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:31

Ik ga met de rest mee.
Zo te zien mag je bit ook wel een centimetertje breder. Zeker bij de linkerpony heb je niet veel ruimte over.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Advies over bitten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:40

Sjonniej schreef:
Voor jou, gezien je weer twijfelde of een trens een kinketting had.


ik weet dat een trens geen kinketting heeft, ik twijfelde alleen in het geval van een óngebroken trens, dat word vaak door mensen 'stang' genoemd maar is het dus eigenlijk niet Knipoog vandaar...