vrijheidsdressuur bij jonge paarden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

vrijheidsdressuur bij jonge paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 17:23

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 05-11-02 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:02

De dingen die jij noemt iig niet op 1 of 2 jarige leeftijd!
Ik ben er wel een voorstander van dat mensen met hun jongere paarden 'oefenen'. Maar dan heb ik het over poetsen, aan de hand lopen, stilstaan enzovoorts. Niet over knielen en liggen!

Ik weet niet hoe oud je tinker nu is? Maar je hebt het over 1 tot 2,5 jaar. Met 1 zou ik niet meer doen/verwachten dan netjes langs je lopen aan het halster en beetje knuffelen. Rond zijn 2e kun je best leren aan de hand te draven, stil te laten staan als jij om hem heen loopt enzo. Dus echt de basisoefeningen.
Met het 'echte' werk zou ik niet eerder dan 2,5 beginnen. En uitteraard rustig aan... Ik ben op dit moment bezig met een (deel op mijn) page over vrijheidsdressuur. Hierin staan veel oefeneningen maar vooral Haha!E BASIS. En het klinkt zeurderig maar die is zoooooo veel belangrijker dan het (leukere) knielen en buigen..

Succes Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 18:22

ik had het niet over snowdon, die btw alweer bijna 4 is

ik ga straks wel s kijken op je site en ik ben het met je eens dat de basis het belangrijkste is!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:37

Over welke Tinker heb je het dan Leon?

Want Kapanda is ook twee en half en kan ook al een beetje knielen, je moet niet denken dat hij dat elke dag doet, tot nu toe nog maar 1 x in de zoveel maanden! je hoeft namelijk als je het goed doet je paard niet iedere dag te trainen in het vrijheids dressuur.
neem nu riccardo is goed getraind, het is geen dom blondje hoor die het na een maand al weer vergeten is, hij vergeet het inrijden ook niet na een weekje wiede gang!
Als ik Riccardo nu een half jaar geen kunstjes meer laat doen weet ik zeker dat hij het na een half jaar nog perfect kan!
Na de show in Utrecht heb ik niet meer geoefend met Riccardo. Alleen maar recreatie gereden, dat is op de eerste plaats mijn doel van het hebben van een paard.
Je zou toch zeker zelf ook gestoort worden als je iedere dag kuntsjes gaat doen, dan gaat het leuke er ook wel van af!
1 a 2 keer per maand even door nemen van de geleerde kunstjes vind ik meer dan genoeg!
Of er moet een show komen en of een foto reportage gemaakt worden.
Dan kan het voorkomen dat het vaker gebeurt.

Maar ja dat is mijn mening en mijn manier met het omgaan van paarden en hun kunstjes.

Mon-nikky

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 18:48

nopes gaat niet over Kapanda hoor, maar het gaat hier toch niet over welk paardje ik bedoel?

leon en snowdon

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:55

snowdon schreef:
nopes gaat niet over Kapanda hoor, maar het gaat hier toch niet over welk paardje ik bedoel?

leon en snowdon


Je schreef: Als een paard (maakt niet uit wat voor ras, maar in dit geval ene tinker) nog vrij jong is, 1 tot 2,5

Dus ik dacht welke tinker van twee en half buigt en knielt ?
jah ook baggio die is nog jonger dan Kapanda. Die kan ook knielen buigen en liggen(op het strand)...

Ik voelde me niet aan gesproken hoor, maar ik was gewoon nieuwschierig en belang stellend.

Mon-nikky

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:23

vrijheidsdressuur is geestelijk vrij moeilijk voor een paard, hij moet de commando's snappen, onthouden, en niet door elkaar halen. Dit kan je met een jaarling of twenter dus niet verwachten. Met Jamaica ben ik met 2.5 een beetje met de basis begonnen (blijven, komen, volgen) met 3 ben ik wat aan de spaanse pas aan het sleutelen gegaan, en nu (3.5) ben ik bezig met buigen