[AR] Mendurance?sgmw?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Mendurance?sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 07:44

Wij rijden sgmw , maar voor de verandering laatst een mendurance gereden.
Nou kregen we in de gaten dat je qua uithoudingsvermogen heel anders traint
dan echte mendurance rijders.

Mijn vraag is of deze 2 takken werkelijk te combineren zijn?
Zeker omdat je voor sgmw intervaltrainingen doet, en je voor mendurance
meer duurtrainingen moet doen.

Pony was overigens bij de p/a gelijk goed, bij de finish 6 slagen te hoog.

Nou wie weet hoe je explosie en uithouding kunt combineren, bij hardlopers heb je nl ook
sprinters en lange afstandslopers..

Ibbel

Re: Mendurance?sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 07:51

Echwel schreef:
Nou wie weet hoe je explosie en uithouding kunt combineren, bij hardlopers heb je nl ook
sprinters en lange afstandslopers..

Ja, maar niet in 1 persoon Haha!

Sprinters trainen 'witte' spieren, afstandslopers 'rode'. Sprinters trainen anaerobe verbranding, afstandslopers trainen op aeroob vermogen. Of je een sprinter of een afstandsloper bent hangt daarbij bovendien deels af van welke spieren je van nature al in meerderheid bezit. Sommige mensen kunnen gewoon niet sprinten, en anderen kunnen nooit een fatsoenlijke tijd op de 3 km of meer neerzetten.
Als je beide takken van sport op topniveau wilt beoefenen, moet je kiezen. Maar allebei op gemiddeld niveau is best te combineren. Enduranceruiters (en menners vast ook wel) trainen óók interval en dus anaerobe verbranding bij het trainen op lange afstanden. Voor uithoudingsvermogen op lange afstanden train je veel langzame kilometer (LSD - long slow distance) bij in principe een hartslag van 50-60% van max (voor de meeste paarden rond de 120 ongeveer).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 07:59

Jaa daar werden wij ook al met onze neus op de feiten gedrukt..
Dat krachtexplosie dus echt niet werkt bij zoiets..

Het was geweldig om te doen, maar een combinatie lijkt ons dus idd heel moeilijk..

Ook zagen we dat sommigen enorm snel van start gingen, dan bij de pa hun kwartiertje rust namen, anderen deden het gewoon normaal tempo en gingen door..
Wat zou het beste zijn??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:02

Constant rijden is het beste. Tussendoor (lang) pauzeren verhoogt de kans op stijfheid en verzuren.
Zolang mendurance in NL nog alleen maar over klasse I afstanden gaat met een max snelheid van 12 km/h moet het makkelijk te combineren zijn met MSGW.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:18

Overigens is de kunst van (m)endurance rijden met name goed koelen. Tweede kunst is taktisch rijden (en niet verdwalen). Derde kunstje is pas een (snel) paard met een lage basishartslag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 08:20

Terwijl wij juist proberen zo min mogelijk te koelen Knipoog

Als je 10 sgmw per jaar rijdt en daarop traint is het wel moeilijk hoor om met dezelfde pony mendurance te rijden..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:49

Nee hoor. Leer goed koelen en je hoeft er niets extra's voor te doen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:18

Ik las in de Mensport ook al een artikel, maar wat is nou precies de bedoeling bij mendurance? Precies binnen een bepaalde tijd de afstand afleggen ofzo? En hoe koel je goed Ibbel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:25

Mendurance houdt in, een gemarkeerd parcours zo snel mogelijk afleggen (er is wel een maximum snelheid bij klasse I, daarboven zal de max vrij zijn - klasse II wordt nu nog niet georganiseerd) Hoe hoger de klasse hoe verder de afstand. Klasse I is tot 40 km, klasse II tot 60 (dit itt gewone endurance, daar is klasse II tot 80 km). De moeilijkheid ligt 'm in het feit dat je direct bij de polscontrole halverwege en direct bij de finish een hartslag van maximaal 64 moet hebben. Dat lijkt makkelijk, maar geen paard stapt met een hartslag (HF) van rond die waarde als er ook een kar achterhangt. Dus je komt aan met een HF van bv 70, en die moet dan in 5 of 10 seconden voldoende zakken dat een DA die die HF meet ook daadwerkelijk onder de 64 telt (na 15 seconden tellen, zo flauw zijn ze dan ook nog eens, ze tellen - meestal - geen volle 60 seconden).

Door goed te koelen (daar waar de grote aderen aan de oppervlakte liggen, dus hals en binnenkant benen) kun je helpen die HF naar beneden te krijgen. Te veel koelen echter jaagt de HF weer omhoog, want dan krijgt je paard het koud. En soms ligt dat punt heel kritisch. Eén liter water teveel eroverheen en je paard rilt. Heb ik wel eens gehad. Reuze lastig, want dan kan je er weer dekens overheen gaan hangen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:44

Duidelijk verhaal, bedankt! Een hartslagmeter is dus redelijk onmisbaar in deze tak van sport?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:49

Ja, zeker tijdens de trainingen, maar idd ook erg handig tijdens de wedstrijd.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:03

Ibbel, kan me vergissen. Maar is het met een mendurance paard niet makkelijker een sgmw te rijden dan andersom?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:45

Misschien wel. Karin met Ret is onder het zadel misschien wel een goed voorbeeld van hoe een SGW paard het uitstekend in de Endurance is gaan doen (trouwens, ook nog minstens 2 seizoenen zowel in SGW als in Endurance uitgebracht, dus ook onder het zadel is het best te combineren).

Het is misschien wel makkelijker een Mendurance getraind paard wat extra interval training te geven voor de noodzakelijke 'bursts' tijdens een MSGW dan omgekeerd een (bijna) volledig sprint getraind paard rode spieren erbij trainen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:41

Trainen jullie zoveel interval dan voor de wedstrijden?
Ik doe zelf namelijk hooguit 5x in het jaar wat echte interval training. Uithoudingsvermogen trainen we gewoon door middel van lange ritten, waarbij we regelmatig een stukje ruiterpad proberen te nemen in het duin. Verder wat galop training tijdens de dressuur, maar verder trainen wij nooit op het explosieve sprinten in de hindernissen.

Mendurance zou voor mijn pony dan ook absoluut geen probleem zijn, als ik het zo bekijk. Heb het nog nooit geprobeerd, rijd ook nooit met hartslagmeter. Maar zo op het gevoel lijkt het me dat een rit van 30 km geen probleem moet zijn voor hem.

(misschien toch maar eens een km-tellertje opzoeken om te kijken hoe ver 30 km nu eigenlijk precies is)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:25

Ibbel schreef:
Misschien wel. Karin met Ret is onder het zadel misschien wel een goed voorbeeld van hoe een SGW paard het uitstekend in de Endurance is gaan doen (trouwens, ook nog minstens 2 seizoenen zowel in SGW als in Endurance uitgebracht, dus ook onder het zadel is het best te combineren).

Het is misschien wel makkelijker een Mendurance getraind paard wat extra interval training te geven voor de noodzakelijke 'bursts' tijdens een MSGW dan omgekeerd een (bijna) volledig sprint getraind paard rode spieren erbij trainen.

En zo ken ik iemand die endurance klasse 1 wedstrijden heeft gebruikt om haar jonge paard te laten wennen aan wedstrijden en als training voor het uithoudingsvermogen voor ze SGW ging starten.

Mij lijkt het inderdaad toch ook te combineren tot een bepaald niveau.

Als training menden wij ook vaak ritten van 20 - 30 km. in een behoorlijk tempo. Ik kan me ook goed voorstellen dat mendurance wedstrijden gereden kunnen worden als training.

Bij elk paard is het weer anders hoeveel koelwater je nodig hebt. Ibbel's paard heeft het redelijk snel koud, mijn paard moet ik juist regelmatig koelen in de wedstrijd, dit doe ik op bijna elk groompunt, ook als het nog geen 25 graden is, omdat die het juist snel warm heeft. Inderdaad op de hals en tussen de voorbenen. Terwijl om de stijve (broek)spieren te voorkomen een deken op de achterhand wordt gegooid (direct na de finish of in de vetgate).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 07:41

Sjonnie het probleem is dat je wel afstanden rijdt, maar die hartslag van 64 is echt laag..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:57

Tsja, ik heb geeen idee hoe dat precies zit, heb geen meter. Maar als ik naar de waarden kijkt die hij heeft met de SMW. Vorig jaar in Vrouwenpolder hebben we hem direct na finish E aangeboden (even testen) en toen was hij ook al rond die 64 (vrij zware hindernissen met veel klimmen, eerste weekend 25 graden, 3e marathon), dus ik denk dat die hartslag geen probleem is. Mits hij zich niet druk gaat maken om kabouters en spoken.
Op zich lijkt het me wel interessant om een keer mee te doen, alleen om te kijken hoe hij dat uitloopt Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:00

Na een uitstap traject van 1km..
Dus de vraag is hoe ver voor de pa moet je gaan stappen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:03

Nee dat was voor het uitstaptraject, juist daarom lijkt het me geen probleem. Hij heeft dus alleen een paar honderd meter voor de finish gestapt.
Vet is daar namelijk direct bij de finish geplaatst en aangezien het toen nog lekker rustig was hebben we hem even laten meten.

Maar nogmaals, ik heb nog nooit met een hartslagmeter gereden. Dus ik heb geen idee hoe die zich houdt tijdens een rit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:18

PA bij de mendurance staat een kilometer van tevoren aangegeven dus dan kan je gaan stappen.

Interessant verhaal hier. Ik persoonlijk ga beide wedstrijden rijden/ ben ik voor aan het trainen in de oefenversie (dus kennismakkingsklasse mendurance en oefenmarathon)
Ik dacht zelf dat het voldoende was om de conditie te trainen door gewoon kilometers te maken in diverse terreinen in een regelmatig tempo en dressuurmatig werk om de pony's soepel te houden en aan het bit te houden.