Hoe longeren op NH manier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Hoe longeren op NH manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 09:45

Hi,

De merrie (10 jr) die ik af en toe bijrijd schijnt niet te begrijpen wat longeren precies is of wil het NIET begrijpen (een erg eigenwijze, lieve draak)
Althans met veel geduld en Lovers heb ik haar nu eindelijk zo ver dat ze een rondje om mij heen gaat lopen en niet blijft STILSTAAN voor mijn neus. (eerst meelopen, cirkel/afstand vergroten, etc.)
Als ik haar in een in een ronde kraal laat lopen dan kom ik er wel uiteindelijk. Respect voor de longeerzweep heeft ze nauwelijks. Niet dat ik nu overmatig gebruik (voordat ik dat te horen krijg Knipoog
Ik ben wel de 'baas' over haar, en dat respecteert ze ook.

Maar ik wil nu graag eens via de NH/freestyl methode eens een poging wagen. In een ver verleden heb ik via de E. Voest methode/K.Hempfling methode (okay, mijn eigen combi.) getracht om te longeren. Ik kan het mij alleen niet meer echt herinneren.

Kan iemand mij in het kort uitleggen hoe en wat. Misschien heb je nog tips, adviezen, suggesties. Graag... want ik heb geen zin om zo maar wat aan te gaan modderen. Verward

Dank je wel alvast.


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:57

met twee lijnen is nh longeren meestal. is ook beter dan met 1.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:23

nh longeren is toch meestal los???
ik heb het ooit zo geleerd dat je zelf in het midden van de bak staat en het tempo aangeeft dmv lichaamstaal. dus bijvoorbeeld een klein huppeltje richting de schoft en je paard gaat in draf of galop. diep uitademen en het hoofd naar beneden doen is een gang lager.
als je paard niet reageerd op je huppeltje dan met het touw achter zijn kont gooien zodat ie daarop reageerd.

veel succes groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:47

Ik heb het helemaal geleerd, maar het is echt te ingewikkeld om uit te leggen in woorden. Het is volledig inspelen op wat het paard je aanbied, en lichaamshouding - maar leg dat maar 's uit! Ik zou je aanraden 's een clinick te gaan bekijken, want als je verkeerde timing toepast leer je het paard totaal verkeerde dingen aan. Trouwens, NH-lunging kan ook aan een lijn hoor, los is beter, het paard kiest z'n cirkel dan, maar aan de lijn kan het ook. Niet iedereen heet een round pen, en in een wei zit je met hoeken, en sommige paardjes gaan in die hoekjes schuilen ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 16:27

dat heeft los werken en geen longeren.
ik wil best helpen, maar dan moet het wel duidelijk zijn.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:45

Het beste is hem helemaal los te doen ook geenhalster om.
En verder moet je inspelen op wat je paard je te vertellen heeft, gaat zijn hoofd naar beneden ontspant ie, gaat ie kauwen is ie onderdanig, zijn oortje n\op jouw gericht is zijn aandacht op jouw.
Voorderest drijf je hem voorruit door je hand bij zijn kont omhoog te doen en houd je in door je voorste hand omhoog te doen en voor zijn schouder te komen. Tis een beetje ingewikkelt om uit teleggen en ik raad je aan de boeken te lezen of/en een cursus te volgen!
groetjes leonie
ps werk nooit me eten, dat zie ik nu bij een vriendin die hem altijd lekkers geeft. dan heef ie geen respect meer voor je en doet het voor het eten, bovendien worden ze daar bedelaars van!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:34

Lees het boek van Emiel Voest eens, daarin staat het duidelijk uitgelegd. Maar noem het aub geen NH longeren, van zulke termen wordt NH dus een vage bezigheid terwijl het dat niet is!
Het verschil is, je laat je paard los lopen, of aan een lijn, of aan twee lijnen, maar begin nu maar los in een afgezette bak/roundpenn of iets dergelijks. achter de schoft kan je je paard voorwaarts laten gaan en daarvoor in tempo terugnemen. Of je nu een zweep, een touwtje of whatever gebruikt... maakt nix uit, het is bedoeld als verlenging van jezelf en niet als zweep. Je begint met de kleinste 'hulp', lees hier aanwijzing mbv jou lichaam, en bij geen reactie bouw je die op naar een grotere aanwijzing. Mits op een goede manier gedaan snapt ieder (jong) paard dit. waarom?? Omdat dit niet iets is wat jij het paard hoeft te leren, hij kent dit al.. zijn mama praatte namelijk ook zo met hem! maar jij leert op een paardenmanier te communiceren! dat is het verschil en daarom moeten we het geen longeren noemen. Succes, en begin niet zomaar ergens aan, zoals Pat Parelli zou zeggen: Prior, proper preparation.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 10:15

loswerken is niet iets wat je lukraak bij elk paard moet gaan doen. dat steld de freestyle methode wel zo voor, maar let op. loswerken is om je paard onder daanig te maken. is hij dat al. moet je dat achter wegen laten en met het volgende verder gaan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:37

Je kan op 2 manieren loswerken, om meer respect te krijgen en als training! En ook al is ie onderdanig, ik merk bij mijn paard dat je het tog regelmatig moet herhalen, anders zakt het weg!!
Wat is het volgende dan voor jou phoenix4ever??
groetjes leonie

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:15

er zijn zat volg oefeningen en aandachts oefeningen, die ik speels ook met symmie doe die is te jong om los te werken, maar leert al aardig volgen en op mij te letten. komt als ik achteruit loop en gaat achterwaarts als ik recht op haar afloop. ze staat stil zodra ik door mijn knie zak.
dit zijn voorbeelden van een paar oefeningen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 3 bezoekers