[AR] Hoe trainen jullie je tuigpaard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

Hoe trainen jullie je tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 18:27

Hoe trainen jullie je Hackney's, KWPN/BWP-tuigpaarden, etc. om ze mooi te laten lopen.
Welke attributen - technieken - materialen gebruiken jullie?

Bij ons bestaat het hoofdzakelijk uit longeren aan de dubbele lijnen, dit meermaals per week en 1 keer per week ingespannen.
Mij gaat het nu vooral om het longeerwerk:
Paard (BWP-tuigpaard) krijgt een schoftje met ringen om en een katrolsysteem wordt aangebracht tussen het schoftje en het hoofdstel. Ze draagt ook altijd haar menhoofdstel (dus met oogkleppen), want zonder oogkleppen is ze te veel afgeleid.

We beginnen in de onderste ringen op het schoftje en stappen en draven ontspannen aan de longe. Tegen het einde zit het katrolsysteem aan de bovenste ringen vast. We leggen soms wat balkjes wat haar benen wat meer doet werken. Afwisselend vooraan en achteraan krijgt ze kettingetjes om om enerzijds haar knieactie te vergroten, anderzijds haar achterhand ruimer/sterker te laten werken. Dit wordt niet iedere longeersessie gedaan.

We werken in totaal in sessies van 30 - 40 minuten. Om de 5 minuten wisselen we van hand. De commando's worden getraind (stap-draf-halt), waarbij ze het soms moeilijk heeft met het stilstaan (vooral op wedstrijd gaat ze scheef staan wat niet echt punten oplevert). Tijdens zo'n sessie draaft ze vooral aan één stuk.
In stap wordt op lange stukken de buiging van de hals soepeler gemaakt door al slalommend te gaan stappen.

Het resultaat is dat ze al 'nek' begint te krijgen. Dit is goed, want van nature uit heeft ze maar een iele nek. Haar knieactie vooraan begint vlot te gaan. Haar achterhand wil niet altijd mee, hier zou meer actie en kracht in moeten komen. Hiervoor wil ik weten wat er nog aan gedaan kan worden als oefening.

Hoe trainen jullie je tuigpaarden om tot een mooi dravend geheel op wedstrijd voor te komen?

JoyCiej007

Re: Hoe trainen jullie je tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:58

Tsja, ik doe zelf dus geen 'aangespannen rijden', dat gaat zo moeilijk met een shetaanspanning Knipoog

Maar ik denk eigenlijk dat je op bokt niet heel veel reacties zult krijgen, de meeste mensen op AR zijn toch meer de menners, hetzij recreatief, hetzij wedstrijdmenners, maar volgens mij zijn er hier op bokt zéér weinig mensen die ook echt actief zijn in de tuigpaardensport Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:59

Neonlight weet hier heel veel vanaf..

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:25

bij onze vereninging hebben we ook wat tuigpaarden/hackney rijders. In de winter periode rijden ze gewoon mee in de menlessen en wordt er echt dressuurmatig getraind.(zomer's is het moeilijk te combineren met de wedstrijden)
Zodat ze goed over de rug lopen en vooral soepel blijven.

en zoals Echwel zegt: Neonlight weet hier heel veel vanaf!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:39

Kont er in trainen kan op meerdere manieren, je basis is zo goed, je kan overwegen of je ergens heuvels kan trainen. Ook zijn balkjes goed voor de sterker maken van de achterhand evenals longeren met een (stuk van)band, dan zetten ze de kont er meer onder. Verder denk ik dat je paard wellicht wat loperig is en daarmee meer duwt dan ddraagt, ook een showtuigpaard moet gaan dragen om de voorhand mooi los te krijgen en de voorbenen de tijd en ruimte te geven om te heffen. Wellicht is een longeercursus van Haanstra een goed idee, hij heeft ook speciale dvd voor menners en longeren. Verder veel schakelen in de gang en veel overgangen, wordt je paard ook gehoorzamer van

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 20:02

Van dat loperig klopt wel. Als je haar laat gaan dan zal ze net iets te snel lopen waardoor haar bewegingen minder sprekend worden.

Met momenten is ze volledig zelf dragend, dan loopt ze perfect en heb je niets in je handen. Maar deze momenten komen niet al te veel voor. Op zo'n moment kan ik niet meer doen dan heel hard belonen, maar die link begrijpt ze nog niet (of ze vindt het te vermoeiend). Ze doet het ook plots, ik doe niets speciaals, dus hiervoor moet ik ook nog een kneepje, of trukje vinden. Haar tempo ligt er dan juist ook wat onder.

Ik vraag me af of het niet te afbottend werkt wanneer ik elke longeersessie kettingetjes zou omdoen, of balken zou lopen. Ik heb schrik dat ze alles gewoon gaat vinden en vb. met kettingetjes om blijft lopen als zonder kettingetjes.

Ik heb op dit moment net een cursus van Cees Embregts gehad, zeer leerrijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:22

Hoor ik hier mijn naam roepen? Haha!

Je hebt zekers te weten meer aan een cursus van Cees Embregts dan van Lammert Haanstra. Ja Ik vind het geweldig wat Lammert Haanstra doet met longeren, maar bij trainingsessies met hackney's kwam hij niet echt tot recht, het werkte gewoon niet. Gedeeltelijk is het te gebruiken, maar de "precieze" methode dus niet.

Wij trainen onze hackney's alleen maar aan de longe, en het verschilt per hackney. Michael is de oude rot in het vak, die wordt eigenlijk alleen in conditie gehouden, longeren met dubbele longe die direct is bijgezet. Dancing Queen wordt vooral op luisteren en ontspanning gelongeerd, dat is een stress-kipje namelijk. Deze merrie is ongelooflijk getalenteerd en heeft echt alles van nature in haar. Easter Boy moet nog wel bijgespijkerd worden. Hij wordt gelongeerd met dubbele longe en aparte bijzet. Hierbij gebruiken we de spaanse ruiter, hij wordt dan meer in oprichting gezet en op het achterbeen. Zeppo is even oud als Easter Boy, maar nog compleet groen. Ook een nerveuze pony, die de hals eruit drukt. Hij wordt met dubbele longe en directe slof gelongeerd, ook voornamelijk op ontspanning. Longeren gebeurd dressuurmatig, en naar mate ze langer in training zijn wordt de achterhand er beter ondergezet. Ringen gebruiken wij nooit, worden ze enigszins op afgestompd.
Een zeer enkele keer (nog geen 10 keer per jaar) komen ze in de schoenen te staan. Dancing Queen en Michael iets vaker dan Easter Boy, Zeppo is nog niet zo ver in de training. Schoenenwerk doen we niet lang, het is zwaar, maar wel goed om ze niet loperig te maken en ze mooi van het bit af te houden en op de achterhand.
Iederen training doen we wel een stuk erachter lopen in plaats van longeren, hierbij proberen we ze ook op de achterhand te zetten en voor ons uit te laten dansen.
Als een groene pony goed de achterhand onderbrengt doen we de opzet erop. Eerst lang, en naar mate de pony verder in training is korter. Van de eerste keer opzet tot de opzet in de juiste lengte zit een tijdsbestek van 2 jaar bij ons.
Verder, longeren doen wij 20-30 minuten, in het wedstrijdseizoen komen de wedstrijdpony's enkel in het tuig op de wedstrijd. Buiten het seizoen, in de wintermaanden, worden de jonge pony's wel ingespannen. Michael heeft de laatste keer in de kar gestaan in Maastricht geloof ik op wedstrijd, dat was in augustus, en komt volgende week weer voor het eerst in de kar op de wedstrijd in Made. Maar dit is een ervaren pony van 19 jaar oud, en pieken moet deze pas later in het seizoen.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 11:30

Ha, bedankt voor de uitleg!

Cees Embregts zei ook iets van een spaanse ruiter te gebruiken. Ze durft namelijk haar hals te laten hangen. Ik moet wel zeggen, sinds we regelmatig longeren dit al veel minder is. Ik denk dat het ook een conditie-kwestie was Bloos .
En tijdens de cursus heeft ze ook met schoenen gelopen (10 minuutjes). Dat had ze ooit eerder gedaan dus het was niet nieuw voor haar. Maar zelf doen we haar geen schoenen aan, want a. we hebben het materiaal niet en b. daar moet je toch met kunnen werken en daarvoor bezit ik niet over de voldoende ervaring.

Ik ga denk ik ook meer naast de achterhand met haar ga werken, maar daarvoor moet ik haar eerst wel 15 minuten longeren. Ze is nl. een dieseltje dat pas na 15 minuten mooi ontspant.