steigeren voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:12

Gister weer een heerlijke rit gemaakt met mn pony voor de kar, alles ging super, ik weet dat als ze moet stoppen op een heuveltje dat ze de kar niet tegen kan/wil houden dus dan stap ik van de kar af om haar zelf tegen te houden en loop zo naar de overkant. in de toekomst hoop ik wel dat ze de kar zelf tegen gaat houden. maar nu ging het gister heel netjes zo ( ik zat niet alleen op de kar dus leidsels worden overgepakt).. na een paar uur met lange rustpauze ertussen kwamen we bijna thuis, daar moest mevrouw even wachten voor de weg, maar het pad was gewoon recht. schijnbaar had ze hier geen zin in en de enige manier om dan eronder uit te komen is: een rare sprong op haar achterbenen vooruit. maar dan echt rechtop ook. snel van de kar af gesprongen en zo maar weer naar de overkant gelopen nadat al het verkeer weg was. omdat ze dichtbij huis was wilde ze draven, maar dit mocht niet van mij. resultaat: weer een paar keer op de achterbenen. ze is dan echt geirriteerd omdat ze niet zelf mag bepalen in welk tempo we gaan. heeft iemand tips hoe ik dit eruit kan krijgen?

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:59

rijd je met een broek en een geremde wagen? dit scheelt namelij enorm want als je een heuveltje afgaat kan je met een geremde wagen een beetje afremmen en heeft je pony geen last van een duwende kar. doordat de kar duwt word de pony naar voren geduwt en gaat automatisch draven. daarom is een geremde wagen wel net zo fijn van dat stijgeren ja ik zou je pony gewoon niet te veel verwennen met van de kar af gaan en de kar tegen houden hij moet het vroeg of laat toch wel leren. verder als hij omhoog dreigt te gaan een tikje geven. zulke streken voor de kar zijn levens gevaarlijk

groetjes Samantha

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:07

dat van de kar afgaan heb ik alleen gister gedaan in de hoop dat ze dat niet steigerd. broek heb ik om maar als ik heuvel omlaag sta zeg maar dan vind ze het niet erg en blijft ze wel staan, alleen als ze naar achter wordt getrokken steigerd ze naar voor om zo weg te komen. maar waar het me nu vooral om gaat is hoe ik het steigeren af kan leren wanneer ze er zat van is en haar eigen wil doordrijft

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:10

doe je aan vrijheidsdressuur? want als je haar zo steigeren hebt geleerd kan dat ook ik zou gewoon een tik geven al ze dat doet en gewoon stil laten staan en latenlopen waneer jij wilt eenpony moet luisteren naar degene die er mee bezig is als hij onder het werk probeert uit te komen door te steigeren moet je vooral doorgaan met rijden en vooral neit stoppen omdat je denkt o hij wil niet meer we stopppen maar gewoon door blijven gaan.

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:17

En ook nooit meer alleen gaan rijden.
Want als er dan wat gebeurd kun je de groom er af sturen en kun jij gewoon je pony blijven sturen.


Alleen gaan rijden is een van de domste dingen die je kunt doen.

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:20

ik doe met haar expres niet aan vrijheidsdresuur, met deze reden dus Lachen zo probeerd ze wel vaker onder dingen uit te komen maar ik straf haar er altijd voor. was dus al bang dat ik misschien te streng ben. ook ben ik gister expres weer op de kar gestapt en heb ik haar laten stappen ipv draven. ze hoort idd gewoon te luisteren, maar inmiddels is ze al 7 en loopt al 4 jaar voor de kar.

alleen gaan rijden is trouwens echt wel verantwoord, ik ken mn pony door en door en zie precies wanneer ze gaat steigeren en als het te gevaarlijk zou zijn zou ik er niet mee doorgaan. verder is er niemand die mee kan of wil, alleen 1 keer in de zoveel tijd gaat er iemand mee op buitenrit. moet ik dan al die andere dagen de pony maar in het land laten staan?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:33

Keihard maar gewoon de zweep erover en naar voren slaan, altijd voorwaarts oplosssen.
Dit mag ze nooit en nooit doen.

Zeker nooit afstappen daar raakt ze aan gewend, jij bent de baas en die zit nou eenmaal
op de wagen en loopt er nooit naas.

En idd met zo een pony alleen uit rijden gaan is niet echt verantwoord..

Ps zou je willen schrijven met hoofdletters kommas enz.
maakt het voor ons makkelijker leesbaar.

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:42

iig bedankt voor jullie reacties. maar hoezo typ ik onduidelijk dan? de zweep erover deed ik dus elke keer, maar nu had ik het idee dat ze ging steigeren juist omdat ze bang was weer een tik te krijgen. vandaar dus het ernaast lopen. maar op de momenten dat ze het flikt kan ik dit vaak niet doen doordat ze stil moet staan. ik zet haar ook regelmatig voor de sulky om meer buitenaf te oefenen. het is zo jammer, want verder is het de perfecte karrepony. meer dan 100% verkeersmak en als ze al een keer iets eng vind loopt ze alsnog door zonder te veel in te buigen. verder is ze lekker voorwaarts wat mijn andere pony's missen.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:48

Ga hem anders eerst voor het werk goed longeren, dan is het grootste gedeelte van de hyper-activiteit weg en zal ie beter luisteren.
Bij stijgeren moet je ervoor zorgen dat hij voorwaarts blijft, maar zoals ik in je verhaal lees, is het juist dus zn zin geven door voorwaarts te gaan. Ik zou er dus voor zorgen om in het begin zo veel mogelijk te draven enz. zodat het paard moe wordt, hierna kan je proberen door kleine stukjes te stappen en stil te staan. Wanneer ie even alleen al 5 seconden netjes blijft stappen of stilstaan, belonen door weer te gaan draven. Dit steeds meer opbouwen en je zal een rustig paard krijgen. Tikken geven zou ik niet doen voor de kar tijdens het stijgeren, wat zal er gebeuren wanneer ie een bok terug geeft?Nouja, dan heb jij geen paard meer Knipoog.

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:54

haha, sorry het is absoluut goede raad wat je geeft, maar mijn pony is dus echt een draakje Clown longeren is ook zeker een ding wat ik vaker probeer, en na 4 jaar zit er wel verbetering in, maar als ze daar zat van is gaat ze ook, jawel..steigeren Tong uitsteken het stomme is dat ze hartstikke graag meegaat en wel voor je wil werken, maar dan op bepaalde momenten wil ze dingen zelf bepalen. en gister ging alles dus echt super! moe maken helpt niet, want ze had er al een paar uur draf/stap opzitten. bokken zal ze trouwens nooit doen ( ik weet het zeg nooit nooit, maar dan kijk ik wel heel raar op).

die laatste tip ga ik zeker proberen, ik maak wel veel overgangen maar het kan idd best zijn dat het er toch niet genoeg zijn. heel erg bedankt iig! Lachen

ps, het is een merrie Bloos rasechte Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:06

Beste meid,
ik weet niet of het jou ook duidelijk is geworden, maar alle adviezen die hier gegeven worden wimpel je af. Waarom stel je dan een vraag?? Verward

Stijgeren is absoluut verboden, daar is niets, maar dan ook niets aan goed te praten. Mits het tuig/wagen/lichamelijk allemaal goed zit natuurlijk. Voorwaarts moet ze, en een paard wat voorwaarts is kán niet stijgeren, daar heeft hij geen tijd voor.

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:10

ik wimpel niks af, ik leg alleen uit hoe ze is. ik vind het heel fijn dat mensen reageren op mijn vraag en ik neem ze ook echt wel serieus.

stiegeren is bij mij ook verboden, en daarom wil ik het eruit hebben, maar als ze het alleen doet bij het stilstaan dan is voorwaarts alleen maar een beloning, en dan zal ze het alleen maar vaker gaan doen.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:12

Halthouden is een aktief voorwaarts gerichte gang, lees alle boekjes erop na..

Zou je hoofdletters willen gebruiken zodat wij zien wanneer je een nieuwe zin begint....

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:13

Hoe bedoel je actief voorwaartse gang? Bloos

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:16

Dat je ook tijdens het HH je pony naar voren moet drijven, echter weer opvangen met de leidsels..

En vw gaan als beloning zien is natuurlijk onzin zo denkt een pony niet..
Gewoon steeds langer oefenen met HH

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:22

Oke dankjewel, ik zet haar volgende week voor de sulky en dan ga ik dat eens goed oefenen. Maar hoe kan het dan dat ze vanuit een nette dressuurmatige houding zomaar wegspringt? Ik vind het gewoon zo jammer dat ze na een hele rit netjes heeft gelopen, maar zodra ze er geen zin meer in heeft zulke dingen gaat uithalen.
Laatst bijgewerkt door Elinaa op 12-04-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:22

Tsja, daar zit vaak veel verschil in, in wat een goede beloning voor een paard is. Ieder paard heeft een voorkeur voor iets anders. Dit paard vind voorwaarts gaan geweldig, dus wanneer je hem weer voorwaarts laat gaan na het braaf stil staan, zal hij er lol in krijgen. Geen enkele 'onzin' in te vinden.
Je hebt verder gelijk met het naar voren drijven en opvangen met de leidsels, maar paarden hebben hier in het begin wanneer ze dit nooit geleerd is, moeite mee.

Dat ie stijgert tijdens het longeren ligt puur eraan dat ie jou niet respecteert. Een paard kán gewoon niet stijgeren wanneer je hem voorwaarts houdt, wees streng! Geef anders eens een tik met de zweep tegen de achterbenen, dan krijgt ie er wel respect voor. Ga natuurlijk geen tik ermee geven zonder aanleiding Knipoog.

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:29

omdat de kans er misschienis dat je paard jou niet respecteerd is vrijheids dresuur ZONDER KUNSTJES zeer handig zo leer je je paard naar je luisteren en respecteren. Als hij jou als leider ziet zal hij meer respect voor je opbrengen en dus beter luisteren en misschien zo het steigeren laat.

gewoon de basisi gang halthouden, stap, draf en galop. ga dus geen kunstjes aanleren maar gewoon de basis dat hij je gaat respecteren.

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:32

ik ben er dus ook bang voor dat als ik haar voorwaarts laat gaan dat ze het dan vaker gaat doen, maar ik ga het eerst proberen op een lange weg waar geen verkeer komt. Na het voorwaarts gewoon weer halthouden.

met het longeren gooit ze gewoon haar kont naar buiten zodat ze tegenover me komt te staan, veek draait ze ook om en rent de andere kant op dan. Met bijzet is dit al flink minder dus dat ga ik binnenkort even weer proberen.

de basisgangen kent ze wel, vanaf het moment dat ik haar heb, zijn we die dingen gaan oefenen terwijl ze naast me liep. en aan de hand is dat ook geen probleem. ze respecteerd me dus wel, alleen af en toe probeerd ze toch wel de baas te spelen d.m.v uitproberen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:33

Mijne heeft het ook gehad, het enige verschil is dat hij het na de winterstop niet meer doet. Het werd ineens een actie van hem nadat mijn instructeur in het tuinhek belande met hem (had te maken met een onterechte straf naar mijn paard, die accepteert dat niet).
Toen deed hij het nog een keer met een rit...hij ging draaien tijdens het steigeren en toen kiepte heeeeel langzaam de kar om. Dit soort dingen kan je gewoon niet hebben, levensgevaarlijk!

Dit jaar weer opnieuw begonnen in de lijnen maar dan zelf, terug naar af (het beleren is de eerste keer heel snel gegaan namelijk..). Netjes de commando's afwachten en toen pas weer in gaan spannen. En nu: toppie! Hij blijft braaf stilstaan, van steigeren is niks te merken, hij wacht op de starttekens (die gaan we steeds meer uitbouwen nu). Wachten tussendoor is ook geen probleem etc. Misschien is dat een tip, even terug naar af en overnieuw beginnen.
Eventueel het ook leuk houden voor je pony en niet te lang ineens willen. Maak de ritten wat korter zodat hij er plezier in blijft houden en vanaf daar verder opbouwen?

Als ze probeert de baas te spelen is het baas-paard verhaal nog niet helemaal bevestigd lijkt mij.
Niet dat ik daar nou nooit eens voor kom te staan Knipoog

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:35

Echwel schreef:
Zou je hoofdletters willen gebruiken zodat wij zien wanneer je een nieuwe zin begint....



Zou wel fijn zijn ja, steigeren heb je overigens goed gespeld met een korte "ei", dat doen niet veel bokkers je na Knipoog .

En tja, voorwaarts houden is idd de beste oplossing in dit geval, alleen verrekt lastig als je voor een kruising staat waar je moet wachten op druk verkeer. Misschien zolang een rustig oefenterrein opzoeken? Veel succes hoor!

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:37

maar doet hij de basis gang ook zonder touw gewoon los in de bak dat je hem laat draven waneer jij het zegt zonder zweep of longeerlijn? en komt hij naar je toe als jij het zegt en volgt hij je. pas als hij dat zonder iets aan en zonder hulpmiddelen doet heb je het respect van je paard gewonnen. Dit vergt soms wel wat tijd vooral met een dominant paard. Mijn eigen paard volgt me als een mak lammetje maar de pony van de buren waar ik mee rijd is zeer dominant de ene keer doet hij het wel en de andere keer niet. Zolang je paard of pony je niet respecteert zal hij ook niet luisteren en als hij er onder uit wil zal hij er dan ook alles aan doen.

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:41

Pony zal altijd wel zo blijven denk ik, en ergens vind ik dat ook wel leuk. Het blijft een uitdaging en juist doordat ze af en toe het bloed onder mn nagels vandaag kan halen, ben ik zo gek met haar. Haha!

Ze is dus ook niet de enige beleerde pony, maar wel de enige die zo moeilijk kan doen. terug naar af zou misschien een goede optie kunnen zijn. dat is ook iets wat sowieso geen kwaad kan.
Dan hou ik eerst mijn andere pony aan voor de langere ritten, want die vind het altijd geweldig, en ga ik met deze wat meer lange lijnen en andere oefeningen doen.

@ Sammykuh, ook dit is dus verschillend bij haar. Volgen vind ze leuk dus dat doet ze wel, maar op een dag dat ze even geen zin heeft kan dit gelijk minder zijn, ze komt dan wel, maar doet er dan wat langer over.

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 13:43

Tess schreef:
Echwel schreef:
Zou je hoofdletters willen gebruiken zodat wij zien wanneer je een nieuwe zin begint....



Zou wel fijn zijn ja, steigeren heb je overigens goed gespeld met een korte "ei", dat doen niet veel bokkers je na Knipoog .

En tja, voorwaarts houden is idd de beste oplossing in dit geval, alleen verrekt lastig als je voor een kruising staat waar je moet wachten op druk verkeer. Misschien zolang een rustig oefenterrein opzoeken? Veel succes hoor!


lees deze net, denk dat die taalfouten voornamelijk bij kinderen voorkomen Knipoog Wel een komische opmerking Clown

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:48

Veiligheid staat bovenaan! Wij moeten direct het drukke verkeer in als wij bij stal wegrijden dus je kan het niet hebben dat ze gaan lopen draken. Daarbuiten mag hij draken van mij, dat maakt me niks uit maar als hij aan het werk is dan heb ik graag zijn koppie erbij en voetjes op de vloer. Ben mijn/ons/zijn en andermans leven lief, ga graag nog wat langer mee, hoe grappig het draken ook kan zijn..

Het is ontspanning voor ons en een lekker ritje voor het paard, het moet wel leuk blijven en geen must Knipoog