Lengtebuiging voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 16:42

Ik men nu een maand of vier wekelijks met een fries. De ene week vrij rijden en de andere week groepsles. We gaan best goed vooruit maar ik loop wel tegen wat probleempjes aan.
Hij is inmiddels goed actief en reageert heel direct op naar voren en terug rijden. Blijft ook goed in een gelijkmatig tempo doorgaan als ik verder niks vraag. In het begin zakte hij vrij snel terug in tempo namelijk.
Rechtrijden is wat moeilijker maar ook dat gaat met wat aanmoediging in een recht spoor. Vooral door rechts vallen moet ik in de gaten houden.
Van de (inval) instructie heb ik geleerd om hem schoudervoor te rijden. Linksom gaat dat goed nu en daarmee is ook het inbuigen in de wending drastisch verbeterd. Alleen rechtsom wil het niet zo, er zit wel wat vooruitgang in maar hij blijft naar rechts neigen. Als de volte kleiner wordt, en bij slangenvoltes enzo buigt hij wel in maar hij hangt dan volgens mij tegen het lemoen aan ipv op eigen benen te lopen. Bijtikken met de zweep werkt op zich wel aardig maar ik ben dan gauw de druk kwijt op de leidsel als ik verder naar voren wil aantikken. Met 1 hand rijden ben ik op aan het oefenen trouwens maar tis moeilijk Bloos , nu rij ik met dressuur systeem van achenbach.

Nou zou ik er natuurlijk op kunnen gaan zitten en het daarmee verbeteren maar ik wil juist leren om het voor de wagen op te lossen.
Tips?
De invalinstructie komt helaas niet meer en de huidige is eh.. een beetje de spirit kwijt geloof ik.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:20

Je moet beginnen met in de bochten nooit met 1 hand te rijden, je moet nl druk op je buitenleidsel houden en dat kan met 1 hand bijna niet.
Verder zou ik proberen je leidselvoering zoals ohz te houden, kun je wat fijngevoeliger ophoudinkjes geven.

Druk op je buitenleidsel houden en met je binnenhand kleine ophoudinkjes maken.
Als je bijtikt net op het plekje waar je anders je been zou aanleggen.
Zorg dat je zweep en slag zolang zijn dat je je hand niet naar voren hoeft te leggen.
Kleine investering, hoog rendement zou ik zeggen.

Zolang hij geen goede buiging heeft zou ik dat schoudervoor maar vergeten, dit kun je nl voor de wagen alleen met een heel soepel paard, zo te horen is jouw paard dat niet.
Dit kun je verkrijgen door veel met dubbele longe te werken en dan de longeerlijnen net als je leidsels met druk op buitenleidsel, vragen met binnenleidsel te houden.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:26

Een paard dat goed recht is heeft al voor 50% de goede buiging Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:44

Dat is inderdaad de kunst; Je zal je paard eerst recht moeten maken, voordat je hem kan laten inbuigen. Zolang je geen gelijke druk op twee teugels/leidsels hebt, kan je niets; geen goede wending, geen oprichting, absoluut geen goede schoudervoor. Oftewel, rijd hem naar je hand, zodat hij jou hand op zoekt en recht wordt. Eventueel met de tekst en uitleg van Echwel erbij, als hij het echt heel moeilijk vind om recht te worden.
Onder het zadel is dit trouwens een stuk makkelijker trainen, doordat je met je benen de achterkant actief kan houden en hem daardoor dus makkelijker naar je hand kan rijden.

Als hij eenmaal rechtgebogen is en dus altijd goed spoort, zonder dat je hem daarvoor moet aanmoedigen, zal je merken dat het rechts inbuigen helemaal geen probleem meer is.
Forceer het trouwens niet door constant op rechts te blijven hangen tot hij inbuigt of door hem éxtra stelling te vragen.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 20:00

De fries is niet van mij, ik mag 'm op dinsdag lenen om mee te mennen. Een keertje rijden is wel een optie denk ik maar dat zullen z'n vaste verzorgsters wat minder vinden gok ik. Longeren enzo is dus helaas niet mogelijk.

Langere zweep of slag had ik inderdaad al aan zitten denken. Ik zal binnenkort eens gaan shoppen.
Ik had al wel ff geprobeerd om de leidsels vast te houden als ohz maar dat dressuursysteem werkt voor mij net zo goed. Dat ben ik ook altijd al gewend van vroeger met twee-span.

Wat zijn goede oefeningen voor het rechtrichten? Ik kan wel dingen bedenken voor ohz maar vraag me af wat daarvan aangespannen toe te passen is. Daar zou schoudervoor dan ook bij horen trouwens.
Edit nav Sjonniej:
Naar de hand toe rijden ben ik inderdaad druk mee bezig. Nu hij zo goed aan eh.. (wat is de men-term voor "aan het been zijn"?) gaat dat stukken beter. Hij loopt ook fijn nageeflijk trouwens, niet meer diep en achter de hand. Maar echt recht is hij zeker niet, anders zou hij niet naar binnen vallen in de wending natuurlijk. Blijven oefenen Tong uitsteken

Nog 1 vraagje trouwens. Ik rij met een soort concourswagentje, eigenaar noemt het een spider. Maar het is in ieder geval een bankje en met een wending in galop glij ik naar de buitenkant en ben ik bang dat ik ga vallen. Zijn daar nog goede ideeën over?

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:50

Maar je kunt met 1x per week rijden niet je paard zodanig veranderen dat je hem gemakkelijk goed krijgt.
Daar zul je min 5 dagen per week voor moeten trainen.

Zoals ik zei dat schouder voor/achter/waar dan ook gewoon vergeten, dat hoeft off pas als je klasse 4 rijd.

Krijg nu maar eerst de basis erin voordat je kunstjes gaat doen.

Toch heb je met ohz leidselvoering meer gevoel, Achenbach heb je in je linkerhand nl met dressuurhouding je duim naar voren gericht, en dus kun je niet kleine ophoudinkjes met je pinken maken.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:29

Ik denk dat wanneer je je paard 3 x per week gebruikt waarvan 2 x dressuumatig een beetje stelling en buiging goed mogelijk moet zijn. Natuurlijk nog geen top-dressuur maar de basis kun je wel ontwikkelen.

Einam
Berichten: 79
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:50

Echwel schreef:
Maar je kunt met 1x per week rijden niet je paard zodanig veranderen dat je hem gemakkelijk goed krijgt.
Daar zul je min 5 dagen per week voor moeten trainen.

Zoals ik zei dat schouder voor/achter/waar dan ook gewoon vergeten, dat hoeft off pas als je klasse 4 rijd.

Krijg nu maar eerst de basis erin voordat je kunstjes gaat doen.

Toch heb je met ohz leidselvoering meer gevoel, Achenbach heb je in je linkerhand nl met dressuurhouding je duim naar voren gericht, en dus kun je niet kleine ophoudinkjes met je pinken maken.


Ik vind deze oefeningen geen 'kunstjes' jammer dan dat het pas in klasse 4 gevraagd wordt, maar het zijn gewoon mooie gymnastische oefeningen.
De oefening is hier niet het doel op zich, maar haar instructeur ziet er duidelijk de gymnastische waarde van in en daar is niks mis mee, ook al rij je geen wedstijden.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:10

Beste Einam aangespannen is schoudervoor werkelijk een kuststuk op zich, je moet je paard recht voor de wagen hebben lopen en niet als een krab wat je tussen de lamoenen met schoudervoor wel krijgt.

Je kunt nl nooit de buitenkant met je been begrenzen zodat hij niet over de buitenschouder wegvalt.

4span internationaal is er ale een discussie over omdat de voorpaarden dat moeten doen, je kunt nooit de paarden uit de strengen houden dan, omdat je de strengen moet gebruiken om te gaan begrenzen.
Dus dan heb je je voorpaarden in de strengen staan wat ook weer niet mag.

Geen enkele andere proef welk niveau dan ook wordt dit kunstje gevraagd omdat het aangespannen onmogelijk is/

Einam
Berichten: 79
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Lengtebuiging voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:23

Met een fatsoenlijk breed lamoen is schoudervoor in ENKELSPAN goed te doen. Let wel: schoudervoor, schouderbinnenwaarts is inderdaad niet mogelijk.
Ik blijf erbij het is een mooie gymnastische oefening, het werkt bij mijn dieren perfect.
De voorpaarden in 4-span is idd een rare vertoning omdat het alleen tot wat verwrongen getrek aan de leidsels leidt.