Met wat voor bit mennen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 09:51

Ik schaf binnenkort een eenspanstuig aan en ga me wenden op het aangespannen rijden. Ik heb mijn koetsiersbewijs al. Maar ik vroeg mij af met wat voor bit jullie reden? Mijn keus zou gewoon een liverpoolstang zijn. Ik heb een Fries waar ik mee ga mennen, maar een Fries roosjesbit vind ik helemaal niks.

Iemand tips?

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:20

Ik heb eerst altijd met een B-stangetje gereden.. Maar nu rijd ik met een liverpoolstang..

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:38

ik heb altijd met een liverpool gereden maar daar was hij uitgegroeid en moest een nieuw bit. heb toen een bokkebitje genomen omdat deze niet scharnierd en er geen ribbeld op zitten voor de scherpte want dat heeft mijn pony totaal niet nodig. je moet gewoon kijken naar waar jou paard het beste op loopt en naar luisterd dat is bij ieder paard verschillend. de een moet een scherp bit de ander helemaal niet

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:13

ik ben begonnen met een bokkebitje, maar dat beviel me niet. op een of andere manier waren ze hierop stugger in de mond dan wat voor een bit dan ook. vervolgens ben ik over gestapt op de liverpool. op zich ben ik hier wel over te spreken, maar vind hem wel veels te dik voor die kleine ponymondjes. (heeft iemand trouwens enig idee waarom een kleinere maat liverpool juist dikker is?). een ander bit heb ik nog niet kunnen vinden. er is maar weinig te verkrijgen in dat kleine spul. 1 van mijn pony's rijd ik gewoon op een trensje en zelfs dat is eigenlijk nog te scherp voor haar.

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:38

xElienx schreef:
ik ben begonnen met een bokkebitje, maar dat beviel me niet. op een of andere manier waren ze hierop stugger in de mond dan wat voor een bit dan ook. vervolgens ben ik over gestapt op de liverpool. op zich ben ik hier wel over te spreken, maar vind hem wel veels te dik voor die kleine ponymondjes. (heeft iemand trouwens enig idee waarom een kleinere maat liverpool juist dikker is?). een ander bit heb ik nog niet kunnen vinden. er is maar weinig te verkrijgen in dat kleine spul. 1 van mijn pony's rijd ik gewoon op een trensje en zelfs dat is eigenlijk nog te scherp voor haar.


Bij mij hetzelfde verhaal. Voor mijn enkelspan grote shet had ik eerder ook een bokkebitje, maar dit beviel inderdaad ook niet zo; stugger in de mond, bit makkelijk vastpakken, en ik miste soms wat scherpte als ze echt héél fris was en dan 'semi'- aan de kletter ging. Ze dacht er even een mooi galopje van te maken, maar ik kreeg haar met dat bokkebitje écht niet terug, het miste zijn inwerking, alhoewel ze zowel met het mennen als ohz rijden normaal gesproken super reageert op erg lichte hulpen, en ook heel licht en zacht in de mond is.
Bovendien bleek het voor haar érg makkelijk om de tong over het bit heen te gooien, erg vervelend. Een rubberen tonglepel hielp niet echt; dan begon ze nog meer te klieren en bovendien hing er dan altijd een stukje tong van haar naar buiten.

Liverpoolstang aangeschaft met lichte tongboog en inderdaad met ribbeltjes aan de achterkant. Nooit meer tong over het bit gehad; is ze érg fris of loopt ontzettend te klieren met vastpakken, gapen e.d. dan vergesp ik de leidsels even.
Voordeel van liverpoolstang is dat je een scherpere inwerking bij de hand hebt, maar hem niet altijd hoeft te gebruiken Knipoog

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:08

Ik heb ze (op 1 na) allemaal op een liverpool lopen. Hier begin ik ook altijd mee omdat 9 van de 10 van de paarden hier ook goed op loopt.
Mijn laatst betuigde pony deed het hier niet goed op (rampzalig zelfs), tong over het bit gooien, zich mega sterk maken, blijven dribbelen enz. Toen zelf een 4 rings trensje gefreubeld(want waar haal je zo'n ding maatje shet zo snel vandaan) om te proberen en dat was een verademing. Ze gaf meteen na, tong werd niet meer over het bit gegooit en het gedribbel was ook direct afgelopen. Die loopt dus nu op een 4 rings trens.

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:18

Ben ook begonnen met een bokkebitje waar hij niet lekker op liep; het bit aan één kant vastpakken en dan scheef gaan lopen, of proberen zn tong eroverheen te werken. Heb nu een gebroken liverpoolstang gekocht en ik hoop dat hij hier beter op loopt. De andere loopt met een gewone liverpoolstang en dat gaat prima.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 16:21

Ik denk dat ik het ook maar eerst met een gewone liverpoolstang probeer. Maar wat is nou eigenlijk een bokkenbitje? Excuse me voor mijn domheid, ben nóg niet zo bekend met bitten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:09

Dit is een bokkebit of utrechtse stang
Afbeelding
(als het goed is heb je dat gehad bij het het koetsiersbewijs)

Ik men met liverpolen. Ik vind de bokkebitten erg stug. Ik heb 1 gewone liverpool met lichte tongboog en beweegbare schuimbril. Deze rij ik met rubber bitringen gezien de lip wel eens wat geknelt werd door de schuimbril. Mijn andere pony heeft een vaste stang met tongboog. Loopt hij erg prettig.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:26

JoyCiej007 schreef:
Liverpoolstang aangeschaft met lichte tongboog en inderdaad met ribbeltjes aan de achterkant. Nooit meer tong over het bit gehad; is ze érg fris of loopt ontzettend te klieren met vastpakken, gapen e.d. dan vergesp ik de leidsels even.
Voordeel van liverpoolstang is dat je een scherpere inwerking bij de hand hebt, maar hem niet altijd hoeft te gebruiken Knipoog


rijd je hem ook met de ribbeltjes naar achteren dan? Nors opkijken

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:28

Dennis schreef:
Ik heb ze (op 1 na) allemaal op een liverpool lopen. Hier begin ik ook altijd mee omdat 9 van de 10 van de paarden hier ook goed op loopt.
Mijn laatst betuigde pony deed het hier niet goed op (rampzalig zelfs), tong over het bit gooien, zich mega sterk maken, blijven dribbelen enz. Toen zelf een 4 rings trensje gefreubeld(want waar haal je zo'n ding maatje shet zo snel vandaan) om te proberen en dat was een verademing. Ze gaf meteen na, tong werd niet meer over het bit gegooit en het gedribbel was ook direct afgelopen. Die loopt dus nu op een 4 rings trens.


bij letty verkopen ze zelfs 4-rings trensjes in maatje 9,5. (ontdekt op equitana) helaas zijn ze wel aardig aan de prijs. het leek mij een ideaal bitje.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:33

Eerst goed kijken naar de mond van je paard. Als hij bv een dikke tong heeft, dan zal ie wrs erg blij zijn met wat tongvrijheid, dus een liverpool met bv een tongboog of poort.

xElienx; als je naar Letty gaat heb je keuze uit heel veel mooie kleine liverpooltjes. Ik heb hem daar ook gehaald voor het kleine bekkie van Lotje. Het was een heel gedoe om wat te vinden, maar Letty heeft er zoveel kijk op en ook zoveel keus, dat het toch is gelukt. Je moet alleen iets meer geld neer willen tellen. Hoewel ik het in verhouding nog niet eens zo duur vond Lachen

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:12

xElienx schreef:
JoyCiej007 schreef:
Liverpoolstang aangeschaft met lichte tongboog en inderdaad met ribbeltjes aan de achterkant. Nooit meer tong over het bit gehad; is ze érg fris of loopt ontzettend te klieren met vastpakken, gapen e.d. dan vergesp ik de leidsels even.
Voordeel van liverpoolstang is dat je een scherpere inwerking bij de hand hebt, maar hem niet altijd hoeft te gebruiken Knipoog


rijd je hem ook met de ribbeltjes naar achteren dan? Nors opkijken


Voorkant, achterkant, 't is maar hoe je het bekijkt. Tegenwoordig heb ik de ribbeltjes als het bit in de mond hangt aan aan de voorkant, eerder had ik ze aan de achterkant. De verkoper van het bit zei dat wanneer de pony de neiging had om het tong over het bit te gooien (op otje van toepassing eerder Knipoog ) dat je de ribbels dan het best aan de achterkant kan hebben. Tijdje geprobeerd, toen zij iemand anders weer dat je ze beter aan de vóórzijde kan hebben. Dus rijdt ik nu zó, aan de voorzijde.

Wat is beter dan? Ik rijd nu met ribbels aan de voorzijde, maar waarom is dit beter dan met ribbels aan de achterzijde?? Lachen

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:31

Liverpoolstang aangeschaft met lichte tongboog en inderdaad met ribbeltjes aan de achterkant. Nooit meer tong over het bit gehad; is ze érg fris of loopt ontzettend te klieren met vastpakken, gapen e.d. dan vergesp ik de leidsels even.
Voordeel van liverpoolstang is dat je een scherpere inwerking bij de hand hebt, maar hem niet altijd hoeft te gebruiken Knipoog
[/quote]

rijd je hem ook met de ribbeltjes naar achteren dan? Nors opkijken[/quote]

Voorkant, achterkant, 't is maar hoe je het bekijkt. Tegenwoordig heb ik de ribbeltjes als het bit in de mond hangt aan aan de voorkant, eerder had ik ze aan de achterkant. De verkoper van het bit zei dat wanneer de pony de neiging had om het tong over het bit te gooien (op otje van toepassing eerder Knipoog ) dat je de ribbels dan het best aan de achterkant kan hebben. Tijdje geprobeerd, toen zij iemand anders weer dat je ze beter aan de vóórzijde kan hebben. Dus rijdt ik nu zó, aan de voorzijde.

Wat is beter dan? Ik rijd nu met ribbels aan de voorzijde, maar waarom is dit beter dan met ribbels aan de achterzijde?? Lachen[/quote]

als de ribels op de tong liggen hebben ze een scherpere indruk op de mond. als je de glade kant op de tong hebt werkt dit vriendelijker

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:34

Oh is dat een andere benaming voor een Utrechtse stang! Nou dan weet ik wel wat je bedoeld. Vork
Sorry de benaming 'Bokkenbit' kende ik niet. Lachen

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:39

@ Sammykuh: ahja, vandaar dat mij geadviseerd werd om de ribbels op de tong te hebben Knipoog ze is erg zacht in de mond, maar kan zich in sommige situaties héél hard maken, bit vastpakken etc. dus dan helpt een iets scherpere inwerking ook meer. Ik men altijd met zachte hand, tenzij ze in verzet komt. Dus die ribbels op de tong zal voor haar niet echt super scherp zijn, zolang ze zich behoorlijk gedraagt Knipoog

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:46

Ik zal eens kijken waar Lay op gaat reageren. Ben heel erg benieuwd! Ze is niet de makkelijkste qua bit.

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:49

Marjolein_18 schreef:
Ik zal eens kijken waar Lay op gaat reageren. Ben heel erg benieuwd! Ze is niet de makkelijkste qua bit.


Vaak is het gewoon een kwestie van uitproberen. En in principe is het voordeel van een liverpool (al dan niet gebroken, rubber, tongboog, etc. etc.) dat de bril helemaal geen scherpe inwerking heeft, maar je hebt wél de werking van de kinketting. Heb je toch een iets scherpere inwerking nodig soms, dan vergesp je de leidsels gewoon een sleufje lager Lachen

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:50

Polly mennen we op een enkel gebroken trensje Lachen
Laatst bijgewerkt door arans op 20-03-07 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Garmana

Berichten: 3596
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:54

Mn shet heb ik op een simpel stangetje gement maar de Fell pony's die ik verzorgde werden allemaal met Liverpoolstang gereden.. Op mijn school mennen ze ook met Liverpool.. Maar sommige menne ook met de Utrechte tuigstang of met het Friese roosjes bit Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:56

arans schreef:
Polly mennen we bitloos op een stalhalster Lachen


Bitloos met een bitloos hoofdstel kan ik nog inkomen....

maar bitloos op een STALHALSTER? Frusty Gestoord Sorry hoor maar dan ben je wel érg onverstandig en onveilig bezig lijkt mij zo; je hebt dan hélemaal niets te vertellen....

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:57

Denk ook dat 'friese roosjesbit' echt een beetje voor de 'sier' is; authentiek bit, met een ouderwetse friese 2wieler erachter en fries paard....

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 22:05

Ik ga niet aan bitloos beginnen. Durf dat echt niet aan. Als er wat gebeurd heb ik niks om op terug te vallen en het is al zo'n paard wat dwars door alles gaat als ze in paniek is. Ze is een paar maand al niet meer voor de kar geweest, dus ik ga eerst echt met haar oefenen in de bak en als dat lukt, dan de weg op. Lachen
Ik probeer het dan gewoon met een 'normale' liverpoolstang. Kijken hoe ze daarop reageerd.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:18

arans schreef:
Polly mennen we bitloos op een stalhalster Lachen

En ohz wel een bit in??
staat in je profiel, ook dat je nog erg jong bent.

Neem dan van wat oudere ervaren mensen aan dat met stalhalster mennen zeer zeer gevaarlijk is.
Je mag dat nooit en te nimmer doen, denk zelfs dat de bitloosfanatici hier op bokt zeggen dat je minimaal een bitloos hoofdstel zou moeten gebruiken..

Omdat je zo jong bent blijf ik aardig en geduldig, maar zou je ouder zijn zou hier hele andere taal staan

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:20

Echwel schreef:
arans schreef:
Polly mennen we bitloos op een stalhalster Lachen

En ohz wel een bit in??
staat in je profiel, ook dat je nog erg jong bent.

Neem dan van wat oudere ervaren mensen aan dat met stalhalster mennen zeer zeer gevaarlijk is.
Je mag dat nooit en te nimmer doen, denk zelfs dat de bitloosfanatici hier op bokt zeggen dat je minimaal een bitloos hoofdstel zou moeten gebruiken..

Omdat je zo jong bent blijf ik aardig en geduldig, maar zou je ouder zijn zou hier hele andere taal staan


Zou ik iemand in real life tegenkomen die op die manier bezig is, met een 'normaal' halster, nou sorry, maar dan zou ik me niet in kunnen houden en zo wat op ontploffen staan, zacht gezegd.... Frusty