[AR] Stugger in de mond door AR?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Stugger in de mond door AR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 00:02

Ik weet niet of dit topic goed staat maar ik zou graag het volgende aan menkenners willen vragen; misschien dat er iemand ervaring mee heeft!

Ik ben zelf een dressuurmiep en van aangespannen weet ik niets, vandaar Bloos . Ik rijd de 5 jarige Gelder van mijn vriend maar vind hem erg stug "in" de mond. Hij heeft van z´n 3 tot nu alleen recreatief in de bossen gelopen, wat aan de teugel en nu sinds een aantal maanden probeer ik hem dus wat wijzer te maken. We praten dus wel over de basis. Ik heb al verschillende bitten geprobeerd (die ook met dressuur mogen); hielp niet. Toen ben ik hem een week of 2 zonder bit gaan rijden en ik merkte totaal geen verschil, hij pakt het bit dus niet vast!; het ligt dus niet "in" de mond maar waar dan wel aan?

Wat doet ie dan? Ik zal het proberen uit te leggen Knipoog . Als ik een wending naar rechts maak, is er geen probleem; hij reageert accuut (zoals het naar mijn mening hoort) maar als ik naar links wil, dan duurt die wending (naar mijn mening) te lang en te traag. En als het aan hem ligt, doet ie dan zijn hoofd omhoog (en neus naar links draaien) en dan kan ik dus niets; het voelt voor mij alsof hij me buiten spel zet.

Nu heeft dit paard (voordat hij zadelmak was) in een 2- en 4 span gelopen (rechts) en nu vroeg ik me af of dit te maken kan hebben met het feit dat hij dus als leerschool daarin heeft gelopen en dus (in mijn optiek gebaseerd op 4 paarden die ik ken;die ook in 2 span lopen en zelfde problemen hebben ) geen gelijkmatige teugeldruk geleerd heeft.

Zou dit zo kunnen zijn?
En heeft er iemand ervaringen met rijden over hoe dit minder te maken?

Misschien heb ik dingen wat lomp geschreven; dit is niet mijn bedoeling maar ja, door mijn onkunde kan ik goed iets doms Blond getypt hebben.

Graag hoor ik jullie reacties hierop want ik kan er alleen maar van leren!

Echwel

Re: Stugger in de mond door AR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:02

Citaat:
Hij heeft van z´n 3 tot nu alleen recreatief in de bossen gelopen, wat aan de teugel en nu sinds een aantal maanden probeer ik hem dus wat wijzer te maken. We praten dus wel over de basis.
Hier geef jezelf al antwoord.
Het paard heeft dus nooit enige dressuurmatige training gehad.

Dat los je niet in een aantal maanden zomaar even met een ander bit op.

Je zult moeten gaan beginnen bij het begin, dus longeren longeren en longeren.
Met dubbele lijnen goed laten inbuigen, en vandaaruit kun je hem (zodra de rugspier weer mooi op lengte en soepel is) OHZ verder rijden.

Dat alle paarden in span dat hebben NEE.
Van Ned. Kamp. 2span paard lopen de paarden OHZ op Z2 niveau.

En net als met rijden heeft de menner het hard worden van de mond in eigen hand.
Toen wij onze oude merrie kochten moets je er bij wijze van spreken prikkeldraad inhangen om wat gedaan te krijgen.

Nu rijdt ze ohz op een dubbelgebroken trens, en voor de wagen gewoon op een normale liverpool.

Dus gewoon goed bezig blijven, en aan de basis helemaal opnieuw beginnen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:39

eens, mijn haflinger loopt op een gewone liverpoolstang voor de koets M dressuur en onder het zadel op een dubbelgebroken trensje.
Het bit is zo hard/grof als de hand van de koetsier/ruiter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:03

Ik ben hier ook bang voor geweest, maar heb uiteindelijk toch gewoon mijn paard met liverpool voor de wagen gezet (slepen e.d. heb ik bitloos gedaan, maar ik heb geen bitloos hoofdstel met kleppen en die zitten er toch op voor de veiligheid).
Ik heb de leidsels gewoon door de bril, wel de kinketting eraan. Nu is de hefboomwerking minimaal aanwezig. Op dit bit loopt ze fijn voor de wagen.
Onder het zadel rij ik haar op een enkelgebroken rvs watertrens met een dikte van 19 mm.
Dit gaat zo prima, ook het afwisselen van mennen en rijden is geen probleem.
Mijn paard valt voor de wagen linksom nog wel eens door de hoeken. Los ik dit op door aan m'n rechterleidsel te trekken, dan maak ik m'n paard inderdaad scheef. Dit moet je dus oplossen door rechts erbij, maar ook de linkerteugel niet te vergeten. Alleen recths trekken maakt het paard schever. Evt. een keer de zweep aan de binnenkant 'aaien'. Een zachte hand en gelijke aanleuning is heel belangrijk.
Als jouw paard met de trekmanier gemend is, dan zal het paard stugger in de mond zijn. Met longeren met gogue kun je een paard leren rechter te lopen. Dubbellonge longeren is ook een goede methode, maar ook hier geldt weer: neem eerst goed les, want ook hier is de juiste teugeldruk heel belangrijk.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:34

Vergeet ook niet dat als een paard Achenbach gemend is, dat het dier moet wennen aan te teugelvoering onder het zadel.

Achenbach rijdt een wending als volgt. In de wending geef je de buitenleidsel, aan de druk op de binnenleidsel verander in eerste instantie niks eventueel neem je die later in de wending een beetje aan.

Dit is heel anders dan OHZ waarbij je druk om de buitelteugel houdt en verkort op de binnenteugel.

Een paard moet hier aan wennen.

Het zelfde geld voor een menbit. De overbrenging is heel direct dwz:
Druk op de linkerleidsel is druk op de linker mondhoek rechts idem.
Een trens geeft op beide mondhoeken druk, alleen in de wending aan de ene kant meer als aan de andere kant.
Ook dit moet een paard leren.

Ik denk dat het paard in de eerste plaats niet helemaal correct is opgeleid (aangespannen), waardoor je nu tegen een 'harde mond' aanloopt.
Daarnaast moet je het dier ook te tijd gunnen om te schakkelen qua leidselvoering en bit.

Maar wat mijn voorgangers al gezegd hebben een paard wordt van aangespannen rijden in principe niet hard in de mond.
Ik men zelf met twee pony's en die hebben allebei een lekker nagevelijk en zacht bekkie dus het kan wel Lachen

Succes met je paard!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:31

janouk schreef:
Het bit is zo hard/grof als de hand van de koetsier/ruiter.

Idd Lachen.

Mijn pony's lopen allemaal voor de wagen met een liverpool stangetje en ohz met een enkel of dubbelgebroken trensje (net wat ze het fijnst vinden) en zijn zowel voor de wagen als onder het zadel allebei super fijn te sturen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:18

manie schreef:
Vergeet ook niet dat als een paard Achenbach gemend is, dat het dier moet wennen aan te teugelvoering onder het zadel.

Achenbach rijdt een wending als volgt. In de wending geef je de buitenleidsel, aan de druk op de binnenleidsel verander in eerste instantie niks eventueel neem je die later in de wending een beetje aan.

Dit is heel anders dan OHZ waarbij je druk om de buitelteugel houdt en verkort op de binnenteugel.

Een paard moet hier aan wennen.

Het zelfde geld voor een menbit. De overbrenging is heel direct dwz:
Druk op de linkerleidsel is druk op de linker mondhoek rechts idem.
Een trens geeft op beide mondhoeken druk, alleen in de wending aan de ene kant meer als aan de andere kant.
Ook dit moet een paard leren.

Ik denk dat het paard in de eerste plaats niet helemaal correct is opgeleid (aangespannen), waardoor je nu tegen een 'harde mond' aanloopt.
Daarnaast moet je het dier ook te tijd gunnen om te schakkelen qua leidselvoering en bit.

Kei fijn deze informatie: als ik het zo lees, vallen er voor mij een aantal puzzelstukjes weer op z´n plaats Haha! ! Het paard is idd. Achenbach geleerd dus dat kan voor mij dingen verklaren. Zo ook de info over het menbit; weer wat geleerd! Echt super gewoon OK dan! !

Zo zie je maar weer, als dressuurmuts weet je bepaalde info gewoon niet, denk je ook niet over na en door deze info doe je dat wel en worden dingen duidelijker! Het longeren aan de dubbele longe (Lammert Haanstra methode) deden we al en het is altijd fijn om dan te lezen dat je daar goed aan doet! We gaan dus gewoon door zoals we deden, 1 ding niet uit het oog verliezend nl. veel geduld omdat het paard de omschakeling niet snapt (en niet, zoals ik bijna begon te denken: dat het paard dom was (sorry, Unico!))!

En wat er door meerdere beaamt wordt dat de mond zo hard/grof is als de hand van de koetsier/ruiter, daar kan ik me ook in vinden.

Het enige wat ik niet helemaal begrijp, is
Echwel schreef:
Dat alle paarden in span dat hebben NEE.
Van Ned. Kamp. 2span paard lopen de paarden OHZ op Z2 niveau.

Ik geloof niet dat ik heb geschreven dat ik dat denk: ik zeg alleen dat ik 4 paarden ken, die in 2span lopen en die dat probleem OHZ ook hebben. Vervolgens wordt er gezegd dat Ned.Kamp. 2span paarden Z2 OHZ lopen. Dat weet ik en ik snap niet zo goed wat dit met mijn probleem te maken heeft Bloos ? sorry maar ik blijf Blond , Knipoog !

Dusse.... dank jullie allemaal voor jullie info!
En een hele fijne jaarwisseling toe gewenst!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:36

Ik denk dat het meeste inderdaad al gezegd is.
Verder zal er hetzelfde voor gelden als paarden die onder het zadel alleen recreatief buiten zijn gereden zonder stelling en buiging e.d.
Die zijn gewoon nog niet zo soepel en kennen het dressuurwerk nog niet, daarbij moet je ook aan het begin beginnen met nageeflijkheid aan leren en soepel maken.
dat zal waarschijnlijk voor jullie paard hetzelfde zijn... Knipoog

Succes!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 19:59

Je hebt helemaal gelijk Nouvel met wat je zegt! De reden dat ik mijn probleem voorschreef hier is omdat ik met hem echt m.n. dat sturen geen vooruitgang boekte. Stelling, buiging op de rechte lijnen is geen probleem (meer) maar die wending, hé? En ik vond dat zo raar, snapte niet waardoor hij dat niet te pakken kreeg. Was hij dan zo dom of waren alle paarden die ik in mijn leven heb gereden, zo slim? En dat laatste was zeker niet waar! maar dat eerste gezien andere dingen ook weer niet! En ik vroeg me af waar het dan vandaan kon komen!

Dus nogmaals thanks iedereen en een fijne jaarwisseling!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 01:47

Hetzelfde! Knipoog

En veel nogmaals veel succes ermee!

Heb even in je profiel gespiekt, leuk dier is het, apart met al dat wit!
En je eigen paardje is ook prachtig zeg!

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:03

LAat de mond van je paard een keer nakijken.
Ik heb een fries en die krijgt haken op de kiezen, ik laat dr tanden elk jaar bijvijlen.
Ze doet ''als het tijd is'' precies zoals jouw paard nu doet...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 23:46

Nouvel schreef:
Hetzelfde! Knipoog

Heb even in je profiel gespiekt, leuk dier is het, apart met al dat wit!
En je eigen paardje is ook prachtig zeg!

Thanks Haha! ! Nou, "jouw" paardjes mogen er ook zijn, zeg! Echte knapperds!
Enne ....klopt het dat die donkerschimmel in 1 maand zo vooruit is gegaan?
Wauw zeg! Hoop dat het met die van mij dadelijk ook zo verloopt, tjonge!

melanie3230 schreef:
LAat de mond van je paard een keer nakijken.
Ik heb een fries en die krijgt haken op de kiezen, ik laat dr tanden elk jaar bijvijlen.
Ze doet ''als het tijd is'' precies zoals jouw paard nu doet...

Kei fijn dat je meedenkt! Als wij niet stipt waren met de tandarts (ieder 1/2 jr een check!) dan had ik dat zeker uitgeprobeerd!

Thanks!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:56

Ik rij en ik men, dus heb wel ervaring met beide, ook met beleren. Mijn man rijdt en ment ook en wij trainen ons menpaard ook onder het zadel.
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrepen heb...maar mijn vermoeden gaat uit naar dat dit paard niet goed aan je been is onder het zadel.
In principe moet je kunnen paardrijden met je handen in je broekzakken.
Dus...terug naar de basis...paard rechtrichten tussen twee benen..zorgen dat hij door het lijf nageeflijk wordt voor je been, naar de hand toe. Begrijp je wat ik bedoel?
Als je dit voor elkaar krijgt wordt het paard in het tuig ook lichter in de aanleuning als het goed is.
Mijn ervaring door de jaren heen is dat het niks uitmaakt met wel bit het paard gemend wordt (liverpoolstang etc) in relatie tot welk bit je onder het zadel gebruikt. Als je paard goed voor het been en je zit en gewichthulpen is, heb je nageeflijkheid..ongacht bit of zelfs bitloos. En ook dan merk ik geen effect door het Achebach mennen.
Ik moet hier wel bij opmerken dat ik alleen ervaring heb met enkelspan paarden en dat het niveau van beleren van rijden en mennen en verder bekwamen altijd gelijk op gegaan is...en dat mijn man en ik dezelfde principes hanteren...niks afdwingen...zoveel mogelijk vanuit ontspanning werken..maar wel consequent zijn. Wij zijn hier als een echt team in gegroeid...dat is echt heel gaaf.
Wij longeren ook veel: met pessoa, touwtjes, gogue of dubbele longe, afhankelijk wat op het moment geschikt en gewenst is voor het paard. Ik ben een echte longeerfreak (geef ook cursussen, dus kan wwel zeggen dat ik ervaring heb), maar merk dat we er ook wel resultaat mee halen. Ook met de paarden waar we niet mee mennen overigens...
Ik hoop dat je wat met deze info kunt...vond je verhaal (zoals je zelf aan aangaf) een beetje moeilijk om het echt tot de kern te begrijpen.

Edit: heb nog even in je profiel gekeken...gezien de info die ik daar las, denk ik dat je wel zult begrijpen wat ik bedoel.
En off-topic: Leuk paard...die JazzX Pion. Jammer dat het zo gelopen is met Pars. Ik heb nu ook een Jazz en herken dat schieterige en neurotische wel wat jij beschrijft...die van mij lijkt ook wel wat op die van jou qua uitstraling.... Ik vind het een heerlijk paard...vanaf het begin dat ik haar had.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 21:58

Polly2: je benenverhaal klopt helemaal! Daar zijn we ook hard aan het werk aan; zoals ik al eerder zei: het rechtrichten OHZ begint nu iets te komen!

En idd. m´n verhaal was misschien een beetje warig maar ik had ´n vermoeden maar als leek over AR ben ik dan toch bang om iemand voor z´n hoofd te stoten en zodoende heb ik geprobeerd het zo te omschrijven dat iemand die me echt begreep wel snapt waar ik op doelde.
En na al jullie fijne reacties ben ik ervan overtuigd dat het voor dit paard wel degelijk uit maakt dat hij vroeger in 2 en 4 span heeft gelopen in relatie met "het" probleem! En ik ben er zekerder van geworden dat we in ieder geval op de juiste weg bezig zijn!

Wat ik voel op hem, heb ik alleen nog maar eerder gevoeld bij andere 2 spanners (en dan doel ik op die 4 die ik ken dus ik zeg niet dat alle meerspanners dat hebben!) en niet op enkelspanners. Het is ook zo moeilijk om je gevoel te omschrijven Bloos !

Enne ... off topic: leuk dat je ff hebt gekeken in mijn profiel en dat je Pars leuk vond! Heel leuk om te lezen dat je zelf ook een Jazz hebt en toen dacht ik: laat ik ook even in je profiel kijken maar daar zag ik helaas geen foto ofzo! Jammer!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:24

Evelienepien schreef:
Polly2:

Enne ... off topic: leuk dat je ff hebt gekeken in mijn profiel en dat je Pars leuk vond! Heel leuk om te lezen dat je zelf ook een Jazz hebt en toen dacht ik: laat ik ook even in je profiel kijken maar daar zag ik helaas geen foto ofzo! Jammer!

Kun je een foto sturen via een Pb?
Dan wil ik dat wel doen. Ik heb mijn profiel niet gevuld, omdat ik docent paardenhouderij ben en niet exact herkend wil worden hier op Bokt, omdat ik hier ook voor mijn ontspanning kom...