Verstandig om te leren steigeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:53

nou SJuimpje binnen een week is wel erg snel hoor ik weet niet HOE jij het dan aan hun verstand brengt maar mij was het niet gelukt, gewoon normaal maar evengoed consequent.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:56

Zo moeilijk is het niet hoor,
ik heb dit jaar al verschillende jonge paarden 'in opleiding' gehad en allemaal waren ze in 3 dagen onder het zadel.
Ze waren allemaal groen en hadden geen van allen naast het in de wei zetten en de hoefsmid/wormenkuren, geen andere ervaringen met mensen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:59

hihi ik geen verstand haha heb het zelf alzo vaak gedaan. Je krijgt er vriendelijk en mens gerichte paarden van.
Paard moet paard kunnen zijn helemaal mee eens. De mijne gaat van de winter ook niet naar binnen, maar ik poets haar wandel met haar doe enge dingen met haar en ja ik laat haar eens in de twee drie maanden over misschien 20cm springen. kan echt geen kwaad.
Alleen al het idee dat jij paarden iets aan hun verstand brengt klinkt niet erg vriendelijk.
Ik snap het wel hoor dat mensen zo vast geroest zijn dat ze dit raar en onaanvaardbaar vinden.
Je moest eens weten wat er met al die jonge springpaarden gebeurd. Die zijn toch ook niet vroeg tijdig dood!
Zolang je speelt met je jonge paardje is er niets mis mee en als hij zomers in een koppel staat van april tot nov dan is er niets mis hoor.
Zodra je term trainen gaat gebruiken zit je fout. een jong paard mag je nog niet trainen, maar je mag hem wel alvast wat dingen leren zodat hij later minder stress heeft bij het "zadel mak" maken wat dan niet eens meer nodig is.
Minder stress en een betere gezondere band is veel belangrijker. Van drie jaar alleen maar op de wei staan worden ze niets beter. Ze moeten wel op de wei, maar ook moeten ze veel in mensen handen zijn. als jij hier niet ingeloofd kan ik daar niets aan doen, maar zeg niet dat ik geen verstand heb, want ik werk al jaren met jong paarden en ik sta open voor nieuwe dingen en dat is altijd gezond verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:06

Doe je toch iets verkeerd Haha!
je kunt een paard binenn een paar dagen gewoon rondsturen.
Zonder angst van het paard.
Ik heb dus ook paarden zadelmak gemaakt die tot de 3 of 4 in de groep buiten hebben gelopen.
Ze kenden mensen van het bijvoeren het enten en de smid.
Maar deze paarden zijn dan ook nog niet verpest of beter gezegt verwend.

Plingag 1 Als ze op stal komen dan borstel je wat en doet een keer een hoofdstel in.
Plingag 2 De dag erop longeer je ook nog 10 min.
Als je daar ervaren in bent kennen ze dit ook na 1 rondje.
je geeft ze na het "werk" weer wat lekkers.
Plingag 3 De dag erop longeer je ze met zadel en de meeste geven daar niks om, enkele bokken 2 keer en dan weten ze ook wat het is.
je gaat er dan nog een keer ophangen en ik aai ze dan overal op het moment dat ik hang en dat was het voor die dag.
Plingag 4 De dag daarop zelfde als hierboven en als je ff hebt gehangen schuif je door zodat je zit.
Je stapt wat rond beloont ze weer.
*dag 5 De dag erop doe je er zelfs een paar rondjes draf bij en je probeert ook wat te sturen en ook dat pakken ze allemaal heel lekker op.
Natuurlijk zijn de hulpen nog grotendeels met de stem, maar dat geeft niks.
op het laast ff los en je stapt wat door de bak.
* dag 6 zelfde als dag 5 alleen draaf je nu ook wat los.

dit is globaal hoe het gaat.
De paarden zijn absoluut niet bang.
Je gaat er ook geen uur mee rijden maar 10 min een kwartierje zodat ze niet uitgeput raken en dan een hekel er aan krijgen.
Als je zelf niet bang bent straal je dit ook door aan je paard, en deze vind dan alles ook niet eng.
Al dat gesoebat maanden jaren van te voren is echt onzin.
Het is alleen maar omdat je zelf niks beters te doen hebt, maar een paard zelf zal liever nog lekker ongemoeid spelen met anderen.
En je kan dan tenminste ook niet zomaar alles over belasten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:10

Ik sta open voor andermans meningen/methodes, maar dan moet het wel ten goede komen aan het paard of zijn opleiding.

Verder worden ze van drie jaar op de wei staan id niet beter, maar zeker niet slechter, wat ze wel worden van vroegtijdige belasting.

Zoals jij nu net de term 'spelen met je jonge paardje' gebruikt krijg ik al de kriebels, als er iets gevaarlijk is is het wel spelen!
Want tijdens een spelletje is iedereen geneigd om inconsequent te zijn.
Ik zie me al een spelletje spelen met mijn 2 jarige hengst van 1.70 Frusty

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:12

Ik wil nog even toevoegen dat ik me helemaal aansluit bij het verhaal van Kawa, dit is ook precies de methode zoals ik mijn paarden zadelmak maak.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:15

nou bij mijn pony deden ze eerst gewoon hoofdstel en zadeltje op en rondje door de bak stappen (ernaast) volgende dag longeren met zadel en hoofdstel (dit kon ze al wel aan het halster had ze een paar keer gedaan) paar dagen tot zo'n week later gingen ze erop hangen en er rustig opzitte (aan de longe ), en zo rustig wat stappen en draven, later los en vanaf toen ging ik erop, maar van mij hoefte ze het ook niet sneller te kennen ik heb liever dat het rustig met alle geduld word gedaan dan dat je zoiets hebt van aan het einde van de week moet ik dit en dat kunnen met me paard. Want ik zou dan in de stress komen en dat voelt zo'n jonge pony dan ook weer dus dat zou niet werken bij mij. Nou hebben jullie ook misschien niet alles tijd om het te doen maar dat had ik dus wel, en ik had het liever rustig aan dan dat je zo'n paard er mee overdonderd (want dat zou ik wel zijn als paard en ik krijg van de een op andere dag zadel+ruiter op me rug)

maar goed misschien kun je anders een hindernis baantje maken? tussen pionnetjes door, over ene paar dbalkjes lopen, of er tussendoor, of een balk lopen en je pony aan de hand meenemen, je kan het zo leuk maken als je zelf wilt (als je er maar neit op gaat zitten als die nog zo jong is Knipoog )maar dat begrijp je zelf ook wel

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:57

Commentaar geven mag amaar auw elkaar niet afkraken. Ieder zijn eigen ideen gelukkig en er is nooit bewezen welke manier de beste is.
Er leiden meer wegen naar Rome....

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:05

Dit topic ging toch over steigeren? Nu gaat het over het inrijden van jonge paarden Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:23

Billy schreef:
Dit topic ging toch over steigeren? Nu gaat het over het inrijden van jonge paarden Verward Haha!

klopt, maar het ging ook over belasting en dat je al weet ik wat met je paard gedaan moet hebben voordat je hem in kunt rijden.
Wij hebben daarmee genoeg ervaring en om te weten dat je niet van te voren van alles met een paard hoeft te doen.

En leren steigeren is naar mijn idee een veels te grote belasting van pezen en spieren bij zo'n jong dier.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:27

Dat ben ik met je eens hoor, ik vind trouwens het aanleren van steigeren zowiezo dubieus. Als iemand de pony onbedoeld het teken geeft om te steigeren kun je hele gevaarlijke situaties krijgen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 18:45

Het ging helemaal niet over belasten, want dat doen wij niet en ik vind ook dat pinky girl gelijk heeft.
Ik hoef trouwens niets te doen om mijn paardjes in te rijden vroeger wel toen ik het nog op de oude methode deed. Angstige paarden die niets gewend waren kreeg ik in mijn handen.
Eerst logeren. dan zadel erop en dan hangen en vervolgens erop.
Ik hoef mijn paardjes niet eens meer te leren suren door het werken aan de langelijken kennen ze dat al.
Nu stap ik er gewoon eerst zonder en daarna met zadel op. niets anders.
Spelen is niets inconcequetnts. Het is juist een goede manier om je positie ten opzichte van je paard duidelijk te maken en een goede band te krijgen.
Ik kende Phoenix hierdoor door en door en hij mij ook. Hij hield mij altijd in de gaten en ik hem ook.
Als hij zomers in de wei stond wist hij al eerder dat ik kwam voordat ik hem gezien had. Hij kam altijd naar mij toe. Hij vond het dus duidelijk fijn om bij mij te zijn.
Zelfs de dag dat ik hem heb laten inslapen gaf hij mij een echte paarden knuffel. Iets wat maar weinige kennen en dan wil ik niet zeggen dat ik zo geweldig ben, maar wel dat ik toch iets goed doe en dat ik boven alles niet egoistisch ben, want hoeveel volwassen paarden krijgen de kans zomers zo'n 2 a 3 maanden in een groep door te brengen zonder door wie dan ook gestoort te worden.
De meeste willen zomers rijden, maar ik denk aan mijn knollie en vind dat ze het verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:41

En als ze bij jou angstig waren deed jij iets verkeerd, want ik heb geen angstige gehad, het is maar net wat jezelf (perongeluk) door laat schemeren aan je paard Lachen

Wie zegt dat onze paarden niet meer in een groep staan?
Ook de paarden die ik zadelmak maakte stonden overdag ook nog in een groep en met goed weer ook snachts.
En andere werden zadelmak gemaakt en een half jaar terug in de groep gezet, dus dat heeft verder niks met deze discussie te maken.



Maar weet je wel hoeveel kracht een paard nodig heeft om te steigeren?
daar gaat het hier om!!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:33

aan de andere kant ik heb een pony gehad die dat ook kon, als je je handen omhoog gooide ging ze steigeren allemaal leuk en aardig, en het was wel ja heeft ze al zo lang niet meer gedaan dus zal het wel vergeten zijn. Maar toen ik opgegeven moment ging longeren en mijn handen naar voren gooiden van hup lopen ging ze steigeren nou daar sta je dan als meisje van 12 met een steigerende pony en niet weet wat je er mee aan moet. EN reken maar dat die pony door had dat ik niks wist te doen elke keer als ik haar aan het lopen probeerde te krijgen (aan de longeerlijn)vging ze steigeren, en dan denk je dat je bij een shet minder gevaarlijk is maar wij hebben er een op stal die is mega klein maar die heeft al ene keer bij iemand achterop gezeten en iemand tegen ze neus geslagen door dat gesteiger van hem

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 22:54

Ik snap 't al: Niet leren steigeren en springen belast de pesen te veel. Moeten we 'm ff vastzetten als we met die andere poney (6 jaar, dus rustig maar Knipoog) gaan springen, anders komt ie erachteraan Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 23:22

of gewoon vasthouden of ergens anders zetten in een adnere bak of wie als je die mogelijkheid hebt tenminsten

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 23:22

ik vind het trouwens wel goed van je dat je het niet stug doet omdat jij je verveelt maar wel kiest wat het beste voor de pony is! daar kunnen er volgens mij nog wel een paar een voorbeeld aan nemen

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 23:34

Tsja, het is ook lastig: Iedereen denkt wat anders...
Ik heb helaas niet de mogelijkheid hem apart te zetten en hij is goed in knopen losmaken, dus maar ff goed opletten Haha!
Ik zou graag met 'm langs de weg ofzo wandelen, maar dit mag weer eens niet Boos!

Hij is wel gek op aandacht, dus misschien ga ik 'm leren 'tellen' Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 11:11

Jamy schreef:
ik vind het trouwens wel goed van je dat je het niet stug doet omdat jij je verveelt maar wel kiest wat het beste voor de pony is! daar kunnen er volgens mij nog wel een paar een voorbeeld aan nemen


Helemaal mee eens!
Dat vind ik ook heel erg goed.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:15

haha en hoe wou je hem leren tellen? als jij 1 zegt moet die 1 keer hinnikken ofzo *LOL* ach je kan het proberen, maar als het verkeersmak maken niet mag hoe moet die dan over een hal jaar al voor de kar kunnen, dan zou ik hem toch eerst verkeersmak maken, anders ga jij daar met kar en al over straat en rij je zo sinterklaas omver, misschien kan je haar duidelijk maken dat als je daar nu aan begint hij ruim de tijd heeft er aan te wennen (hoe oud is die trouwens over een half jaartje?) als die nog maar 2 is zou ik hem ook niet voor de kar zetten

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:31

he kais ik heb je een pb gestuurd, want dit gaat nergens meer over en jij heb hier niets meer aan. Het was jou vraag en mijn andwoord heb je.
Eind discussie.