spaanse pas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 10:59

Reddy007 schreef:
die van mij had binnen de korste xen ''pas'' door! hij gata dan schrapen boven de grond, heel grappig om te zien..... en dan hoef ik geneens mijn handen of ene zweepje te gebruiken, hij luistert heel goed ena nders tik ff met mijn hand op de schouder! ik trek hem soms een stukje naar voren en dan elke x pas zeggen dan tilt ie steeds het been op zet hem neer en tilt het andere been weer op! dus dat gaat de goede kant op! alleen hij laat nog wel is zijn achterbenen staan haha, weet niet wat ie daar mee moet doen hihi!



whahah ik leer het mij pony nu al lopend.
gaat heel goed alleen om de pas word het wat moeilijker ik moet dan ook zo snel mogelijk van been naar been met het zweepje.
maar als ze dan aan het schrapen is (zeg maar Haha! )dan gaat dat een poosje door terwijl ze die andere moet optillen .

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:13

Ik heb dus een fjord die als ik zijn been aanraak met het zweepje zijn voet netjes optilt, maar in stap krijg ik het totaal niet voor elkaar. Hij sjokt gewoon door. Ik probeer het al een half jaar, maar het wil gewoon niet lukken. Terwijl het voetje optillen er binnen 3 dagen inzat! Heeft er iemand tips??

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 16:17

aj dat is minder.
maar hij kanhet ook zonder leren toch?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 19:35

deedee, zet hem stil, vraag een pas, laat hem een paar passen stappen, en vraag weer een pas. Ga dit zo uitbouwen tot steeds minder passen ertussen, en voorwaarts houden

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 20:34

ze loopt al.
maar strekt niet ,ze tilt de linker op maar strekt niet en dan loopt ze staat ze stil dan de rechter whaha.

maar het gaat goed toch?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 23:36

dan moet je een stapje terug doen.
Niet aan lopen beginnen voor ze het stilstaand 100% snappen

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 08:36

Bedankt voor de tip ik ga het proberen! Uitstrekken als hij stil staat doet hij wel heel netjes met zijn linkerbeen. Rechts vindt hij toch wel moeilijk dan tilt hij het been gewoon op. Maar we blijven proberen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:44

nog een tip in stilstand, als je het rechterbeen vraagt, vraag dan het hoofd van het paard een beetje naar links, zodat hij zijn gewicht op zijn linkerbeen zet, dan kan ie rechts makkelijker optillen.
Reddy: Inderdaad, optillen, strekken, commando, belonen, tis op zich echt niet moeilijk, gewoon lochisch nadenken Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 15:42

bedankt stef!

ik ben vandaag weer bezig geweest.
maar ze word dikker en dikker en het word allemaal wat moeilijker om der evenwicht op 1 been te houden dus ik doe het wat langzamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:29

Wat geef je voor een hulp als je het in het zdel gaat doen eigenlijk? Pablo doet het nu aan de hand best netjes, soms niet helemaal top maar hij strekte ze om beurten naar voren en stapt daarbij naar voren. Hoe ga ik dat nou aangeven vanuit het zadel? De hulp die ik nu gebruik is: ik zeg " pas" en soms wat aanmoedigen door het been aan te raken (vooral als hij ze niet genoeg optilt/strekt).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:52

nog een tip:
Wees niet te snel tevreden.
Als je paard tijdens een training een schitterende pas maakt, wees dan (zeker in DIE training) enkel en alleen tevreden met alles war even hoog of hoger is dan de schitterende pas die ie al gemaakt had, maar beloon lager optillen NIET!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-02 11:29

Katrien schreef:
Wat geef je voor een hulp als je het in het zdel gaat doen eigenlijk? Pablo doet het nu aan de hand best netjes, soms niet helemaal top maar hij strekte ze om beurten naar voren en stapt daarbij naar voren. Hoe ga ik dat nou aangeven vanuit het zadel? De hulp die ik nu gebruik is: ik zeg " pas" en soms wat aanmoedigen door het been aan te raken (vooral als hij ze niet genoeg optilt/strekt).



mijn lesgeefster doet het zo.
ze stapt en heeft een zweep en dan geeft ze een tikje tegen het linker schouder en zegt:pas.
hij tilt dan ze voet op Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door parouscha op 18-08-02 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-02 11:30

stef schreef:
nog een tip:
Wees niet te snel tevreden.
Als je paard tijdens een training een schitterende pas maakt, wees dan (zeker in DIE training) enkel en alleen tevreden met alles war even hoog of hoger is dan de schitterende pas die ie al gemaakt had, maar beloon lager optillen NIET!



ja dat doe ik ook niet.
maar ja als ze um hoog doet dan beloon ik haar ook heel erg en dan zit ze zo van hu wat doe je nou haha.
maar het gaat steeds beter lopen doe ze kleine pasjes en strekken , inelk geval vind ze het wel leuk!

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 10:17

maakt het ook wat uit of de paarden nog jong zijn of kan je er altijd mee beginnen?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 10:47

nee hoor mensen beginnen er bij ons al met jaarlingen mee wat moetje anders doen!?

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:16

parouscha schreef:
nee hoor mensen beginnen er bij ons al met jaarlingen mee wat moetje anders doen!?


Is dat dan niet al te belastend voor de spieren ofzo Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:47

ja, dat is het inderdaad.
Hoe simpel het ook lijkt, met bijv buigen wordt elke spier van de hals tot de achterhand opgerekt.
Buigen is een hele goede, gymnastiserende oefening, maar niet voor jaarlingen of veulentjes.
2/2.5 is een leuke leeftijd om met de basis dingetjes te beginnen.
Daarnij is vrijheidsdressuur soms best moeilijk te begrijpen voor een paard, dus het verschilt heel erg per paard

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:58

Stef,
jij had toch een website over 'vrijheids-dressuur'? Wat is het adres daarvan?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:42