Even een vraagje, Ik ga meedoen aan een oefenmarathon. Nu is het weer steeds wel wat nat, dus denk ik dat ik wel kalkoenen moet gebruiken. Echter heb ik die dingen nog nooit gebruikt, ik doe nooit wedstrijden, hooguit een keer onderlling en nu voor het 3e jaar een oefenmarathon. Mijn paard is dus geen kalkoenen gewend. Maar zonder kan hij op het natte gras uitglijden. Maar hoe doe je dat dan als ze op de weg rijden, dan verandert de beenstand toch wat? Is dat niet een belasting van de pezen? Vooral omdat hij het niet gewend is. Ik heb voor de zekerheid wel kalkoengaten in de ijzers laten maken. Wat is nu wijsheid? Onderweg kalkoenen verwisselen is geen optie. Je moet nl steeds stukken over de weg om naar een volgende hindernis te gaan. Ik heb al even gekeken of er al een topic over stond en wel een en ander gevonden, maar weet nog niet wat wijsheid is in onze situatie, vandaar mijn vraag. O ja, ik verwacht niet dat we heel snel door de hindernissen vliegen gezien het karater van mijn paard, hij laat zich niet zo opnaaien. Ik doe dan ook puur mee voor het leuke en niet voor het wedstrijdelement.
Wij hebben zgn. paddenstoelkalkoenen. Deze zijn laag en hebben een widiapuntje. Hierdoor hebben ze op de weg er geen last van, maar geeft net genoeg grip in de hindernis.
Idd, die Echwel heeft, heb ik ook Dat is een mooie oplossing. Ik heb ze alleen nog nooit gebruikt laatst met wedstrijd zonder gereden, nat weer en aardig plat door de bocht, maar ik heb dan ook een shet met vrij korte gangen... denk dat dat wel verschilt per paard hoe snel je uitglijdt. Ik had ze trouwens liever wel ingehad voor de zekerheid, maar de ijzers waren te ver afgesleten en daardoor het schroefdraad te lang... Dus als het kan, zou ik toch wel stiften indraaien. Ik heb die platte ook bij m'n smid besteld.
Veel suc6 en plezier trouwens!! Waar ga je rijden?
Veel suc6 en plezier trouwens!! Waar ga je rijden?
Dank je! In Zuidlaarderveen, had er al een topicje over geopend. Heb ook even overlegd met de hoefsmid en die raadde ook kalkoenen aan, niet die hele dikke, maar 12-14 mm of zoiets. Morgen is ie in de buurt dus haal ik bij hem de kalkoenen.
Ik gebruik ook altijd van die platte proppen die Echwel beschrijft. Als het heel glad is, dan doe ik in de rust (dus voor het E-traject) aan de buitenkant langere proppen in (wisselen dus). Gaat het E-traject dan wel veel over straat dan lopen mijn pony's idd met een scheve beenstand. Maar ik verkies dit toch boven een glijpartij en alle gevolgen van dien.
Hahaha, mutsen...... Gewoon stoten indraaien Cindy, ik zou het met de dressuur al doen, dan ben je gelijk klaar. Tis niet zo'n heel lang traject over de weg, dat kan geen kwaad. Beter dat ie daar last van heeft dan dat ie op zijn giechel valt.....
Oow en dat van die loodgieterstape is een goeie tip Heleen!