vraagjes over het begin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annelieske
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: Knesselare (Belgie)

vraagjes over het begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 22:42

Hey, ik heb een Shet voor de koets staan en nu zou ik van de zomer een trektocht willen maken (niet zo heel lang hoor, een paar dagen)
Nu had ik een paar vraagjes voor mensen die het al gedaan hebben
1) Moet ze nu beslagen worden? Ze is nog nooit beslagen geweest en ze heeft ook wel harde hoeven. ze loopt nu vrij veel over straat, maar een trektocht is natuurlijk nog wat langer
2) Hoe kan ik haar voorbereiden? Nu werkt ze zo'n 5 keer in de week een uur (longeren, naast de fiets, rijden - ik niet, kleine kinderen meestal, en aangespannen). Ze werkt tijdens dat uur wel hard, als ik haar longeer galoppeert en draaft ze bijna constant en laat ik haar een halfuur loswerken en daarna balken en hindernissen nemen. Als we aangespannen gaan rijden is het tempo ook hoog, we draven en we galopperen soms ook. Op een uur doen we dan zo'n 5 à 7 km.
Nu is de vraag, hoe goed moet haar conditie zijn om een trektocht vol te houden en hoe kan ik dat bereiken
3) Hoeveel km kan ik per dag rijden? Ik logeer bij vrienden en die wonen niet ver van elkaar dus ik maak omwegen.

[edit] titel [/edit]

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 02:42

1) Ja.
2} Vergeet niet om veel te stappen. Juist bij het stappen worden spieren opgebouwd. 5 tot 7 km. per uur is overigens niet zo'n hoog tempo.
5 keer per week een uur echt werken kan wel voldoende zijn.
3) een kilometer of 30 kan makkelijk (aangespannen ga ik vanuit) per dag, maar natuurlijk wel weer afhankelijk van het te trekken gewicht en de contitie. Verder gewoon de pony goed in de gaten houden en je gezonde verstand gebruiken.

annelieske
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: Knesselare (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 21:53

Hey, ik weet het, 5 tot 7 km per uur lijkt erg laag (vind ik zelf ook), maar het is wel een vrij kleine Shet dus als ze stapt gaat het érg traag en als ze rustig draaft kan je als je doorstapt meewandelen dus ja.