Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 14:42

Site gevonden!!

Die hebben inderdaad een hoop wagens staan zeg!!
Een bezoekje is te combineren met een bezoek aan GJ van Boven.

Hoe bevalt de gebruikers een wagen met afgeronde spatborden bij het meenemen van passagiers?
Ik bedoel zoiets al van de koets in de post van Eddy76

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:55


Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:22

Hoi,

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien geef ik wel info die er al tussen staat, maar ik wil je toch even mijn ervaringen met onze wagen delen.
Wij hebben een Dartmoor pony (1.22m), en daar zochten we ook een wagen voor. Uiteindelijk zijn we na veel rondkijken (nieuw en tweedehands) bij Clever uitgekomen. Dealers van Clever zitten in bijna elke provincie geloof ik (zie www.clever-site.nl), wij zijn in de Harskamp geweest (Hado-midden, op de Veluwe).
Daar hebben we een demo-wagen gekocht die uitsluitend voor enkelspan bedoeld is. Er kan ook geen langboom aan. Het gewicht van onze "solo pony light" is 170 kg. Dat is voor jouw paard veel te licht, maar zodra de wagen groter wordt neemt natuurlijk ook het gewicht toe. Ik neem aan dat jouw paard rond de 500 kg weegt, en dit gewicht mag ie ook trekken op zware grond (modder ed.). Op verharding mag ie tot 3x zijn eigen gewicht trekken (incl. personen). Je kan dus rustig een wagen nemen zwaarder dan 200 kg. Clever wagens hebben een heel laag trek-gewicht, door de speciale assen die worden gebruikt. Als ons wagentje op de weg staat kan ik em met 1 hand vooruit duwen, zonder dat het moeite kost. We hebben onze pony destijds beleerd met een leen-wagen van 190 kg, en daar moest ik zelf voor in het enkelspan gaan hangen om em ook maar iets vooruit te krijgen. Kijk dus bij een wagen ook of ie makkelijk loopt.
De Cleverwagens worden in Polen gemaakt, maar de assen die worden gebruikt, worden in Nederland gemaakt. In de Harskamp zit de hoofdvestiging, en de mensen die daar werken (met de andere vestigingen heb ik geen ervaring), zijn zeer deskundig naar mijn mening. Wij zijn een paar keer wezen kijken/vragen voordat we onze wagen kochten, en we zijn heel tevreden over de service. Onze demo-wagen had 16 inch wielen, maar wij wilden graag 19 inch wielen. Deze zijn besteld in dezelfde kleur, en kosteloos er onder gezet.
Verder is de wagen achter geremd, heeft ie een bokkussen dat van voor naar achter, en opzij verstelbaar is. Naast mij kan ik nog 3 mensen meenemen (1 naast me, 2 achterop).
Het enkelspan kan helemaal onder de wagen doordraaien, dit is ook een punt waar je op moet letten. Je kan dus zeer kort draaien met de combinatie.
De enkelspanbomen zijn onafhankelijk van elkaar te bewegen, en in lengte te verstellen.

Hoop dat je wat aan deze info hebt, succes met de aankoop.

Nog even een foto:
Afbeelding

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 19:58

Over de Hado heb ik goede verhalen gehoord, maar morgen eerst even naar Diepenheim, voor meer info en oriëntatie.

Ik heb al wel door dat je niet te snel tot aanschaf over moet gaan, maar dat het vergaren van informatie en kennis veel belangrijker is.

Na alle tips en ervaringen die ik hoor ben ik inmiddels wel van om een echte enkelspan aan te schaffen, of ieder geval na zo'n eentje op zoek te gaan.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:42

De lemerij is wat ik gezien heb echt een karretjesboer en absoluut geen gladde verkoper. Wij hebben eerst een halfuur de veren van alle karretjes uitgeprobeerd voor we aan de koffie gingen Haha! Mijn vriendin heeft een hele mooie 2de handsmarathonwagen daar gekocht, goede service trouwens ook!

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:47

Tja daar verschillen we dan toch echt van mening in. Ik vind de lemerij namelijk wel een gladde koopjesman.

Je hebt gelijk dat je iemand zoekt die al zijn hele leven in die handel zit en ook mensen sponort aan de top.
Ik hoop dat je een leuke wagen vindt!

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 21:55

We zijn vandaag bij Van Boven geweest;

veel degelijke info gehoord. Hij had een 2e hands Clever staan maar die had het lamoen wel erg laag zitten.
Hij raadde ons een enkelspan aan met langboom, die van hem wegen ongeveer 250 kg.
Volgens hem is dat voor een paard geen enkel probleem.

Als we een echte (wedstrijd) enkelspan marathon bij hem zouden kopen, zou deze al weer zwaarder zijn, ivm andere remmen etc.

Op zich komen we uit op een wagen zonder poespas. Soortgelijk als op de foto in een post hierboven.
Achter geremd, bokkussen en kussen achterop.
Nieuwprijs € 3250,- Dat wordt nog even sparen.

We hebben wel een goed gevoel over zijn manier van werken, met name omdat hij zelf ment en duidelijk kan uitleggen waarom zijn wagens juist zo worden uitgevoerd.

Ik ben niet zo gecharmeerd van de importeurs/dealers die wagens uit Polen halen omdat het makkelijke handel is. En verder geen info en advies kunnen geven.

We weten in ieder geval beter waar we op moeten letten bij aanschaf van een wagen, dus wordt vervolgd.

Ondanks dat Borne wel in de buurt van Diepenheim is, zijn we niet bij de Lemerij langs geweest.

We gaan niet in één nacht over het ijs.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:54

Divine schreef:
Clever wagens hebben een heel laag trek-gewicht, door de speciale assen die worden gebruikt. Als ons wagentje op de weg staat kan ik em met 1 hand vooruit duwen, zonder dat het moeite kost. We hebben onze pony destijds beleerd met een leen-wagen van 190 kg, en daar moest ik zelf voor in het enkelspan gaan hangen om em ook maar iets vooruit te krijgen. Kijk dus bij een wagen ook of ie makkelijk loopt.



Even over Clever wagens.
Op zich prima hoor, maar dat verhaal over trekgewicht geldt dus alleen op straat.
Zodra een wagen op een zandpad of nog erger door de blubber moet geldt maar 1 ding.
Namelijk het gewicht van de wagen zelf.
Op zand of blubber rolt niets uit zichzelf.
Dit is dus een typisch verkoop verhaal.

Verder heb ik zelf een Clever gehad.
Een solo-cob. Dit is een wagen 'geschikt' voor enkel en tweespan.
Nou ik heb al neer gezet dat ik daar niet zo'n goede ervaring mee heb (PB-en mag)
Verder zou ik de wagen toch maar eens nawegen...
Hopelijk hebben ze wat van mijn verhaal geleerd destijds.
De wagen is mij verkocht voor 280 kg. Maar op de weegbrug woog de wagen toch echt 340!!! kg.
Toen ben ik verhaal gaan halen bij de dealer, die vertelde mij dat de wagen in de loop van de jaren steeds meer is aangepast en daardoor zwaarder is geworden.
Ja het zal wel, maar voor 340 kg kun je met goed fatsoen geen enkelspan D-pony voorzetten.
Als je nu op de site kijkt zie je staat 315 kg.
Dat zal ongeveer kloppen (zonder lamoen of langboom gewogen, want dat laten de meeste wagen-verkopers toch maar even weg voor het gemak).

De kern van dit verhaal is dus eigenlijk dat je pas zeker weet wat de wagen weegt als je zelf hebt nagewogen. Rolweerstand door fantastische lagers klinkt allemaal prachtig, maar door het zand zal je paard toch het gewicht van de wagen (en passagiers) moeten sleuren. Dus op dat moment doet gewicht er heel erg toe.

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:15

Het zal allemaal best kloppen wat jullie zeggen maar vandaag ben ik in de Brabanthallen geweest en daar reed een heel oud mannetje (ik geloof dat hij Toon v.d. Heijden heette) met een tweespan Belgische paarden voor een superlicht concourswagentje!!! Was schitterend om te zien de duurste concourswagens dubbelspan reden er en hij met zo'n simpel concourskarretje! En je raadt het nooit hij werd nog eerste ook! Was echt lachen!

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:19

Divine schreef:
Hoi,

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien geef ik wel info die er al tussen staat, maar ik wil je toch even mijn ervaringen met onze wagen delen.
Wij hebben een Dartmoor pony (1.22m), en daar zochten we ook een wagen voor. Uiteindelijk zijn we na veel rondkijken (nieuw en tweedehands) bij Clever uitgekomen. Dealers van Clever zitten in bijna elke provincie geloof ik (zie www.clever-site.nl), wij zijn in de Harskamp geweest (Hado-midden, op de Veluwe).
Daar hebben we een demo-wagen gekocht die uitsluitend voor enkelspan bedoeld is. Er kan ook geen langboom aan. Het gewicht van onze "solo pony light" is 170 kg. Dat is voor jouw paard veel te licht, maar zodra de wagen groter wordt neemt natuurlijk ook het gewicht toe. Ik neem aan dat jouw paard rond de 500 kg weegt, en dit gewicht mag ie ook trekken op zware grond (modder ed.). Op verharding mag ie tot 3x zijn eigen gewicht trekken (incl. personen). Je kan dus rustig een wagen nemen zwaarder dan 200 kg. Clever wagens hebben een heel laag trek-gewicht, door de speciale assen die worden gebruikt. Als ons wagentje op de weg staat kan ik em met 1 hand vooruit duwen, zonder dat het moeite kost. We hebben onze pony destijds beleerd met een leen-wagen van 190 kg, en daar moest ik zelf voor in het enkelspan gaan hangen om em ook maar iets vooruit te krijgen. Kijk dus bij een wagen ook of ie makkelijk loopt.
De Cleverwagens worden in Polen gemaakt, maar de assen die worden gebruikt, worden in Nederland gemaakt. In de Harskamp zit de hoofdvestiging, en de mensen die daar werken (met de andere vestigingen heb ik geen ervaring), zijn zeer deskundig naar mijn mening. Wij zijn een paar keer wezen kijken/vragen voordat we onze wagen kochten, en we zijn heel tevreden over de service. Onze demo-wagen had 16 inch wielen, maar wij wilden graag 19 inch wielen. Deze zijn besteld in dezelfde kleur, en kosteloos er onder gezet.
Verder is de wagen achter geremd, heeft ie een bokkussen dat van voor naar achter, en opzij verstelbaar is. Naast mij kan ik nog 3 mensen meenemen (1 naast me, 2 achterop).
Het enkelspan kan helemaal onder de wagen doordraaien, dit is ook een punt waar je op moet letten. Je kan dus zeer kort draaien met de combinatie.
De enkelspanbomen zijn onafhankelijk van elkaar te bewegen, en in lengte te verstellen.

Hoop dat je wat aan deze info hebt, succes met de aankoop.

Nog even een foto:
Afbeelding


de slechtste wagen die je kan hebben zijn wel de clevers.
ik heb ervaring er mee en intussen nog vele andere met mijn.
er is zelfs een gerecht tegen een dealer geweest.
en deze is door gespeeldt naar de importeur.
dus advies begin niet aan een clever wagens.
Laatst bijgewerkt door loes-freke op 19-08-06 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:20

sikrit schreef:
Het zal allemaal best kloppen wat jullie zeggen maar vandaag ben ik in de Brabanthallen geweest en daar reed een heel oud mannetje (ik geloof dat hij Toon v.d. Heijden heette) met een tweespan Belgische paarden voor een superlicht concourswagentje!!! Was schitterend om te zien de duurste concourswagens dubbelspan reden er en hij met zo'n simpel concourskarretje! En je raadt het nooit hij werd nog eerste ook! Was echt lachen!


En wat wil je hier mee zeggen Verward
Leuk voor die man, maar of TS hiermee geholpen is vraag ik mij af...
Even voor de duidelijkheid dit was de vraag:

tienus63 schreef:
Ik ben aan het rond kijken voor een marathon/recreatie wagen voor mijn KWPN-er.
Stokmaat 1.64 mtr.


Ik ben op zoek naar een wagen van rond de 200 kg, je moet met 2 personen voorop de bok kunnen zitten, de koetsier wel op een bokkussen. En het zou leuk zijn als er eventueel nog hooguit 2 personen achter mee kunnen.
23 inch wielen, luchtbanden, wagen moet geremd zijn.

Wie suggesties heeft, stuur maar een PB.
Ik heb er absoluut geen haast mee, maar tips zijn altijd welkom.

Tevens hoor ik graag de ervaringen van mensen die recentelijk een nieuwe Poolse wagen hebben gekocht.

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 21:23

@ Loes-freke

Aangezien jij bij mij in de buurt woont; wat voor wagen heb jij?
Heb je ervaringen met Hagedoorn uit Linde?

@Manie, we willen ook nog eens informatie inwinnen bij Haasjes uit Staphorst. Hij bouwde voorheen wagens. Geen idee of hij dat sinds zijn ongeluk nog steeds doet. Maar het is van professie uit een vakman.

Ik vind het wel erg fijn dat je me zo op de in- en outs van wagens wijst. Thx!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:23

loes-freke schreef:
de slechtste wagen die je kan hebben zijn wel de clevers.
ik heb ervaring er mee en intussen nog vele andere met mijn.
er is zelfs een gerecht tegen een dealer geweest.
en deze is door gespeeldt naar de importeur.
dus advies begin niet aan een clever wagens


Tja ik ben er ook geen echte fan van, maar dit vind ik wel kort door de bocht.
Ik weet niet bij welke dealer jij geweest bent, maar ik weet dat iemand uit friesland er echt een potje van maakt.
Misschien kun je toelichten wat er niet aan deugt (of wat wel Knipoog)

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 21:27


Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:30

Ik heb hele goede ervaringen met Edwin Kelders.

http://www.kcsrijtuigen.nl/

Hij heeft ook vaak gebruikte wagens staan in allerlei soorten en maten en kan goed advies geven.
Ook de service die hij geeft is prima!

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:35

manie schreef:
loes-freke schreef:
de slechtste wagen die je kan hebben zijn wel de clevers.
ik heb ervaring er mee en intussen nog vele andere met mijn.
er is zelfs een gerecht tegen een dealer geweest.
en deze is door gespeeldt naar de importeur.
dus advies begin niet aan een clever wagens


Tja ik ben er ook geen echte fan van, maar dit vind ik wel kort door de bocht.
Ik weet niet bij welke dealer jij geweest bent, maar ik weet dat iemand uit friesland er echt een potje van maakt.
Misschien kun je toelichten wat er niet aan deugt (of wat wel Knipoog)


garantie tot einde erf.
krome/slagen in de wielen (ik en ook andere)
tegen mijn werd gezegt van, je zal wel stoeprand hebben geraakt.
in hele omgeving hier geen stoeprand of wat dan ook in die tijd te vinden.
lak spaterde af, (ook bij andere) werd gezegt, moet je er geen plakband om doen.
waar dat op sloeg wis ik ook niet, en persoonlijk, de maratonwagen, vond ik zeker niet stabiel.
dealer drenthe voor heen elim is na mijn tijd verhuist naar geesbrug.


@ tienus63, hagedoorn staat hier ook niet als gelieft bekent, heb geen ervaring met hun, ook al zijn we bijna buren.
heb van een kennis vernomen dat ook hij garatie tot aan de dam kreeg, hoe verre dat waar is weet ik niet.
weet wel dat hij belachelijk duur is.
ik had dus twee clevers een jachtwagen idee en een marathon deze was binnen 4 weken weer terug met ruzie dealer.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:47

Tja van Hagedoorn hoor ik ook alleen negatieve dingen eerlijk gezegd...

Maar ik heb mijn wagen bij dezelfde dealer weg. Hoewel ik ook diverse dingen met de wagen heb gehad (niet door mijn, maar door de wagen Knipoog) Is dit altijd heel correct en kostenloos opgelost door de betreffende dealer (elim-geesbrug). Eerlijk gezegd heb ik gewoon niet zoveel vertrouwen in de wagens door wat ik ermee gehad heb, maar over de dealer eigenlijk niets dan lof. Alleen jammer dat hij geen ander merkt verkoopt.

Mijn huidige wagen komt uit Duitsland en de clever-dealer onderhoudt deze wagen. Hij weet ook waarom we zijn overgestapt op een ander merk en heeft daar ook begrip voor.

Dus jou verhaal van garantie tot einde erf gaat voor mij dus niet op. Ook heb ik nooit problemen met de wielen gehad of met de lak (deze was juist super strak). De stabiliteit vond ik ook niet geweldig, zeker niet als ik het vergelijk met mijn huidige wagen.
Zo zie je maar ieder zijn ervaring Knipoog

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:16

manie schreef:
Tja van Hagedoorn hoor ik ook alleen negatieve dingen eerlijk gezegd...

Maar ik heb mijn wagen bij dezelfde dealer weg. Hoewel ik ook diverse dingen met de wagen heb gehad (niet door mijn, maar door de wagen Knipoog) Is dit altijd heel correct en kostenloos opgelost door de betreffende dealer (elim-geesbrug). Eerlijk gezegd heb ik gewoon niet zoveel vertrouwen in de wagens door wat ik ermee gehad heb, maar over de dealer eigenlijk niets dan lof. Alleen jammer dat hij geen ander merkt verkoopt.

Mijn huidige wagen komt uit Duitsland en de clever-dealer onderhoudt deze wagen. Hij weet ook waarom we zijn overgestapt op een ander merk en heeft daar ook begrip voor.

Dus jou verhaal van garantie tot einde erf gaat voor mij dus niet op. Ook heb ik nooit problemen met de wielen gehad of met de lak (deze was juist super strak). De stabiliteit vond ik ook niet geweldig, zeker niet als ik het vergelijk met mijn huidige wagen.
Zo zie je maar ieder zijn ervaring Knipoog


hoe lang geleden heb jij deze gekocht?
ik praat over klein 7jr geleden.
en de andere die ik ontmoed had via rijtuigdag in hardenberg, hielden mijn aan met de vraag of ik ook last van had, en dat had ik.
en ik zei, dat ik ook bezig was met de dealer voor oplossing, maar dat we niet nader kwamen.
en dat hadden hun ook, en toevallig 1 van hun ook met mijn dealer en etwee bij een ander.
en ze waren al bezig met rechten, hoe het verder afgelopen is weet ik niet.
ik heb veel geld achteraan kunnen gooien, door elke keer verf te moeten kopen.
en de verzorgers kunnen dit bevestiggen, ook zo dat we met de wielen (de hele kar) naar de bandenzaak in ommen is geweest, deze heeft de grootste deel slagen er uit kunnen krijgen, door de banden iets te verleggen maar wiel zelf kon niet gesteld worden.
maar we zaten op de wagen en werden goed geschud.
geen lof van mijn kant voor de clever wagens en de dealer.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:39

Van mij is ongeveer 5 jaar geleden.
Zo heeft ieder zijn ervaring....
De wagen de dealer Ja

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:42

Ik heb zelf een HCA wagen. Dat is nog 1 van de weinige die de gehele kar in Nederland en ook zelf bouwt. Ik kan hier echt geen negatieve punten van noemen. De bouwer is ook echt een persoon die je niets aan zal smeren (ik vroeg me wel eens af of hij wat wou verdienen aan ons) Onderdelen zijn altijd prima verkrijgbaar. De wagens worden gepoedercoat en voorzien van extra harde laklaag. Het zit er nu naar 6 jaar nog prima op bij mijn wagen (ik gebruik hem heel veel)
De vering en de remmen zijn ook nederlands. De wagen kan geheel naar wens worden gebouwd en kan eventueel op maat worden gemaakt (voor de lange of korte menner) De wagens zijn zeer stabiel bij een gewicht van rond de 200 kilo. Prettig is ook dat het frame standaard is en de veren in hoogte verstelbaar zijn. Mijn huidige wagen kan nog een stukje lager (als ik met een kleinere maat zou willen gaan rijden) en nog een stuk omhoog. Met mijn huidige bandenmaat kan ik tot een klein paard inspannen. Zonder problemen en ombouwen kan ik er grotere wielen onder laten zetten als ik met een paard zou willen gaan rijden (je weet nooit wat de toekomst brengt)

Mijn vriendin heeft ook een Clever. Het is wel een mooie lichte wagen maar het valt met altijd op dat hij achter zo onstabiel is. Als je een keer springt op de achterplankt dan vliegen de voorwielen direkt omhoog. Ook als ik achter haar rij en ze rijd over een boomwortel of iets dergelijks heen, dan stuiterd de wagen meteen een halve meter opzij. Qua lak begint hij ook achteruit te gaan en onderdelen blijken ook lastig verkrijgbaar te zijn.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:44

napie schreef:
Mijn vriendin heeft ook een Clever. Het is wel een mooie lichte wagen maar het valt met altijd op dat hij achter zo onstabiel is. Als je een keer springt op de achterplankt dan vliegen de voorwielen direkt omhoog. Ook als ik achter haar rij en ze rijd over een boomwortel of iets dergelijks heen, dan stuiterd de wagen meteen een halve meter opzij. Qua lak begint hij ook achteruit te gaan en onderdelen blijken ook lastig verkrijgbaar te zijn.


Welke wagen heeft ze dan wel, want de eerste lichte Clever moet echt nog uitgevonden worden.
Ze kunnen niet onder de 200 kg zeggen ze!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:51

De solo cob geloof ik. Hij rolt licht bedoel ik. Het gewicht weet ik niet. De welsh A kan hem met gemak trekken in het bos.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:58

napie schreef:
De solo cob geloof ik. Hij rolt licht bedoel ik. Het gewicht weet ik niet. De welsh A kan hem met gemak trekken in het bos.


Dacht ik ook voor de solo cob achter een grote D-pony.
Totdat ik de fysio kon laten komen. De pony had altijd veel te zwaar moeten trekken.
Die wagen weegt meer dan 300 kg!!!
Daar moet je echt geen welsh A voor zetten
In het zand heb je niets aan een lage rol weerstand.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:08

Ze had hem toen gekocht voor haar welsh cob maar ik vond de zitting wel wat laag (ze zat zelfs lager als ik met mijn shetlandwagen). Achter de welsh A pony staat hij veel mooier
Het is deze wagen.
Afbeelding
Dit is met de welsh cob
Hij voelt lichter als die van mijzelf (beide nooit officieel gewogen)

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:21

Ik vermoed dat ze de solo pony dan heeft, een vriend van mij rijdt namelijk met een solo cob met een tweespan tuigers en hij kan over de paarden kijken.
Maar goed met ruim 200 kg is de solo pony ook erg zwaar voor een kleine pony natuurlijk.
Ik dacht ook altijd dat mijn pony er prima mee weg kon en met gemak kon trekken, totdat ik problemen kreeg en de fysio toch wel erg duidelijk was in z'n oordeel: deze pony heeft teveel moeten sleuren....