Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Divine schreef:Clever wagens hebben een heel laag trek-gewicht, door de speciale assen die worden gebruikt. Als ons wagentje op de weg staat kan ik em met 1 hand vooruit duwen, zonder dat het moeite kost. We hebben onze pony destijds beleerd met een leen-wagen van 190 kg, en daar moest ik zelf voor in het enkelspan gaan hangen om em ook maar iets vooruit te krijgen. Kijk dus bij een wagen ook of ie makkelijk loopt.
Divine schreef:Hoi,
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien geef ik wel info die er al tussen staat, maar ik wil je toch even mijn ervaringen met onze wagen delen.
Wij hebben een Dartmoor pony (1.22m), en daar zochten we ook een wagen voor. Uiteindelijk zijn we na veel rondkijken (nieuw en tweedehands) bij Clever uitgekomen. Dealers van Clever zitten in bijna elke provincie geloof ik (zie www.clever-site.nl), wij zijn in de Harskamp geweest (Hado-midden, op de Veluwe).
Daar hebben we een demo-wagen gekocht die uitsluitend voor enkelspan bedoeld is. Er kan ook geen langboom aan. Het gewicht van onze "solo pony light" is 170 kg. Dat is voor jouw paard veel te licht, maar zodra de wagen groter wordt neemt natuurlijk ook het gewicht toe. Ik neem aan dat jouw paard rond de 500 kg weegt, en dit gewicht mag ie ook trekken op zware grond (modder ed.). Op verharding mag ie tot 3x zijn eigen gewicht trekken (incl. personen). Je kan dus rustig een wagen nemen zwaarder dan 200 kg. Clever wagens hebben een heel laag trek-gewicht, door de speciale assen die worden gebruikt. Als ons wagentje op de weg staat kan ik em met 1 hand vooruit duwen, zonder dat het moeite kost. We hebben onze pony destijds beleerd met een leen-wagen van 190 kg, en daar moest ik zelf voor in het enkelspan gaan hangen om em ook maar iets vooruit te krijgen. Kijk dus bij een wagen ook of ie makkelijk loopt.
De Cleverwagens worden in Polen gemaakt, maar de assen die worden gebruikt, worden in Nederland gemaakt. In de Harskamp zit de hoofdvestiging, en de mensen die daar werken (met de andere vestigingen heb ik geen ervaring), zijn zeer deskundig naar mijn mening. Wij zijn een paar keer wezen kijken/vragen voordat we onze wagen kochten, en we zijn heel tevreden over de service. Onze demo-wagen had 16 inch wielen, maar wij wilden graag 19 inch wielen. Deze zijn besteld in dezelfde kleur, en kosteloos er onder gezet.
Verder is de wagen achter geremd, heeft ie een bokkussen dat van voor naar achter, en opzij verstelbaar is. Naast mij kan ik nog 3 mensen meenemen (1 naast me, 2 achterop).
Het enkelspan kan helemaal onder de wagen doordraaien, dit is ook een punt waar je op moet letten. Je kan dus zeer kort draaien met de combinatie.
De enkelspanbomen zijn onafhankelijk van elkaar te bewegen, en in lengte te verstellen.
Hoop dat je wat aan deze info hebt, succes met de aankoop.
Nog even een foto:
sikrit schreef:Het zal allemaal best kloppen wat jullie zeggen maar vandaag ben ik in de Brabanthallen geweest en daar reed een heel oud mannetje (ik geloof dat hij Toon v.d. Heijden heette) met een tweespan Belgische paarden voor een superlicht concourswagentje!!! Was schitterend om te zien de duurste concourswagens dubbelspan reden er en hij met zo'n simpel concourskarretje! En je raadt het nooit hij werd nog eerste ook! Was echt lachen!
tienus63 schreef:Ik ben aan het rond kijken voor een marathon/recreatie wagen voor mijn KWPN-er.
Stokmaat 1.64 mtr.
Ik ben op zoek naar een wagen van rond de 200 kg, je moet met 2 personen voorop de bok kunnen zitten, de koetsier wel op een bokkussen. En het zou leuk zijn als er eventueel nog hooguit 2 personen achter mee kunnen.
23 inch wielen, luchtbanden, wagen moet geremd zijn.
Wie suggesties heeft, stuur maar een PB.
Ik heb er absoluut geen haast mee, maar tips zijn altijd welkom.
Tevens hoor ik graag de ervaringen van mensen die recentelijk een nieuwe Poolse wagen hebben gekocht.
loes-freke schreef:de slechtste wagen die je kan hebben zijn wel de clevers.
ik heb ervaring er mee en intussen nog vele andere met mijn.
er is zelfs een gerecht tegen een dealer geweest.
en deze is door gespeeldt naar de importeur.
dus advies begin niet aan een clever wagens
manie schreef:loes-freke schreef:de slechtste wagen die je kan hebben zijn wel de clevers.
ik heb ervaring er mee en intussen nog vele andere met mijn.
er is zelfs een gerecht tegen een dealer geweest.
en deze is door gespeeldt naar de importeur.
dus advies begin niet aan een clever wagens
Tja ik ben er ook geen echte fan van, maar dit vind ik wel kort door de bocht.
Ik weet niet bij welke dealer jij geweest bent, maar ik weet dat iemand uit friesland er echt een potje van maakt.
Misschien kun je toelichten wat er niet aan deugt (of wat wel )
manie schreef:Tja van Hagedoorn hoor ik ook alleen negatieve dingen eerlijk gezegd...
Maar ik heb mijn wagen bij dezelfde dealer weg. Hoewel ik ook diverse dingen met de wagen heb gehad (niet door mijn, maar door de wagen ) Is dit altijd heel correct en kostenloos opgelost door de betreffende dealer (elim-geesbrug). Eerlijk gezegd heb ik gewoon niet zoveel vertrouwen in de wagens door wat ik ermee gehad heb, maar over de dealer eigenlijk niets dan lof. Alleen jammer dat hij geen ander merkt verkoopt.
Mijn huidige wagen komt uit Duitsland en de clever-dealer onderhoudt deze wagen. Hij weet ook waarom we zijn overgestapt op een ander merk en heeft daar ook begrip voor.
Dus jou verhaal van garantie tot einde erf gaat voor mij dus niet op. Ook heb ik nooit problemen met de wielen gehad of met de lak (deze was juist super strak). De stabiliteit vond ik ook niet geweldig, zeker niet als ik het vergelijk met mijn huidige wagen.
Zo zie je maar ieder zijn ervaring
napie schreef:Mijn vriendin heeft ook een Clever. Het is wel een mooie lichte wagen maar het valt met altijd op dat hij achter zo onstabiel is. Als je een keer springt op de achterplankt dan vliegen de voorwielen direkt omhoog. Ook als ik achter haar rij en ze rijd over een boomwortel of iets dergelijks heen, dan stuiterd de wagen meteen een halve meter opzij. Qua lak begint hij ook achteruit te gaan en onderdelen blijken ook lastig verkrijgbaar te zijn.
napie schreef:De solo cob geloof ik. Hij rolt licht bedoel ik. Het gewicht weet ik niet. De welsh A kan hem met gemak trekken in het bos.