[AR] Vrijdag, eerste les mennen (koetsiersbewijs)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Vrijdag, eerste les mennen (koetsiersbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 21:17

Aanstaande vrijdag is het dan zo ver: de eerste les van het koetsiersbewijs. Eerst theorie en dan een week later zelf op de bok.

Nu heb ik wel vaker gemend, en ook al wel een paar haflingers voor de kar beleerd. Maar ik heb nooit echt leren mennen. Ik weet hoe het tuig moet zitten en dat soort dingen, maar al die 'grepen' heb ik mij nooit echt eigen gemaakt.
Ik weet hoe de grepen zijn, maar de zweep zit zeg maar altijd in de weg en daarom doe ik het meestal gewoon op de 'rijmanier', dus leidsels zoals je teugels vasthoudt (boven de pink langs).
Nu gaat dat dus anders worden.

En als dit allemaal lukt gaat m'n eigen paard ook in het tuig. Het tuig ligt er inmiddels al weer 3.5 maand. Alleen gepast. Een wagentje heb ik niet, maar zo ver zijn we nog lang niet.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 02-04-06 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Echwel

Re: Vrijdag, eerste les mennen (koetsiersbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:26

germie schreef:
Aanstaande vrijdag is het dan zo ver: de eerste les van het koetsiersbewijs. Eerst theorie en dan een week later zelf op de bok.

Nu heb ik wel vaker gemend, en ook al wel een paar haflingers voor de kar beleerd. Maar ik heb nooit echt leren mennen. Ik weet hoe het tuig moet zitten en dat soort dingen, maar al die 'grepen' heb ik mij nooit echt eigen gemaakt.
Ik weet hoe de grepen zijn, maar de zweep zit zeg maar altijd in de weg en daarom doe ik het meestal gewoon op de 'rijmanier', dus leidsels zoals je teugels vasthoudt (boven de pink langs).
Nu gaat dat dus anders worden.

En als dit allemaal lukt gaat m'n eigen paard ook in het tuig. Het tuig ligt er inmiddels al weer 3.5 maand. Alleen gepast. Een wagentje heb ik niet, maar zo ver zijn we nog lang niet.

Een beetje jezelf tegenspreken .
Nog nooit gemend maar wel beleerd voor de wagen??

En dan pas je eigen paard, sorry hoor maar hier kan ik geen appelmoes van maken.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:31

Maak er dan maar slagroom van

Ik vind het ook een beetje vreemd dat je wel paarden beleerd maar niet kan mennen?? Tegen het onverstandige aan.

Maar veel plezier vrijdag en nog succes met de rest van de cursus.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 21:38

Het staat er misschien wat onhandig.

Mijn eigen paard is nog maar 3, dus dan is het logisch dat die nog niet voor de kar gelopen heeft (of je moet als twenter beleren, maar dat doe ik dus niet). Het tuig ligt er al wel, en is ook al gepast. Maar ik heb er voor gekozen om eerst het inrijden te doen en dan het beleren voor de kar (kar heb ik ook niet zelf). Met mennen heb ik dus geen haast. Dat nu eerst de cursus komt, komt eigenlijk wel goed uit.
En totaal niet kunnen mennen is misschien een groot woord, ik heb het dus wel gedaan, maar nooit les gehad. In principe ken ik de 3 basisgrepen wel (uitgangshouding, basishouding en dressuurhouding), maar ik heb ze me nooit echt eigen gemaakt, dus de echte handigheid ontbreekt.
Heb dus wel eens een paar haflingers voor de kar beleerd (wel met hulp), maar meer dan alleen simpel beleerd is het nooit van gekomen (eigenaar ging toch niet door met mennen).
HIerdoor is het echte werk (dressuurmatig trainen, doorwerken, verbeteren) er nooit van gekomen.
En nu heb ik mij voorgenomen om toch een keer het mennen beter te leren.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-03-06 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:40

Ik ben ook bezig met het KB.
Hardstikke leuk en wij zijn net met de praktijklessen begonnen.

Veel succes

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:45

Nou met het koetsiersbewijs op zak, kun je niet meer dressuurmatig mennen als zonder.

De enige reden om het te halen is als je werkelijk geen verstand van tuigen en hoe ze horen te liggen hebt, en eventueel voor je eigenverzekering.

Als je dressuurmatig enz, aan het werkgaat merk je dat Achenbach zelf nooit dressuur heeft gereden, want je kunt nooit een behoorlijke wending nemen zonder druk op je buitenleidsel.(net als OHZ)

En Achenbach geeft alleen maar buitenleidsel in de wendingen en neemt binnenleidsel.

Zo ook op de weg als je dat doet valt je paard n.l. naar binnen zoals ieder rijder en ruiter weet, en er zal maar net een auto jou in de binnenbocht inhalen,want automobilisten weten helaas niet beter.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:58

Dat laatste weet ik alles van
Zie mijn verhaal bij Verslag van de Dag

Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij naderen van bv een vrachtauto mijn leidsels in twee handen neem.
Ik probeer nu zoveel mogelijk Achenbach te rijden omdat dat gevraagd wordt tijdens de cursus.

En ik vind het nog steeds prettig om met twee handen te rijden. Misschien ook gewenning

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 22:02

Dus dat achenbachsysteem is ook niet alles?
Ik men dus ook altijd met 2 handen, gewoon leidsels vast als bij het rijden. Werkt prettiger. Ik dacht dat het gewoon oefening zou zijn om het achenbachsysteem eigen te maken en dat prettig te gaan vinden.
Maar dat is dus niet zo?

En je moet met handschoenen mennen geloof ik. Dat wordt ook oefenen, want ik ben dat niet gewend.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:06

ik men (nu na m'n koetsiersbewijs) halfgebakken achenbach
vanuit achenbach...rij ik 2handig...en als ik dan toch even met 1 hand wil, kan ik heel makkelijk en snel weer echt achenbachen
ben ik erg onduidelijk...? heb het gevoel dat ik brabbel, haha

suc6 vrijdag en veel plezier

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:23

Nee hier net zo één Ik rijd Achenbach, maar altijd tweehandig. Dus komt een beetje neer als ohz alleen in geval van nood heb ik zo één hand vrij.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:52

Ik heb vorig jaar koetsiersbewijs gedaan, reed daarvoor al achenbach maar stap er steeds meer vanaf. Ik reed ook met achenbach meestal tweehandig (dressuurhouding), maar mistte wat gevoel met de linkerhand omdat het leidsel daar over de wijsvinger gaat ipv onderlangs. Vandaar dat ik nu de leidsels bij beide handen onder de pink door doe. Als ik met één hand moet rijden leg ik het rechterleidel over de wijsvinger van de linkerhand, dus net andersom als met achenbach. Bevalt mij prima!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:33

Harstikke leuk, hoor je KB halen!

Ik heb het een aantal jaren geleden ook eindelijk eens mijn KB gehaald, reed al jaren aangespannen, maar op zijn boerenbachs, zeg maar, maar rij, nu ik achenbach onder de knie heb, toch graag op die manier. T'is in mijn ogen wat ontspannender, alhoewel ik een super makkelijk karpaardje heb, hoef b.w.v.s. niet eens leidsels aan te binden...

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:24

ik krijg privéles,maar sluit me wel een keer aan,voor een examen,om dat briefje maar in mijn zak te hebben,mochten ze het ooit een keer door zetten met die verplichting!
ik hoor idd veel mensen die achenbach in de praktijk zelden nog gebruiken.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:45

Veel plezier vrijdag! En natuurlijk succes.

Ik heb de cursus ook gedaan en heb vandaag het examen gehaald

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:16

We zijn bezig geweest met het mentoestel. En verder een beetje door het boek gebladerd.
Volgende week dus echt op de bok. (met handschoenen, want dat moet voor het examen, en ik hou niet van handschoenen dus ik moet er mee oefenen)

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:19

had ik ook, maar als je vaker met handschoenen rijdt, dan rij je uiteindelijk liever met!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:40

hihi nou ik echt niet hoor! Ik kan er goed mee rijden,maar heb toch altijd meer gevoel zonder,dus als ik train heb ik ze nooit aan.Behalve een paar dagen voor een wedstrijd, om weer ff te wennen.

Maar je hebt t wel leuk gevonden?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:45

Ik heb het heel erg leuk gehad, had dan ook wel een hele leuke instructeur Super kerel...Die veel humor heeft.

Nu alleen mijn paard nog ff een stoomcursus geven

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:52

Ik heb hele dunne handschoenen, gekocht bij de Lidl en die bevallen prima.
Zijn dus niet echt warm maar in deze periode gaat dat prima
Volgens mij zijn ze nu weer in de aanbieding bij de Lidl

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:07

Van wat voor materiaal zijn ze gemaakt en wat is de kleur?

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:32

is een mencursus echt aan te bevelen als je eens 1 x en hooguit 2 x in de week over velden rijdt ( simpel recreatief dus ) ?.
Het gaat mij erom dat de pony wat beweging heeft ( shetlander) en omdat ik er te groot voor ben. Heb nog een ander paardje dus zoveel tijd heb ik niet daarvoor ?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:54

Dan is het juist aan te bevelen, het is juist geschikt voor recreatieve (beginnende) menners.
Als je maar een keer in de week recreatief paardrijdt, hoef je dan ook geen paardrijles te nemen omdat het de moeite niet waard is het goed aan te leren?

Maar verplicht is het natuurlijk niet...

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:37

Nee ik vroeg het maar hoor. Ik weet niet wat je daar leert? Want als je leert hoe je bijv in dressuurhouding zit en hoe je de teugels vast houdt of de pony inspant hoef ik het niet te doen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:40

ACSM schreef:
Van wat voor materiaal zijn ze gemaakt en wat is de kleur?

Geen idee, en de kleur is donkerbruin. Ik heb ze al een jaar en gebruik ze veel maar ze zien er nog steeds goed uit.

Albertine_N schreef:
Dan is het juist aan te bevelen, het is juist geschikt voor recreatieve (beginnende) menners.
Als je maar een keer in de week recreatief paardrijdt, hoef je dan ook geen paardrijles te nemen omdat het de moeite niet waard is het goed aan te leren?

Maar verplicht is het natuurlijk niet...

Helemaal mee eens. Je leert de grodnbeginselen van het mennen en zo kun je met een goede basis een start maken.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:43

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Nee ik vroeg het maar hoor. Ik weet niet wat je daar leert? Want als je leert hoe je bijv in dressuurhouding zit en hoe je de teugels vast houdt of de pony inspant hoef ik het niet te doen.

De dresuurhouding, daar wordt een houding van je handen mee bedoeld. Dus een manier op de leidsels vast te houden.

En verder is het algemeen. Verzorging, exterieur, tuigen- en rijtuigenkennis, verkeerskennis enz.
Ik vond de theorie wel interesant. en het is gewoon leuk om met een aantal mensen samen met het mennen bezig te zijn.