(LO) Longeren met pessoa daarna het paard nog te rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

(LO) Longeren met pessoa daarna het paard nog te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 13:11

hallo.

ik vroeg me af of jullie na het longeren met de pessoa.

nouja hoe rij je je paard dan heb je echt zoiets van whauw? of nu wil alles veel beter/

of heb je zoiets van had ik hem nu maar nooit een keer er mee gelongeerd

ik hoorde op de manege dat het fout was om een paard te longeren met hulpteugels omdat hij dan onder het rijden niet meer naar je hand toe te rijden is.

klopt dat?
ik denk het zelf niet maar ik wil graag jullie mening

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:16

Ik merk zeer zeker een verbetering. Al is het maar dat je de juiste spieren kweekt. Dat het niet het wondermiddel is voor je rijden zal je niet verbazen, een hulpteugel is geen vervanging voor goede les.

Overigens vind ik met hulpteugel longeren nog een heel ander verhaal dan met hulpteugel te rijden. En dan hangt het er ook nog vanaf welke hulpteugel je gebruikt, en hoe en hoe lang je hem gebruikt.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:41

Ik heb een paard wat 3 jaar geleden hoog in de sport gelopen heeft. Ze is er drie jaar tussenuitgeweest en heeft alleen maar in het bos gecrost. Ik rij zelf nog niet zo hoog maar merk wel verschil nu ik minstens 1x in de week longeer met pessoa.
Ik longeer eerst zonder zo'n 20 min en dan longeer ik d'r een kwartiertje met en dan gaat hij weer af voor het uit draven en stappen, Ik merk dat ze veel meer ontspannen loopt.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:14

Ik longeer ook met de pessoa, 1-2x per week. Ik merk nu al, na 5x te hebben gelongeerd (kleine) verbeteringen.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 17:27

en wat bedoelen jullie met kleine verbeteringen?

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:51

Je paard snapt het principe van nageven voor druk beter, achterbenen komen eronder, paard wordt sterker in zijn balans en ontwikkeld de juiste spieren in zijn rug. Tevens komt hij beter op zijn achterbeen en krijgt meer buiging in zijn gewrichten. als je de pessoa goed gebruikt, komt hij juist beter aan het bit!

Ik zou niet langer met de pessoa dan ongeveer een half uurtje. Het is namelijk best inspannend, zeker voor een paard dat er nog nooit mee gelopen heeft.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:37

Ik merk ook zeker verschil nu ik met de pessoa longeer.
Je traint idd de goede spieren die je onder het zadel ook gebruikt. Gevolg is dat je paard het onder het zadel dus makkelijker gaat vinden om na te geven, de achterhand eronder te zetten en dus zijn rug te gebruiken, omdat de spieren sterker zijn geworden.

Wat ze bij jou op de manege zeggen vind ik onzin. Wat ik wel vind is dat de pessoa eigenlijk de enige goede hulpteugel is voor longeren omdat het de enige is die de achterhand mee neemt (dubeele longe daar gelaten, dat vind ik niet echt een hulpteugel, eerder een andere techniek van longeren).
Ik merk juist dat sinds ik de pessoa gebruik ik mijn paard beter naar mijn hand toe kan rijden omdat die spieren sterker zijn en ze soepeler is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:01

Het voordeel van de Pessoa is dat de druk op de mond wegvalt als het paard zijn achterhand eronder zet, en je de teugel op verschillende standen kunt instellen, al naar gelang de africhting van je paard. Dit in tegenstelling tot het longeren met touwtjes, bijzet, stootteugel of slof.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:41

Idd Cassidy.
Het is even een gepruts voor je hem op de goede maat hebt, en aan twee kanten gelijk enzo, maar dan heb je ook wat
Deze teugel draagt tenminste écht bij aan de training, bij het paard 'rondom' zegmaar, en niet maar 1 of 2 spiergroepen

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:39

owkej. dank jullie wel.

nog meer mensen die willen reageren?

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:02

Even een vraag sinds deze week longeer ik ook met pessoa, maar hoe weet ik of er genoeg druk is achter de benen. ik ben heel los begonnen om hem te laten wennen, maar hoe heb je hem op de juiste maat, waar merken jullie dat aan ?

x_kellyann_x

Re: (LO) Longeren met pessoa daarna het paard nog te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:09

wat is een pessoa???

eriky

Re: (LO) Longeren met pessoa daarna het paard nog te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:26

pas wel op als je de eerste keer met een pessoa longeert.
wij zijn er ook mee begonnen maar we liepen te hard van stapel.
na 2 keer longeren had onze pony buikpijn wat hoogstwaarschijnlijk van het longeren kwam op zachte ondergrond en achteraf gezien ook een beetje aan de lange kant.
maar na een paar dagen rust was de pijn verdwenen

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:38

hoe zien jullie of jullie hem juist in hebben gesteld ???

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 18:26

er zijn veel voorbeeld foto's en anders even iemand vragen die er ervaring mee hebben