[AR] bitloos mennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nada

[AR] bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:36

Hoi,

Als Tjeerd en Tisjoe (shets) 3 zijn willen we rustig beginnen met beleren voor een karretje (eerst longeren enz..).
Maar het liefst doen we dit bitloos.
In hoeverre is dit mogelijk?

Alvast bedankt..

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:39

Ik vind dat het gewoon kan, alleen niet echt slim om dit topic te openen! Er is namelijk pas een topic geweest over een arabiertje bitloos voor de kar en daar kreeg ze verschrikkelijk veel commentaar van! Het ligt eraan of jullie shets erg aan bitten gewend zijn.. zo niet? waarom niet dan! Het is maar net hoe ze er op leren reageren hoor! Maar niet met stalhalster mag ik hopen
En het is zowiezo altijd oppassen geblazen dat je niet zo hard trekt dat hij zijn neus beschadigd of breekt(!)

Echwel

Re: [AR] bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:08

liesbet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:17

In mensport staat een artikel over bitloos mennen met shires, het is de moeite om te lezen...

Liesbet

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:48

haha weer zo een amateur !!!
bitloos mennen levensgevaarlijk!!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:54

Niet, het is echt levens gevaarlijk.

Zie de recente discussie

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:04

ondanks dat wij alle diciplines (dressuur, springen, western, endurance enz enz) bitloos doen zullen we met mennen NOOIT bitloos gaan. Dit is te gevaarlijk en je bent niet verzekerd.
Tjo is voor de kar een heel ander paard dan onder het zadel dus derhalve mennen wij niet bitloos.
Rijden met stalhalster valt bij mij niet onder bitloos btw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:10

Als je erachter zit heb je gewoon een stuk minder te zeggen dan erop. Plus, een paard denkt alleen in de maten die hij zelf is. Hij beseft niet dat er nog een kar achter hangt of een mens opzit. Rent hij dus in blinde paniek weg, en hij wil door een smalle ruimte, waar hij als paard wel doorpast, maar de kar niet. Dan zal hij het toch proberen, en dan heb je een verongelukt paard.

Onder andere daarom dat je echt met stang moet gaan mennen naar mijn mening. Met bitloos heb je toch minder te zeggen dan met bit, en met het aangespannen werk kan je dat gewoon niet gebruiken.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:13

rudi schreef:
Ik vind dat het gewoon kan, alleen niet echt slim om dit topic te openen! Er is namelijk pas een topic geweest over een arabiertje bitloos voor de kar en daar kreeg ze verschrikkelijk veel commentaar van!

En terecht, moet je niet willen namelijk. Zeker nu ze nog in opleiding zijn is er geen enkel bezwaar om ze niet op een stangetje te beleren.

rudi schreef:
En het is zowiezo altijd oppassen geblazen dat je niet zo hard trekt dat hij zijn neus beschadigd of breekt(!)

Zo ontzettend vriendelijk is bitloos....... Een stang is zo scherp als de hand van de menner, maar gebroken neuzen krijg je er nooit van! Mijn advies dus: niet bitloos mennen!

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:15

liesbet schreef:
In mensport staat een artikel over bitloos mennen met shires, het is de moeite om te lezen...

Liesbet

Neem dan ook de moeite om even na te denken. Dit artikel is zeer eenzijdig geschreven. De kanttekeningen die je bij bitloos mennen kunt stellen worden totaal niet belicht. Wat mij betreft (en ik ben niet de enige die dat vindt) een slecht artikel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:33

Doe het niet! het is niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor de medeweggebruikers! verder ga ik met arretje mee!

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:08

Bedankt voor de informatie.
Aangezien ik mn shetjes 200 % vertrouw en we ze ook zonder bit als ze ong 4 zijn bitloos willen inrijden. En we ze dus ook voor een karretje willen beleren zaten we daar dus over na te denken.
Daar vraag ik ook in hoe verre het mogelijk is.
Dus al die aanvallende berichten respecteer ik niet echt (maar agh..het is Bokt he... ).

En zo ie zo als we ze gaan beleren willen we dat doen met een shetlandfokker die al jaren shetlanders beleert voor de kar en ook wedstrijden ment..

Dus jullie hoeven je geen zorgen te maken..
Ik vroeg me alleen af in hoe verre het mogelijk is..

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:11

kenneth schreef:
haha weer zo een amateur !!!
bitloos mennen levensgevaarlijk!!

Dit bedoel ik dus met respectloos.
Dit haat ik dus van bokt..
Ik vraag toch in hoeverre het mogelijk is..
Ik wil alleen maar het beste voor mn paardjes..
Misschien ben ik dan nog niet bekend met de sport, maar ik wil me er wel graag in verdiepen..
En dan heb ik niet veel aan dit soort reacties..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:16

Daarom de verwijzing naar dat andere topic
Jouw wedstrijd menner zal niet zonder bit wedstrijden rijden.

En het beste voor je paardjes is veilig op weg gaan met voldoende controle in het verkeer.

Je gaat ook niet met een auto of fiets zonder remmen de weg op....

En dat het Bokt is is onzin dit is nl. topic nr zoveel over bitloos mennen,
Had dan even terug gezocht had je ook deze reacties niet gehad.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:24

Op de laaste 2 pagina´s kon ik niets vinden.
Maar inderdaad, ik had nog wat verder kunnen zoeken..
Alsnog vind ik dat er nog wel wat vel gereageert word, en alleen op Bokt zie ik dat wel vaker.. vandaar..

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:17

ik zou het topic eens goed doorlezen... alle argumenten staan daar wel genoemd. Ben het met je eens dat er soms wat minder volwassen wordt gereageerd. Trek je daar even niks van aan en lees de kern!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:03

Ik vond de niet-zo-volwassen posts in dat topic juist zo grappig

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:56

Echt grappig vond ik het nou ook weer niet

Als je het topic in de mensport leest, zou je ook kunnen zien dat het niet zo vriendelijk is als het lijkt. Er staat ergens iets in de trant van, er moet een zacht leertje onder de neusriem, om striemen te voorkomen. Óf je paard heeft een heel zacht huidje óf je hebt de neusriem heul hard aangetrokken. En dat laatste zal wel het geval zijn. Dan vraag ik me af of het nog zo vriendelijk is.....

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:53

Arretje schreef:
rudi schreef:

Zo ontzettend vriendelijk is bitloos....... Een stang is zo scherp als de hand van de menner, maar gebroken neuzen krijg je er nooit van! Mijn advies dus: niet bitloos mennen!

Amen, amen en nog eens amen. _/-o_

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:07

*ZUCHT*

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:27

jantina schreef:
Echt grappig vond ik het nou ook weer niet

Als je het topic in de mensport leest, zou je ook kunnen zien dat het niet zo vriendelijk is als het lijkt. Er staat ergens iets in de trant van, er moet een zacht leertje onder de neusriem, om striemen te voorkomen. Óf je paard heeft een heel zacht huidje óf je hebt de neusriem heul hard aangetrokken. En dat laatste zal wel het geval zijn. Dan vraag ik me af of het nog zo vriendelijk is.....

Dat vraag ik me idd ook af.
En dan zegt die kerel ook nog dattie bitloos gerust plotseling heel scherp kan sturen, omdat het paard er minder last van zou hebben
Nou, ik snap het allemaal niet meer. Alles is tegenwoordig zielig. tSlaat een beetje door allemaal
Weet je wat pas natuurlijk is? Je paard los laten lopen in de wildernis...en ik denk dat mijn bolletjes er niet eens blij mee zouden zijn

maar goed TJTlover; wees voorzichtig en verstandig met wat je doet. Het bit is niet voor niks uitgevonden...en als je in de kreukels zit, daar wordt je ook niet blij van

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:31

Arretje schreef:
[[quote="rudi"]

[/quote]

Denk dat je wel een verschil moet maken tussen de verschillende soorten bitloze hoofdstellen die op de markt zijn.
Misschien zou je met een niet juist bevestigde hackamore dit kunnen bereiken maar met de andere hoofdstellen kun je never nooit een neus breken.

Met een menstang en te strakke kinketting kun je ook onderkaken breken, om maar een voorbeeld te noemen.

Zoals ik al zei ik rij alle diciplines bitloos, heb Tjo ook bitloos ingereden maar zal NOOIT btloos gaan mennen.
Verder is ene bit zo zacht/scherp als de handen van de ruiter dus als jij een nette stille en zachte hand hebt kun je er gerust een bitje in hangen hoor.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:43

Hihi weet wat je plaats, ik was de gene die men recreatief bitloos, met voest hoofdstel met arabiertje, lees oude topic, staan ook vele goede argumenten die de traditionele menners niet willen lezen.
Ieder voor zich, als een paard gaat wie zegt dan dat het bit de rem wel is. Als het goed gaat waarom niet, mijn paardje weet niet beter, zou levensgevaarlijk zijn met bit. Maar doe het ook alleen met haar, kan niet met ieder paard. Hoe je ze ook vertrouwd, het blijven dieren, met bit heb ik ze ook ervan door zien gaan en ongelukken zien maken, het is maar waar je paardje het best op reageerd. Die merrie van mij reageert net zoals op die neusriem als die andere op een karrebit. Met lichte hulpen reageert ze al super. Tja denk dat je beter niet op de reacties van de rest zit te wachten, geven enkeld commentaar, in mijn oude topic kreeg ik veel pb met mensen die het eens waren maar niet op bokt durfden te reageren wegens driftige aanvallen van mensen . Hihi, dat zucht lucht zeker op.Haha. Ga ik ook maar eens proberen. Zucht.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:33

Niet weer beginnen met stemming maken.

Pben is laf en dat doen we niet ,leggen alleen uit over het gevaar en verder niet.

Zoals hierboven beschreven door anderen moet je eens goed doorlezen, het is en blijft een stuurloos projectiel zonder bit.

Ik trek in een gevaarlijke situatie nog liever de mond van het paard stuk als ik hem daarbij stop. dan dat ik kinderen laat verongelukken.

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:47

ik reageer zo omdat er zoveel topics over zijn en iedere keer krijg je de zelfde antwoorden dus wat ze hier al zeggen zoek eerst even of er nog geen topic over is en plaats dan pas jouw topic dan heb je dat gezeik ook niet en als je niet tegen comentaar kan moet je geen topic openen!!!!