[AR] [LO] Jong paard snapt longeren niet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

[LO] Jong paard snapt longeren niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:56

Ik heb [***] al veel proberen te longeren , zelfs met 2 mensen lukt het niet (1 iemand aan de longe en iemand anders ernaast)

In het begin lukt het goed , ze stapt mooi in een cirkel rond me , maar als ik haar vraag om te draven rukt ze de longe uit mijn handen en gaat ervandoor...
Met of zonder zweep , het is altijd hetzelfde liedje

Ik heb ook al geprobeerd met het boek van Micheal Peace & Lesley Bailey - Begrijp uw paard ; Werkt ook niet

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:11

Waar longeer je in? Als je in een grote bak longeert kun je misschien proberen om het af te zetten met lint.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:13

wisper snapte het ook eerst niet toen is eigenaar eens boos op der geweest en op der plaats gezet omdat ze dan ook geen respect voor je heeft!! En nu gaat het goed!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:13

idd zorgen dat je een stuk afzet
dan kan ze op het rechte stuk er niet van tussen rennen

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:27

Geduld hebben en consequent zijn, maar tegelijk ook begrijpend naar het jonge dier toe.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:32

Zorg dat je een stuk af hebt gezet zodat ze er niet vandoor kunnen gaan.
Als dat goed gaat dan kun je in grotere stukken longeren.
Wat ik ook altijd doe met jonge paarden is met kaptoom op longeren.

Sily

Re: Jong paard snapt longeren niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:25

Ik denk dat de meeste jonge paarden dit wel proberen, bij mij alledrie en de kleinste was niet eens jong.

Als ze iedere keer weg kan komen is het ook logisch dat ze dit blijft doen, je zou eigenlijk met handschoenen aan eens beet moeten (kunnen) houden zodat ze doorheeft dat dat dus duidelijk niet de manier is om van het gebeuren af te komen.

Bij mijn draakje heb ik er in stap iemand naast laten lopen, na 2 rondjes afstand laten nemen en bij het derde rondje stil laten staan en pony verder laten stappen, heb hem verschrikkelijk de hemel ingeprezen.
In draf begon ik het zelfde, maar dan 1 rondje mee laten rennen en toen 1 rondje los mee rennen en daarna blijven staan terwijl paardje doordraaft, en met uitbreken absoluut niet loslaten, zweep richting zijn billen houden en zelf ook naar de achterkant blijven staan.
Ondertussen natuurlijk heel veel belonen, werken moet leuk worden, en ondertussen is het draakje heel makkelijk te hanteren.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:57

Maar het is juist het probleem dat ze bang is van een zweep.
Ik ga morgen proberen om een stuk af te zetten dan , maar ik heb maar een longeerlijn

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:29

Je kunt dit ook gewoon met schriklint doen ofzo.
Of je zet staanders met balken door de bak heen als je die hebt.
Daar gaan ze ook echt niet doorheen.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:37

Afzetten is, zoals al meerdere malen gezegd de beste oplossing. Ik houd de zweep over mijn schouder naar achter om zo geen angst reactie de creeren op de zweep. Als ik dan moet corrigeren hang ik rustig de zweep naar voren, meestal is dat genoeg.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:43

mijn vzpony wou het eerst ook niet.. hij wou nog geeneens vooruit maar je moet het gewoon vaker doen! het heeft bij ons behoorlijk lang geduurt (we waren ook met z'n 2-en) en nu gaat het al heel goed (ze gaat zelfs automatisch al in draf ) gewoon blijven dooroefenen en proberen de lijn vast te houden (desnoods met z'n 2tjes?)

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:52

bij het beleren van een paard moet je een goed afgezet stuk hebben,zelf in het midden blijven of net iets meer schuin achter haar kont en voorwaarts is het belangrijkst!

niet de kans geven om te kunnen draaien of stilstaan!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:53

het beste zou zijn een longeercircel/paddock... Maar weet niet of daar beschikking tot is...

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:56

goh, kheb die van mij (2,5) weer voor t eerst gelongeerd (staat van april tot oktober op de wei) en het lukte gwoon veeel beter dan de vorige keer. ze wil alleen maar op de rechterhand... hoe kan ik er voor zorgen dat ze ook de andere kant opgaat zonder dat ze constant omdraait??

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:14

idd een stuk afzetten. Je kunt proberen om eerst een join-up te doen, en als je je paard dan overal heen kunt sturen de longe eraan, misschien valt dan het kwartje...

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:17

de join up van monty roberts heb ik geprobeert, maar ze loopt me sowieso achterna. maar het probleem is: als ik voor haar uit ga lopen een rondje, loopt ze me braaf achterna. maar zodra ik naar het midden loop, komt ze weer achter me aan. vandaar is het me gelukt dat ze niet constant naar mij toe komt lopen... dus het werkt elkaar een beetje tegen :S

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:11

CAuvraySky schreef:
Maar het is juist het probleem dat ze bang is van een zweep.
Ik ga morgen proberen om een stuk af te zetten dan , maar ik heb maar een longeerlijn

Maar is ze echt bang van de zweep, of weet ze dat als ze wegrent en gek doet jij de zweep weg legt?
Je hoeft er helemaal niet mee te slaan, het is meer een wegwijzer en als je er niks mee doet kan je hem idd over je schouder hangen, scheelt ook wat kramp
Die van mij was ook "bang" van de zweep, onder het zadel en an de longe, 1 keer gek laten uitdollen en toen was zeer niet meer bang voor.
Ze komen er snel genoeg achter dat dat ding niets doet.

Bovenstaande is natuurlijk bedoeld voor een paard zonder vervelend verleden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:07

Whisperke schreef:
wisper snapte het ook eerst niet toen is eigenaar eens boos op der geweest en op der plaats gezet omdat ze dan ook geen respect voor je heeft!! En nu gaat het goed!!

Les 1 hoe verpruts je een paard:

Boos worden als het dier iets niet snapt!

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:22

irish_lady schreef:
Whisperke schreef:

Les 1 hoe verpruts je een paard:

Boos worden als het dier iets niet snapt!

Eéns!
Je kunt alleen dingen van ze eisen als ze het ook begrijpen. Tijdens de leerfase dus alleen uitvoerig belonen als ze iets goed doen, negeren als ze wat fout doen. Steeds gewoon geduldig weer opnieuw beginnen. Dit vraagt bij sommige paarden nou eenmaal veel geduld.
En ook niet onbelangrijk: niet stoppen op het moment dat het fout gaat. Als het éven goed gaat dan pas stoppen al is het maar een paar seconden.
Ook niet overvragen. Doet hij het goed, dan ook beslist niet langer dan een paar minuten longeren zodat het geen nare te belastende ervaring wordt. Dat langzaam uitbouwen.
Het wordt inderdaad wel een stuk eenvoudiger als je in de bak een stuk kunt afzetten, hoewel ik dat zelf bij uitzondering doe moet ik zeggen.
Succes

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:02

Yep, afzetten inderdaad. Geef ze niet de kans ervandoor te gaan. En inderdaad, vasthouden als ze het toch proberen. Bestraffen doe je met je stem en niet met de zweep. Zo creeer je alleen maar angst en associeert het dier de zweep met straf. De zweep is bedoeld als correctiemiddel.
Gebruik anders een dressuurzweepje in het begin. Zo kun je langzaam uitbouwen naar de longeerzweep. Heb ik ook gedaan en dat heeft goed gewerkt.

Haal er wel iemand bij die ervaring heeft met dit soort dingen. Dit werkt veel fijner voor jou en voor het paardje.

Succes

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:07

Ik verplaatst het even naar Uit het Zadel.

Sily

Re: [LO] Jong paard snapt longeren niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:01

Irish ik denk dat als een dier met even boos worden het opeens wel doet hij je vooral in de maling aan het nemen was.
Denk wel dat je als "begeleider" goed het verschil moet weten tussen niet snappen en "niet snappen".

Als ze het echt niet snappen en je wordt boos lost het natuurlijk niets op, maar als het idd zoals zij schreef ene kwestie van disrespect was dan wil even boos worden idd wel helpen, en daarna weer belonen

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:11

Dan had ze haar zin anders moeten formuleren! Ik reageer op het gedeelte waarop gezegd wordt: hij snapte het niet, en toen is de eigenaresse boos op hem geworden.
Ik zie nu bij mij op stal ook weer zo een geval, veel te vroeg ingereden en op de foute manier, paard is nu 3,5 en alleen nog met sporen te rijden. Gaat niet in galop en wordt erin gemept met een longeerzweep, want het is een gebrek aan respect. Nou ik heb gisteren mijn mp3speler harder gezet anders was ik even wat gebrek aan respect gaan tonen.

Sily

Re: [LO] Jong paard snapt longeren niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:15

Ik snapte hem wel
Maar ben het verder wel met je eens, schijnt afentoe van het ene uiterste in het andere te gaan, de 1 laat compleet over zich heen lopen, de ander mept het paard bijna dod onder idd het mom hij heeft geen respect.
Zal ik het ook niet perfect doen hoor, maar hoop daar toch wel de gulden middenweg in gevonden te hebben.

Tum_Love_Ya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:44

haaY, afzetten iis idd goed maar het kan ook aan de leeftijd
van het dier liggen.
hoe oud is je ponyy? miss.. is ie gewoon nog wat te jong?