Vraagjes over mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 15:22

Hallo Allemaal,
Ik ben helemaal nieuw hier en eerlijk gezegd weet ik niet veel over mennen af... Huilen Maar daar moet verandering inkomen Knipoog
Zelf rijd ik western met mijn pony maar mijn moeder wil gaan mennen en daarom vind ik het leuk om er wat meer over te weten...daarom vraag ik jullie om raad!

Om even bij het begin te beginnen...mijn moeder wil gaan mennen, ze heeft reuma en daarom zit, helaas, gewoon rijden er niet meer voor haar in (last van rug, knieen etc.)
Maar omdat ze toch wat wil doen met paarden zit ze over mennen te denken! Nu is mijn vraag, misschien heel stom, maar heb je erg veel kracht nodig in je handen? En, we zitten te denken over een shet of welshje maar is dit verstandig? (als mijn moeder haar koetsiersbewijs heeft gehaald natuurlijk!) Wat zijn jullie ervaringen met shetlanders voor de kar?
En hoelang doe je over het in-uitspannen?

Misschien allemaal hele stomme vragen maar ik zou het erg leuk vinden als jullie wat over jullie eigen ervaringen vertellen en me een beetje kunnen helpen met advies enz. Knipoog

Alvast bedankt!! Haha!

Liefs, Anne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:05

Hoi Anne,

Leuk dat jullie willen gaan mennen.
Als de pony`s goed beleerd/gereden zijn heb je niet veel kracht en je armen/handen nodig, ik zou dus kiezen voor een ervaren pony.
Houdt er wel rekening mee dat er aan een tuig veel gespen zitten.
Met in en uitspannen hoeven die natuurlijk niet allemaal gebruikt te worden, maar je moet het tuig toch regelmatig uit elkaar halen om schoon te maken en in te vetten.
Ze zou bijv. eerst een paar lessen kunnen nemen om te kijken of het haar bevalt en of ze het aan kan met haar reuma.
Ik heb niet gezien waar je vandaan komt, maar hier op de Veluwe heb bijv. Bob van Asselt (onder de kastanje) in Kootwijkerbroek en Riant in Beekbergen (Mieke van Tergouw) beide bedrijven zijn gespecialiceerd in de mensport, Bob heeft voornamelijk Tinkers en Freibergers en Mieke heeft voornamelijk KWPN paarden.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:42

Alayda"]
Nu is mijn vraag, misschien heel stom, maar heb je erg veel kracht nodig in je handen?
[/quote]

Sluit me aan bij Ilindra, een beleerde pony zou in dit geval beter zijn. Op zich heb je niet veel kracht nodig, niet meer of minder dan als je erop rijdt. Zelf rij ik heel losjes (niet goed! maar daar werk ik aan Haha! ) en zijn mijn pony's op de spreekwoordelijke pinken terug te halen.

[quote="Alayda"]
En, we zitten te denken over een shet of welshje maar is dit verstandig? Wat zijn jullie ervaringen met shetlanders voor de kar?
[/quote]

In principe kan je elk ras voor de wagen spannen. Shetlanders zijn relatief gezien veel sterker dan een groot paard (zeker qua trekkracht) en ze kunnen donders eigenwijs zijn. Ik rij zelf enkelspan shetland (heb 2 merries) en ze zijn vanochtend voor het eerst in het tweespan geweest. Je hebt wel ineens een brok energie voor je wagen lopen......

Mijn ervaringen met shetlanders is dan ook goed. De ene merrie die ik heb heb ik zelf beleerd (is wel een behoorlijk hete donder), de andere merrie heb ik onlangs beleerd gekocht. Deze laatste schrikt nergens van en kan je bij wijze van met je ogen dicht mennen. Zo'n paardje is zeker wel geschikt om het mennen onder de knie te krijgen.

[quote="Alayda schreef:
En hoelang doe je over het in-uitspannen?


Tja, hoelang je over in- en uitspannen doet ligt aan jezelf. Enkelspan kan ik supersnel, echter vanochtend het tweespantuig ging behoorlijk langzamer, omdat ik dat (nog) niet goed onder de knie heb....

Heel veel plezier met mennen en hou ons op de hoogte!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Bedankt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 14:29

Hoi hoi
Bedankt voor jullie berichtjes!!!
En, we gaan opzoek!!!
Mijn moeder gaat waarschijnlijk menlessen nemen en wanneer ze haar koetsiersbewijs heeft gehaald komt er een paardje!!!
Ik hoop dat het bevalt! Ik houd jullie zeker op de hoogte!!!!

Groetjes!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers