Onder het zadel + aangespannen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Onder het zadel + aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 00:10

We kunnen hier wel een nieuw topic gebruiken dunkt me.. toch ?? Knipoog

Naar het zich laat aanzien heb ik een leuk ruitertje gevonden voor mijn "menpony".
Ik heb zelf zo wel mijn ideeën, maar hoor ook graag die van anderen. Bovendien heb ik zelf van rijden "erop" niet veel kaas gegeten.

Wat denken jullie waarop nu extra gelet zou moeten worden wanneer een pony gebruikt wordt voor zowel mennen als rijden, en dan vooral met een jong ruitertje erop.
Ik denk dan aan stemcommando's etc. Of maakt dat niet veel uit ?

Om met Herman Finkers te spreken betekent dit dus "oetlokn"

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 02:30

Zowel Isabeau als Fleur zijn ook onder het zadel. (Met Fleur zijn we net begonnen.)

In mijn geval gaat het om 2 shetdames, dus wat moeilijker goed te berijden dan een grotere pony (ivm het vinden van een geschikt persoon).

Isabeau kan erg moeilijk zijn onder het zadel, maar zodra je dezelfde stemcommando's gebruikt als bij het mennen is ze best braaf.

Fleur wordt ingereden door het 10-jarige zusje van mijn verzorgster. Zij gaat er ook mee lessen op de manege en dat zal wel zonder stemcommando's gaan.

Als de bedoeling van je pony onder het zadel enkel recreatief is kan je best de stemcommando's gebruiken, als er ook wedstrijdmatig mee gereden gaat worden onder het zadel, zal ik de normale manier kiezen...Tijdens een dressuurwedstrijd is 'voorwaarts draf' niet geheel toegestaan Haha! .

Ook voor de pony is het natuurlijk een aangename afwisseling in het dagelijks werk.

Wat ik zelf belangrijk vind is dat ik mijn pony heb geleerd dat ze na het 'ho'-commando echt geen stap meer mag verzetten.....Ze moet dan simpel wachten op het volgende commando. Als 'jouw' ruiter tijdens een buitenrit het commando ho gebruikt en dan weer verder wil door enkel aansporen, druis je een beetje in tegen de 'afspraken'met je pony imo.
Vandaar dat ik degene die mijn pony's rijdt ook zeg, als ze ho zeggen, dat ze dan pas na het commando voorwaarts.....pas weer mogen lopen...En NIET enkel op beenhulpen..

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 11:48

ik rij mijn paard ok onder het zadel en voor de kar. ik heb nergens problemen mee, hij kent de stemhulpen, maar ook gewoon de hulpen voor het rijden. Ik weet niet of je pony gewend is aan de hulpen voor onder het zadel rijden, maar dat moet je dan gewoon afspraken over maken met degene die hem gaat rijden, over hoe je dat gaat aanpakken.
Wel zou ik goed opletten op hoe je paard onder het zadel is. mijn paard reageerd heel anders onder het zadel dan voor de kar (veel schrikkeriger zonder oogkleppen etc.) maar verder heb ik er geen problemen mee! succes er mee! XxxxXjes essie

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 13:50

hoihoi

zoals jullie een tijdje geleden bij mijn topic van ITP gezien hebben, rij ik ook gewoon met de mijne. Ze kent de gewone hulpen van het rijden en voor de wagen reageerd ze super op de stem. Ook onder het zadel reageeerd ze daar wel een "beetje" op, maar dat ligt aan haar humeur Haha!:D

gr linda Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:17

Ook ik rijd en men met hetzelfde paardje. Het is heel simpel, zadel erop betekend luisteren naar benen en zit, tuig erop betekend luisteren naar stem. Klaar. Niets moeilijks aan.

Een voordeel heb je, als je paardje het echt even niet snapt onder het zadel in je proefje of rijles, kan je even binnensmonds iets mompelen. Hoeft niemand te zien! *LOL*

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 20:51

Ik rijd ook twee paarden waarmee gemend wordt. Bij mij is het een hemelsbreed verschil tussen rijden en mennen.
Ik gebruik bij het rijden heel bewust de stemhulpen van het mennen niet. Dit omdat het dan onder het zadel vaak te heftig wordt. Zo zeggen wij met het mennen altijd: Let op! Draf! Dan gaan ze voor de wagen heel goed over van stap naar draf. Onder het zadel moet ik dat niet proberen want dan gaan ze er allebei als een speer vandoor. Ze draven dan niet meer zo beheerst dan wanneer ik het gewoon met mijn benen doe. Soms kan het dus best handig zijn dat ze die hulpen kennen, maar soms ook helemaal niet.
Bij mij zijn het echt twee heel verschillende disciplines die allebei zo hun eigen hulpen hebben. De enige echte stemhulp die ik onder het zadel soms gebruik is Ga door, dit commando kennen ze voor de wagen weer niet.
Soms gebruik ik toch weleens de stemhulpen door elkaar en ook zeg ik weleens als ik aan het mennen ben, oliebol ik mis mijn benen.
Toch proberen we het zoveel mogelijk los van elkaar te houden.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 23:09

Ik zou me bij het rijden onder het zadel absoluut niet druk maken over de stemcommando's. Als je paard ze maar beheerst voor de kar is het voldoende. Wil je er meer mee oefenen, zou ik dat doen tijdens longeren, dan heb je wel je stem nodig.
Onder het zadel rijden van een menpaard/pony gaat vooral om het trainen en elasticeren dat je voor de kar niet lukt. Mijn vader heeft er veel voordeel aan dat ik Jurga onder het zadel dressuurmatig train.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 02:01

Bedankt voor de antwoorden zover. Zo kom je toch weer op ideeën !

Dat de combinatie rijden/mennen vooral voordelen heeft daar ben ik wel van overtuigd. Maar omdat ik met een vrij kleine pony men, heb ik te maken met het feit dat ik niet zelf kan rijden of in elk geval gebruik kan maken van de ervaringen van een ervaren ruiter.
Ik denk dus dat ik er extra alert op moet zijn, immers.. foute dingen zijn snel aangeleerd zonder dat je er erg in hebt, en krijg het er dan maar eens weer vanaf.

Ik dit geval: De pony is een paar jaar geleden voor het laatst onder het zadel geweest. (De eerste proef zaterdag ging overigens best goed.)
Afgelopen winter op rust gestaan, en daarvoor een aantal keren (aangespannen) gereden door iemand anders dan mijzelf, en met weinig kennis van zaken. Lekker veel lolgetrapt blijkbaar en maar laten hobbelen.
Nu ik het zelf weer op probeer te pakken merk ik dat er een versnelling ontbreekt Knipoog Het is hollen of stilstaan. (dat laatste gelukkig nog wel)
De pony presteerde voorheen echt bovengemiddeld in dressuur, zelfs zo dat het een klein probleem was in de marathon om haar echt hard te laten gaan.
Kortom, een rustige stap er weer in krijgen is momenteel een vervelend probleem. De pony weet opeens niet beter of het moet hard, harder en hardst.

Maar wat me nu vooral opviel bij dat rijden zaterdag is dat ze onder het zadel opeens wel rustig stapt en erg voorzichtig is.
Misschien dat ik daar weer gebruik van kan maken om het weer als vanouds op de rit te krijgen.