[ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nado
Berichten: 3358
Geregistreerd: 23-11-04

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:40

Ik ben het eens met degenen die zeggen dat het voor een beginnende menner heel nuttig is om je koetsiersbewijs te halen. Ik heb de mijne bij Hanemaaijer gehaald en vanaf praktijkles 2 door het centrum van Zoetermeer gereden. Meteen ook geleerd om supergoed te kijken, want die automobilisten etc daar, vergeten prompt alle verkeersregels als ze een aanspanning zien. Ik heb het idee dat ik nu een goede basis heb om verder te gaan met mijn eigen pony. En dat is wel zo prettig. Voor het papiertje heb ik het dus niet gedaan...

azzurra
Berichten: 667
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: noordwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:32

Menbewijs haal je voor de basis.
Ik heb ook altijd gemend zonder menbewijs.
Heb daardoor een ongeluk gehad met een shet voor de kar en durf nu niet meer.
Wat achteraf bleek dat mijn pony helemaal niet goed voor de wagen stond.
Iets wat andere mensen gelijk zagen en ik niet door had.
Het lijkt mij dus heel wijs om hem gewoon te halen.
Ook al rij je met een shet!

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:39

Mijn vader en ik hebben wel ons koetsiersbewijs gehaald.
Wij vinden het gewoon verstandig. Je leert belangrijke dingen en je bent verzekerd. Bovendien was het ook gewoon leuk en misschien komt het mij nog wel eens van pas (opleiding paardenhouderij) Wij hebben trouwens ook bij Chardon gelest

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:41

Pauk; Zoals al gezegt; Verzekering stelt niets voor.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:47

Ook al rijd je met een shet!

Vind dat een beetje een vreemde opmerking want het zou niet uti moeten maken met wat voor ras je rijd. Ik neem toch aan dat je neit zelf zomaar je paard inspant en gaat rijden als je nog niet eens weet hoe je een paard netjes en veilig moet inspannen en zonder de basis te kennen. Doe je dat wel dan vraag je natuurlijk gewoon om problemen.

Tuurlijk is het koetsiersbewijs handig voor de mensen die dus neit die basis beheersen maar voor mensen die die basis wel beheersen vind ik het onzin. Tenzij je in natuurgebieden rijd want daar is het dacht ik verplicht om er 1 te hebben.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:54

karoliena, die opmerking met een shet klopt ergens wel een beetje. tuurlijk kan er met een shet net zoveel mis gaan, maar als een shet niet wil til je hem op en zet je hem recht (bij wijze van spreken)
als je met een shet op hol gaat is het jammer maar er zullen een stuk minder snel dode of gewonden vallen dan als je met een groot paard aan de bol gaat.
daarbij hebben shetten de eigenschap dat ze niet snel gek te maken zijn in hun hoofd wat je van een kwpn'er niet zo snel kan zeggen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:59

Ja goed maar ik word er altijd zo gek van dat mensen eens het net als een paard zien.

Een shet kan je wel voor een kar zetten die bijna uit elkaar valt. Die kan je wel zelf inrijden ook al weet je neit hoe het moet want dat kan toch neit moeilijk zijn. Er lopen zoveel verpeste shetjes rond.

Soory is weer een hele andere discussie

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:03

Ja en er lopen nog veel meer verpeste andere paarden rond hoor :s

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:10

Weet ik zo net nog niet. Tuurlijk worden 'grote' paarden ook zat verpest maar tegenwoordig hoor je alleen maar verhalen van mijn shetlander is onhandelbaar, mijn jaarling shetlander is gevaarlijk, enz enz. En als je dan leest hoe ze met het beest omgaan of wat ze er allemaal mee uitspoken is dat niet zo raar meer.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:13

karoliena, dat zelf betuigen van een shet deed jij toch ook zonder ervaring? dat begreep ik uit je andere posts.
daarbij moet je als sheteigenaar maar accepteren dat je niet altijd serieus genomen wordt. ook ik heb daar last van terwijl ik met 2span grote shetten rijd. jij zult dat nog veel vaker horen omdat jij enkelspan mini rijdt.

shetten zijn niet gek te maken in hun hoofd, althans niet snel. die verhalen van onhandelbare shetten komen van penny meisjes. de meeste shetten worden verpest als ze verwend worden door opa's met kleinkinderen om maar een voorbeeldje te noemen.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:21

Hmmm, mijn shet is anders weleens afgeslagen richting de sloot omdat aan de andere kant van de weg een heel eng schaap liep Hoezo koel in de kop?

Moet ik wel zeggen dat hij om vrachtwagens, tractors met wielen groter dan hemzelf, en andere "enge" dingen helemaal niets geeft.

Ik heb trouwens geen koetsiersbewijs. Wil het nog wel een keer gaan halen als ik tijd heb

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:21

Ik had er wel veel invaring in, maar dat maakt verder ook niet uit. Mijn eigen paardje was het tweede paard dat ik zonder extra begeleiding tuigmak gemaakt heb en beleerd heb.

Jij rijd toch wedstrijden? Word er nu nog steeds op je neer gekeken dan?

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:25

Karoliena,
er wordt niet op me neer gekeken, ik wordt soms niet echt serieus genomen. reacties als ag wat schattig kunnen die dat ook, en kijk die kleine kippetjes eens werken zijn echt geen uitzondering.

Saar, afslaan richting sloot is jou fout, als jij beter had opgelet had hij het kunnen proberen maar niet gedaan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:26

En daarbij wil jij niet weten hoe vaak onze Arabier richting de sloot is afgeslagen. Daar hoeven ze dus geen Shet voor te zijn....

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:29

Jeetje he ik maar denken zodra je serieus met je pony aan de slag bent dat mensen je wel eindelijk serieus gaan nemen. Ach ja niets aan te doen dan.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:29

Tuurlijk was dat afslaan mijn fout, ik had ook niet verwacht dat hij van dat schaap zou schrikken (we hebben notabene zelf schapen). Maar zo blijkt dat shetten toch ook echte paarden zijn, en ze zijn supersnel

Ik wilde alleen maar zeggen, dat ze niet altijd even koel in de kop zijn

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:31

Dat heeft niet met koel in de kop te maken Saar. Ze schrikken in principe voor weinig dingen en maken zich niet snel druk. Daar tegenover ziet een bloedpaardje overal spoken en naait zich veel eerder op, dat is niet koel in de kop zijn
Die ene keer schrikken van een wit gevaarte kan je een paard niet kwalijk nemen.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:34

Oh zo *blond*

Dan is de mijne inderdaad ook wel koel in de kop. Schrikt alleen van schapen en rubberbootjes

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:35

Klopt is zeker waar. Die van mij vinden ook zo goed als niets eng. Daar en tegen toen ik nog reed een hoop rassen onder mn kont gehad en eigenlijk inderdaad weinig andere paarden dei zo rustig zijn. Had ik nog nooit over nagedacht eignelijk.

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:36

@ Sjonniej..
Dat weet ik verder niet of het wel of niet wat voorsteld. Wij hebben geen ongelukken gehad tot nu toe of iets dergelijks.
Verder heb ik eigenlijk niet zo heel goed dit topic gelezen dus wist niet dat het al gezegd was

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:39

Karoliena, daar is een heeel simpele verklaring voor, shetten zijn koudbloeden net als haflingers, fjorden etc.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:43

Ja alleen heb ik met fjorden hele andere ervaringen. De fjorden ik meegemaakt heb waren helemaal niet koel in het hoofd. Maar goed een ras heeft altijd uitzonderingen.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:46

je hebt zeker nog nooit met arabieren gereden?
lag het aan de fjord, aan zijn africhting of aan jou?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:52

Haha, ik heb heel veel Arabieren gereden. Die paar Fjorden waren iets koeler maar veel niet. Denk dat het aan de opvoeding lag want verder ben ik nooit meer van die opgefokte Fjordjes tegen gekomen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:06

Ja daar heb je helemaal gelijk, iemand met zo onwijs veel ervaring, weet daar natuurlijk veel meer van dan wij.