[ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

[ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 10:32

naar aanleiding van de discussie in het topic voor de shetlandmenners hier een apart topic.
de titel zegt het eigenlijk al, haal jij wel of niet je koetsiersbewijs en waarom?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:15

Ik heb het wel gehaald. Eigenlijk omdat ik toen wilde leren mennen en mijn moeder naar manege chardon gebelt had, daar gaven ze dus een cursus voor het koetsiersbewijs dus heb ik dat gedaan. Heb er toen niet verder overnagedacht.

Nu denk ik dat het zeker verstandig is om het te halen, je leert de basis van het mennen, hoe het tuig precies hoort te zitten (iets waar toch nog heel vaak vragen over voorbij komen) en vooral de verkeersregels.
Mennen in de bak of in het bos waar je nooit iemand tegen komt is toch wat anders dan echt in het verkeer. Het zal ook wel er aan liggen waar je de cursus doet, maar wij hebben toen echt veel in het echte verkeer gereden. Centrum van delft enzo, maar ook een keer in de bak kegeltjes gereden. En tijdens de cursus met verschillende paarden gereden.

Ik ben nu begonnen met dubbelspan te rijden, maar denk niet dat ik daarvoor mijn koetsiersbewijs ga halen. Denk dat dat weinig toevoegd omdat de regels en zo toch hetzelfde blijven.

Als je niet van plan ben puur dressuur te gaan rijden en nooit de bak te verlaten heb je er niet zoveel aan maar anders denk ik dat je de eerste 10 lessen beter aan het koetsiersbewijs uit kan geven.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:48

Helemaal nutteloos is het niet, aan de verkeersregels en het verzorgingsdeel heb je wel degelijk iets. Bij veel dingetjes had ik zoiets; Goh, handig om te weten!

Maar verder heeft het niet veel aan mijn kennis toegevoegt. Maar ik reed dan ook al 1 of 2 jaar samengesteld, dus had het mennen op zich al onder de knie.

Ik vind het wel heel verstandig om deze cursus te doen wanneer men nog niets van het mennen afweet, je leert de basis.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:00

Ik vind het ook zeker voor beginnende menners heel nuttig. Ik reed ong. 1 jaar aangespannen op z'n boerenfluitjes zoals wij dat noemen.
Toen heb ik de cursus gedaan bij Voskens in Tilburg en ik heb er veel bijgeleerd en ben toen een stuk zekerder gaan rijden. (Ik kon beter voorkomen dat mijn paard om wilde draaien op straat.) Je leert dus ook het zweepgebruik zoals de drijvende hulpen (dus niet op z'n ko....uh billen) het tuig in elkaar zetten en passend maken op een paard.
Het is een prijzige cursus , maar ik vond het stik gezellig en leerzaam!

Zeker als je in het verkeer gaat rijden vind ik het heel nuttig!

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:41

Ik heb mijn koetsiersbewijs wel gehaal en toch -vooral in het theoriedeel- veel dingen geleerd die ik nog niet wist. Ik mende "op z'n Jan-boeren-fluitjes" en heb Achenbach leren rijden tijdens de cursus. Om hier niet meteen een Achenbach-discussie te beginnen: ik vind het wel fijn om het te kunnen. Ik heb behoorlijk vaak last van pijnlijke handen door mijn diabetes en het is heerlijk om dan even met één hand te kunnen rijden en toch volledige controle te houden. Ik vind het gewoon geen zinloze cursus, er zitten veel dingen in die je normale gesproken niet leert of waar je niet bij stil staat. Mijn man en ik hebben samen de cursus gedaan en mennen ook altijd samen. Door consequent bijvoorbeeld de volgorde van inspannen aan te houden en ook dezelfde commando's voor je paard te blijven gebruiken, beperk je het risico op fouten en werk je voor je paard ook prettig.

Volgend jaar gaan we tweespan rijden en ik overweeg heel serieus toch de cursus te gaan voor de fijne kneepjes.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:42

Citaat:
bij Voskens in Tilburg


Dezelfde Voskens was mijn examinator

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:13

Monique; Voor het tweespan leer je bijna niets meer. Mijn pa heeft de tweespancurses gedaan, in het theorieboekje stond niet veel meer dan de onderdelen van het tuig. Ik denk dat je dat geld dan beter aan een paar lessen kan uitgeven, daar leer je echt meer van dan de tweespan cursus.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:26

OK, hoe zijn de ervaringen van anderen hiermee? Ik heb wekelijks menles, dus het is niet zo moeilijk om gewoon eens tweespan i.p.v. enkelspan te rijden. Hier om de hoek worden koetsierscursussen gegeven, ben niet kapot van het niveau, maar 't is dichtbij en misschien wel genoeg om inspannen e.d. te leren.

Anoniem

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:35

ja opzich wel... ik heb ook een cursus gedaan ben er mee gestopt mede omdat het te ver was rijden vanaf utrecht (zoetermeer, bij hanemaaijer)

Nu ga ik dus gewone menlessen volgend... maar in feite heb ik wel de kennis enzo van het koetsiersbewijs (alleen had ik denk ik alsnog niet geslaagd want ik ben niet zo handig met de leidsels enzo) maar ik denk dat het een goede basis is, maar die kan je ook leren zonder je koetsiersbewijs te halen!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:42

Ik ben blij dat ik mijn kietsiersbewijs gehaald heb. Eigenlijk een beetje onder dwang van mijn ouders. Ik wilde dit paard kopen en aangezien hij ook in het tuig liep vonden mijn ouders dat ik dat ook moest leren. (ik kocht mijn paard van de stalhouderij waar ik rijles had en waar ze ook mencursus enzo gaven).

Door het koetsiersbewijs heb ik de basis geleerd. Ben eigenlijk op de eerste les na, alleen maar het centrum van Apeldoorn in geweest (met het paard dat ik ging kopen dus was nog even mooi extra). Ik heb er heel veel van geleerd, maar wist er dan ook eigenlijk niks van af.

Kan me voorstellen dat het voor mensen die al mennen niet heel veel toevoegd, maar voor een beginner juist wel!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:48

Monique; Vraag je instructeur je dan in het begin te helpen of iig toe te laten kijken met het inspannen. Hier heb je veel meer aan, vind ik. Echt het tweespan bewijs voegt weinig toe...

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:51

Nou, Whisper gaat sowieso "ergens" beleerd worden. Waarschijnlijk wordt het bij Onder de Kastanje, dus dat komt wel goed. Alleen praten zij je weer graag een tweespancursus aan natuurlijk ... en daar trappen we dan dus niet in.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:31

MoniqueT schreef:
Citaat:
bij Voskens in Tilburg


Dezelfde Voskens was mijn examinator


Welke? Toon of Piet?
Ik heb les gehad van Toon en mijn man later van Piet.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:35

Ik heb ook even 2-span gereden met fjorden, maar ik heb daar geen cursus voor gedaan. Ik heb het tuig zelf op maat gemaakt en toen ben ik een keer naar Voskens gereden en heb daar les gehad van Piet. (lekker door de hindernissen daar gereden) Het tuig zat goed zei hij, en dat zonder cursus!

Avelienvd

Berichten: 7225
Geregistreerd: 28-12-04

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:39

Ik ben nu bezig met de cursus en heb als het goed is eind augustus het examen.
Vind het wel handig om te hebben omdat je dan kan aantonen dat je er verstand van hebt, althans van de basis.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:08

Citaat:
Welke? Toon of Piet?


Toon Voskens, die was het

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 17:18

ik wil eigenlijk wel mijn tweespan bewijs gaan halen, niet om het tweespan maar omdat ik mijn langspanbewijs wil gaan halen en je dan toch eerst je tweespanbewijs nodig hebt.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:30

Ik heb pas langspan gereden (tandem) met de aanspanning van onze wagenbouwer, Hans van der Mee. Dat was gaaf!
Afbeelding

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:22

Nee ik heb het niet, zie er het nut niet van in. Voor de verzekering hoef ik het niet te doen, verkeersregels weet ik ook (heb altijd over straat gement onder begleiding van een zeer ervaren menner).
Vind dat er teveel nutteloze theorie gegeven wordt (wat intereseren mij nou die antieke koetsen).

Echter voor een beginnend menner kunnen deze cursussen handig zijn.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 21:54

Vippie, ik rij ook wel af en toe tandem maar dan doe ik maar wat. geen idee hoe ik nou makkelijk de bocht door kom in achembach ofzo. vandaar dat ik het wil halen.

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:01

voor de mensen die er niks van af weten en ook nooit onder het zadel hebben gereden is het zeker nuttig. je leert er dan wel van.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:15

Ik heb het niet en ben ook nooit van plan geweest het te halen.
Ik heb altijd wel gemend samen met mijn vader en toen ik zelf een jaar of (10/11/12 ) was ben ik op menles gegaan. Dus de basis heb ik wel

Ik zie er voor mij geen enkele toegevoegde waarde in. Zowieso niet eigelijk, goede menlessen volgen lijkt me ook prima, zo niet beter.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:05

Ik ben begonnen met een enkelspan. Boek erbij, veel lezen, achenbach oefenen aan het 'mentoestel' (stoel met leidsels eraan) en daarna pony inspannen en door schade en schande wijs geworden. Daarna met tweespan begonnen: boek er weer bij, plaatjes van het tuig en uitproberen. Dat lukte ook. Uiteindelijk wel het koetsiersbewijs gehaalt. Ik heb een thuiscursus gedaan. Boek kreeg ik thuis, 2 keer tijdens mijn vakantie in Loenen gereden met Arend Jan Hammink en daarna in Loenen examen gedaan. Ik hoefde niks af te leren omdat ik al met achenbach reed. Ik heb alleen de puntjes op de i gezet. Niet veel extra geleerd (alleen hoe een patent as in elkaar zit, daar heb ik niet zoveel aan)
Ik had het koetsiersbewijs nodig omdat ik de veluwetrail ging rijden. Ik reed echter daar wel met enkelspanbewijs met mijn tweespan. Mijn tweespanbewijs ga ik niet halen, zonde geld.

merel1618

Berichten: 663
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: heiligerlee (groningen)

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:31

hallo dames en heren menners

ik ben een beginnende menster , voorlopig nog in de bak.
maar binnenkort ga ik toch zeker les nemen en mn koetsiersbewijs halen, al is het maar zoals gezegt om de beginselen te leren.
nu denk ik wel dat het bij enkelspan blijft hoor , dus ga ik ook zeker niet door.
misschien eens een keertje uitproberen, maar het gezin word niet uitgebreid met nog een haflinger.
alhoewel.......... ze is wellicht drachtig dus tja........

groetjes merel

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [ar] discussie wel of geen koetsiersbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:46

Ik ga hem niet halen tenzij het verplicht word. Ik vind het niet nodig, ik denk dat het voor mij niets meer toevoegd. Op school hebben we alles al behandeld daarvoor had ik al een jaar gemend en ik krijg straks elke week menles dus als ik iets niet weet kan ik het daar vragen.