NH,clicks,t-touch, wat te kiezen?welke mening hebben jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

NH,clicks,t-touch, wat te kiezen?welke mening hebben jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 14:46

nadat de film, Horsewispherer uit is gekomen is er aanzienlijk wat gebeurt, vooral in Nederland.
Men begon het gedrag van paarden veel meer te bestuderen, wat veel mensen aansprak.

De meningen over freestylen zoals Emiel voest doet zijn nogal verdeeld, vooral ook de kleine ruimte waarin je het freestylen beoefend. Wat vinden jullie van die ruimte (zo'n 10 bij 20 m)??

En er zijn ook verschillende trainingen, clickertraining, natural horsemanship, t-touch, freestyle enz. Tegenwoordig bieden ze zoveel aan dat ik niet meer weet wat ik nu moet kiezen voor mijn jonge paard die ik in Juli wil gaan inrijden. Hebben jullie ervaringen met bepaalde soorten training of tips?? Alles is welkom,

grz. Rachel


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:40

De afgelopen 3 jaar hebben wij (vriendin & ik) cursussen gevolgd bij een instructrice, die uit al deze methodes voor zichzelf "het beste" eruit gezocht heeft en op basis daarvan een eigen trainingsprogramma ontwikkelt heeft. Ik denk dat het goed is als je over de verschillende mogelijkheden die er zijn, zoveel mogelijk leest en dan voor jezelf bepaald wat het meeste aan jouw eigen wensen/mening tegemoet komt.
Ik ben er inmiddels al wel achter dat een heleboel methodes niet SLECHT zijn en er dus ook meerdere mogelijkheden zijn.
Verder kan je misschien bij vrienden en/of bekenden navragen wat zij voor cursussen volgen/ gevolgd hebben en eens gaan kijken hoe zij met hun paard werken! Als mensen je een bepaalde instructeur/ instructrice aanraden, ga dan gewoon eens bij een cursus kijken, is ook al heel leuk om te doen! Succes Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

bel
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:58

t touch is heel erg goed voor je paard en freestyle ook ik zelf heb freestyle gedaan. je paard leert dan dat jij de baas bent en hij is onderdanig
groetjes annabel

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 22:45

Tja, ik heb ze zien komen en weer zien gaan. Er is veel gebeurt op dit gebied en wat er is overgebleven is zeker niet het beste.
Maar als je een gezonde keuze wilt maken, maak dan eens kennis met, daar komt ie weer, de NVVR. Op de evenementen komen altijd diverse mensen, die je allemaal wel iets kunnen vertellen waarom ze voor een bepaalde aanpak hebben gekozen. Je kan niet zeggen dat die of die methode de beste is. Er is geen beste methode, je moet een methode volgen die bij jou en bij je paard past.
Je woont in Deventer, zag ik, zoek eens contact met Petra Rösler. Hoewel ook over haar ongetwijfeld slechte berichten zullen zijn, ik ken er maar heel weinig waarbij dat niet zo is, zijn nogal wat mensen binnen de NVVR, niet onterecht, gecharmeerd van haar methode van les geven en paardenbenadering.
Wil je concrete gegevens, PB me even, ik beschik over de nodige namen en adressen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:18

ik zou van alles het beste kiezne, wat het meest bij jou en je paard past.

heb ik zelf ook gedaan en dat werkt het beste.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:30

Als je zelf er nog niet zoveel vanaf weet en ook je paardje niet zou ik er in jouw geval voor waken teveel te experimenteren. Van alles een beetje en niets goed kan ertoe leiden dat je je paard heel erg verwart. Sommige methodes die bekend en beroemd zijn (zoals de Monty Roberts methode) gaan maar tot een bepaald niveau (inrijden) terwijl freestylen à la Emiel Voest of Pat Parelli tot een verder niveau kunnen worden gedaan.

Bedenk wel dat, mocht je beslissen om je paard freestyle te gaan rijden, en je beslist dan op een gegeven moment om dressuur te gaan doen, sommige oefeningen tegenstrijdig kunnen uitpakken (ook al zul je van de promotors van de methode te horen krijgen dat dit niet zo is).

Een tip, kijk goed op clinics voordat je beslist het op deze manier te doen. Kijk daarna ook of je iemand kunt vinden die kan helpen bij het toepassen van deze methode op het paard dat je aan het inrijden bent (zoek in ieder geval hulp, helemaal als je de methode nog niet helemaal onder de knie hebt.) Ben je er niet zeker van dat de begeleiding die je kunt krijgen aansluit bij de manier van rijden die je wilt, doe het dan op de ouderwetse (non-NHS) manier. Deze methode heeft in het verleden ook gewerkt. Niet alle paarden die volgens de ouderwetst manier beleerd zijn, zijn kneusjes hoor....

Als ik mocht kiezen tussen ouderwets en degelijke opvoeding van mijn paard, en de NHS methode en een beetje halfbakken omdat ik het niet goed beheers, dan ga ik voor de ouderwetse manier. Als het maar goed gebeurt...het paard zal het je danken.

Je suis Charlie.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:37

Ik heb het boek van Claus Hempfling gelezen, en als ik ooit weer es een eigen paardje krijg, wil ik het op die manier doen..
Lees het boek 'natuurlijk paardrijden' van hem anders eens.

Is heel informatief, en leuk geschreven (vind ik), en, hij gaat verder dan alleen een beetje zonder zadel en teugeldruk rijden, hij rijd zo zelfs de hoogste dressuuroefeningen.

Maar wat je ook kiest, als je iets kiest, ga er dan helemaal voor, en niet gaan 'husselen' met verschillende methodes, het kan natuurlijk goed aflopen, maar de kans dat het verkeerd gaat is veel groter.

Groetjes

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:55

Ik vind het allemaal erg interessant, maar heb nooit een officiele cursus gevolgd (die zijn er in Nederland ook bar weinig). Dat ga ik in maart eens proberen, bij Emiel Voest. Het is nu dus nog een beetje te vroeg om te zeggen of ik dat wat vind of niet Lachen .

Wat ik wel veel om me heen zie, is dat mensen met NH bezig zijn zonder dat ze d'r een labeltje aanhangen. Mijn instructrice bijvoorbeeld, gebruikt ook methodes die je onder "NH" zou kunnen plaatsen om jonge paarden te trainen, maar volgens haar (en daar ben ik het mee eens) is het gewoon een logische manier van met paarden omgaan. Heb je het al eens met een wat ouder paard geprobeerd? Dan kun je zien hoe hij/zij reageert op wat jij vraagt. Overigens vind ik een round pen wel ideaal voor dit soort dingen ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers