Tips twee-span rijden c.q. beleren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Tips twee-span rijden c.q. beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-02 19:12

Zoals jullie (misschien) wel weten hebben we onlangs een maatje voor Isabeau gekocht omdat ik graag tweespan wil gaan rijden. Mijn streven was de Princenhaagse Marathon mee te starten met de meiden, echter deze marathon blijkt al 14 april a.s. te zijn (vorig jaar vanwege de MKZ verschoven naar ergens in aug. of sept), dus de tijd dringt!

Beide dames zijn alleen enkelspan beleerd. Wel 100% in het tuig. Heb al wat tips van Ilindra gekregen (ik zal je binnenkort ook even bellen!). Wie o wie heeft nog meer tips voor me om de meiden zsm in het span te krijgen?????? Of wie kan en wil eventueel eens komen helpen in Zeeland?!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:26

Aannemend dat ze elkaar inmiddels kennen en bij of naast elkaar staan, kan ik weinig anders verzinnen dan om ze maar samen voor de kar te zetten om te kijken hoe het loopt. Je moet toch ergens beginnen nietwaar ?
Eventueel eerst de "nieuwe" in het enkelspan beoordelen, maar dat zal al wel gebeurd zijn.

Voor de goede orde: Zelf heb ik geen ervaring met tweespannen, maar wel plannen in die richting.

Ik ben dus evengoed benieuwd of anderen hier nog wijze dingen over weten te vertellen.

Bertus

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:58

Als ze elkaar al kennen, dan gewoon proberen en zien waar het schip strand. Ga als het even mogelijk is niet gelijk de weg op, mocht er dan iets zijn, ben je lekker dicht bij huis of stal en zijn problemen makkelijker op te lossen dan wanneer je ergens midden op de weg staat.
Kennen ze elkaar niet: dan eerst maar eens samen in de wei kennismaken. Als dat goed gaat en ze accepteren elkaar, zal het voor de kar ook wel goed gaan.

Wij rijden zelf altijd tweespan, en wij zijn op deze manier overgegaan van enkel naar tweespan. Ook zij kenden het lopen voor de kar en het trekken enz. allemaal al. Dus hebben we ze na een tijdje samen in de wei, samen voor de weidesleper gezet. Het ging eigenlijk gelijk de eerste keer al prima, nou moesten ze ook behoorlijk trekken. Daarna hebben we ze samen voor de kar gedaan en zijn we op het pad achter het huis gaan rijden, ging ook goed. Dus de keer daarna samen de weg op. Geen problemen. Ik hoop dus dat het bij jou net zo makkelijk gaat als bij ons, met deze twee paarden.
En heel vreemd, we hebben nog een derde paardje, ook beleerd, en zij wil niet samen met de ruin. Samen met de andere merrie, geen probleem, maar zodra ze met de ruin ingespannen wordt volgen er hele bok- en steigerseries. Geen succes dus.
Maar ik zou zeggen, gewoon proberen. Vaak gaat het wel goed, en als dat niet zo is weet je het binnen een kwartier. Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 00:08

Patricia schreef:
Als ze elkaar al kennen, dan gewoon proberen en zien waar het schip strand. Ga als het even mogelijk is niet gelijk de weg op, mocht er dan iets zijn, ben je lekker dicht bij huis of stal en zijn problemen makkelijker op te lossen dan wanneer je ergens midden op de weg staat.
Kennen ze elkaar niet: dan eerst maar eens samen in de wei kennismaken. Als dat goed gaat en ze accepteren elkaar, zal het voor de kar ook wel goed gaan.


De pony's kennen (nou ja kennen? Fleur is er nu ruim een week.) elkaar. Ze staan samen op het land, samen in 1 box was geen succes vanwege de voernijd van beide dames.
Ze staan in boxen naast elkaar en de afscheiding is zo dat ze bij elkaar kunnen met de hoofden. Ze staan nu vaak te kinneven, dus imo vinden ze elkaar wel aardig!

Maar idd, gewoon proberen, erf is groot zat! We zien het wel! Langboom is besteld, kan ik van de week ophalen. Dan krijgen jullie iig een verslagje en foto's!

Zijn er ook nog tips waar ik als menner op moet letten met rijden en inspannen, heb al gehoord dat je binnenleidsel 12 cm langer moet zijn dan het buitenleidsel. Is die 12 cm een algemene maat of aangepast per span?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:36

Dat met die leidsels 12 centimeter verschil klopt, maar volgens mij hebben wij 10 cm. verschil.
Zorg ervoor dat je de rustigste (lees: die wie het minst snel schrikt) pony op links zet als je voor het eerst de weg op gaat. Hierdoor kan de rechtse die het allemaal wat enger vind er wat beter aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 20:01

Leidsels: de doorlopende leidsel is de buitenleidsel en de bijkomende leidsel is de binnenleidsel, normaal gesproken is de buitenleidsel 4.30 meter lang en heeft hij 11 gaten om de binnenleidsel langs te vergespen.
Bij normaal gaande paarden zijn de binnenleidsels in het 6e gat gegespt.
Op deze manier is de binnenleidsel 12 cm langer, en heeft voldoende ruimte om te kruisen.
Dit geldt voor normale achenbachleidsels bij paarden, ik weet echter niet de maten van shetjes maar het zal inderdaad wat minder zijn.

De som van de gaten moet in principe altijd 10 bedragen, hier bedoel ik mee dat het aantal gaten vanaf de bok gezien 10 moet zijn.
Op het 6e gat betekent dat dus dat je zowel links als rechts 5 gaten over hebt.
Ga je nu vergespen moet je dus het aantal gaten dat je bij het ene leidsel naar voren gaat, bij de andere leidsel weer terug gespen.
Maar ja dit geldt weer voor "normale" paarden, volgens Achenbach.
Hij noemt nog wel smalle paarden waarbij de beide binnenleidsels worden teruggegespt en de som (4+4) 8 wordt.
Hij heeft het echter nergens over shetten Verward

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 20:13

Esther wil je soms dat ik je zaterdagmiddag kom helpen met die 2 inspannen????
We gaan zaterdag niet met de wagen weg dus hoef ze alleen maar te mesten de pony's dus als ik daar optijd ben en ik rijd om een uur of 11 daar weg kan ik rond half 1 bij jou zijn???

trotse moeder van 2 prinsesjes

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:40

Misschien eerst beter om ze samen een sleep te laten trekken.
Dan kun je zien op welke plaats ze moeten staan. Het ene paard loopt liever links en de ander rechts.
Toen ik hielp met de 2 friezen(moeder en dochter) voor de kar te krijgen hebben we ze eerst samen los in de bak gegooid om te kijken wie waar wil lopen. vervolgens voor de sleep en daarna voor de kar en 2 weken later rondje Amsterdam ArenA Haha! Haha!

Zorg dat je met genoeg mensen bent de eerste keer.
2 bij de paarden 1 aan de leidsles en misschien een reserve iemand.

succes, ermee en doe voorzichtig.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:15

Ik zou op de grote dag er voor zorgen dat allebij de beestjes al wat gewerkt hebben (bijvoorbeeld in enkelspan) zodat ze niet bomvol energie zitten (je zult het toch al wat moeilijker hebben met het sturen). In tweespan lopen de pony's namelijk plotseling neus-aan-neus en vooral in de snellere gangen (vooral galop maar draf kan ook wat uit de hand lopen Haha! ) zijn ze dan nog wel eens geneigd om elkaar te gaan inhalen. Wij weten natuurlijk dat dat niet kan, duhh... maar dat weten je pony's niet. Haha!

Twee helpers bij het inspannen en opstarten is gemakkelijk aangezien ze dan bij de eerste paar meters ernaaast kunnen lopen. Absoluut niet voor de disselboom (dus 'in het midden' voor de pony's) gaan lopen!!!! Als ze dan plotseling sneller gaan krijg je die boom in je rug of loop je kans om omvergelopen te worden omdat je dan niet snel even opzij kunt springen (want dan moet je voor een van de twee pony's langs). Dus als je maar 1 helper kunt ronselen moet je kiezen naast welke pony die gaat lopen.

Wat kan er *fout* gaan;
-pony's hebben niet hetzelfde basistempo (heb ik dus waardoor de een
alles trekt en de ander zich in de broek mee laat nemen... Frusty Haha! )
Door allebij je handen naar rechts te schuiven werk je alleen op de linkerpony in terwijl de ander minder teugelcontact heeft. Zo kun je de een afremmen zonder de ander te hinderen.

-pony's dringen naar de boom ('willen elkaar van de weg af duwen')
Constant teugelcontact houden en als ze naar elkaar toe dringen je handen overkruist houden en zo een ophouding geven (dus de ene onderarm over de ander leggen) want dan werk je vooral in met de buitenleidsels; dat is een duidelijke boodschap en vervolgens kun je weer naar de uitgangspositie

-pony's hangen aan de zijkanten van de boom, zo ver mogelijk van elkaar
af (ze hebben namelijk ineens de 'steun' van de 2 lamoenbomen verloren
en aan de zijkant geven de strengen mee)
De meest lompe positie houding; je handen een flink eind van elkaar houden (tot een halve meter) omdat je dan alle teugeldruk op de binnenteugels kan zetten.

Deze 'noodgrepen' zullen sommigen afkeuren omdat je altijd het contact met allebij de paarden met allebij de teugels zou moeten houden. In de eerste plaats hoeft dat niet per se (uitstappen doe ik altijd aan doorhangende teugels) als ze eenmaal hun positie voor de kar kennen en netjes naast elkaar blijven lopen. In de tweede plaats zijn deze 'grepen' uitzonderingen omdat in de boven beschreven situaties de teugels sowieso hun officiele werking verloren hebben; als de pony's te dicht op elkaar lopen staan alleen de binnnenste teugels nog aan zodat je ze, als je dan zo verder rijdt op die verkeerde plaats houdt. En als de pony's allebij aan een kant van de koets hangen kun je ook niet normaal mennen. Noodgrepen zijn dus -in geval van nood- geoorloofd.

De eerste keren zal het aanstappen/halthouden nog wat onwennig gaan omdat als dat niet gelijktijdig gebeurt en de ene pony trekt nog even door wordt de ander ook weer even naar voren geduwd waardoor die eerste ook niet stil kan staan. Daar zijn helpers in het begin makkelijk bij.

Dit klinkt allemaal heel dramatisch maar je wilde ook tips hebben. Zelf ben ik met ons tweespan begonnen toen Black al enkelspanvaardig was en [***] nog groen (dat kan namelijk ook) en die beesten hebben werkelijk alles gedaan om mij het leven zuur te maken in het begin; het hele bovenste rijtje met dan toegevoegd dat [***] steeds in [***], het tuig en de boom beet en [***] niet rechtvooruit wilde lopen en we dus flink zwabberden ([***] wil [***] bijten, [***] gaat opzij in het tuig hangen en we maken -wonder!- plotseling een bocht op een recht stuk weg... Frusty )
waarschijnlijk gaat het prima, maar het is nooit weg om wat handigheidjes bij de hand te hebben.

Veel succes!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 23:03

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken! Zowiezo idd geen slecht plan om ze eerst in het enkelspan te laten werken, als ze voor het eerst in het span gaan, wou ik dat niet langer dan een minuut of 5 hooguit 10 voldhouden! (Rondje erf.)

Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar ik zal gerust tegen de problemen aanlopen die genoemd worden! Haha! Ook omdat niet alleen mijn pony's, maar ik ook (redelijk) onbeleerd zijn in het tweespan!
Maar goed, als ik het uiteindelijk echt niet in mijn eentje kan redden (met eentje bedoel ik dan zonder proffesionele hulp) kan ik alsnog hulp erbij halen in de vorm van een instructeur.

Als ze eenmaal in het span zijn geweest volgen de foto's en ervaringen op ITP of VVDD!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 17:37

Nog een tip aangezien je wilt beginnen met een rondje over het erf; juist dat is in het begin moeilijk omdat de pony's eerst even door moeten hebben hoe het bochtenwerk hoort te gaan. De buitenpony moet bijvoorbeeld de boom naar binnen duwen maar komt daardoor wat achter de binnenpony te staan. Bovendien kan het zijn dat ze het eng vinden om tegen de boom te duwen en dan is het makkelijker om gewoon een kilometer rechtuit langs de weg te stappen dan elke tien meter een scheroe bocht te moeten maken.

Ook zou ik de eerste keer tweespan niet al te kort maken omdat het daardoor rommelig kan worden voor de pony's omdat ze dan nog (steeds) niet precies weten wat ze nu moeten doen als ze naast elkaar staan. Ik zou dus eerder een halfuurtje tot drie kwartier eropuit trekken, gewoon langs de weg stappen tot dat goed gaat en dan eens kijken of je ook de overgangen stap-halt-stap zonder problemen kunt maken. En dan misschien een paar meters draf en dan weer in stap. Zo geef je de pony's ook alle tijd om aan de nieuwe situatie te wennen en bepaalde gedragingen (zoals het aantrekken en afremmen met z'n tweetjes) op de automatische piloot te zetten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers