[AR] Discussie: Onderhals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:46

Sjonniej schreef:
Nee maar het ging om het idee dat je met het mennen eerder een onderhals versterkt, doordat je meer druk heb.
Maar ik ben het er niet mee eens dat je ohz. minder druk hebt dan aangespannen. Dan maakt het niet uit hoeveel kracht je paard heeft, anders klopt het regeltje niet; Paardrijden moet zonder kracht. Ook een paard van 1.80 moet op enkele grammetjes kunnen lopen. Anders zou een vierspanrijder wel een extreme bodybuilder moeten zijn.


Ik heb jaren onder het zadel gereden en rij dus sinds kort uit het zadel.
Mijn pony is net zo licht in de hand dan mijn paarden die ik altijd heb gereden.
Ik ben het met Sjonniej eens dat je een onderhals er niet eerder aan rijdt als je alleen ment. Je moet je paard/pony altijd dressuurmatig blijven rijden. Ook voor de kar.
Je been, die je dus mist bij het mennen kun je vervangen door je zweephulp. Mijn pony is op de pinken te rijden. Natuurlijk neemt hij wel eens wat meer druk maar dat is niet erg. Dat gebeurd onder het zadel ook wel eens. De kunst is dan om de druk af te laten vloeien en ervoor te zorgen dat je zelf niet hard wordt in de hand.

Een onderhals blijft een kwestie van aanleg/bouw en de manier van rijden en trainen.

Ik wordt soms wel eens erg verdrietig van de manier waarop sommige tuigpaarden worden gereden. Het was ook weer te zien in de nieuwelingenklasse. Stok erop, trek aan en gaan met die banaan!!! Boos! Boos!
Gevolg: Hoofd omhoog en onderhals eruit.
Jammer hoor Huilen Huilen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 14:54

Ibalia; Dat soort mensen vind je overal, helaas.

Jantina; Ik denk dat de druk wel degelijk ermee te maken heeft, aangezien een paard dan eerder verzet toont.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:05

Nee, dat vind ik niet. Het heeft alles te maken met nageeflijkheid. Het ene paard geeft meer grammen in je hand als het andere en is tóch nageeflijk. Mijn jonge paard is goed nageeflijk, maar nog niet zo heel erg licht, althans niet altijd. Ze moet van achteren eerst sterker worden voordat ze van voren veel lichter kan worden.
Ik rijd daar geen onderhals mee.
Dat heeft ook te maken met ruggebruik.

Het blijft zo dat het niet zo makkelijk te zeggen is: als je zus of zo rijd, krijgt je paard een onderhals.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78571
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:27

Ibalia schreef:


Een onderhals blijft een kwestie van aanleg/bouw en de manier van rijden en trainen.

Ik wordt soms wel eens erg verdrietig van de manier waarop sommige tuigpaarden worden gereden. Het was ook weer te zien in de nieuwelingenklasse. Stok erop, trek aan en gaan met die banaan!!! Boos! Boos!
Gevolg: Hoofd omhoog en onderhals eruit.
Jammer hoor Huilen Huilen


Die tuigpaarden waar jij op doelt drukken hun hals weg om onder de opzet uit te komen, maar hebben (over het algemeen) geen onderhals. Je kunt dus niet spreken van onderhals eruit, wel van hals eruit. Ik ken maar een paar tuigpaarden op de nationale concoursen met een echte onderhals, en dit zijn dan ook aangeboren onderhalzen. Ik ben nog steeds van mening dat een onderhals aangeboren is en er niet ingetraind. Ik zou bijvoorbeeld ook niet weten hoe ik in godsnaam bij onze pony's er een onderhals op zou kunnen trainen, wat ik ook zal proberen, dat zal nooit lukken. En waarom niet? Omdat deze pony's stuk voor stuk extreem goede halzen hebben en wij daar specifieker op fokken als op het gangenwerk. (Wij fokken met hackney's)

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:15

Neonlight, ben ik weer.
Ik bedoel eigenlijk dat er sommige tuigpaarden zo slecht gereden worden. En dat terwijl deze paarden toch ook beter tot hun recht komen als er een goede (Dresuurmatige) basis is.
Ook bij gebruik van een opzet moet een paard door z'n lichaam blijven lopen.
Het is toch niet de bedoeling dat de opzet gebruikt wordt om het hoofd omhoog te trekken maar om ervoor te zorgen dat hij niet te veel duikt.

Een paard met een goed exterieur zal altijd makkelijker lopen en in zijn houding blijven dan een paard met een aanmerking op zijn exterieur

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78571
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:54

Dat klopt, sommige worden enorm slecht gereden. Maar er ontstaan geen onderhalzen door.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 19:29

En dan komt het dus weer door de menner en niet door de sport Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78571
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:19

Neonlight schreef:
Dat klopt, sommige worden enorm slecht gereden. Maar er ontstaan geen onderhalzen door.


Sjonniej schreef:
En dan komt het dus weer door de menner en niet door de sport


Lezen! Ik zeg juist dat er geen onderhalzen door ontstaan! Onderhalzen onstaan niet door de menner, maar zijn aangeboren. Je kunt hooguit de verkeerde spiergroep trainen, maar dat is geen onderhals.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:27

ik ben ook van mening dat onderhalzen niet door de menner ontstaan! misschien dat het wel van invloed is dat een paard/pony sneller een onderhals ontwikkeld als hij vaak in het tuig staat.
ik denk dat het een kwestie van aanleg is. en dat een paard daar dus gewoon meer spieren heeft zitten. zodra dit paard dan in het tuig staat worden die spieren groter in zichtbaarder.
verder weet ik eigenlijk niet hoe het zit. maar als het door de menner komt dan zou ik hier in de omgeving veel meer onderhalzen moeten zien.
en hoe kan het aan de menner liggen als een pony die altijd op de wei staat een onderhals heeft?

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:55

Een paard heeft een onderhals van zich zelf of niet.

En met goed rijden (of juist niet) kan je het heel netjes 'weg werken' (of juist heel erg naar voren brengen als je het fout doe).

Ik heb een pony staan die op het land heel makkelijk haar hoofd omhoog gooit en haar onderhals uitdrukt. Onder het zadel en voor de wagen zie je dit (bijna) nooit (alleen als je met een los teugeltje ergens sta en ze ziet in eens wat).
Voor de wagen:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=398723
Onder het zadel:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=387386&hilit=

Een onderhals heeft een pony dus van zich zelf. Maar hij hoeft dus lang niet altijd goed zichtbaar te zijn als je hem correct dresuurmatig rijd.

MarjoleinP
Berichten: 87
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:21

Ik denk ook niet dat het geheel aan de menner ligt. Aanleg doet ook heel veel. Ik zie het met mijn eigen pony. Die heef t ook een onderhals terwijl ik altijd op ontspannen en nageeflijkheid train. Ik ben het er dus ook niet mee eens dat een onderhals per definitie van de menner komt.