[AR] Discussie: Onderhals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:33


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:17

In Etten Leur liep hij een stuk beter als je het mij vraagt.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:18

Dat kan, maar iedere wedstrijd heeft een andere spanning...

Maar ik eindig hierbij deze discussie... Kom maar eens een keer kijken voor diegene die vinden dat hij niet goed aan de hulpen staat..............

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:20

Als ik de tijd en het geld had om jouw richting op te komen is het zeker een idee. Maar voorlopig heb ik helemaal nergens zin in om heen te gaan ivm. mijn rug.

Buxy

Berichten: 2310
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:21

ik vind ook dat de foto's van Etten leur er een stuk netter uit zien.. en vooral mijn complument voor de vaardigheid..
Toch hoop ik je nog eens in het echt te zien rijden.. weet niet of je toevalig ook hier ergens in de buurt start..

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:51

Mss ooit wel, bedoeling is om volgend jaar klasse 3 samengesteld te gaan rijden. Want tegen die tijd loopt hij wel dubbel Z.

Mss liep hij wel beter, kan, niet iedere wedstrijd is hetzelfde.

Buxy

Berichten: 2310
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:58

je rijd nu verder officieel nog geen SGMW neem ik dan aan?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:07

jantina schreef:
Jongens jongens! Het lijkt er toch wel een beetje op dat het over Liberty gaat hoor
Lijkt me duidelijk dat die pony niet een onderhals hééft. Hij heeft in de wedstrijd misschien zijn hals eruit gedrukt door de zenuwen. Zagen jullie haar rijden? Komop zeg, zo lust ik er nog wel eentje.

We hebben vaak zat mooie aangespannen foto's van Linda gezien met een mooie, ontspannen pony. Niet iedereen kan direct perfect rijden, zoals andere mensen dat soms doen voorkomen.....

amen
Lips are sealed
Ik vind het heel knap dat liberty uberhaupt zo ver al is met haar paardje met mennen!
en zoals liberty zelf ook al zegt: 2de wedstrijd, zelf nog niet zoveel ervaring hiermee, nou vind toch knap dat je het doet! En ik neem aan dat ze ook best nog een tijdje moet mennen voor ze deze ervaring opgedaan heeft, iedereen heeft dingen moeten leren, maar het is niet nodig om zo van wal te steken in een topic over haar geplaatste foto's....

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:10

Niet alle paarden hebben zo'n mooi model in de hals dat ze in een marathonhindernis met korte bochten netjes rond aan de teugel blijven...

(kijk bijv. ook maar eens naar paarden die een parcours springen, de een loopt mooi rond en de ander met een 'recht nekkie'...)

Verder kan ik met Sanderijn mee gaan.

Ik zit me nu trouwens te bedenken dat als ik ooit nog eens marathon ga starten, wat toch wel de bedoeling is in de toekomst, dat ik dan erg voorzichtig zal zijn met het plaatsen van foto's als ik kijk hoe Fie 'r hals eruit ziet, ondanks een gedegen dressuuropleiding onder het zadel... (anders was het nog erger geweest...)

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:46

Dit weekend ben ik druk met andere dingen geweest dus ik had dit nog niet gelezen en aangezien mijn naam er een paar keer staat reageer ik toch maar even.

In het topic werd gezegd dat Liberty een onderhals heeft. Nu heb ik Liberty de laatste tijd regelmatig gezien en ik vind dat heel erg meevallen. Als er al een onderhals is dan is die minimaal.

Ik zei dat je bij mennen iets gemakkelijker een onderhals er aan kan rijden in het algemeen in reactie op iemand anders.
Als je goed probeert te rijden dressuurmatig o.h.z. rij je voornamelijk op je zit. De teugels zijn een hulpmiddel maar niet het hoofdzakelijk middel.
Met mennen is dat toch echt anders. Hoe rustig je hand ook, hoe licht je aanleuning ook. Die teugelhulp is daar een van de belangrijkste hulpmiddelen samen met stem en zweep.
Juist omdat je meer met teugelhulpen werkt, het paard ook vaak sterker wordt in de hals door het mennen, is de kans dat je al mennend een onderhals er aan rijdt gewoon groter dan wanneer je het paard o.h.z. rijdt. Met een paard wat al aanleg heeft voor een onderhals zal dat veel eerder gebeuren want het is heel moeilijk om het dan te voorkomen.

Dat deze discussie nu voornamelijk over Liberty blijkt te gaan vind ik erg jammer. Ik wilde niet verder in dat topic daarover discussiëren omdat ik het niet eens op Liberty vind slaan.

En stappend door een marathon? Dat vind ik op zijn minst wat apart Knipoog Van die vijf hindernissen een beetje vlot doorlopen krijgt een paard echt geen onderhals en raakt die echt het vertrouwen niet kwijt.

En om nog even op Liberty terug te komen omdat iedereen dat doet: die foto's zijn een momentopname. Dat dier liep met plezier de marathon en die hindernis was erg moeilijk gebouwd.

Maar ik ga hier niet Liberty excuseren net zo min als onzelf want ik weet heel zeker (ik het het zelf gezien) dat Sally op een vergelijkbare wijze liep in die hindernis en dat is toch echt een ervaren marathonpaard die er overduidelijk heel veel plezier in heeft en ook nog meestal bij de eerste drie eindigt. En ook zij loopt tijdens de bosritjes aan de teugel en wordt dressuurmatig getraind.

Vanaf dit moment wil ik best in het algmeeen discussiëren over het onderwerp onderhals maar niet met Liberty als onderwerp, voorbeeld of wat dan ook want daar pas ik voor. Ik denk dat maar weinigen van ons op haar niveau rijden, ik neem dan ook niet aan dat ze slechter zal rijden dan één van ons Knipoog

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78571
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:30

Ten eerste, ik heb Liberty in real-life gezien, en hij heeft absoluut geen onderhals! Bovendien lijkt het me ook een beetje vreemd, deze pony wordt buiten het mennen ook nog in de Z1 (of Z2?) dressuur onder het zadel uitgebracht.

Verder over de discussie over onderhals. Je kunt hem eraan rijden, maar er worden veel paarden/pony's met een onderhals geboren. Zeker als je bij de mini's en zo kijkt zie je er heel veel. Bij een veulen wat net geboren is is het er toch echt niet aangereden. Bij de NAS zie je veel veulens met onderhalzen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:36

Buxy schreef:
je rijd nu verder officieel nog geen SGMW neem ik dan aan?

met een andere pony officieel gereden, 1 wedstrijd, wil straks verder met Liberty Lachen

@Neonlight Liberty is ZI dressuur


@Percy, idd, stappend door een marathon is niets.. Ik vond zelf al dat ik rustig reed Haha!

Buxy

Berichten: 2310
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:11

nou hoop dat ik je dan nog eens op officiele SGMW zie rijden..

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:05

Ik ben enkele weken geleden bij Liberty geweest en hij heeft absoluut geen onderhals. Ik mocht zelfs met hem mennen en als er een pony goed aan de hulpen staat dan is hij het wel! Hij is behoorlijk heet en in het begin kostte het me moeite om hem rustig te houden, maar nog steeds liet hij zich bewerken!

Al heel snel werd ontspande hij. Ik vind daarom ook het commentaar wat hier op Liberty gegeven wordt totaal onterecht. Als jullie haar IRL zouden zien mennen, geeft dat een heel ander beeld.

En die foto's vind ik er helemaal niet zo rukkerig en plukkerig uitzien! Ik heb wel veel ergere gezien.
En als laatste Liberty heeft echt wel plezier in wat hij doet!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:39

Percy; Als menner ben je daardoor (vind ik) ook verplicht om met nóg kleinere hulpen te werken. Je mag dan wel als enige stuur je leidsels hebben, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee harder moet inwerken, omdat je je zit mist. Daardoor is het menner moeilijker en is het onterecht tov. je paard om je zit- en beenhulpen bij de normale teugelhulpen op te tellen.

Een volte ohz. zet je ook in met een ophouding en daarna een ophouding naar de richting die je aan wilt nemen. Daarna bepaald je buitenteugel de grootte van je wending. Dus een volte van 40 meter of een volte van 15 meter. Ohz. Kan je je buitenteugel bevestigen en ondersteunen met je zit en buitenbeen. Aangespannen is dit niet mogelijk en zal je langer moeten trainen wil je paard een goede volte lopen nadat je hem hebt ingezet.

Maar ik ben het totaal niet met je eens dat je dus éerder een onderhals hebt, doordat je alles op je hand stuurt. Dan doe je toch echt iets fout. Nu weet ik ook dat er maar een handjevol menners zijn die netjes hun handen naast elkaar houden en waarbij je dus niet ziet dat ze sturen, maar zo hoort het imo. wel. Daarbij belanden we dus weer aan bij de rijkunsten van de menner Knipoog

Ik heb Liberty ook zien rijden, maar toen toonde de pony een totaal ander plaatje. De pony liep toen nog in de L en had nog nooit een hindernis gezien. En ik weet heel zeker dat een marathon een pony heel erg kan veranderen, zo ook een dressuurtraining een marathonpony kan veranderen. Voorbeeld --> Wim de Jong.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:00

Jij rijdt een volte o.h.z. al heel anders dan ik. Dat doe ik niet met twee ophoudingen, hooguit een halve ophouding en in principe zelf dat niet eens. Mijn paard weet dat ik op de volte wil omdat hij dat voelt aan mijn zithulpen, daar heb ik geen ophouding of halve ophouding voor nodig in principe.

Als ik men geef ik het wel met de leidsels aan, dat kan nu eenmaal niet anders, daarnaast vraag ik door een beetje spelen of hij nageeflijk wil worden, dat doe ik ook nauwelijks onder het zadel alleen als het echt even niet anders kan. Ik werk dus wel degelijk meer in met de leidsels dan wanneer ik er op zit.

Natuurlijk zal het de betere menner met rustige handen minder snel overkomen dat er een onderhals in gereden wordt maar met paarden met aanleg kan dat minimale verschil wel degelijk uitmaken. Ik weet van mezelf dat ik erg rustig ben in mijn handen en vrij zacht maar mijn aanleuning is ook wat zwaarder als menner dan als ruiter. Als ruiter heb ik misschien maar 2 gram in mijn handen, dat lukt niet met mennen en dat komt niet omdat ik trek of wat dan ook want dat doe ik niet. Niet dat die van mij een onderhals heeft, wel een enorm ontwikkelde korte hals maar dat is nu eenmaal zijn bouw. Reden te meer om heel erg op te letten bij hem.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:02

Hihi sjonniej, toen jij Liberty gezien had was ie ontzettend heet en gespannen Haha! Maar dat kwam ook omdat het toen zo'n drukke dag was. Hij moet gewoon nog veel leren, en dat pakt ie de afgelopen tijd super aan Ja

@Splinter, thanx!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:07

Percy; Ik heb met het mennen net zo weinig druk als ohz. en ook rond die 3 gram van jou. Waarschijnlijk doe ik ohz. nog meer met mijn handen dan jij doet, maar ik vind niet dat je je zithulpen moet opvangen met je hand. Een ophouding zou dan ook voldoende moeten zijn, anders is het nog even doortrainen, als een paard verder in de africhting is wordt dit een stuk beter. In de 2 jaar dat ik nu met David rijd is het gewicht in mijn handen ook minstens gehalveerd, zowel met dresuur als marathon.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:32

Wie zegt er dat ik een zithulp opvang met mijn hand? Ik niet in elk geval want dat doe ik helemaal niet en dat heb ik ook niet geschreven:D Ik vang mijn paard ook weer op met mijn zit. Met een volkomen lange teugel zonder enig contact kan ik hem gewoon alle kanten op sturen en zijn tempo regelen.

Wat betreft druk heb ik niet veel maar jij rijdt een kleine pony, ik een paard van 700 kg. met een enorme nek. Ik kom niet door als ik dezelfde druk heb als o.h.z., dat heeft niets met africhting te maken maar met type paard en dat is niet alleen mijn idee maar dat krijg ik ook in de les mee en mijn instructeur weet waarover hij praat.

Maar ik heb het in feite nergens over mezelf, ik het het probleem namelijk niet, blijkbaar niemand van ons dus het heeft ook weinig zin om onszelf als voorbeeld te nemen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:38

Nee maar het ging om het idee dat je met het mennen eerder een onderhals versterkt, doordat je meer druk heb.
Maar ik ben het er niet mee eens dat je ohz. minder druk hebt dan aangespannen. Dan maakt het niet uit hoeveel kracht je paard heeft, anders klopt het regeltje niet; Paardrijden moet zonder kracht. Ook een paard van 1.80 moet op enkele grammetjes kunnen lopen. Anders zou een vierspanrijder wel een extreme bodybuilder moeten zijn.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:05

We blijven het oneens dus ik denk niet dat het veel zin heeft om erover door te gaan.
Ook al is je druk minimaal, je gebruikt meer leidselhulpen dan teugelhulpen als je tenminste goed rijdt o.h.z.. Het bestaat niet dat het anders zou zijn.
Overigens stuurt Nico normaal gesproken vrijwel alleen op zijn stem door de hindernissen en zo ken ik er nog een paar. Maar in de dressuurtraining vraag je gewoon meer met de leidsels, vriendelijk dat wel maar je zal toch echt die wending op leidselhulpen in moeten zetten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 20:31

Die kans is inderdaad heel groot ben ik bang Lachen
Maar dat je meer met je leidsels moet aangeven wil toch niet zeggen dat je ook meer druk hebt?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:50

Een onderhals heeft dan natuurlijk ook 0,0 met druk/gewicht te maken, dus wat dat betreft niet echt relevant in dit topic.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 00:11

Daar heb je op zich helemaal gelijk in Jantina, het gaat niet eens zozeer om de hoeveelheid druk, wel om de manier waarop een paard zich "spant" in de hals.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 00:53

Ik denk dat het ook paard-afhankelijk is, hoe het paard van nature gebouwd is of hoe het paard van nature loopt.

Ik heb alles rustig doorgenomen en ben het volledig met Percy eens. Eerlijk gezegd kan ik Sjonniej niet altijd helemaal volgen en haalt ze er zaken bij die er eigenlijk helemaal niet toe doen?