[AR] Discussie: Onderhals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

[AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 15:49

In het topic van Liberty begonnen ik en Percy een discussie, beetje zonde van Liberty haar topic, dus hier gaan we verder.

Mijn standpunt; Een onderhals wordt eraan gereden door de menner en dit ligt níet aan de mennen dan wel de marathon.

Hiervan heb ik hier een paar pony's staan als bewijs. David loopt nu al 8 jaar samengesteld en daarvan pas sinds 2 jaar onder het zadel. Naar een onderhals moet je hard zoeken, die heeft hij niet tot nauwelijks.

Een onderhals ligt vooral een de manier van sturen, kijk eens rond op een samengestelde. Die paar paarden met een onderhals (het zijn er een stuk minder dan de helft) hebben een menner die grof in zijn handen is, handen een meter uit elkaar, ruk hier en trek daar.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30656
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:08

Hmm, ja een moeilijke discussie.
Wij hebben te maken natuurlijk met de Cobs die gewoon snel onderhals ontwikkelen. Maar toch hebben ze geen van allen een echte onderhals bij ons volgens mij. Maar goed, daar wordt ontzettend veel dressuurmatig mee gereden.

Onderhals wordt er dus wel aangereden, maar denk wel dat de ene pony eerder een onderhals ontwikkeld dan de andere.
Wel is het zo dat ik nog weinig marathons heb gezien, maar weleens een paar (merendeel gelukkig niet) heb gezien die echt een verschrikkelijk onderhals hadden. Maar dat kwam dan wel door de manier van rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:29

Ik moet bekennen dat ik gelijk weet over welke foto's jij het hebt. Ik ben van mening dat het zeker door de manier van rijden ontstaat. Vooral in de marathon is het makkelijk om wat minder netjes te sturen, maar in paard dient toch eigenlijk altijd over de rug te lopen, dan is hij trouwens ook het fijnst te sturen. Dressuurmatig rijden moet altijd de basis zijn, zodat het paard op een correcte manier over de rug loopt ipv zijn rug wegdrukt en een onderhals kweekt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:59

Ik wil overigens nog even toevoegen dat ik veel respect heb voor Liberty hoe ze de paarden rijdt. Het zou mij niet zo lukken. Toch vond ik die foto's een wat minder beeld geven.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:53

ik ben het wel met je eens sjoniej.. al klopt het wel dat je bij het ene paard sneller een onderhals er in rijd als bij het andere paard..
bij degen waar ik groom heeft ook een pony hele erge onderhals in de marathon.. deze pony zit dan ook vast in de rug en maakt zich vaka overachtief..Haha! en is zelfs daardoor dressuurmatig zeer lastig te rijden..

Wel vind ik de foto's van liberty inderdaad niet een super manier van marathon rijden.. ik was daar ook degene die begonnen was over het rukken en plukken.. waarna ik later ook de reactie kreeg dat er met regelmaat waslijnteugels te vinden waren.
dit vind ik een slechte zaak want dat betekent dat je niet meer in direct contact staat met je paard.. zweep en stem vallen bij mij als indirect..
Zelf heb ik bij mennen ondervonden (zowel dressuur als marathon) dat ik alteid verbinding moet houden..
ik vind dit ook logische en dan vooral bij een pony die nog niet zo veel ervaring heef.. ( er was verteld dat liberty pas 2 keer marathon gelopen had) zo kun je een paard na mijn idee nooit voeldoende steunen om door de hindernissen heen te komen..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:01

Tessebes schreef:
Ik moet bekennen dat ik gelijk weet over welke foto's jij het hebt. Ik ben van mening dat het zeker door de manier van rijden ontstaat. Vooral in de marathon is het makkelijk om wat minder netjes te sturen, maar in paard dient toch eigenlijk altijd over de rug te lopen, dan is hij trouwens ook het fijnst te sturen. Dressuurmatig rijden moet altijd de basis zijn, zodat het paard op een correcte manier over de rug loopt ipv zijn rug wegdrukt en een onderhals kweekt.

Heb je IJsbrand wel eens zien gaan? En Koos?
Een wereld van verschil, en de tijden liggen niet ver van elkaar af. Dus dat schreeuwen en trekken heeft weinig nut.

Anoniem

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:07

Ik denk dat je wel paarden hebt met een aanleg voor een onderhals. Een onderhals is geen kwestie van overactieve spieren in de onderhals, maar van een hals met een versterkte S vorm van de wervelkolom. Als je paard daar aanleg voor heeft, dan is het zaak om hem lang en laag te gaan rijden om de halswervels op een lijn te laten komen waarna je weer aan een gezonde oprichting kunt werken.

Een onderhals kan echter ook aangereden worden, door ervoor te zorgen/te accepteren dat je paard zijn bovenhalsspieren meer aanspant dan de onderhalsspieren. Daardoor worden de twee uiteindes van de hals (schouder en nek) van boven naar elkaar toegetrokken en worden de wervels met de onderhalsspieren naar beneden/buiten gedrukt. Dan zie je dus een onderhals.

Nu kan ieder paard op elk moment een onderhals maken door gewoon die bovenhalsspieren in oprichting versterkt aan te trekken. Dat gebeurt automatisch als je paard gestresst is, de vluchtreactie bijna aan staat en het hoofd zo snel mogelijk omhoog moet om de omgeving in de gaten te houden. Als ik de foto's van liberty zie, dan zie ik ook voornamelijk een gespannen/ietwat gestresst paard dat deze hoge hoofdhouding vast probeert te houden op een manier die we liever niet zien in de dressuur. Een onderhals die er echt aangereden is (dus met chronisch verkorte bovenhalsspieren) ziet er anders uit, extremer. Ik zou dus niet als tip geven om meer dressuur te rijden aangezien het hier waarschijnlijk om hindernis-stress gaat, maar om tijdens de training niet steeds het parcours door te crossen, maar de hindernissen in dressuuroefeningen op te nemen. Dus paard op voltes in draf netjes aan de hand stellen, dan door een hek sturen en vervolgens volte naar de andere kant maken, tempowisselingen in de hindernissen in te voeren en Liberty zo te leren dat hindernissen niet automatisch snel&hard betekent. Dat laatste zet namelijk het stress-niveau meteen enkele punten omhoog en dan gaat het hoofd (en de hals Knipoog) mee. Leer je pony dus te ontspannen in de marathon, dan komt dat hoofd vanzelf terug in de dressuur-houding.

Ik zie dus eigenlijk geen probleem, eerder een aanwijzing om de training op een hoger niveau te tillen: de eerste cross is overleefd, nu ga je kijken of je hem ook met ontspanning kunt rijden. Je tempo zal dan als je het verstandig aanpakt in de volgende wedstrijden tijdens dat leerproces lager liggen (om de rust uit de training te kunnen bewaren), en vervolgens als hij eenmaal ontspannen blijft tijdens de wedstrijden, dan kun je in die ontspanning er weer meer gas op gaan gooien. Haha!

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:22

Een onderhals kun je 'eraan rijden' door consequent verkeerd te rijden, maar er zijn ook genoeg paarden die er aanleg voor hebben, door hun eigen bouw...
Zo eentje heb ik er ook helaas... (korte, recht, lage hals).
Met zulke paarden kost het meer moeite om de hals in het goede model te rijden.

Ik vind dus dat je bij het zien van een paard met een (lichte) onderhals niet te snel kunt oordelen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:29

Ik zeg ook niet dat het over Liberty gaat, maar in dat topic kregen we door een andere bokker aanleiding om hierover te discusseren. En aangezien Percy er wat uitgooide waar ik het niet mee eens was, is dit topic. Niet om Liberty zwart te maken of te melden dat zij het helemaal fout doet!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:39

Een onderhals ligt een deel in de bouw van het paard en een deel in het rijden.
Ik geloof dat het soms ook wel erg vertekend op foto's (ik ken overigens het topic niet, niet gezien) Als het paard de rug op dat moment eruit drukt en tegen de hand is en zijn kop in de lucht steekt, kan het ook een onderhals lijken, terwijl het paard als het normaal loopt geen onderhals hééft.

Ik ben het overigens volledig eens met degene die hierboven schrijft dat je altijd contact moet houden met de mond. Je moet de mond altijd "voelen".

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:50

Nouvel schreef:
Een onderhals kun je 'eraan rijden' door consequent verkeerd te rijden, maar er zijn ook genoeg paarden die er aanleg voor hebben, door hun eigen bouw...
Zo eentje heb ik er ook helaas... (korte, recht, lage hals).
Met zulke paarden kost het meer moeite om de hals in het goede model te rijden.

Ik vind dus dat je bij het zien van een paard met een (lichte) onderhals niet te snel kunt oordelen...


was absoluut niet als aanval bedoelt hoor! Knipoog
dat is gewoon mijn mening...

ik heb trouwens de discussie in het bewuste topic niet gelezen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 17:33

Die was ook beperkt gebleven tot 3 reacties Knipoog Toen kwam Percy met het idee hier verder te gaan en Liberty haar topic te laten houden.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:42

ik heb ook het idee dat een onderhals ontstaat door de wijze van mennen door de menner (net als de rij-fouten ontstaan door de wijze van rijden van de ruiter).
Ik ben het wel met jantina eens dat dit bij het ene paard misschien iets makkelijker gebeurt als bij het andere, omdat het ene paard van nature misschien soepeler in zijn lijf is dan het andere. Ik heb gewoonweg en heel soepele pony die ontzettend nageeflijk en wendbaar is, maar ik heb op mijn oude stal ook wel een aantal paarden gezien met zo'n onderhals tijdens het mennen. Let ook maar eens op als je op de weg menners tegen komt, ik zie vaak dat pony/paard dan iets met zijn hoofd in de lucht loopt (geen oprichting) en dat er geen netjes leidsel contact is. Ik probeer juist altijd mijn pony nageeflijk te rijden tijdens de buitenritjes. Uiteindelijk zit het hem dan wel in hoe de menner zijn paard/pony ment....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:28

Sjonniej schreef:
Tessebes schreef:
Ik moet bekennen dat ik gelijk weet over welke foto's jij het hebt. Ik ben van mening dat het zeker door de manier van rijden ontstaat. Vooral in de marathon is het makkelijk om wat minder netjes te sturen, maar in paard dient toch eigenlijk altijd over de rug te lopen, dan is hij trouwens ook het fijnst te sturen. Dressuurmatig rijden moet altijd de basis zijn, zodat het paard op een correcte manier over de rug loopt ipv zijn rug wegdrukt en een onderhals kweekt.

Heb je IJsbrand wel eens zien gaan? En Koos?
Een wereld van verschil, en de tijden liggen niet ver van elkaar af. Dus dat schreeuwen en trekken heeft weinig nut.


Ik begrijp jouw reactie op mijn reactie niet helemaal...

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:35

nou Ijsbrand rijd ook met een hele onrustige hand met een helehoop gescheeuw. daar tegen over rijd koos met een hele rustige hand, dus op de door jou genoemde Dressuurmatige manier..
toch rijden ze alle bij vergelijkbare tijden..
denk dat sjonniej bedoeld dat je dus beter dressuurmatig met een rustige hand door de marathon kan rijden ipv. met scheeuwe trekken en rukken..
het resultaat blijf het zelfde.. en de dressuurmatige manier is toch echt beter voor het paard..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 21:02

Klopt precies zoals Buxy het zegt.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:33

Tessebes schreef:
Ik wil overigens nog even toevoegen dat ik veel respect heb voor Liberty hoe ze de paarden rijdt. Het zou mij niet zo lukken. Toch vond ik die foto's een wat minder beeld geven.

Liberty liep voor de 2e keer zo'n wedstrijd!!! En ik heb ook niet veel ervaring in dit soort wedstrijden, daar ben ik eerlijk in... Zal wel eens wat dressuur- en vaardigheidfoto's van hem plaatsen, dan zie je een heel ander beeld!

Op een een of andere manier lijkt het hier wel over Liberty te gaan, vind niet erg, maar hij liep op die foto's zijn 2e marathonwedstrijd. Hij was inderdaad gespannen, heeft ie vaker last van op moment, komt mede door het weer, dan weer koud en dan weer warm, vinden de meeste pony's niets..

Ik vind dat een onderhals niet alleen vanzelfsprekend door het mennen komt, het ligt er aan hoe een pony gereden wordt..

Maar die dressuurfoto's komen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 14:36

Liberty; Juist als het de 2e keer is zou ik hem heel dressuurmatig in draf alles laten lopen. Netjes aan het bit en schakelen in draf. Niet meteen in galop alles willen doen, maarja dat is mijn idee.

Dat het komt dat het lijkt over Liberty te gaan, komt doordat de discussie in jouw topic op gang kwam Lachen Maar het is nooit mijn bedoeling geweest om dit topic over Liberty te laten gaan.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:37

Afbeelding
Liberty ontspannen onder het zadel, ziet er toch goed uit zo Ja

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:42

ik ben het wel met sjonniej eens.. als jij voor het eerst met je pony een vaardigheid pacour rijd je het toch ook niet gek en wild.. juist er voor zorgen dat je pony rustig blijft..
als zowel jij als liberty niet zo veel ervaring hebben lijkt het mij het best om eerst ontspannen, dressuurmaig door de hindernissen te komen op een nette manier..
je tijd word na mate je meer ervaring hebt wel beter..

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je er nu een foto van liberty onder het zadel neer zet. we hadden het over mennen en het aanrijden van een onderhals bij het mennen..
daar heeft een foto van ohz naar mijn idee weinig mee te maken..
ik ken ook pony's die ohz heel netjes lopen maar aangespannen toch een onderhals opzetten..

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:08

Uuuhm, ik reed rustig.. Als ik hard gereden zou hebben was ik niet 13e geworden.. Ik had zo even geen andere foto van Liberty, die komen volgende week.. Liberty is nu M dressuur en M vaardigheid, dus denk ik dat hij wel een en ander goed aan kan. Marathon komt wel, heeft tijd nodig. Hij is af en toe gewoon bloedje nerveus.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 15:22

Dat je 13e bent geworden wil niet zeggen dat je rustig reed. Dat wil zeggen dat er 12 sneller waren. Als ik zo eens kijk naar de deelnemers die boven je staan; Tracy Aarts, Peter Maranus. Die rijden gewoon voluit, dat is dan niet raar dat je daar onder staat. Dat wil niet zeggen dat je dan rustig hebt gereden.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:25

Ik vind trouwens dat de foto's die er staan er alles behalve rustig uit zien.. met galop of een flinke uitgestrekte draf..!!
voor mij is rusig stappen of een rustig drafje..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:22

Jongens jongens! Het lijkt er toch wel een beetje op dat het over Liberty gaat hoor
Lijkt me duidelijk dat die pony niet een onderhals hééft. Hij heeft in de wedstrijd misschien zijn hals eruit gedrukt door de zenuwen. Zagen jullie haar rijden? Komop zeg, zo lust ik er nog wel eentje.

We hebben vaak zat mooie aangespannen foto's van Linda gezien met een mooie, ontspannen pony. Niet iedereen kan direct perfect rijden, zoals andere mensen dat soms doen voorkomen.....

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [AR] Discussie: Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:29

Hallo zeg, zoals dit topic gaat lijkt het me allemaal over Liberty gaan Boos! Wordt daat een beetje Ziek van... Lijkt mij verstandig om dit topic maar te sluiten, want dan gaat het er tenminste niet meer over Liberty... En anders kom je maar 5 mei kijken naar een wedstrijd van me, ik doe alles in draf, maar kan er niets aan doen dat hij ook een paar passen galoppeerd.

*ZUCHT*