Voorschriften dressuurwedstrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Voorschriften dressuurwedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 10:12

Zoals het nu lijkt is het (volgens mn instructeur) de bedoeling om met Japik zo snel mogelijk in de dressuur te starten...Volgens hem kunnen we met gemak een b-proefje rijden, en doen we op die manier wedstrijdervaring op....

Wat zijn nou de preciese voorschriften om te mogen starten? Weten jullie dat? Japik moet gechipt worden en een paspoort hebben, entingen, maar verder? En de kledingvoorschriften bv??

Hopelijk is er een menner onder ons die me er alles over kan vertellen....

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 11:29

O jee.... Ff in m'n oude herinneringen duiken hoor! Bij enkelspan en tweespan moet er 1 persoon achterop zitten, en die mag de proef voorlezen. Je moet zo'n kleed over je benen... Pfff! Ik weet het echt niet meer verder!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:53

Ehm... Ik weet eigelijk niet of er altijd iemand achter op mag zitten om voor te lezen. Vroeger was dat niet zo, maar das al een paar jaar geleden. Bij de laatste wedstrijdjes die ik gereden heb (de laatste is al weer anderhalf jaar geleden) mocht dat in ieder geval wel. Is toch wel erg prettig als je buiten wedstrijd hebt, dan hoor je het veel beter.
Verplicht is een vierwielig wagentje, een schort en een hoofddeksel. (bolhoedje voor mannen)
Verder weet ik het eigelijk niet. Ik rijd altijd met colbert, lange rok, panties (ja zelfs als de mussen van het dak vallen, ik heb er eens puntenaftrek voor gekregen!) nette zwarte schoenen, gesloten en met platte hak. Schort en hoedje natuurlijk en omdat het anders zo saai werd in mijn kledij nog een kleurig sjaaltje.
Pinkriempje hoort erbij. Zweep hoor je ten aller tijden in je hand te houden, niet in de houder.
Met groeten teugels in 1 hand, zweep erbij. Een hele knuist vol als je kleine handjes hebt Lachen
Maar ook daar heb ik eens een opmerking over gehad Haha!
Ehm.... verder kan ik even niets bedenken. Afgelopen jaar niets geen wedstrijdjes gereden door Udinde. Ik ben van plan om dit van het voorjaar weer op te pakken. Ik moet even 20 minuten rijden voor ik bij een buitenbak ben, daar kan ik natuurlijk nu niet in terecht, maar dan is ze in ieder geval losgereden. Ook heb ik me al opgegeven voor 17 augustus, de Marathon, de enige die hier gehouden wordt.
Maar dat was even off topic *LOL*

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:20

Kijk even een stukje verder in de topic wedstrijd klasse L

Daar staat een stukje over wedstrijden.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 01:36

In ieder geval ben ik alweer een stuk wijzer geworden.... Haha!

Jantina, had jij echt een mantelpakje aan, of kun je daarmee nog varieƫren? En als schoeisel gewone enkellaarsjes dacht ik, of denk je dat andere schoenen beter zijn? En wat voor soort hoedje had je op?Ik vind hoedjes echt vreselijk, maar ja, het schijnt verplicht te zijn....

Verder nog adviezen of verhalen????? Alles is welkom!!! Haha!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 13:46

hihihi, Ja die hoedjes... Brrrr daar houd ik ook niet zo van Lachen
Maar goed, wat moet dat moet. Ik heb een hoedje van stof, eentje die ik, als het hard waait, goed vast op mijn hoofd kan trekken.
Jammer dat ik niet een foto van heel dicht bij heb.... Dit is tijdens het kegeltje rijden. Ik probeer er gang in te zetten, vandaar dat ik zo raar naar voren zit, Haha!

Afbeelding

Ik heb inderdaad een soort mantelpakje, met lange rok. Ik weet niet in hoeverre je er in mag varieren. Een meisje, ehm vrouw Haha!, die ik ken heeft een heel mooi creme/gelig-achtig- pakje aan. Past helemaal perfect bij de kleur van haar wagen. Ik denk dat dat ook wel meespeelt.
Ik vind mezelf iets te donker. Ik wil misschien nog proberen of ik een schort kan kopen (maken) in de kleur van de zittingen van de wagen. Dan ben ik iets "gekleurder". Een schort kan je kopen (duur!!!) maar ook heel makkelijk zelf maken. Met een soort verzwaring onderin de schort, waait ie ook niet op. Die ik om heb heeft mijn moeder destijds gemaakt. Wel zonder verzwaring onderin, maar doet het toch goed.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 14:25

Ik zie het nog niet helemaal zitten hoor, maar ja...........uiteindelijk wil ik toch wedstrijden rijden en dan moet je toch een beetje aan de kledingvorschriften voldoen, anders kost je dat zoveel punten....
maar zie je mij al met een hoedje????? Haha! Haha!
Ik nog niet............ Knipoog

Eerst moet ik met het stamboek bellen over het chippen en het aanvragen van en paspoort, Japik moet beide nog hebben en dan ga ik voor Doede ook gelijk maar alles regelen, want uiteindelijk wil ik toch ook wel dubbelspan starten......(over tig jaar Knipoog )

Zit er eigenlijk nog verschil tussen vaardigheid en kegeltjes rijden?? En je kan toch ook dressuur combineren met kegeltjes zonder dat je gelijk in een marathon terechtkomt??

Trouwens, voor mezelf wil ik geen lichte kleding, lijkt misschien wel mooier, maar omdat ik behoorlijk zwaar ben kleden donkere kleuren mooier dan lichte kleuren, en je kan toch zo proberen te combineren dat het toch een beetje vrolijk wordt zonder dat het eruit knalt...
Misschien moet ik een tante van me eens vragen, die kan vreselijk goed naaien, maakt echt alles wat ze ziet na, die zou me heel mooi kunnen helpen met het maken van kleding en een schort enzo...
Het schort hangt toch tot op je enkels?

Zoals je merkt komen er steeds meer vragen bij me op.... Haha!

In ieder geval wordt ik elke keer weer een stuk wijzer...

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 14:29

Nog een vraag.....

Japik heeft momenteel een beetje een "bij elkaar geraapt" tuig...Het is wel mooi, maar heel oud, het schoftje is met zilverkleur en het hoofdstel met koper....

Aan wat voor voorschriften moet een tuig voldoen?

Ik zit er namelijk aan te denken om een nieuw tuig voor em te kopen, met dat plan loop ik al langer rond, ook ivm de betrouwbaarheid van het tuig...
En een nieuw tuig is toch ook weer beter aangepast op de eisen van tegenwoordig, dit tuig bv heeft geen broek, maar ook geen brancard-ogen, het gaat allemaal wel zo, maar toch zou ik niet graag over bv een viaduct rijden met 'em want dan denk ik wel dat ie de kar op zn kont krijgt, en dat risico wil ik zeker niet nemen!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:23

Ja, ik geloof dat kegeltje rijden en vaardigheid het zelfde is, het is maar hoe je het noemt. En dat kanje gewoon rijden zonder direct in een marathon terecht te komen Haha!
Vaak heb je eerst een dress. en dan vaardigheidswedstrijd. Bij ons is het zo dat je je daarvoor apart kunt opgeven.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet bij een ehmm... hoe noem je dat. Federatie oid rijd. Ik hoef dus niet te chippen, geen paspoort ed, geen entingen. Daar weet ik dus niets van Lachen
Het schort hangt inderdaad net boven je enkels als je staat. Als je zit komt ie ietsje omhoog.

Hoe het met regelementen over tuig zit weet ik niet..... Als alles bij elkaar hoort is het natuurlijk altijd beter en krijg je weer een puntje erbij. (of misschien net de druppel om van een 7 een 8 te maken)
Ik weet in ieder geval zeker dat je gewoon zonder broek mag. Rijd ik namelijk ook. Ik weet dat er veel mensen huiverig zijn voor het rijden zonder broek. Ik niet. Isolda en ik rijden maar raak, zelfs stijle strandafgangen maken ons niet bang. Even beetje beter uitkijken, dat wel.
Ook voor de marathon is een broek niet verplicht. Ik rijd namelijk ook zonder en mij is de toegang nog niet geweigerd. Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 03:36

Ik weet hier eigenlijk best wel veel over, maar zie zo 1,2,3 geen direkte vraag om te beantwoorden.
Kleding misschien ? gewone rijkleding mag ook, zeker voor een groom.

Op de meeste basisvragen kan de instructeur toch wel antwoorden ?

Verder heb ik maar een advies: gewoon inschrijven en een keer meedoen, ongeacht alle fouten die je dan misschien maakt. Dan leer je meer dan iemand je hier ooit kan vertellen.
Hou in gedachten dat je ook halverwege kunt stoppen, mocht het op dat moment niet lukken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers