[AR] maat van karretje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

[AR] maat van karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:39

ik wil een karretje gaan kopen omdat ik mijn ponies wil in gaan spannen. in eerste instantie gaat dit om mijn breedgebouwde kruising hackney/shet, maar ik wil ook graag mettertijd mijn ijslander ervoor willen kunnen zetten. nu heb ik iets op het oog, maar ik weet niet goed of de maat goed is.

welke maten moet je op letten ? de breedte van de lamoen lijkt me, maar ook de hoogte waarop die vastgemaakt kunnen worden. verder nog ? hoe moet ik dat meten bij mijn pony's ? hoeveel ruimte moet er zijn tussen de lamoen en het lichaam en op welke plek van het lichaam moet ik dat meten ? hoe hoog maak je de lamoen vast ? waar op het lichaam van het paard moet je dan gaan meten ?

de kar die ik op het oog heb is een tweewieler (sulkyachtig) waar een grote shet voor heeft gestaan. nu is mijn pony 1,20 en mijn ijslander 1,33. de hoogte van de lamoen als de kar recht ligt is gemeten op 60 cm. is dit groot genoeg voor zowel mijn pony als mijn ijslander ? het lijkt me bij een tweewieler de bedoeling dat deze zo recht mogelijk blijft als deze achter een pony hangt. of is het de bedoeling dat het kiept ?

alvast bedankt !

Anneke

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:17

Toen ik mijn wagen kocht heb ik, behalve de maat van het lamoen, gelet op de juiste hoogte van de bok. Mijn doel was namelijk trektochten maken en in het verkeer rijden. Ik heb dus een wat hoger/groter wagentje voor mijn hackneypony van 125 cm gekocht (zie profiel voor foto van deze aanspanning) zodat ik een goed overzicht op de weg zou hebben. Deze concourswagen is heel erg licht (loopt op luchtbandjes) en ik dus ook met twee mensen en een bubs bagage achterop gemakkelijk te trekken. Lachen

Eingelijk was deze wagen gemaakt voor een grotere pony/paard maar omdat ik geen concoursen ging rijden heb ik toch voor deze gekozen. Ik heb er nooit spijt van gehad.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 14:26

dank je wel voor je info. ik heb toevallig jou net een pbtje gestuurd over je tuig Knipoog . ik heb hetzelfde doel als jij: trektochten en op de weg rijden. ik zie ook in je profiel dat je met dat wagentje over een zandweg rijd. je kunt dus met zo'n type wagen ook bv op de veluwe komen ?

het is dus niet erg als het wagentje eigelijk bedoelt is voor een iets grotere pony ? jij zou dus eerder gaan voor een iets te groot wagentje dan voor een iets te klein wagentje ?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:57

Absoluut
Voorwaarde is wel dat het lamoen moet passen: een te breed lamoen is funest voor je tuig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:41

Als je een 2-wieler koopt moet je zorgen dat ie goed in balans ligt, zo'n wagen veert tenslotte op de rug van je pony. Als deze wagen goed op een shetlander heeft gelegen denk ik niet dat ie ook goed op een ijslander ligt. Hij zal te ver achterover hellen en daardoor zal je pony er niet prettig voor lopen. Wat betreft de maten die je doorgeeft, dat zegt niet zoveel. Die balans heeft ook veel te maken met het gewicht en de gewichtsverdeling achter je lamoen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:45

dank je wel voor je info neonlight. ik zit er sterk aan te denken te gaan voor een vierwieler die al achter een ijslander heeft gehangen. dit is niet een hele grote wagen en wat peruaansepas zegt is het niet erg om een wat kleinere pony voor een wat grotere wagen te zetten, zeker als deze niet te zwaar is.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:09

ik zou gewoon kijken of het er leuk uitziet en vooral op het gewicht letten. daar gaat het tenslotte om. je lamoen moet idd zeker goed passen!