Tweespan opstellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Tweespan opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:44

Wie rijdt er hier allemaal met een tweespan? Ik heb namelijk al een jaartje twee shetten recreatief voor een wagentje staan en dat gaat allemaal goed maar toch heb ik mijn twijfels over de manier waarop ze ingespannen staan. [***] is namelijk een stuk korter dan [***] (scheelt een centimeter of 10) en het is moeilijk dat een beetje uit te balanceren. Het verschil zit hem namelijk niet alleen in de ruglengte maar ook in de hals waardoor [***] vaak geen contact heeft met de leidsel en Black wel.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? [***] gewoon iets verder naar voren zetten met langere strengen en een kortere verbinding borststuk-punt van de boom zodat de neuzen weer op gelijke hoogte zitten, of zouden jullie de strengen van de pony's even lang laten en de teugels op de kortere hals van [***] aanpassen?


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 23:07

Ik zou de ene iets dichter voor de kar zetten. Op het moment dat je alleen zorgt dat de leidsels op maat zijn, trekt de pony die het verst naar voren staat alleen en de andere loopt er maar een beetje bij. de ene pony wordt dan extra belast, terwijl de andere niet hoeft te trekken.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:10

Billy schreef:
Op het moment dat je alleen zorgt dat de leidsels op maat zijn, trekt de pony die het verst naar voren staat alleen


Als ik alleen de leidsels verstel betekent dat dat de borsttuigen door even lange strengen op dezelfde afstand van de koets zitten. Als ik dan de teugels bij de pony met de kortere hals wat verkort zodat ik daar evenveel contact mee heb als met de ander als ze allebij in het borsttuig lopen, dan trekken ze toch allebij evenveel gewicht, juist omdat de verstelde teugels ervoor zorgen dat ze allebij dezelfde signalen ontvangen?

Erg moeilijk is het wel om het allemaal uit te denken en vooral om te beschrijven. Heeft niemand hier ervaring mee?

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:46

Wat ik zou doen is de leidsels aanpassen. Zo moeten beide pony's alle twee even veel trekken. Als je van de ene de strengen wat korter maakt moet die veel harder trekken als degene met de lange strengen. Gevolg is dat er een bekaf is als je terug komt en de ander nog wel een uur kan lopen. Doordat je de leidsels aanpast heb je met beide evenveel contact en trekken ze ook allebei evenveel. Dit lijkt mij de beste oplossing.

Het klopt trouwens niet dat de pony met de langste teugels meer trekt, ze trekken namelijk niet met de teugels maar met het borststuk als het goed is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 7 bezoekers