[AR] Ervaring met Ideal en Zilco tuigen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

[AR] Ervaring met Ideal en Zilco tuigen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 19:20

Omdat ik op zoek ben naar een ander tuig voor mijn pony en graag een nylon (kunststof) tuig wil, ben ik op dit moment erg aan het twijfelen over 2 merken namelijk Ideal en Zilco (duits).

Ik wou eigenlijk een nylontuig kopen van Ideal omdat deze goedkoper zijn dan de Zilco tuigen, maar nu hoorde ik vandaag van iemand die nu geruime tijd dat Ideal tuig gebruikt dat het waardeloos is en erg snel slijt, hij is nu overgestapt op Zilco tuig en dat bevalt hem vele malen beter.
Ook de mensen waarbij ik groom hebben Zilco tuig en komen met hetzelfde verhaal, het scheeld al gauw 200,- best veel dus.

Is het de moeite waard om toch voor het duurde Zilco tuig te gaan? en wie ment hiermee, graag zou ik de voor en nadelen willen weten van mensen die het al langer gebruiken.

Alvast bedankt Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:13

Ik heb een Idealtuig en ben er dik tevreden over. Alleen het pas maken was een probleem. Maar verder vind ik het netjes en sterk. De delen waar spanning op komt zijn goed verstevigd.

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:20

Ik heb ook een ideal tuig maar dan wel van leer. Ik vind het echt super!! Een vriendin van me heeft ook een ideal tuig, al tien a vijf tien jaar en niet stuk te krijgen. Ondanks dat het meerdere malen per dag wordt gebruikt.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:52

ik geloof dat arwenlune hier van bokt ook een zilco tuig heeft... ik ken het wel van de endurance-hoofstellen en dat zijn fijne dingen... maar het tuig ken ik niet...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 21:32

Ik bedoel het Kunststof tuig van Ideal he Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:48

Ik wilde ook een ideal tuig kopen maar vond het iets te duur als trainingstuig. Ik moest 350 euro betalen voor mijn shet. Heb nu een trainingstuig gevonden voor 100 ga ik volgende week ophalen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:26

Over dat kunststof tuig van Ideal heb ik eerlijk gezegd alleen nog maar negatieve verhalen gehoord. Slijt snel,verkleurt snel, dat soort dingen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:30

Voor zover ik weet is Zilco geen Duits merk, maar een Australisch merk: http://www.valleycountry.com.au/brands/zilco.htm Knipoog

Anyway, in de endurancewereld is men zeer enthousiast over Zilco. Het is beresterk en gemakkelijk te onderhouden. Ideal ken ik niet, heeft die alleen tuig voor aangespannen rijden?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:33

Wij hebben de luxe uitvoering van het Zilco tuig, Letty's desing profilijn. Wij zijn er erg tevreden over, maar ja, het kost inderdaad een paar centen ... Ik vind het soepeler dan Ideal en er is geen slijtageplekje te zien na een seizoen vrij intensief gebruik.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:42

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 01:05

Karin schreef:
Voor zover ik weet is Zilco geen Duits merk, maar een Australisch merk: http://www.valleycountry.com.au/brands/zilco.htm Knipoog

Anyway, in de endurancewereld is men zeer enthousiast over Zilco. Het is beresterk en gemakkelijk te onderhouden. Ideal ken ik niet, heeft die alleen tuig voor aangespannen rijden?

ja dat hebben ze mij gezegt in een ruitersportzaak, ik heb dat aangenomen Verward

Voor zover ik weet wel, maar zou best kunnen dat ze ook hoofdstellen en zadels verkopen heb ik alleen niet eerder van gehoord!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:44

Ideal heeft inderdaad alleen mentuigen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:43

Ik heb met bijde tuigen geen ervaring (ik heb het leren tuig van ideal) maar ik vind het nieuwe type kunststof tuig van ideal (kunstleer) wel veel mooier dan dat van Zilco. Persoonlijk hou ik meer van leer.
Zie ook www.letty.nl

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 13:47

napie schreef:
Ik heb met bijde tuigen geen ervaring (ik heb het leren tuig van ideal) maar ik vind het nieuwe type kunststof tuig van ideal (kunstleer) wel veel mooier dan dat van Zilco. Persoonlijk hou ik meer van leer.
Zie ook www.letty.nl

Persoonlijk vind ik leer ook mooier dan kunststof , maar ik ben onderhand kei veel tijd kwijt met invetten, 2 enkelspan tuigen, een 2 span tuig, een zadel en hoofdstel en dan nog van die kleine frutseltjes, het is ook een beetje gemak zucht van mij Bloos! , daarnaast vind ik kunststof lekker licht en makkelijk af te nemen met water.

Ik heb dat zilco tuig gezien in de winkel (schrok wel een beetje vd prijs in de richting van de 750,-/790,- voort een shettuig) en bij de mensen waar ik groom hebben ook Zilco tuig ik vind het erg prettig in gebruik, dat het minder mooi is ben ik zeker met je eens!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:58

Het nieuwe tuig van Letty, profilijn, is luxer dan Zilco en lijkt heel veel op het nieuwste Idealtuig (andersom eigenlijk, want Letty was eerst). Ik zou ze zeker allebei willen bekijken als ik nu moest kiezen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 14:07

Profilijn is een nieuw merk van Letty?

Luxer dan Zilco, hmm... weet je toevallig ook in welke prijsklasse je dan komt???

Zou die nieuwe profilijn ook wel willen zien, jammer dat Letty morgen dicht zit Verdrietig

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:14

Pb je wel ff.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:52

Ik heb op P&K het kunstof tuig bevoeld Knipoog maar vond het niet lekker in de hand liggen, ook vond ik het stroef, had gelijk zin om er babypoeder op te strooien Schijnheilig .
Zelf houd ik het toch maar bij leer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:55

Wij gebruiken nu bijna een jaar een kunststof Ideal tuig heel intensief, ook in de marathons. Op zich bevalt het heel goed, paard heeft nooit drukplekken van het tuig en het blijft vrij goed. Alleen hier en daar zie je wel wat rafels. Tot nu toe valt het mee en je kan ze er af halen maar het gaat denk ik toch minder lang mee dan een leren tuig.

Het leren Ideal tuig van mijn paard heeft overigens ook wat plekken op het leer gekregen. Dat is niet te voorkomen omdat er tegenwoordig andere, minder goede, verf gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:59

Ken iemand met een ideal tuig. Ziet er super uit, ookal is het redelijk oud. Het kleer is mooi soepel en alle stiksels zijn nog perfect.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:34

Wij hebben een nieuw leren Ideal tweespan tuig. Het is van hele goede kwaliteit. Het enige is dat het leer lang stug blijft. We hebben het nu bijna een jaar en het is nog niet echt soepeler geworden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:47

mandylover schreef:
Wij hebben een nieuw leren Ideal tweespan tuig. Het is van hele goede kwaliteit. Het enige is dat het leer lang stug blijft. We hebben het nu bijna een jaar en het is nog niet echt soepeler geworden.

Ik heb het nu een half jaartje ongeveer, en het is bij mij al een stuk soepelder geworden. Het scheelt dan ook wel dat ik hem per pony moet verstellen en dat het daaraan ligt. Of ze hebben de kwaliteit veranderd.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:19

Ik vond het zilco tuig zeer interresant, maar heb inmiddels 2 x ge-emailed en nog nooit antwoord gehad, dan is het bij mij gauw over! Lips are sealed
Als ze niet van email lezen en beantwoorden houden zet dan geen email-adres op de site.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:45

Sjonniej schreef:
Ik heb het nu een half jaartje ongeveer, en het is bij mij al een stuk soepelder geworden. Het scheelt dan ook wel dat ik hem per pony moet verstellen en dat het daaraan ligt. Of ze hebben de kwaliteit veranderd.

Nee wij hoefden de tuigen niet steeds te verstellen, dus misschien dat dat het is...

dreovic

Re: [AR] Ervaring met Ideal en Zilco tuigen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:48

Ik ben geintresseerd in een kunstof of lederen tuig van ideal....

- Heeft iemand een paar internetadressen voor een prijsindicatie?
- welk "merk" ideaal tuig moet je hebben en wat zijn de verschillen tussen de tuigen
- welke ideal tuigen zijn van leder en welke van kunststof?
- Zijn er nog meer merken kunstof tuigen tegen een redelijke prijs

bedankt voor een antwoord!