[AR] Zweepgebruik.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

[AR] Zweepgebruik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 12:57

Sinds een tijdje ben ik weer lekker met mennen bezig, fijne pony, fijn wagentje en een goede instructeur, wat wil je nog meer Knipoog

We zijn bezig met de achenbach kneepjes en met name het zweepgebruik geeft nog veel gedoe, ik heb moeite om mijn zweep op de goede manier te hanteren en vind hem na een tijdje ook zwaar aanvoelen.
Ik houd hem iets voorbij het handvat vast dan ligt ie het best in mijn hand, hij is niet overdreven zwaar of lang en volgens mijn instructeur zal het wel wennen Verward

Vonden jullie het in het begin ook moeilijk om je paard/pony precies op de goede plaats te raken? Als ik hem vlak achter het schoftje moet aantikken dan raak ik bijna geen pony omdat er zoveel tuig zit op die plek, er is haast geen schouder over Verward Even voor de duidelijkheid, ik heb een welsh A'tje.
Ik zat hier gisteravond eens over na te denken en aangezien het weer een dag of tien duurt voor ik weer les heb ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Wat niet is kan nog komen...


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:09

Ik heb mijn zweep ook altijd voor het handvat vast, zo voelt hij idd minder zwaar.
In het aantikken op de juiste plaats krijg je vanzelf handigheid. Ik ben nu 3 jaar bezig en krijgt het nu aardig onder de knie.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:28

Ik heb de laatse tijd ook wat meer op mijn zweep gebruik gelet en gemerkt dat ik hier ook wel wat problemen mee heb.
Ik heb een shet en voor mijn gevoel het zelfde probleem als jij dat er meer tuig als pony voor mijn wagen loopt en ik dus met mijn zweep steeds op het tuig zit.
Daarbij heeft Eli nog een enorme wintervacht waardoor hij de zweep ook niet goed voelt als ik hem licht raak. Dat zal van de zomer dus al wel een stuk beter gaan.
Maar verder denk iik dat het idd wennen is.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78496
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:41

En ga toch eens even andere zwepen voelen! Ik heb ook altijd moeite als ik met een andere zweep men, mijn rozenhouten zweep is nog altijd het fijnste, en het lichtste. Er zit heel veel verschil in. Je moet gewoon in zo'n zaak een heleboel zwepen in de hand houden, en kijken hoe ze aanvoelen. Als je een helemaal lamme hand hebt van die zweep kun je al onmogelijk op de goede plaats een hulp geven, ik in ieder geval niet! Lachen

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:53

Heb sinds kort zo'n lekkere lichte Fleck-zweep, ideaal......

Burp...

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 19:33

Sjonniej schreef:
In het aantikken op de juiste plaats krijg je vanzelf handigheid. Ik ben nu 3 jaar bezig en krijgt het nu aardig onder de knie.


Ha ha, dan heb ik nog even te gaan...
Ik ga inderdaad toch eens andere zwepen bevoelen, wie weet maakt het toch wel veel verschil
Nu heb ik deze:
Afbeelding

Wat niet is kan nog komen...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:40

Het is echt een kwestie van wennen vind ik. Ik had dat in het begin ook met mijn zweep, maar nu wil ik juist de zwaardere ipv de lichte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:42

Gewoon diverse zwepen proberen.
Ik heb hier ook verschillende soorten liggen, afhankelijk van de wagen en de aanspanning waar we mee weg gaan.
Dobert heeft hele fijne houten lichtgewicht zwepen in heel veel verschillende lengtes.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:50

Die zweep als je nu hebt (op het plaatje) heb ik ook voor thuis en de marathon. Met die zweep kan ik hem nu overal raken waar ik wil.
Dressuur en vaardigheid rij ik met een lichtgewicht bamboe-zweepje. Dit slag is helaas iets korter waardoor ik moeilijker bij zijn schouder kan komen, maar door het gewicht hou ik mijn rechterhand minder vast en loopt me pony dus lekkerder.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 19:59

Sjonniej schreef:
Dressuur en vaardigheid rij ik met een lichtgewicht bamboe-zweepje. Dit slag is helaas iets korter waardoor ik moeilijker bij zijn schouder kan komen, maar door het gewicht hou ik mijn rechterhand minder vast en loopt me pony dus lekkerder.


Dat is precies wat bij mij ook gebeurt, ik zet mijn re hand te vast, kan hem niet goed ontspannen en tegelijk gericht werken en na een tijdje wordt het echt vervelend en gaat mijn onderarm ook moe aanvoelen.

Wat niet is kan nog komen...

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:03

Het paard corriceer je toch achter het schoftje op de plek van de ruiterbeen? Daar is nog wel wat plek over hoor.
Je kan eens een lichtgewicht zweep proberen. Bij mijn vorige kar had ik een zweep van 1,80 m nodig om er goed bij te komen en had toen ook veel moeite om deze goed vast te houden. Een lichtgewicht bamboezweep was toen erg prettig (en duur, dat wel) Nu heb ik een zweep van 1,50 m en dat gaat sowieso beter. Het is ook een kwestie van wennen. Als je de zweep voor het handvat vast heb dan moet deze wel goed in balans zijn (het handvat is eigenlijk contragewicht) Sommige zwepen zijn niet zo goed in baland. Misschien even uitproberen in de winkel wat je het lekkerste ligt.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:13

Tess; het is al veel minder als je de zweep voor het handvat vasthoudt, of nog iets verder naar het midden. Als je dan moet corrigeren, kan je hem even snel bij het handvat beet pakken. Ook doe ik veel met 1 hand de leidsels vasthouden en dan met andere hand een tikje. Zo kan ik mijn hand verder naar voren doen en trek ik mijn pony ook niet perongeluk in zijn mond.

Napie; Als hij niet oplet en naar buiten kijkt, of net wat extra lengtebuiging moet hebben tik ik hem op de schouder aan. Anders is het verschil tussen de 'zijwaartse' en 'voorwaartse' tik erg klein. De drijvende hulpen geef ik namelijk net achter de singel of onderkant de buik.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:14

Ik heb net een nieuwe gekocht. Ik had een vrij lange bamboezweep, maar kwam net te kort op 1.80. Ik heb ook een paard van 1.72, dus best groot. Mijn handen zijn heel kwetsbaar. Ik heb door mijn diabetes last van allebei mijn handen en ben al een paar keer geopereerd eraan. Nu dus op Paard en Koets bij Letty een lichtgewicht glasfiberzweep gekocht, hoop dat ik het dan een beetje vol kan houden.

Webshop - digital art: MoTekent

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-04 20:48

Sjonniej schreef:
Ook doe ik veel met 1 hand de leidsels vasthouden en dan met andere hand een tikje. Zo kan ik mijn hand verder naar voren doen en trek ik mijn pony ook niet perongeluk in zijn mond.


Zo moet ik het idd ook gaan leren van mijn instructeur, even van dressuurhouding terug naar uitgangshouding en dan de correctie geven, dit gaat natuurlijk niet altijd op maar ik ga het toch flink oefenen
Hopelijk word ik nog eens heel trefzeker ~~}> .

Wat niet is kan nog komen...

Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:46

Tijdens het rijden in dressuurhouding kan je ook de zweep laten rusten op je linkerduim.
Het is wel wennen zo'n zweep in je hand, ik houd de zweep klem tussen mijn duim en knokkel van de wijsvinger. De onderkant steunt dan op de onderkant van je hand.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 02:00

Sjonniej schreef:
Napie; Als hij niet oplet en naar buiten kijkt, of net wat extra lengtebuiging moet hebben tik ik hem op de schouder aan. Anders is het verschil tussen de 'zijwaartse' en 'voorwaartse' tik erg klein. De drijvende hulpen geef ik namelijk net achter de singel of onderkant de buik.

Drijvende hulp geef ik een echt tikkie, aanwijzende hulp leg ik de zweep enkel aan. Zal het effect op de schouders eens proberen. Bestraffende hulp is trouwens een tikkie op de hals en belonend strelen op de kont.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:20

napie schreef:
Drijvende hulp geef ik een echt tikkie, aanwijzende hulp leg ik de zweep enkel aan. Zal het effect op de schouders eens proberen. Bestraffende hulp is trouwens een tikkie op de hals en belonend strelen op de kont.

Als ik een gebroken lijn met 1 hand moet rijden en je moet snel ingrijpen gaat een tikje op de schouder sneller dan heel voorzichtig aanleggen.
Belonen doe ik trouwens alleen met mijn stem, omdat hij actief op de zweep reageert en meteen versnelt als ik mijn zweep op zijn kont aanleg. Dus heeft het voor hem geen belonend idee.

Ook hou ik mijn zweep nog wel eens met beide handen vast, gewoon in dressuurhouding en dan met je linkerhand ondersteunen/vasthouden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers