[NH] freestyle tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

[NH] freestyle tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-04 20:47

Ik heb eigenlijk twee vraagjes aan de kenners, en niet kenners. *LOL*
Ik ben aan het proberen om wat freestyle te proberen met verschillende paardjes. Nou is mijn vraag: Wat moet je doen als je bezig bent met grondwerk met een heel dominant, niet onderdanig paardje.
Ik jaag hem weg, in rondjes. Hij is heel alert, en reageerd goed, maar geeft helemaal geen tekenen van onderdanigheid. Als ik niet meer op hem let, vergeet hij mij ook helemaal. Verdrietig Heeft iemand een tip?

En als tweede vroeg ik me af, heeft iemand ideeën hoe je verder kunt komen met het freestylen als het grondwerk goed gaat, en het paard goed reageerd? Wanneer kun je beginnen met op het paard zitten, en waar moet je dan op letten?

alvast bedankt!


marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:51

Heb precies hetzelfde probleem. Ben benieuwd wat voor tips er komen.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:19

Tip: stap over op een goede methode voor NH/freestyle waar je veel meer leert dan een beetje rondjagen in de roundpen en waar ook het rijden uitgebreid aan bod komt.

check www.parelli.nl bijvoorbeeld

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 11:03

Ik heb even op de parelli site gekeken, en daar heb ik misschien wel wat aan. Verder is het niet zo dat ik alleen rondjes jaag in de roundpen hoor, ik heb ook verschillende andere dingen geprobeerd, bijvoorbeeld met het touw, laten volgen etc, dit werkt ook niet echt....

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 11:05

Ook heb ik het boek van Hemfling gelezen wat ik heel bijzonder vind, maar ook daar kan ik niet helemaal uithalen hoe ik nu met het dominante paardje verder moet.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:20

Met Hempfling loop je al snel vast. Vooral omdat hij uitgaat van een wat hoger begin nivo qua natural-paardenkennis.
Bij Parelli leer je veel meer in stappen hoe je het op kan bouwen.

Als je er echt natural mee verder wilt, dan kun je het best zo'n pakket kopen. Er staan er af en toe wel op marktplaats tegen veel lagere prijs.

En voor info kun je ook op mijn forum kijken (zie onderschrift)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:00

Waarom moet het paard onderdanig zijn. Het paard moet graag mee willen werken en dat heeft niks te maken met onderdanigheid.

Ik zou zeggen verdiep je meer in het paard zelf voordat je iets wil bereiken. Dan is ook de volgende stap niet moeilijk meer.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:20

callippo schreef:

Als je er echt natural mee verder wilt, dan kun je het best zo'n pakket kopen. Er staan er af en toe wel op marktplaats tegen veel lagere prijs.

En voor info kun je ook op mijn forum kijken (zie onderschrift)


Er staat er nu eentje op Bokt, voor heel weinig.
Van Bonnigje (even zoekfunctie gebruiken)

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 16:20

josien schreef:
Waarom moet het paard onderdanig zijn. Het paard moet graag mee willen werken en dat heeft niks te maken met onderdanigheid.

Ik zou zeggen verdiep je meer in het paard zelf voordat je iets wil bereiken. Dan is ook de volgende stap niet moeilijk meer.


Bij het paardje waar ik op rijd is inderdaad vooral het probleem dat het paard niet mee wil werken. Ook met het rijden merk ik dat het paard er geen plezier in heeft. Door wat freestyle achtige dingen te proberen wil ik meer een band opbouwen en proberen het paardje het ook leuk te laten vinden...
Maar mijn probleem is dus dat ook het freestyle niet echt leuk gevonden word. Er komt helemaal geen teken van aandacht voor mij, geen oortje naar binnen, geen hoofd omlaag... Het is alleen maar alle kanten op kijken, en als ik even er niet helemaal bij ben met m'n gedachten staat hij meteen stil.
Ook met de touw oefeningen volgt hij totaal niet zelf. Ik moet echt aan het touw trekken wil hij volgen...
Ik ben er ook wel eens op gaan zitten met alleen halster, maar hierbij ging hij alleen heel hard rennen met het hoofd omhoog. Ook niet echt een succes dus. Verward

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 16:43

ik heb even bij het Parelli pakket op Bokt gekeken, maar de hoogste bieding is nu 100 euro. Op dit moment heb ik dat niet. ( arme scholier)
Maar ik blijf zeker wel kijken op marktplaats!
Ik heb trouwens thuis ook een emiel voest boek. Hiermee kan ik al iets meer als met het hemfling boek, maar het blijft allemaal zo perfect gaan in die boeken! Lachen Ja logisch natuurlijk, maar toch, mijn paardje reageert heel anders!

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 16:44

haha logisch natuurlijk, maar ik ben een beetje vast gelopen. ( zo, hele verhalen van mij)

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 16:49

Nog even een heel ander vraagje, weet iemand een adresje in de buurt van Zutphen waar je goed freestyle les kan krijgen?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:56

Heb je misschien een foto van zijn hoofd.

Het probleem van het niet leuk vinden en geen aandacht komt denk ik van twee kanten. Jij bent waarschijnlijk niet duidelijk genoeg met je lichaam en zijn karakter is waarschijnlijk ook sterk afgeleid. Als je een duidelijke foto heb van zijn hoofd dan kan ik er meer over zeggen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 20:22

nee ik heb geen duidelijke foto van zijn hoofd op de computer staan... Maar ik kan wel een beetje de kenmerken beschrijven, ik weet niet of dat ook goed is? Het is een klein ponytje. Z'n hoofdje is heel eigenwijs,
hij heeft z'n hoofd meestal heel erg omhoog, heel moeilijk ontspannen te krijgen, oortjes vaak naar achter als er wat van hem gevraagd wordt. Verder is hij qua ogen geen bijzonder kijkerige pony. Niet zo'n pony die constant met z'n ogen loopt te draaien en te kijken.
Als je niets van hem vraagt ziet hij er eigenlijk heel schattig uit!
Dan heeft hij totaal niet het uiterlijk van een moeilijke pony!
Ook in de wei is hij moeilijk te vangen, niet alleen bij mij, maar ook bij de mensen waar hij staat duurt het erg lang. ( het is niet mijn pony, ik rij er een paar keer per week op)
Waar het moeilijke karakter ook aan kan liggen is een beetje een moeilijke positie in de groep waar hij staat. Hij is de allerlaagste in rang, wordt vaak op zijn kop gezeten, en probeert daar nog wel eens tegenin te gaan, maar dit lukt dan niet..
Ik ben ook een beetje bang dat ik iets verkeerd doe, maar ik zou niet weten wat eigenlijk...
Ik probeer duidelijk en consequent te zijn en als hij luisterd ook duidelijk te maken dat het ook makkelijk kan. ( ik bedoel, als hij nageeft, langere teugel etc.)

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 20:28

josien, ik zag net op je site ( heeele mooie site trouwens!! echt heel interresant! Haha!) dat je ook lessen geeft! Zijn dit alleen lessen met eigen paard of heb jij ook paarden in omgeving Apeldoorn staan waar lessen mee gegeven worden? Ik zou het namelijk heel leuk vinden om iets meer te leren over het freestyle/natuurlijk paardrijden! Ik ben er heel enthousiast over!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:47

De lessen worden met eigen paard of verzorg paard gereden. Mijn eigen paarden wil en kan ik hiervoor niet inzetten.
Zutphen is opzich niet zo heel ver, maar kom met OV. Dus dat word een aardig lang verhaal.

Aan een beschrijving heb ik niet zo heel veel. Het gaat om het uiterlijk en de uitstraling er van. Tja dat is niet te beschrijven.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 20:59

Tsja, dat je je eigen paarden niet voor lessen gebruikt begrijp ik heel goed. Heel misschien ga ik binnenkort een pony verzorgen in Terwolde of in Dieren. Het zijn twee adresjes waar ik zondag ga kijken, en Terwolde is niet zo ver van apeldoorn. Maarja ik weet nog helemaal niet of dat allemaal door gaat natuurlijk.

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 21:02

Ik heb nameijk heel erg geïnterreseerd in western én freestyle, maar les-adresjes zijn hierin zo moeilijk te vinden! Helemaal als je geen eigen paard hebt natuurlijk. Het liefste zou ik bijvoorbeeld een keer in de twee weken freestyle les, een keer in de twee weken western les, en verder gewoon zelf oefenen op een leuke pony... ( twee keer per week les wordt te duur he...) Zondag ga ik kijken bij bijrijdadresjes, dus ik ben heel erg benieuwd!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:09

Succes dan en hopen dat het wat is.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-04 09:18

ja ik ben heel benieuwd! Maar begreep ik nou dat jij ook naar mensen toe gaat om les te geven? Of is het de bedoeling dat je met je paard naar Uddel komt? Dat lukt voor mij namelijk niet. Dat weet ik nu al. Als het de bedoeling is dat je met je paard naar Uddel komt, weet jij/ of iemand anders dan nog mensen in de buurt van Dieren of Terwolde die wel freestyle les geven en wel naar je toe kunnen komen?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:03

Ik kom bij mensen thuis, maar daar speelt de afstand een grote rol in. Mensen die de reiskosten geheel betalen willen kom ik wel gewoon zoals naar duitsland enz. Bij de meeste is dat te veel.

Bij de site van Emiel Voest zit een lijst van gediplomeerden. Die kun je dus bekijken of er iemand in je buurt zit.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-04 19:47

oh okee! Ik ga kijken bij emiel voest, én ik ga de treinkosten uitrekenen! Hoe duur is een les eigenlijk exclusief vervoerkosten?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:16

15 euro voor een uur. Dus reken maar uit.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

deEf

Berichten: 56
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-04 20:30

oh dat valt heel erg mee! nouja ik kijk nog wel even hoe alles gaat, en of de huuradresjes wat zijn! ik heb er echt zin in allemaal! Haha!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:02

Hallo, kijk ook eens even op onze site? De combinatie western en freestyle is er wel degelijk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers