[NH] driving game lukt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

[NH] driving game lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 15:48

Ben nu een tijdje bezig met PNH en het gaat redelijk. Maar driving game is echt een ramp. Achterhand gaat perfect, voorhand gaat totaal niet. Ook op fase 4 reageert hij niet, waarschijnlijk wel als je fase 4 echt gebruikt zoals ze deden in canada (hup knal boven op het oog) maar ik dou persoonlijk niet zo van dat soort 'afstraffingen'. Hoe kan ik mijn paard zover krijgen dat hij wél reageert?

Onderschriftloos :Y)


callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:51

SuperSmurf schreef:
Ben nu een tijdje bezig met PNH en het gaat redelijk. Maar driving game is echt een ramp. Achterhand gaat perfect, voorhand gaat totaal niet. Ook op fase 4 reageert hij niet, waarschijnlijk wel als je fase 4 echt gebruikt zoals ze deden in canada (hup knal boven op het oog) maar ik dou persoonlijk niet zo van dat soort 'afstraffingen'. Hoe kan ik mijn paard zover krijgen dat hij wél reageert?


puntje 1: als je fase 4 ziet als een afstraffing, heb je de fases nog niet goed genoeg beschreven.

Wat jij gezien hebt in canada Blauw oog (fase 4 = hup een knal) dat is dus GEEN redelijke fase 4.

puntje 2: als jij nooit waarmaakt wat je hem belooft, zal hij ook niet gaan reageren op jouw beloftes.
Oftewel: als jij in fase 2/3 blijft hangen zonder hem ooit te overtuigen dat er zeker wel een fase 4 aan kan komen, dan steekt hij zoals nu lekker zn middelvinger naar je op.

Hou je aan de boekjes, voer de fases rustig op maar twijfel niet om een keer duidelijk te zijn wanneer je paard daarom vraagt.

PS: kijk ook eens op het forum in mijn onderschrift Knipoog

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 20:55

ik zie fase 4 niet als afstraffing, maar wel zoals ze fase 4 in canada gebruikten. Dat bedoelde ik met: fase 4 = afstraffing.

Fase 4 komt er zeker wel aan bij mij, maar hij reageert er gewoon niet op. Maar misschien ben ik idd niet consequent genoeg wat mijn fase 2/3 betreft. Het zou best kunnen dat ik te lang blijf hangen om vervolgens alsnog naar fase 4 te gaan. Maar dan nog blijft de vraag: hoe krijg ik hem zo ver dat hij reageert, ook als hij niet op fase 4 reageert. Fase 5 is er nl niet en mijn puntje is dan: blijf je dan in fase 4?

En ik ga zeker eens kijken op jouw forum

Onderschriftloos :Y)

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:00

Stel daar zeker ook je vraag. Als je fase 4 niet werkt dan is ie waarschijnlijk niet effectief genoeg. Het is juist de bedoeling van een effectieve fase 4 dat je hem maar 1x zou hoeven moeten gebruiken. In frankrijk bleek dat ik ook helemaal geen goede, overtuigende fase 4 had.
Houd je elke fase wel 3 seconden aan, zodat het paard de kans krijgt om na te denken over wat hij gaat doen? En maak je ook verschil tussen life-up en life-down? Zoja dan hier misschien een tip die ze mij geleerd hebt.
Fase 1: gewoon met je carrotstick gebruiken zoals in het boekje beschreven staat.
Fase 2: doen zoals in het boekje, maar je gaat lopen op je plaats. je komt nu al imposanter op je paard over en je laat aan hem duidelijker merken dat je graag zou willen dat hij wijkt voor jouw druk.
Fase 3: zoals in het boekje plus stampen met je energie naar voren gericht. je maakt je als het ware groter en je komt nog imposanter over en laatje paard merken dat het toch wel menes is.
Fase 4: dus contact maken met de carrot stick. Ik vind het een beetje vreemd dat hun het paard tegen zijn ogen sloegen. Zelf duw ik mijn stick als een fase4 van de porcupine tegen het paard aan. Je begint ook pas met de driving game als je de porcupine game onder de knie hebt.
Ik hoop dat je eruit komt en anders stel je vraag en toekomstige vragen gerust op het forum wat callippo je al adviseerde.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:51

Zoals Eddy eens tijdens een cursus beschreef. Je hebt verschil tussen fase 4 en fase 4. Begin met fase 4-1. Dit is de fase vier die jij dénkt nodig te gaan hebben. Geen reactie? Begin opnieuw maar werk naar fase 4-2.
Zo kan je dit opvoeren.

Ik heb het 'live' gezien bij een haflinger die het echt verdomde (gewoon niet vooruit willen) en toen ze een verdomd harde tik op haar spekkont kreeg was ze hooguit een beetje beledigd en ging nukkig voorwaarst. Maar iedere volgende keer was Eddys suggestie van 'wil je misschien voorwaarts gaan', fase 1 dus, zeer effectief Haha!

Wil niet zeggen dat een paard op zijn oog slaan normaal is!!! Wat mij betreft gewoon belachelijk. Maar gewoon aan de zijkant op zijn kaak/ neus tikken daar krijgt hij nix van!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:11

ben het helemaal met calippo eens,
maar doet je paard het wel dan als je hem een wending om zn achterhand wilt laten maken en je gebruikt je handen,
dus 1 hand bij zn kaak in de buurt en de andere bij de elleboog, gaat ie daar wel op?
mijn paardje heeft namelijk ook meer moeite met de stick, die wilt ie opeten, haha
das dan wel een ander probleem maar als ik het dus veel met de hand doe doet ie het vanzelf ook met de stick beter

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 19:24

mandybeauty: ik denk dat dan idd het probleem bij de effectiviteit van mijn fase 4 ligt. Lopenb heb ik idd al geprobeert en uiteindelijk blijkbaar hetzelfde gedaan als jij: fase 4 gebruikt als porcupine. En ja, porcupine doet hij wel.

Elise: ik snap je 4-1 , 4-2 niet zo goed. bedoel je dat je fase 1 dan ook al effectiever is zeg maar?

Superroos: ja wendig om de achterhand doet hij perfect, hoef maar een klein beetje mijn vinger te bewegen en hij gaat al.
Verder is het probleem van de cs opeten mij ook bekend! NEt als t eten van de 12 foot line! Haha!

Onderschriftloos :Y)

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:23

SuperSmurf schreef:
Elise: ik snap je 4-1 , 4-2 niet zo goed. bedoel je dat je fase 1 dan ook al effectiever is zeg maar?


volgens mij bedoelt ze dat je ook fases in een fase kan hebben. Snap je dat? Straks bij het rijgedeelte zul je dat ook tegenkomen. Dus van fase 4 kun je ook weer 4 fases maken.
Jij gebruikt dus als fase 4 de porcupine, maar blijkbaar is dit voor je paard niet effectief genoeg om ervoor te zorgen dat hij nu al wel reactie geeft voordat je bij fase 4 bent. Dat was dus fase 1 in fase 4. Nu ga je dus kijken naar iets wat overtuigender kan zijn voor fase 2 in fase 4. Bv met echt volle overtuiging op hem aflopen, goed stampen knieën hoger optrekken en echt tegen hem oplopen met het geloof dat hij opzij voor je gaat. Dit is bv een heftigere fase van porcupine. Verbeeldingskracht kan ook veel doen. je moet als ware zien en geloven dat hij voor je opzij gaat.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 21:45

ja nu snap ik hem ja. Maar dan begin je dus pas met fases in fases in fase 4? (hih leuke zin)

Onderschriftloos :Y)

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 08:09

SuperSmurf schreef:
ja nu snap ik hem ja. Maar dan begin je dus pas met fases in fases in fase 4? (hih leuke zin)


Inderdaad, je hebt het door OK dan!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 17:33

oke thx allemaal, denk dat t zo wel moet lukken.

Onderschriftloos :Y)

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:13

SuperSmurf schreef:
Elise: ik snap je 4-1 , 4-2 niet zo goed. bedoel je dat je fase 1 dan ook al effectiever is zeg maar?


Nee fase 1, 2 en 3 zijn hetzelfde, alleen 4 wordt effectiever, totdat hij 1x zo effectief was dat je hem daarna niet meer nodig hebt Tong uitsteken
Voordeel hiervan vind ik dat hij gewaarschuwd was.

Als voorbeeld: Als mijn paard niet vlot weg te senden is met circling terwijl hij weet dat dat moet is mijn eerste fase 4 aanraken van zn schouder met stick en touw. De tweede keer echter volgt een tik op zn schouder. Hij was gewaarschuwd dus dan is het eerlijk om de 2e keer zo effectief te zijn dat hij de 3e keer wél wegvliegt als ik dat vraag.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:13

Oeps Mandy had het al goed uitgelegd!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:29

Elise schreef:
Oeps Mandy had het al goed uitgelegd!


Ah wat maakt het uit joh, beter 2x goed dan 1x verkeert.

Supersmurf, heb je al de kans gehad om te oefenen en zoja hoe ging het?
Misschien is het ook eens leuk om naar een playday te gaan. Niet alleen voor de gezelligheid, maar ook om eens de dingen die hier worden uitgelegd in real life te zien.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 08:52

nee ik heb nog inet kunnen oefenen en Elise: idd beter 2 keer goed! Weet nu zeker dat ik m snap!
Ik hoop vanmiddag tijd te hebben om het te oefenen en desnoods doe ik niet alle games maar alleen tot aan driving.

Aankomende zondag komt er een vrouw die parelli gaat doen bij ons op stal. Weet niet precies hoe of wat, maar een stalgenootje had een curcus gehad voor haar verjaardag en de laatste dag houdt in dat iemand dus nh komt doen met je paard. Ga dus zeker even kijken!

Onderschriftloos :Y)

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:28

Nou ik ben benieuwd van hoe deze mevrouw het doet.
mag ik trouwens vragen hoe de porcupine game gaat? Parelli heeft niet voor niets een volgorde in zijn programma. Ik dacht daar net namelijk aan. Als je bij de porcupine game nog steeds op fase 4 hangt dan is het nog geen tijd voor de driving game, maar dat wist je denk ik al.
Waar woon je trouwens ergens in Noord Holland als ik vragen mag. kan ook via de pb als je wil hoor.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 17:06

jah, ik ben ook zeker benieuwd.
Porcupine gaat eigenlijk wel goed, meestal fase 1 of 2. Maar vaak ga ik ook terug naar porcupine wanneer hij niet reageert op driving, maar dat helpt nog niet zo. Zodra ik mijn fase 4 als porcupine gebruik gaat t wél goed.

Onderschriftloos :Y)

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:05

SuperSmurf schreef:
jah, ik ben ook zeker benieuwd.
Porcupine gaat eigenlijk wel goed, meestal fase 1 of 2. Maar vaak ga ik ook terug naar porcupine wanneer hij niet reageert op driving, maar dat helpt nog niet zo. Zodra ik mijn fase 4 als porcupine gebruik gaat t wél goed.


Waarom het niet helpt kan ik ook wel antwoord op geven. Of tenminste mijn visie daarop Knipoog De porcupine game en de driving game zijn 2 hele verschillende spelletjes. Sommige denken dat de driving game belangrijker is dan de porcupine is, omdat het erna komt. Zo moet je het niet zien. Het zijn 2 verschillende dingen en ieder even belangrijk. Nou wat wij dus al hebben ondervonden is dat je fase 4 wel werkt, maar eigenlijk niet goed genoeg, omdat hij die fase toch steeds weer opzoekt. Blijkbaar is het niet oncomfortabel genoeg.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 14:38

mandybeauty schreef:
Waarom het niet helpt kan ik ook wel antwoord op geven. Of tenminste mijn visie daarop Knipoog De porcupine game en de driving game zijn 2 hele verschillende spelletjes. Sommige denken dat de driving game belangrijker is dan de porcupine is, omdat het erna komt. Zo moet je het niet zien. Het zijn 2 verschillende dingen en ieder even belangrijk. Nou wat wij dus al hebben ondervonden is dat je fase 4 wel werkt, maar eigenlijk niet goed genoeg, omdat hij die fase toch steeds weer opzoekt. Blijkbaar is het niet oncomfortabel genoeg.


Nee blijkbaar niet. Begin steeds meer te snappen wat ik allemaal fout doe. Denk dat ik sowieso echt consequenter moet zijn en mijn fase 4 duidelijker maken idd. T wordt hard oefenen vrees ik, maar we komen er wel!

Onderschriftloos :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers