[VD]paard leert supersnel

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kwanyin

[VD]paard leert supersnel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 19:58

ben best wel trots op mijn meisje Haha! .

Het valt mij op dat Prima enorm snel dingen aanleert en ze ook goed onthoud. Zo heb ik bv meer dan een half jaar terug eens geleerd om voetje te geven op commando, wat ze ook op een keertje tijd zo goed als geleerd had. Omdat ik met Prima eigenlijk geen VD doe, heb ik het op die paar keer na ook nooit meer gevraagd. Tot ik het vorige week, na meer dan een half jaar, het weer eens vroeg. En ja hoor, mevrouw kende het nog OK dan!

Enkele weken terug heb ik haar geleerd achteruit te gaan op stemcommando. Ook dat had ze na een keer of vijf proberen volledig door.

Gisteren leerde ik haar dan halthouden op stemcommando, omdat mij dat ook handig leek in de toekomst. Eerst met halstertouw. Dan geef ik het commando, loop ik achteruit en moet zij op de plek blijven staan en mag ze niet volgen. In het begin liep ze mij dadelijk achterna als ik een pas verzette, na een keer of vijf bleef ze al een tiental seconden op haar plaats staan voordat ze mij volgende, en na een keer of tien bleef ze zelfs zolang ik wilde staan.

Vandaag weer geprobeerd. De eerste vijf keren zette ze nog voorzichtig een voetje naar voren, daarna bleef ze netjes staan. Toen ik na een paar uur terugkwam en het nog eens probeerde, deed ze het vanaf de eerste keer goed. Toen eens geprobeerd zonder halster, en ja hoor, ze bleef weer perfect staan als ik het vroeg Lachen .

Daarna pakte ik haar even aan het touw om een stukje te wandelen. Toen gebruikte ik plots het commando. Normaal gezien durft ze als ik ga stilstaan nog wat rond te draaien of verder te wandelen, maar toen stond ze plots volledig stil Lachen
Halster afgedaan en zo wat met haar gewandeld. Ik weer plots het commando gebruikt, en ja hoor, daar stond ze weer perfect stil.
Uiteindelijk ging ze de stal in. Ik stond naast de stal, en om echt te controleren als het geen toeval was dat ze stil ging staan, nog een laatste keer het commando gebruikt. Anders loopt ze in 1 tijd door de stal binnen en kan ik haar niet afleiden, maar ja hoor, ik geef het commando en ze staat dadelijk zo stil als een standbeeld OK dan!

Ik ben echt trots op Prima, na een half jaar kent ze een commando nog, na tien minuutjes leert ze iets aan op twee dagen tijd kan ze het vlekkenloos uitvoeren. Evita heeft hier toch wel een dikke week voor nodig, heb ik nu een paard dat supersnel leert, of heb ik nu een paard dat traag van begrip is? Haha! Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:54

Zozo! Wat heb jij een slim paard! Ga je nu ook nog echte VD oefeningen doen of blijft het hierbij?

"If your horse says no, you either asked the wrong question or you asked the question wrong."

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 13:27

Dat weet ik niet, maar ik denk het niet Lachen

Ik leer haar wel wat basisdingen als halthouden, achterwaarts, volgen, draaien, voetje geven etc.. Omdat dat mij handig lijkt in de toekomst. Mijn ander paard kan ook bv de achterhand draaien op commando, en dat is heel handig als bv een kruiwagen vasthebt en ze blokkeert de weg, moet je gewoon even om zeggen en dan schuift ze een metertje om Tong uitsteken

Maar ik vind haar iets te "speels" om echte moeilijkere VD oefeningen te doen als compliment etc, ik ben bang dat ze ièts te enthousiast reageert Haha! . Misschien dat ik haar wel wat dingen ga aanleren als flemen en dingen oprapen, als ik dat goed onder controle kan houden wil ik misschien toch eens proberen wat verder te gaan Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Khartoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:15

super Haha! doet ze prima Knipoog

toumie Ach gut

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie