(AR) Iemand ervaring met trailer met koetsframe?

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Percy
Berichten: 10927
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

(AR) Iemand ervaring met trailer met koetsframe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 23:03

Wij zijn op het moment zoekende naar een trailer met koetsframe. Niet meer met twee auto's naar wedstrijd, één met de trailer, de ander met de oprijwagen met de marathonwagen, het lijkt ideaal maar hoe bevalt het in de praktijk?
Mensen die er één hebben zijn enthousiast maar sommige trailerleveranciers hebben het over problemen met het zwaartepunt, het niet kunnen rijden met de trailer zonder wagen er op. Nu hebben wij eigenlijk altijd de wagen wel mee en kan het ding ook wel mee als hij niet nodig is maar geeft dat andere zwaartepunt echt problemen?

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
http://www.concertplus.nl https://www.facebook.com/#!/concertmeteenplus


Gast546
Berichten: 15626
Geregistreerd: 15-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:32

Ik heb er een keer mee gereden maar vond het achteruit rijden niet echt prettig.
Bovendien vind ik het zwaartepunt idd een nadeel omdat ik vaker zonder kar rijd dan met.
Wij blijven dus gewoon met 2 auto's rijden.
Er zijn trouwens ook een soort hangers te koop waarmee je wagen aan de laadklep wordt gehangen.

Napie

Berichten: 7071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:22

Ilindra schreef:
Er zijn trouwens ook een soort hangers te koop waarmee je wagen aan de laadklep wordt gehangen.

Deze zijn alleen maar geschikt voor niet al te zware wagens bijv. een concourwagen. Een nadeel hiervan is dat je niet direkt bij je paarden kan komen als er iets is want je kan de klep niet openen.
De trailer met koetsenframe was bij ons geen optie omdat onze shetten te licht zijn voor een goeie verdeling of we moeten een blok beton voorin de trailer doen. Het lijkt me verder wel ideaal om te hebben gezien wij nou onze wagen in de bus moeten proppen (echt proppen want het past maar net na wat aanpassingen, alleen laden lukt niet)

http://www.mendurancedfw.nl
626 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Back on track

DendroFleur

Berichten: 5303
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:10

Wij vervoeren twee welsh A-tjes met een tweepaards Bockmanntrailer met een koetsenplateau ervoor. Er wordt regelamtig zoqwel met als zonder wagen erop geereden en dit geeft geen problemen. Wel staat er een flinke 4-wiel voor.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst
Speciaal voor appaloosaliefhebbers in Noord-Holland en omstreken http://www.facebook.com/#!/NoordHollandseAppaloosa

Percy
Berichten: 10927
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 17:05

De marathonwagen is zo zwaar niet maar de recreatie-wagen is wel veel te zwaar voor aan de klep. Ik ben inderdaad ook bang dat we dan bij een noodgeval niet snel genoeg bij het paard kunnen komen. Het zwaartepunt ligt dan ook wel ver naar achteren, ook niet echt prettig rijden denk ik Verward

Ik heb een bus maar de marathonwagen gaat er niet in omdat ik een dubbele cabine heb. Tja, de kinderen moeten ook meestal mee Knipoog
We komen voor de marathonwagen dertig cm. te kort in de laadbak. Om die ruimte te winnen moet ik mijn hele achterbank naar voren gaan zetten en dan kom ik weer in de problemen met de gordels.

Maar als je rijdt zonder koets op het frame, hoef je dan niet de voorkant extra te verwaren? En blijft de wegligging echt net zo goed?

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
http://www.concertplus.nl https://www.facebook.com/#!/concertmeteenplus

DendroFleur

Berichten: 5303
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:17

Wij hebben er geen problemen mee maar er staat dan ook een hyundai Terracan voor. Ik denk dat je het beste een keer een proefrit met en zonder belading kunt maken. Als ze willen verkopen maken ze hier vast geen probleem van. Of je moet een auto zoals ikzelf heb, kopen. Een Iveco met dubbelcabine en een laadbak waar zeker twee wagens op kunnen. Alleen met boodschappen doen is hij niet zo praktisch en ik mag ook niet parkeren op het bedrijfsterrein omdat hij te lang is.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst
Speciaal voor appaloosaliefhebbers in Noord-Holland en omstreken http://www.facebook.com/#!/NoordHollandseAppaloosa

MoniqueT

Berichten: 4835
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda (ES)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:44

Tja, ik zie ze toch vrij regelmatig. Moet kunnen lijkt me, maar ik heb er dus geen ervaring mee. Wij hebben een heeeeele grote bus, waar zowel de marathonwagen als de recreatiewagen makkelijk in kunnen. En dus ook nog een dubbele cabine. En nou maar duimen dat het grijs kenteken blijft ... Hoewel, volgens onze dealer zou je een bus als de onze (Mercedes Sprinter, dubbel verlengd en verhoogd) kunnen laten "opkeuren" tot vrachtwagen en dan blijft ie grijs. Moet je wel groot rijbewijs hebben natuurlijk, maar dat heeft Albert (ikke niet). Ik weet 1 ding wel: we gaan nooit meer met twee auto's rijden, dat vond ik zo bar ongezellig!

Percy
Berichten: 10927
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 17:35

Mijn bus is wel groot maar niet zooooo groot (Opel Movano). Ik vind dit zelf al meer dan genoeg formaat omdat ik hem voornamelijk als gezinsauto gebruik en deze past vaak al niet op de kleine parkeervakken in de stad en bij school.
Ik heb geen plannen om een andere auto aan te schaffen. Het is ook meestal het paard van mijn vriend wat met wagen en al vervoert moet worden en hij mag in principe zijn eigen boontjes doppen Knipoog ook al ga ik in de toekomst meer dressuurwedstrijden met die van mij rijden maar dan moet de platte wagen ook weer mee omdat mijn paard altijd voor de recreatiewagen loopt en mijn vriend liever met de marathonwagen rijdt (voor de vaardigheid).

Kortom: we zullen het met deze bus moeten doen, hij heeft zelf een auto die ook flink wat kan trekken maar het kost zoveel benzine/diesel om met twee auto's naar een wedstrijd te gaan en gezellig is het inderdaad ook allesbehalve. Het is inderdaad een goed plan om eerst eens proef te rijden, moeten we er wel één vinden want we willen er eigenlijk één die niet meer helemaal nieuw is maar die zijn bijna niet te vinden.

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
http://www.concertplus.nl https://www.facebook.com/#!/concertmeteenplus

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:27

Een trailer met koetsenframe is eigenlijk meer afgestemd op "terreinwagens". Rijden met een auto of bus zoals jij hebt kan wel, echter wanneer de trailer maar half geladen is (lees: alleen een paard erin) kun je dus wegliggingsproblemen krijgen. Een terreinwagen is stijver gebouwd dan een bus of personenauto, heeft zwaardere vering en dikkere assen, dat is de reden dat je met dit soort voertuigen weinig tot geen wegliggingsproblemen zult hebben.

De genoemde wegliggingsproblemen met een personenauto komen tot stand doordat de afstand tussen achteras van de auto en de assen van de trailer veel groter is dan normaal. Rij je over een wegdek dat maar een klein beetje hobbelt, dan zul je merken dat door het gewicht van de trailer op de achteras de trailer gaat "dansen" omdat die als het ware de achterkant van de auto op de trekhaak omhoog tilt en vervolgens weer naar beneden duwt. Dit wordt gereduceerd als op het frame aan de voorkant een koets staat. De voorkant even tijdelijk verzwaren is eigenlijk ook geen optie. De trailer wordt gebouwd en uitgebalanceerd waarvoor die dient, dus met twee paarden erin en een koets erop. Zelf de voorkant verzwaren kan ertoe leiden dat je de balans verstoort, met als gevolg; wegliggingsproblemen.

Hoe het met jou bus zit, dat moet even nagekeken worden. Van belang is de maximaal te trekken gewicht en de maximaal toegestane kogeldruk.

Dan heb je nog het puntje remmen. De remmen van een personenauto moeten wel van een redelijk zware uitvoering zijn. Instabiliteit van de trailer krijg je ook als je plotseling toch nog extra moet bijremmen. Jou bus is uiteraard ook weer zwaarder dan een personenauto, maar wil nog niet direct zeggen dat het genoeg is.
De achterkant van je bus moet ook even goed bekeken worden. Hiermee bedoel ik de hoogte van de kop van je trekhaak vanaf de grond gemeten.
Bij een terreinwagen hangt die doorgaans hoger dan bij een personenauto en de meeste bussen. Vooral bij het afremmen heb je hiermee heel veel voordeel. Een lichtelijk schuin naar voren hangende trailer geeft een extra duw aan je auto dan bij een rechthangende trailer of zelfs een lichtelijk schuin naar achter hangende trailer.

Hou rekening met het feit dat je op de weg soms ook meer ruimte nodig hebt dan je denkt nodig te hebben, en ook het achteruit rijden kan een stuk lastiger zijn dan je tot nu toe gewend bent.
Met twee auto's naar wedstrijden rijden is inderdaad wat minder gezellig. Ik kan erover meepraten, maar wij verkiezen het toch om het zo te doen voor dat gemiddelde half uurtje rijden.

Heb je nog vragen, dan leg ik het op stal wel een keer verder uit.

Succes met jullie beslissing.

Volg je hart, met verstand en goed doordacht.

Dyonne
Moderator AR, MD, VS, BEH

Berichten: 26066
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Boskoop, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:16

Ja, mijn kennis heeft een mensporttrailer, en ook een bus ervoor. Een Mercedes Vito, en dan een twee-paards trailer erachter met kar ervoor. Merk, uhmm, moet ik even nakijken dan.

Maar op zich bevalt het super, eigenlijk hebben wij altijd de kar erop staan, omdat het beter rijdt. Maar dat komt misschien ook wel, als we zonder wagen gaan staan er twee flinke pony's in, en normaal met wagen maar eentje. Maar met twee flinke pony's erin (Welsh Cobs) en dan zonder wagen kun je wel rijden. Alleen op wegen waar losse platen liggen merk je het wel. Of als ze erg onrustig zijn. Maar het gaat verder altijd wel goed.

Dus op zich een hele fijne trailer, je hebt ze tegenwoordig ook iets korter, wij hebben een ronde voorkant, en je hebt ze nu ook met een rechte voorkant.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: heino2006 en 5 bezoekers