[VD] Probleem wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

[VD] Probleem wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:19

Ik ben sinds een week terug begonnen met het vrijheidsdressuur met mijn verzorgwelshje (ja ik heb het overlegd etc.) Normaal staat zij altijd stil omdat er daar 3 andere paarden staan waar ik wat mee doe (rijden, longeren etc) en nu dacht ik laat ik ook eens wat met haar gaan doen. Nu doe ik sinds ik daar ben al allerlei kleine dingen met haar, soms een uurtje lekker stappen aan de hand in het weiland, longeren, vrijspringen, springen aan de hand... etc.. het vertrouwen is er dus wel. Ik ben laatst ook voor het eerst uit het weiland geweest met haar, aan de hand een stuk lopen langs de weg. Waarschijnlijk was dat de eerste keer voor haar, want de eigenaar heeft er nog nooit echt wat mee gedaan.. Ze is gewoon achter mij aangelopen, en vond het harstikke spannend, maar tegelijker tijd ook leuk! Ze vertrouwde mij volkomen. Nu zit ik nog niet zolang op bokt, en heb een week of 3 terug voor het eerst over vrijheidsdressuur gelezen. Nu dacht ik, misschien is het wel leuk om dat met rosita te doen, heeft zij ook nog iets leuks te doen. Nu ben ik pas geleden begonnen met voetje, omdat ze nooit een voet wilde geven, ook niet bij de hoefsmid, dacht ik: dat is wel handig! Dus na een aantal keren had ze het door en werd ze steeds enthousiaster! Nu hoef ik er alleen nog maar naast te gaan staan en te zeggen: Voet, en ze tilt netjes haar voetje op OK dan!
Alleen nu wou ik vandaag nog iets verder, het compliment, omdat veel mensen zeiden dat dat wel makkelijk was. Eerst begon ik dus met voetjes.. en aan de lange lijn het halthouden en naar je toekomen etc (dat kon ze al een beetje, en nu dus helemaal) Toen begon ik ermee, ik probeerde haar beentje vasttepakken maar Ze trok hem direct weer terug. alsof ze bang was. (pijn heeft ze niet, anders zou ze er ook niet op lopen) Toen heb ik het nog vaker geprobeerd, telkens ging het iets vooruit. Gewoon rustig telkens overnieuw.. als ze het heel iets deed gewooon belonen met brokjes. Toen kreeg ik haar bijna zover dat ze haar been op de grond neerlag. maar toen haar been maar heel iets de grond aanraakte schoot ze omhoog en stond bang te kijken. Daarna deed ze het telkens weer. Ik mocht zelfs even niet meer aan haar been zitten (heb ik wel weer gemogen, na lang praten etc.) toen heb ik het maar even stopgezet, en nog even aan de lange lijn geofend met het voetje en het halthouden etc.
Maar ik weet niet precies waarom ze het zo eng vind dat ik aan haar benen kom, en dat als ze bijna op de grond komt zo opspringt. Zou ze misschien vroeger geslagen zijn ofzo? Hebben jullie hier ervaring mee? Weten jullie hoe ik het compliment op een andere manier kan leren?
Wat kan ik anders doen?
Al het commentaar is welkom
(sorry voor het verhaal, maar ik had zin om te typen volgens mij) *LOL*

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:22

Hier dan een foto van Rosita:
Afbeelding
Afbeelding
Naja 2 dan Lachen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:51

misschien moe je vaker belonen door middel van snoepjes of gewoon brokjes. dat moes ik ook bij mijn pony doen..nu vind ze het wel leuk om te doen.

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:58

0ojannekeo0 schreef:
misschien moe je vaker belonen door middel van snoepjes of gewoon brokjes. dat moes ik ook bij mijn pony doen..nu vind ze het wel leuk om te doen.

Ik beloon eigenlijk super veel.. voor elke kleine beweging die zet richting het kunstje, maar ik denk gewoon dat ik veel geduld moet hebben met rosita, niet elk paardje doet het denk ik binnen een paar keer!
Net zo als meerdere mensen zeggen, een paard leert ook geen Z dressuur in een paar keer! Gewoon nog even een paar weken lang proberen!! Lachen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:51

Er is best wel wat vertrouwen nodig voor het compliment, veel paarden vinden het ontzettend angstig om zich zo helemaal te moeten overgeven. Je moet niet overhaasten, steeds een stukje verder gaan. Met mijn ene paard ben ik heel lang bezig geweest met de compliment, maar zij is ook vrij heet in het hoofd van zichzelf. Mijn andere paard is meer een sul, en deed het ook na 1 keer meteen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:52

Wat verwacht je in een week???

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:37

gewoon geduldig doorgaan en als ze het goed doet uitbundig belonen.
Het ene paard snapt het meteen en de ander heeft wat tijd nodig en duurt het wat langer. Het belangrijkste is geduld. Ik had puur geluk dat mijn paardje het in 1 keer snapte....dus succes oefening baart kunst!!!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:30

Bij Zhanna heeft het ongeveer een week geduurd voor ze rustig mee naar de grond ging. Daarvoor sprong ze iedere keer verschrikt overeind op het moment dat ze met haar knie de grond voelde. Het is gewoon heel beangstigend voor een paard om ineens met z'n knieen de grond te raken, dat is totaal geen natuurlijk houding. Daarbij krijgen ze ook het gevoel uit evenwicht te raken. Ik denk dat je al heel blij mag zijn dat ze op 1 dag zo ver mee komt! Neem er de tijd voor, probeer het liever iedere dag een paar keer en doe er een maand over dan dat je op 1 dag 4 uur met d'r bezig bent. Geef haar de kans om alle nieuwigheid te verwerken.

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:25

Misschien kan je eerst de buiging doen. Dan hoeft ze niet met haar knie op de grond, en als je nog wat langer met haar bezig bent krijgt ze steeds meer vertrouwen en durft ze dan ook meer.

Kindly
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:12

leuke pony succes

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:00

in een week hoef je ook niet alles voor elkaar te hebben he..
gewoon lekker geduldig doorgaan en dan komt het vanzelf..

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:09

Ik denk dat je heel goed bezig bent met haar. Als je het doet zoals je uitlegd heb je veel gedult met ee oefening en zie je zelf aan haar wat ze eng vind en wanneer ze vooruit gaat, dit is al heel knap!

Wel moet je nog iets meer gedult krijgen. Wat er met haar 'gebeurt' is waarom ze het niet durft is natuurlijk niet te zeggen maar zoals er al gezegd werd is er voor het compliment behoorlijk wat vertrouwen nodig.

Als ik jou was zou ik even pauze nemen in het compliment en bijvoorbeeld eerst voetje uitbreiden tot spaanse pas of de buiging proberen.
probeer af en toe eens het compliment tussendoor maar forceer haar niet, dat werkt vaak averechts!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 08:42

Een probleem dat wel vaker voorkomt. Het probleem is dat je steeds zo ver gaat dat je pony de oefening afbreekt omdat hij bang is. Je pony vind het eng om met zijn been de grond aan te raken. Doordat hij steeds net de grond raakt, eindigt elke keer oefenen van het compliment in angst/schrik.
Daarom ook mag je daarna even zijn been niet aanraken, gewoon omdat hij het niet nog een keer wil meemaken.

Om dat te voorkomen moet jij degene zijn die de oefening afbreekt. Als je pony met zijn been de grond raakt, opspringt en je geeft de beloning, dan beloon je in feite voor het opspringen. Je moet juist belonen voor het naar de grond gaan, dus tijdens de beweging omlaag. Jij bent dus degene die de oefening met je beloning afbreekt, anders beloon je voor de angstigheid. Ik zou dus zeggen, begin weer opnieuw door haar voetje te pakken, dat iets (een centimeter!) naar achteren te bewegen - en te stoppen en te belonen. Als dat een tijdje goed ga, beloon je vervolgens bij 2 centimeter, dan drie enz. Op die manier verleg je de grenzen steeds met zulke kleine beetjes dat je pony steeds meer durf krijgt en zelf ook steeds dieper wil om die beloningen binnen te halen. En dan stapt ze veel eerder door die grens van de bodem aanraken heen dan wanneer ze elke keer al ietwat onwillig in het compliment geleid wordt en bang weer opspringt zodra ze de bodem raakt.